Cat 5e op Cat 6 connector

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommerd_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 19:00
Mijn vraag
Na een avond pielen, googelen en rondstruinen op dit topic toch besloten om zelf een topic te openen. In mijn nieuwbouwhuis (maand oud) ligt vanuit de meterkast een UTP kabel naar de woonkamer. Doordat de meterkast op de gang van het appartementencomplex zit heb ik juist de wens om mijn netwerk in de woonkamer aan te sluiten middels de netwerkkabel die dan vanaf de NT naar de woonkamer loopt. Na testen en vol verbazing gekeken te hebben zag ik dat er een Cat 6 kabel vanuit mijn meterkast loopt.

Mijn vraag is nu of ik dan ook gebonden ben aan een Cat 6 kabel vanuit de WCD om op mijn router aan te sluiten? Heb deze hier nu niet liggen en voor ik morgen voor niks een nieuwe kabel ga halen. Andere vermoeden is natuurlijk dat de aansluiting niet goed is, maar wil dat graag eerst uitsluiten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
In hoeverre relevant, maar Cat 6 kabel loopt vanaf mijn Genexis naar WCD in woonkamer. Verder: Mikrotik router, cat 5e kabel.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Router direct in meterkast aangesloten, dat werkt. Dus ligt niet aan glas verbinding in dit geval. Verder verschillende kabels geprobeerd. Tot slot gezocht, maar enige wat ik kon vinden is dat Cat 6 wel backwards compatible is, maar andersom kan ik niks over vinden.

Beste antwoord (via tommerd_ op 15-07-2022 12:27)

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Kan gewoon een cat5e kabel op worden aangesloten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Kan gewoon een cat5e kabel op worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Met ^^

Weet je zeker dat de cat6 kabel die je bij de NT weg ziet lopen, bij de outlet uitkomt die je probeert te gebruiken?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommerd_
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:57:

Weet je zeker dat de cat6 kabel die je bij de NT weg ziet lopen, bij de outlet uitkomt die je probeert te gebruiken?
Dat is het volgende wat ik zal moeten uitvinden, en met ik bedoel ik de huurbaas. Situatie is dat er maar 1 netwerk outlet is (UTP dan), verder zijn er nog wat coax aansluitingen in huis maar staan hier los van.

Vanaf begin is er vermeld dat er een kabel zou zijn van meterkast naar woonkamer, maar ben toch ergens bang dat de kabels verstrikt zijn geraakt en verwisseld zijn. Ik krijg met een kabel sensor (weet het exacte woord hier eigenlijk niet voor) wel een signaal boven de aansluiting, dus het lijkt alsof er in ieder geval iets naartoe loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 15:28
Cat6 en cat5e zijn volkomen uitwisselbaar, er zit geen verschil in voor thuissituatie.
Dat verschil komt pas als je naar hogere snlehden van 1GBPs gaat en dan nog zit dat verschil alleen in de maximale lengte van de kabel (cat5e - 55m en cat6 -100m)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:06
Ben(V) schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:12:
Cat6 en cat5e zijn volkomen uitwisselbaar, er zit geen verschil in voor thuissituatie.
Dat verschil komt pas als je naar hogere snlehden van 1GBPs gaat en dan nog zit dat verschil alleen in de maximale lengte van de kabel (cat5e - 55m en cat6 -100m)
Ben,

cat5e kan ook 1Gbps tot 100m en niet 55m. Er is zelfs al cat5e kabel die zelfs 2,5Gbps aan kan over een afstand van 100m. Die 55m die jij hier aanhaalt is voor 10Gbps op cat6 kabel. Denk dat je nu wat vanalles zit door elkaar te gooien.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:50

TommieW

Numa numa.

Een nuance is wel dat je moet letten op de dikte van de aders. Ik heb hier een rol CAT6A met (uit m'n hoofd) 25AWG aders. Met geen mogelijkheid kreeg ik hier een CAT5E stekker op. Enige toepassing voor die kabel is met een keystone.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 15:28
Cat6A is voor thuissituatie ook volkomen overbodig en beter niet toe te passen.
Die is ook nog afgeschermd en dan moet je ook nog oppassen dat je door verkeerde aarding last van aardlussen krijgt.

Gebruik thuis gewoon Cat6 UTP en als je moeite hebt ze door een buis te krijgen neem je Cat5e.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
ik heb hier alles gewoon met cat7 werkt dikke prima en zelfs vanuit het modem 1 cat 8.1 kabel naar mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommerd_
tommerd_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:01:
[...]

Vanaf begin is er vermeld dat er een kabel zou zijn van meterkast naar woonkamer, maar ben toch ergens bang dat de kabels verstrikt zijn geraakt en verwisseld zijn. Ik krijg met een kabel sensor (weet het exacte woord hier eigenlijk niet voor) wel een signaal boven de aansluiting, dus het lijkt alsof er in ieder geval iets naartoe loopt.
Kleine update, kabel liep inderdaad van meterkast naar woonkamer. Echter is het wel zo, dat als de connector verkeerd aangesloten zit (zat precies verkeerd om) er natuurlijk weinig gebeurd. Zelf nieuwe stekker op geknepen en werkt nu als een zonnetje. Dank voor de hulp! :)
Pagina: 1