Nieuw glas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No49
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-03-2024
Ik heb gewoon dubbel glas dat ik wil vervangen door beter isolerend glas. Omdat de kunststof kozijnen nog goed zijn, wil ik alleen het glas vervangen. De ramen hebben een dikte van 23mm. Ik heb offertes met glas bestaande uit 5mm glas aan de buitenkant, een spouw van 14 mm, en 4 mm glas aan de binnenkant.
Op internet zie ik ook een optie met 4mm glas aan de buitenkant, een spouw van 15mm en 4mm glas aan de binnenkant.
Ik meen te weten dat de dikte van de spouw de isolatiewaarde bepaalt. Ik weet echter niet of de iets dunnere glasplaat aan de buitenkant een zwaarwegend nadeel heeft, waardoor ik toch beter voor de andere optie kan kiezen. De vraag is dus wat beter is: 1mm dikker glas aan de buitenkant of een 1mm bredere spouw?

Alvast dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
De dikte van het glas aan de buitenkant heeft volgens mij ook te maken met de sterkte die benodigd is, de vraag is dus ook of het zomaar dunner kan.

Verder heeft het volgens mij ook te maken met het vervormen van het beeld wat je erdoor ziet. En ook nog met geluid, bij eenzelfde dikte binnen en buitenblad kan er volgens mij resonantie optreden.

Voor zover ik weet is het wenselijk dat het binnen en buitenblad van verschillende dikte zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:21
Verschillende diktes van het glas wordt vaak toegepast vanwege geluid. De verschillende diktes resoneren bij andere frequenties waardoor het glas meer dempt. De dikte van de spouw icm het gebruikte gas en de afstandhouders bepaalt de warmte weerstand.

Wat ook goed is om mee te nemen is dat het vanuit het bouwbesluit verplicht is om gelaagd glas te plaatsen als de onderkant van het glas <0,85 m bedraagt gemeten van de vloer. Dit geldt voor zowel de binnen als buitenzijde.

Weet u zeker dat er momenteel gewoon dubbelglas is geplaatst? De investering in glas is behoorlijk en het zou zonde zijn als het effect achterblijft bij de verwachtingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:31
Als je kunststof kozijnen heb zou je bij de producent kunnen vragen of er smallere glaslatten beschikbaar zijn, dan is dikker/triple glas wellicht een mogelijkheid.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Dat is wel heel dun glas.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Nilvo schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 04:23:
[]

Wat ook goed is om mee te nemen is dat het vanuit het bouwbesluit verplicht is om gelaagd glas te plaatsen als de onderkant van het glas <0,85 m bedraagt gemeten van de vloer. Dit geldt voor zowel de binnen als buitenzijde.
Dit geldt zover ik weet enkel voor nieuwbouw.
Ik heb ook oud dubbelglas laten vervangen door HR++ en voor de schuifpui gaf de glaszetter aan dat het voor vervanging wel aan te raden was om glas met een veiligheidsfolie te plaatsen en dat dit voor nieuwbouw verplicht is maar voor vervangen van een bestaande situatie niet geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 23:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vliegvlug schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 08:17:
[...]

Dit geldt zover ik weet enkel voor nieuwbouw.
Ik heb ook oud dubbelglas laten vervangen door HR++ en voor de schuifpui gaf de glaszetter aan dat het voor vervanging wel aan te raden was om glas met een veiligheidsfolie te plaatsen en dat dit voor nieuwbouw verplicht is maar voor vervangen van een bestaande situatie niet geldt.
misschien helpt dit

pdf veiligheidglas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

No49 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 00:59:
Ik heb gewoon dubbel glas dat ik wil vervangen door beter isolerend glas. Omdat de kunststof kozijnen nog goed zijn, wil ik alleen het glas vervangen. De ramen hebben een dikte van 23mm. Ik heb offertes met glas bestaande uit 5mm glas aan de buitenkant, een spouw van 14 mm, en 4 mm glas aan de binnenkant.
Op internet zie ik ook een optie met 4mm glas aan de buitenkant, een spouw van 15mm en 4mm glas aan de binnenkant.
Ik meen te weten dat de dikte van de spouw de isolatiewaarde bepaalt. Ik weet echter niet of de iets dunnere glasplaat aan de buitenkant een zwaarwegend nadeel heeft, waardoor ik toch beter voor de andere optie kan kiezen. De vraag is dus wat beter is: 1mm dikker glas aan de buitenkant of een 1mm bredere spouw?

Alvast dank voor de reacties.
De spouw gaat in de meeste gevallen in even mm 13mm en 15 mm zijn doorgaans uitzonderingen, de sweet spot qua dikkte spouw is doorgaans 15- 16mm 14 en 18mm hebben een extra verlies van ~10%

zoals al aangegeven worden in nederland doorgaans 2 verschillende diktes glas gebruikt om te helpen met geluidsisolatie. daarnaast is het formaat van van het glas bepalend voor beide diktes glasplaat. die glasplaten hebben doorgaans dus allemaal een functie, je kan dan dus ook in het algemeen niet zeggen of 1mm dikker glas beter is dan 1 mm dikkere spouw.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Helaas, ik krijg op mijn telefoon de melding dat ik de pdf niet kan downloaden, meerdere keren geprobeerd.

Misschien handiger als je gewoon typt wat je er mee wilt zeggen.
Is het nu wel of niet verplicht bij vervanging van glas waar het destijds niet verplicht was?

Voor mij maakt het niet meer uit want het glas zit er bij mij al in en ik ben voor de veiligheidsfolie gegaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Vliegvlug schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:34:
[...]

Helaas, ik krijg op mijn telefoon de melding dat ik de pdf niet kan downloaden, meerdere keren geprobeerd.

Misschien handiger als je gewoon typt wat je er mee wilt zeggen.
Is het nu wel of niet verplicht bij vervanging van glas waar het destijds niet verplicht was?

Voor mij maakt het niet meer uit want het glas zit er bij mij al in en ik ben voor de veiligheidsfolie gegaan. :)
Het is de volledige uitleg Bouwbesluit, NEN, zorgplicht.alles wordt besproken. :) in het kort
CONCLUSIE
Het Bouwbesluit 2012 is publiekrechtelijk leidend voor iedereen in Nederland die te maken heeft met
bouwen. Voor de constructeur, de hoofdaannemer, de gevelbouwer, de glasplaatsende partij, etc.
Iedereen die glas plaatst dient zich te houden aan de uitgangspunten van het Bouwbesluit 2012.
Daarmee dus ook aan de eisen van NEN-EN 1990 en NEN 2608.

De vraagstelling moet dus niet zijn of NEN 3569 gevolgd moet worden. De vraagstelling moet
zijn of er sprake is van een voldoende veilige glasconstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Van welk merk word je glas?

Je hebt van diverse merken calculators waarmee je de isolatie waarde en vaak ook de geluiddempende waarde kan berekenen.

Kan trouwens wezen dat je sponningen geen dikker glas kunnen houden en dat je daarom een spouw van 14 geadviseerd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No49
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-03-2024
Stokertje schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 01:49:
De dikte van het glas aan de buitenkant heeft volgens mij ook te maken met de sterkte die benodigd is, de vraag is dus ook of het zomaar dunner kan.

Verder heeft het volgens mij ook te maken met het vervormen van het beeld wat je erdoor ziet. En ook nog met geluid, bij eenzelfde dikte binnen en buitenblad kan er volgens mij resonantie optreden.
De sterkte zal niet het probleem zijn, denk ik. De grootste ramen zijn ongeveer 1*1.5m. Vanwege het geluid neig ik nu naar 5-14-4mm.
No Hands schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 06:54:
Als je kunststof kozijnen heb zou je bij de producent kunnen vragen of er smallere glaslatten beschikbaar zijn, dan is dikker/triple glas wellicht een mogelijkheid.
Weet u zeker dat er momenteel gewoon dubbelglas is geplaatst? De investering in glas is behoorlijk en het zou zonde zijn als het effect achterblijft bij de verwachtingen.
Het huis is van 1988. Ik weet niet of de producent nog bestaat, bovendien zijn de huidige glaslatten al behoorlijk dun. Voor zover ik weet bestond hr++ glas in 1988 nog niet. Het staat er ook niet in.
Rev! schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 17:13:
Kan trouwens wezen dat je sponningen geen dikker glas kunnen houden en dat je daarom een spouw van 14 geadviseerd krijgt.
Het is geen advies. We hebben de breedte gemeten en offertes gevraagd voor een breedte van 23mm. Daar kwam 5-14-5mm uit. Op een site waar je via internet kunt bestellen, zag ik de optie 4-15-4mm.

Iedereen hartelijk dank voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:49
Verschillende diktes van het glas wordt vaak toegepast vanwege geluid. De verschillende diktes resoneren bij andere frequenties waardoor het glas meer dempt. De dikte van de spouw icm het gebruikte gas en de afstandhouders bepaalt de warmte weerstand.

Glas op zich kost niet eens heel veel. Het is meer de kosten van het plaatsen waar veel geld in gaat zitten en bij kunststof is dat een kwestie van latje wegtikken, glas vervangen en latje terugtikken.
Vorig jaar nog HR++ vervangen door HR+++, was 90 euro kwijt voor een raam incl nieuwe glaslatten. 3 nieuwe raampjes in een houten kozijn laten zetten was dan weer 570 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:01
Volgens mij wordt de dikte van het glas bepaald door bijvoorbeeld windbelasting op het glas.
Wij hebben in huis 4-16-4 glas. Ook bij grotere ramen, niks mis mee.

[ Voor 30% gewijzigd door BennieWolters op 09-07-2022 20:54 ]

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:49
BennieWolters schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:54:
[...]

Volgens mij wordt de dikte van het glas bepaald door bijvoorbeeld windbelasting op het glas.
Windbelasting en grootte. Ik heb hier 4-15-4-15-4 glas gezet, was eerst 4-15-4. Het grote 170x160 raam in de woonkamer is dan weer 5-15-4.

Maargoed, je drukt dat glas in de rubbers en daar sla je dan een glaslat overheen met eveneens rubber. Is 1mm extra dikte een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

BennieWolters schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:54:
[...]

4-4 is het goedkoopste, dat wordt je door (malafide) glasboeren aangesmeerd daar verdienen ze het meest op. Dikker glas isoleert beter vooral voor geluid is het in feite een must.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:05

dit staat niet in de bouwbesluit, maar is een nen norm, die niet op genomen is in de bouwbesluit en dus niet verplicht is!

[ Voor 56% gewijzigd door badboyqxy op 09-07-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:21
badboyqxy schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:25:
[...]

dit staat niet in de bouwbesluit, maar is een nen norm, die niet op genomen is in de bouwbesluit en dus niet verplicht is!
Ik zag het inderdaad nadat andere posts mij hierop wezen. Het bouwbesluit verwijst er inderdaad ook niet naar. Anderzijds is er natuurlijk wel een reden dat dit aanbevolen wordt. Sinds 2007 bestaat er een zorgplicht volgens de woningwet waardoor er om letselschade te voorkomen meer moet worden gedaan dan alleen voldoen aan het bouwbesluit.

Ik vond dit artikel erg verhelderend hoe het zit met de diverse normen, de verplichtingen en definities (vb doorvalveilig en letselveilig):
https://www.kenniscentrum...uwbesluit-artikel-KCG.pdf
Pagina: 1