Is dit mogelijk COAX -> moca -> CAT6 -> moca -> Ziggo Router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AroglDarthu
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-08 18:47
Binnenkort krijgen wij COAX aangesloten op de bouwkast. Vanuit de bouwkast loopt een CAT6 grondkabel naar de woonunit. Ja, helaas... Waarom? Omdat we ervan uit zijn gegaan dat KPN glasvezel zou komen aanleggen, maar die sluiten niet aan op een bouwkast |:(

De grond weer opengooien en alsnog een COAX naar de woonunit leggen, dat wordt een beetje prijzig. Dus is zoek een goedkoper alternatief.

Nu dacht ik zelf dat hier wellicht twee MOCA adapter uitkomst zouden kunnen brengen. Helaas lees ik alleen verhalen over oplossingen binnenshuis, om bestaande coax kabels te gebruiken voor ethernet transport.

Alternatieve oplossingen zijn ook welkom natuurlijk!

Beste antwoord (via AroglDarthu op 08-07-2022 18:13)

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:11
COAX geeft eigenlijk continue signalen op verschillende frequenties door. CAT6 kabels zijn bedoeld om pakketjes aan data door te geven. De MOCA adapters kunnen de COAX kabel gebruiken om pakketjes door te geven, maar niet om de continue signalen van de COAX kabel via CAT6 kabels door te geven. Hoewel je in theorie gewoon de CAT6 aan de COAX kan knuppen, ('t blijft gewoon koper kabel) raad ik dat niet aan door de hoeveelheid verlies van signaalsterkte en de ruis die je dan produceert.

Alternatieve oplossing is NL Ziet. Je kan het modem van Ziggo bij de bouwkast aansluiten en dan het internet via de CAT6 kabel naar de woonunit doorgeven.

[ Voor 17% gewijzigd door I_IBlackI_I op 08-07-2022 14:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-10 21:48
In het verleden heb ik eens COAX signaal over UTP naar een TV gekregen, er bestaan opties voor. De oplossing welke ik gebruikte was een simpele twist-coax kabel naar UTP aan de ene kant, en UTP naar twist-coax aan de andere kant.

Ik zal even proberen het product er weer bij te zoeken, hoop dat het je helpt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
COAX geeft eigenlijk continue signalen op verschillende frequenties door. CAT6 kabels zijn bedoeld om pakketjes aan data door te geven. De MOCA adapters kunnen de COAX kabel gebruiken om pakketjes door te geven, maar niet om de continue signalen van de COAX kabel via CAT6 kabels door te geven. Hoewel je in theorie gewoon de CAT6 aan de COAX kan knuppen, ('t blijft gewoon koper kabel) raad ik dat niet aan door de hoeveelheid verlies van signaalsterkte en de ruis die je dan produceert.

Alternatieve oplossing is NL Ziet. Je kan het modem van Ziggo bij de bouwkast aansluiten en dan het internet via de CAT6 kabel naar de woonunit doorgeven.

[ Voor 17% gewijzigd door I_IBlackI_I op 08-07-2022 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:48

The Zep Man

🏴‍☠️

Is er stroom en voldoende ruimte in de bouwkast? Zo ja, is een kabelmodem daarin plaatsen een oplossing? Hou ook rekening met dat vrije modemkeuze je mogelijk meer vrijheid geeft in het soort modem (met name de afmetingen).
I_IBlackI_I schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:36:
Alternatieve oplossing is NL Ziet.
Of een oplossing gebruiken dat Ziggo TV via de internetverbinding gebruikt (Ziggo GO op een Android TV box, bijvoorbeeld). :)

[ Voor 43% gewijzigd door The Zep Man op 08-07-2022 14:40 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-10 21:48
Gevonden :-)

https://www.conrad.nl/nl/...3zIAz8EAkYAyABEgIxbfD_BwE

Edit: weet niet of dit werkt met data-signalen via coax. :-)

[ Voor 7% gewijzigd door twieren op 08-07-2022 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
The Zep Man schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:36:

Of een oplossing gebruiken dat Ziggo TV via de internetverbinding gebruikt (Ziggo GO op een Android TV box, bijvoorbeeld). :)
Natuurlijk 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Nog even verder op mijn vorige reactie:

Als 230V niet (makkelijk) beschikbaar is, dan kan je mogelijk een creatieve oplossing maken met Power-over-Ethernet d.m.v. een splitter aan de kant van het kabelmodem. Dat is uiteraard afhankelijk van de specificaties van de voeding die het kabelmodem nodig heeft (voltage en ampèrage). Je voedt dan de kabelmodem in de bouwkast vanuit huis over de UDP CAT6 kabel.

Dat kan ook met een hoge netwerksnelheid. Zo heb ik zelf ergens een wireless router/AP aangesloten op een plek waar voeding niet makkelijk te realiseren was, met voeding en Gigabit Ethernet over een standaard UTP CAT6 kabel.

[ Voor 36% gewijzigd door The Zep Man op 08-07-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
The Zep Man schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:43:
Nog even verder op mijn vorige reactie:

Als 230V niet (makkelijk) beschikbaar is, dan kan je mogelijk een creatieve oplossing maken met Power-over-Ethernet d.m.v. een splitter aan de kant van het kabelmodem. Dat is uiteraard afhankelijk van de specificaties van de voeding die het kabelmodem nodig heeft (voltage en ampèrage). Je voedt dan de kabelmodem in de bouwkast vanuit huis over de UDP CAT6 kabel.

Dat kan ook met een hoge netwerksnelheid. Zo heb ik zelf ergens een wireless router/AP aangesloten op een plek waar voeding niet makkelijk te realiseren was, met voeding en Gigabit Ethernet over een standaard UTP CAT6 kabel.
alleen kan het ziggo modem niet gevoed worden over poe
je hebt de gewone adapter nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

muisje1997 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:56:
alleen kan het ziggo modem niet gevoed worden over poe
Wat voor specificaties heeft het Ziggo modem qua voeding? Dat kan je zien op de voeding die meegeleverd wordt. Als dat gelijkstroom is en bijvoorbeeld 12V, dan gaat dat prima met PoE i.c.m. een splitter (die het gelijkstroom voor de voeding scheidt van het netwerksignaal).

Een voorbeeld van een splitter voor 5V, 9V of 12V DC. Wel slechts 12V@1A , dus niet nuttig voor elk soort apparaat. Maar er zullen wel splitters zijn die meer kunnen leveren.

[ Voor 30% gewijzigd door The Zep Man op 08-07-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
The Zep Man schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:58:
[...]

Wat voor specificaties heeft het Ziggo modem qua voeding? Dat kan je zien op de voeding die meegeleverd wordt. Als dat gelijkstroom is en bijvoorbeeld 12V, dan gaat dat prima met PoE i.c.m. een splitter (die het gelijkstroom voor de voeding scheidt van het netwerksignaal).
ik wist niet dat er splitters waren die het konder splitten van het ethernet signaal ik dacht dat dat altijd beide in 1 kabel ging en uitkwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

muisje1997 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:00:
ik wist niet dat er splitters waren die het konder splitten van het ethernet signaal ik dacht dat dat altijd beide in 1 kabel ging en uitkwam
Zie het voorbeeld dat ik geef. Die werkt bij mij perfect voor een standaard AP/router met zelf geen PoE ondersteuning. Die router heeft overigens een meegeleverde voeding van 12V@2,5 A max., maar met standaardbelasting zonder extra (USB) apparatuur aangesloten komt die bij lange na niet aan de maximum capaciteit. Voor elk apparaat is het dus even meten hoeveel gebruikt wordt.

Als de maximum piekcapaciteit 10 watt of minder is, dan is die splitter goed te gebruiken. Anders moet gekeken worden naar een ander model. Zeker met kabelmodems kan ik mij voorstellen dat meer energie nodig is.

[edit]
Dit is een voorbeeld van een splitter die een stuk meer kan leveren op 12V, 19V of 24V. Die gaat tot 5A op 12V of 3,15A op 19V. Daar zou je een kabelmodem gemakkelijk mee van prik moeten kunnen voorzien. :)

[ Voor 25% gewijzigd door The Zep Man op 08-07-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AroglDarthu
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-08 18:47
Dank voor de uitgebreide reacties!
Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om de Ziggo router in de bouwkast te plaatsen. Dan maar geen TV signaal de woonunit in. NL Ziet zal wel voldoen, hoop ik ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
In plaats van NL Ziet kun je ook Ziggo Go gebruiken.

Of je bestelt een Mediabox Next Mini bij Ziggo, die sluit je wel via netwerk aan. Dat kan volgens mij alleen als "tweede mediabox", maar niemand zegt dat je de eerste moet gebruiken toch? Kost je €4 bovenop je abonnement, minder dan NL ziet en je krijgt dan een volwaardige mediabox.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:35
Ziggo Go kan ook gewoon live televisie kijken. Heb dat op een Nokia Streaming Box draaien, werkt prima. Alleen het "zappen" is nog een stuk trager dan met de humax box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Er is nog een optie: eigen coax modem in de bouwkast

Hier gebruik ik een Fritzbox 6690 en de TV's in huis gebruiken DVB-via-IP.
De Panasonic in de woonkamer heeft native support en daar zit een CI+ in om RTL zenders te decoderen in HD.
De anderen gebruiken Android TV en een app om de ongecodeerde (HD) zenders te kijken.

De Ziggo app wordt alleen gebruikt om terug te kijken (ivm lage resolutie), maar die is sinds een update gigantisch stuk (zie andere topic).

[ Voor 4% gewijzigd door DJMaze op 09-07-2022 22:10 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:30
Pagina: 1