Mijn kater haalt ineens uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edbos
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 26-06 16:48
Mijn kater ligt vaak 's middags te slapen in de plantenbak aan de straat. Als ik boodschappen ga doen, bezoek ik hem even. Hij lijkt dit heel fijn te vinden en komt al mauwend naar me toe om me kopjes te geven en zich te laten aaien. Hij geeft zelfs de bomen en lantaarnpalen kopjes.

Vanmiddag leek hij wat geagiteerd en ik stopte met aaien en stond op. Hij deed een lange en vreemde mauw, klagelijk leek het wel. Toen sprong hij tegen mjin been op sloeg allebei zijn voorpoten links en rechts om mijn onderbeen heen, de nagels gingen door de spijkerbroek heen. Het was net dat het een tijdje jeukte. Ik besloot hem met rust te laten en liep de 12 meter naar mijn huis. Hij liep achter me aan en ging buiten voor de voordeur zitten. Hij leek helemaal niet boos.

Was dit wel agressie?

Heeft hij pijn?
Een klein jaar geleden ging hij op 3 poten lopen. De dierenarts maakte foto’s en constateerde een beschadigd gewricht. Daar kreeg hij Metacam voor. Dat ging prima en we besloten enige tijd geleden om dat langzaam wat af te bouwen om de minimale hoeveelheid te zoeken. Misschien ben ik net wat te ver gegaan met afbouwen en heeft hij nu pijn? Daar schijnen katers met onverwachte agressie op te kunnen reageren. Ik geef nu weer een stapje méer Metacam.

Was dit spel?
Ik heb wel eens het idee dat mijn kater zó graag wil spelen maar niemand doet mee want hij haalt meteen zijn nagels erbij. Misschien is hij wel te vroeg uit het nest gehaald en heeft het onderscheid tussen spel en gevecht niet goed geleerd?
vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Edbos op 10-07-2022 18:43)

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Wij hebben een groot terrein en (te) veel katten :)
ze hebben allemaal hun karakter en we hebben al vele kittens gehad en vooral ook gezien hoe moeders daarmee omgaan
Cass Casey schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:08:
[...]

Praktisch advies. Gewoon een corrigerende tik is een normale methode om dieren te trainen hoor.
Wat doen moeders om hun kitten op te voeden? Hoe behandelen ze die kleintjes? Daar zit de sleutel.
Bij nekvel pakken geeft een onmiddellijk reflex van rust, en volwassen zware kat met 1 hand bij nekvel pakken en met de andere ondersteunen maakt dat je ze overal mee naartoe kan nemen. We zoeken als straf een iets zwaarder middel...
Een tik is niet de methode, als een kitten te ver gaat dan pakt de moeder hem/haar bij nekvel en drukt de kop tegen de grond, even stribbelen ze maar dan "snappen"ze het0
. Dit werkt ook bij volwassen katten tot "ongeholpen" oude katers, het kost je even om te leren maar de greep is iets lager dan de "nekvel"greep en je pakt meer vel, ongeveer twee keer zoveel huid pakken en dan licht richting de kop de kop tegen de grond duwen tot de kat opeens relaxed voelt, ze zijn dan ook poeslief erna.
Dat is lettelrijk de kattenmanier om ze te straffen en duidelijk te maken dat wat ze er vlak voor deden niet kan. (let wel, je moet dus echt 5 sec max na iets dit doen, daarna heeft het geen zin meer.)
Wij hebben een leuk katertje 1 jaar oud die opeens tegen mijn notebook begon te sproeien, gelijk pakken, drukken, zodra de weerstand weg is optillen, de sproei opvegen met de kat (dan zit ie er zelf onder ipv mn computer) en loslaten, 2 keer gedaan en nu is het afgelopen.
SkiFan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:12:
Zou zeggen, blijkbaar de tijd van het jaar. Ons boefje, die normaal altijd heus heel lief is, beet eergisteren ook ineens m'n oudste dochter (achterin d'r hoofd nog wel). Is de laatste dagen ook wat klagerig.
dit speelt zeker mee.
Onze oude Nestor ongeholpen grote kater had ook gedurende deze periode de neiging in mn benen te schieten. Je ziet zijn gedrag, je weet wat ie gaat doen, ik pak ze gewoon, leg op rug alsof je en mensenbaby vast hebt, met de juists klemming kunnen ze weinig doen,, aai, praat geruststellend tot ik gelopen heb waar ik heenmoest, en dan gewoon weer op de grond zetten, geen verrrassingsaavnal op mn benen :)

Straffen als iets al lang geleden is gedaan heeft totaal geen zin, je moet er direct bijzijn en het dus op de "kattenmanier" doen, dan leren ze echt heel erg snel.

Alle reacties

Acties:
  • +56 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:20
Dit is je derde kattentopic al. Kan je je niet beter melden op een kattenforum of zo?

Als het eenmalig is, zou ik me er niet druk om maken. Wel een flinke tik geven, zodat hij direct weet dat dat niet mag en hij z'n plek weet.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:55
Ga ermee naar de dierenarts. Meestal als katten plotseling veranderd gedrag vertonen, is er iets aan de hand.
Cass Casey schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:46:
Dit is je derde kattentopic al. Kan je je niet beter melden op een kattenforum of zo?

Als het eenmalig is, zou ik me er niet druk om maken. Wel een flinke tik geven, zodat hij direct weet dat dat niet mag en hij z'n plek weet.
WAT? Nooit je dier slaan, wat is dat voor advies :X

[ Voor 64% gewijzigd door segil op 08-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
segil schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:46:
Ga ermee naar de dierenarts. Meestal als katten plotseling veranderd gedrag vertonen, is er iets aan de hand.

[...]

Als een dier je aanvalt poeslief doen helpt vast :>

Even een check bij de dierenarts is wel een goed advies, maar elke kat (of dier) kan weleens uithalen, het blijft een dier.

[ Voor 15% gewijzigd door pagani op 08-07-2022 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-07 22:20

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

[...]
Dit dus als begon onze kat ook op een dag mijn handen aan te vallen als ik de onderkant van het traphek gebruik als leuning.. plus dat bij mijn been grijpen zo nu en dan als ik langsloop, maar beide zijn duidelijk spelen.
Hard slaan is idd nooit goed, maar zo nu en dan krijgt die van ons ook een klein tikje op zijn kont dan wel neus.. Hebben we iig een kat die twee weken geen dingen doet die hij niet mag.. Daarna vergeet ie het tikje en begint meneer weer.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Cass Casey
Praktisch advies. Gewoon een corrigerende tik is een normale methode om dieren te trainen hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-07 22:57
Zou zeggen, blijkbaar de tijd van het jaar. Ons boefje, die normaal altijd heus heel lief is, beet eergisteren ook ineens m'n oudste dochter (achterin d'r hoofd nog wel). Is de laatste dagen ook wat klagerig.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-06 14:03

CORVETTE

---- American V8 ---

Wat katten en al hun soortgenoten hebben is dat ze energie opslaan wanneer ze een prooi zien of vijand ( lees: vaak andere kat ) . Die energie moet eruit als er toch niets is gebeurd.
Als je als baasje ( of wie dan ook) in de buurt komt reageren ze die energie op die af.
Vaak maar heel kort .

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Had je kat niet gewoon stress door iets wat ervoor was voorgevallen of herkende die je niet. De kat van de buren kan ik alles mee doen, op tillen, knuffelen, dubbelvouwen etc etc
Een keer buiten de gezamenlijke tuin wild eik hem oppakken zodat die niet onder een auto kwam en toen krabde die me ook helemaal open. Op hij herkende me niet of hij was op zijn hoede ofzoiets.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:56
Het afbouwen van medicijnen doen als de dierenarts dit aan geeft. Ofwel, dit had je bij het voorschrijven van de medicijnen al na moeten vragen. Zelf afbouwen zou ik niet van weten waarom je dat zou doen.

Een kat kan wel eens uit zijn/haar hum zijn. Die van ons ook vaak.
Sterker nog, die van ons wil binnen altijd op schoot zitten bij mij, maar buiten als ik hem aan wil aaien blijft hij echt niet zitten. Bij mijn dochter en vrouw wel overigens. Nu ben ik ook degene die hem naar de dierenarts brengt voor als er iets is of de jaarlijkse prik, dus dat zal het wel zijn, maar binnen kan ik weer alles met hem doen.

En uithalen is hier ook een tikje op het pootje. Dieren reageren ook zo naar elkaar, dus waarom niet. Kan moeilijk zeggen: "Niet meer doen hoor!". Alsof het beest dat snapt.

Eenmalig zou ik me er niet druk over maken. Als hij dit standaard gaat doen, dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edbos
Arunia schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:18:
Het afbouwen van medicijnen doen als de dierenarts dit aan geeft. Ofwel, dit had je bij het voorschrijven van de medicijnen al na moeten vragen. Zelf afbouwen zou ik niet van weten waarom je dat zou doen.

En uithalen is hier ook een tikje op het pootje. Dieren reageren ook zo naar elkaar, dus waarom niet. Kan moeilijk zeggen: "Niet meer doen hoor!". Alsof het beest dat snapt.

Eenmalig zou ik me er niet druk over maken. Als hij dit standaard gaat doen, dan wel.
Het afbouwen van de Metacam is op advies van de dierenarts. Verder is alles al weer dagen okay dus ik maak me idd minder druk.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Svp vriendelijk en hulpvaardig reageren. Jouw post voldeed hier niet aan.

[ Voor 69% gewijzigd door Ardana op 08-07-2022 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edbos

Ja, een kattenforum. Ik heb er al verschillende geprobeerd, probeer die ook altijd als eerste maar ofwel ik krijg helemaal geen antwoord ofwel een copy & paste van een website die ik al gelezen heb. En dan kom ik maar weer hierheen. 1) ik krijg hier antwoorden en 2) daar zijn er heel zinnige bij.

Idd krijgt hij meestal een snelle (en zachte) tik op zijn kop als hij me krabt of bijt. Bijten doet hij me niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Discussie of katten binnen moeten blijven is hier niet op z'n plaats.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 08-07-2022 15:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:39
Flinke tik nooit doen daarmee wordt een dier bang of agressief, een beest kan dat lang onthouden.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edbos
The_BoKmeester schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:43:
Heb je al in de handleiding gekeken?
BIOS reset?
Zit er nog garantie op?
Nee, garantie verlopen. Hij is nu 11. Toen zijn eerste baasje verhuisde, liep hij terug naar zijn territorium: zijn baasje haalde hem dan weer op en de kat liep weer terug, alles bij elkaar 4 keer. Hij koos mijn vriendin uit als nieuw baasje maar die is een jaar geleden overleden en toen mocht ik zijn nieuwe baasje worden. Dus hij heeft al een hele geschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChokingHazard
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-07 10:12
Wellicht kun je je vraag beter hier stellen

Mijn Cardmarket-profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-07 22:20

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Niet reageren, dien enkel een TR in svp.

[ Voor 96% gewijzigd door Ardana op 08-07-2022 15:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

[...]

Ligt tikje op de neus kan, maar dan moet het direct zijn na zijn daad. Doe je dat een minuut later dan gaan ze het never nooit associëren met hun foute daad. Beste blijft gewoon het woord "FOEI" aanleren.

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 08-07-2022 14:53 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Off-topic.

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 08-07-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:50
Off-topic.

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 08-07-2022 15:14 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edbos
ChokingHazard schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:52:
Dank maar ik heb daar geen toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edbos
ChokingHazard schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:52:
Dank, maar ik heb daar geen toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:57
Dit soort opmerkingen kan je achterwege laten, waar gaat het heen zeg.

[ Voor 68% gewijzigd door Outerspace op 08-07-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bel anders even met de dierenarts over de Metacam. Als dieren pijn hebben kunnen ze ineens zo reageren, het lijkt wel of je kat zelf ook schrok dat ie ineens pijn had. Vooral die klaagmiauw erbij is echt een teken van pijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:24

Blokker_1999

Full steam ahead

Heb het met mijn kat zaliger zelf 1x meegemaakt. Een schootkat was het nooit, aandacht moest ze niet echt hebben maar op 1 avond, terwijl ik rustig TV aan het kijken was begon ze ineens mijn benen aan te vallen zonder ophouden. Na enkele minuten te proberen haar te kalmeren uiteindelijk de TV uitgezet en naar bed gegaan, slaapkamerdeur dicht. Ze heeft toen nog een tijd aan de deur staan krabben.

's Ochtends was het alsof er nooit iets gebeurd was en dat gedrag heeft ze ook nooit meer getoont.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:48
Lijkt heel erg op teveel prikkels. Als ik mijn kat te lang aai wordt het "lastig" om de overweldigende prikkels te verwerken. En dan krijg ik een pets en moet ik het beestje even met rust laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:47

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Gezien het aantal ingrepen dat we hier al hebben gehad, dit is een topic wat prima past binnen AZ. Blijf ontopic en als dat lastig is plaats dan niks

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Laatst online: 20:30
Ik heb weleens gehoord dat je alert moet zijn bij plotseling vreemd en onverklaarbaar gedrag van dieren of mensen. Er is namelijk een kans dat het komt door een infectie of zelfs neurologische schade.

Dat is natuurlijk wel gelijk het worst case scenario en hoeft hier absoluut niet het geval te zijn, zeker omdat het "probleem" dat je schetst nogal beperkt lijkt te zijn (understatement).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MyHero
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Wel een flinke tik geven, zodat hij direct weet dat dat niet mag en hij z'n plek weet.
Niet nodig.

Neem een plantespuit en spuit water wel meteen in zijn snoet. Doe dat binnen de 30 seconden anders weet het beestje niet waarvoor het gestraft wordt

[ Voor 39% gewijzigd door Ardana op 08-07-2022 18:10 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
ze hebben allemaal hun karakter en we hebben al vele kittens gehad en vooral ook gezien hoe moeders daarmee omgaan
[...]

Wat doen moeders om hun kitten op te voeden? Hoe behandelen ze die kleintjes? Daar zit de sleutel.
Bij nekvel pakken geeft een onmiddellijk reflex van rust, en volwassen zware kat met 1 hand bij nekvel pakken en met de andere ondersteunen maakt dat je ze overal mee naartoe kan nemen. We zoeken als straf een iets zwaarder middel...
Een tik is niet de methode, als een kitten te ver gaat dan pakt de moeder hem/haar bij nekvel en drukt de kop tegen de grond, even stribbelen ze maar dan "snappen"ze het0
. Dit werkt ook bij volwassen katten tot "ongeholpen" oude katers, het kost je even om te leren maar de greep is iets lager dan de "nekvel"greep en je pakt meer vel, ongeveer twee keer zoveel huid pakken en dan licht richting de kop de kop tegen de grond duwen tot de kat opeens relaxed voelt, ze zijn dan ook poeslief erna.
Dat is lettelrijk de kattenmanier om ze te straffen en duidelijk te maken dat wat ze er vlak voor deden niet kan. (let wel, je moet dus echt 5 sec max na iets dit doen, daarna heeft het geen zin meer.)
Wij hebben een leuk katertje 1 jaar oud die opeens tegen mijn notebook begon te sproeien, gelijk pakken, drukken, zodra de weerstand weg is optillen, de sproei opvegen met de kat (dan zit ie er zelf onder ipv mn computer) en loslaten, 2 keer gedaan en nu is het afgelopen.
SkiFan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:12:
dit speelt zeker mee.
Onze oude Nestor ongeholpen grote kater had ook gedurende deze periode de neiging in mn benen te schieten. Je ziet zijn gedrag, je weet wat ie gaat doen, ik pak ze gewoon, leg op rug alsof je en mensenbaby vast hebt, met de juists klemming kunnen ze weinig doen,, aai, praat geruststellend tot ik gelopen heb waar ik heenmoest, en dan gewoon weer op de grond zetten, geen verrrassingsaavnal op mn benen :)

Straffen als iets al lang geleden is gedaan heeft totaal geen zin, je moet er direct bijzijn en het dus op de "kattenmanier" doen, dan leren ze echt heel erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Laatst online: 18:57
Commentaar op moderatie mag via DM of via AZ Feedback, niet in dit topic.

[ Voor 81% gewijzigd door Outerspace op 08-07-2022 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:33
Silent7 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:18:

[...]

Bij nekvel pakken geeft een onmiddellijk reflex van rust, en volwassen zware kat met 1 hand bij nekvel pakken en met de andere ondersteunen maakt dat je ze overal mee naartoe kan nemen.

Inderdaad. Precies dat. Dat gebeurd in de natuur ook.
Het mooie in de natuur (ook grote katten) is dat ze het direct kunnen doen.

Als mens kun je beredeneren wat wel/niet mag op enige leeftijd. Dat heeft totaal geen zin bij dieren. Binnen 5s sttraffen, anders niet.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyHero
  • Niet online
Loft schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:32:
[...]

Als mens kun je beredeneren wat wel/niet mag op enige leeftijd. Dat heeft totaal geen zin bij dieren. Binnen 5s sttraffen, anders niet.
Er wordt zelfs aangeraden om helemaal niet te straffen. zelf doe ik altijd een plantenspuit maar wel onmiddellijk

https://www.praktijkvoork...voeding/een-kat-straffen/

En zo zijn er tientallen blogs die hetzelfde schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edbos
Frieda schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:25:
Bel anders even met de dierenarts over de Metacam. Als dieren pijn hebben kunnen ze ineens zo reageren, het lijkt wel of je kat zelf ook schrok dat ie ineens pijn had. Vooral die klaagmiauw erbij is echt een teken van pijn.
Het stapsgewijze afbouwen van de Metacam heeft de dierenarts mij aangeraden. Als het dan niet zo goed zou gaan, zou ik weer een stapje "omhoog" moeten. Dat heb ik ook gedaan. Het is mogelijk dat hij toch weer pijn begon te krijgen. Een kat zal dat altijd proberen te verbergen ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Mijn katten zijn behoorlijk makkelijk, ik zeg hard 'AU!' en dan denken ze 'oh shit, dit ging te ver' en houden ze op.
Hier gebruiken ze nog wel eens per ongeluk hun nageltjes, of eigenlijk gaan ze gewoon iets te ver op in hun spel, en dan gaat het wel eens mis. Helaas pindakaas.

Ik zou mij bij één vreemd voorval nog niet zoveel zorgen maken, katten hebben ook zo hun ondeugende kattenkwaad streken. En soms zitten ze even ergens anders met hun gedachtes.

Merk je verder nog vreemde dingen? Dat hij zijn pootje ontziet bijvoorbeeld? Of ander gedrag vertoont?
Dieren kunnen het goed verbergen, maar als je goed oplet. Merk je toch behoorlijk wat, dat ze bijvoorbeeld nog meer slapen dan normaal, rustiger zijn, een lichaamsdeel toch ontzien.

Als de kat graag wilt spelen kun je ook een ledlampje of een kattenhengel gebruiken? Dan ben je zelf veilig.
Ik heb hier behoorlijk wat speelgoed, ze zijn hier wat kieskeurig en helaas snel uitgekeken op van alles, zoals de ballenbaan, of zelf roterende speeltjes.
Kattenhengel blijft wat dat betreft favoriet. Ik weet niet of je wel eens bij zooplus bestelt, maar deze is lekker lang en blijven benen en handen op veilige afstand van nageltjes: https://www.zooplus.nl/sh.../speelhengels_veer/539882

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Cass Casey
Lieve mensen, ik weet dat het tegenwoordig “in” is om alle nuance te vergeten en alles direct in het extreme te trekken, maar vergeet niet dat dat tussen je eigen oren plaatsvindt. Als ik schrijf over een flinke tik, bedoel ik vanzelfsprekend niet dat je je huisdier met een honkbalknuppel door het huis moet slaan.

Anyway: ik heb een te intensieve week achter de rug om exact volgens het metrisch stelsel te beschrijven hoe ik mijn huisdieren altijd heb opgevoed, dus maak van mijn advies wat je wilt. Goed weekend!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silent7
hou toch op :)
Kattenfora is allemaal "ooh ga direct naar de dierenarts"
op tweakers zitten meer analytische mensen die duidelijk advies kunnen geven dat niet gelijk een kat in een plastic ding voor veel € laten onderzoeken als adviezen geven.
Dit is een brede community dus krijg je vaak erg interessante input.

Veel diverser publiek hier
Voorbeeld? Voorbeeld, ik zie opeens een woelrat (enorm grote beige knaagdier (twee keer bformaat bruine rat) lopen op een eiland, ik weet dan zie ik er 1 dan zijn er zeker 10, waarschijnlijk 20.
Dus ik vul de voerbakken in de avond niet meer bij, willen ze eten? Vangen ze het maar en ja hoor elke dag vind ik nu bloedplekken, restjes ingewanden en staarten bij opstaan, 2 minuten opruimen en de katten eten nu de helft van de brokjes want ze hebben vers vlees, natuurlijk, gratis en fijnere omgeving.
Mensen zoals ik gaan niet op een kattenforum, daar zitten (vast hele lieve) mensen met 1 kat die alles voor ze is, ik heb liever (te veel) katten rondlopen dan 2M lange hagedisslangen en marters die twee keer zo groot zijn als een kat (als een dier niet bang voor mij is dan word ik daar een beetje ongemakkelijk van, dus toen ik terwijl we 1 kat hadden oog in oog stond met een enorme marter die me rustig aankeek voelde dat echt niet fijn) en enorme slangen (je loopt over je brug en denkt daar ligt een tak, maar die krult zich op en schiet weg, niet fijn.) Dus die katten zijn ook nuttig hier maar ja geen stadse knuffelkatjes.
We krijgen ook regelmatig echt wilde katten op bezoek, onze zijn sociaal dus verjagen ze niet, is best vermakelijk die interactie te zien en langzaam het vertrouwen te winnen van zo'n wilde kater.
Die laisser faire houding ga je op geen kattenforum vinden denk ik :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 08-07-2022 18:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-07 21:22

Racing_Reporter

Contentmaker

Edbos schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:39:

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Heb je je kat al bijgewerkt naar de laatste versie? ;)

Even serieus. In hoeverre kan het zijn dat je kat te weinig gestimuleerd wordt, dus dat dit een vorm van verveling en claimgedrag is? Hij heeft kennelijk wel vrijheid om naar buiten te gaan, dus dat lijkt me te schelen. Uiteraard is medisch onderzoek goed om te doen en de uitkomsten ervan in je achterhoofd te houden, maar vanaf een afstand en als Tweakers weten we natuurlijk niet hoe jouw kat precies is, ondanks je goede beschrijving. Beetje trial and error met die extra Metacam, lijkt me. Wel is het goed om even langs te lopen wat de rest van z'n leven inhoudt, ook binnenshuis.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MyHero
  • Niet online
Cass Casey schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:56:
Lieve mensen, ik weet dat het tegenwoordig “in” is om alle nuance te vergeten en alles direct in het extreme te trekken, maar vergeet niet dat dat tussen je eigen oren plaatsvindt. Als ik schrijf over een flinke tik, bedoel ik vanzelfsprekend niet dat je je huisdier met een honkbalknuppel door het huis moet slaan.

Anyway: ik heb een te intensieve week achter de rug om extract volgens het metrisch stelsel te beschrijven hoe ik mijn huisdieren altijd heb opgevoed, dus maak van mijn advies wat je wilt. Goed weekend!
Wat jij doet men je huisdieren moet je uiteraard zelf weten. Maar adviseren om maar een tik uit te delen is abject.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:34

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ook een kat heeft wel eens een baaldag. Die van mij kan ook ineens uit haar hum zijn en dan wil ze even geen aandacht. Ik zie er verder geen patroon in.

En soms wil ze gewoon stoeien en dat doen we best wel ruig (alleen zij heeft de klauwen en ik niet). En als ik echt boos ben omdat ze iets doet wat echt niet mag (en ze mag veel) dan kan de kat inderdaad wel eens een pets krijgen. Heus niet dat ik haar door kamer mep maar ik laat wel duidelijk merken dat het niet cool is. En wat inderdaad ook helpt is de kat gewoon goed vast pakken, eventueel klem zetten tegen de grond. Ze kunnen heus wel wat hebben en aangezien ze mij nog steeds lief vindt en op komt zoeken doe ik het vast niet verkeerd.

Waterspuit heeft nooit geholpen. Dat was één keer en nu hoef ik er alleen maar naar te wijzen en ze is weg...om er vervolgens een spelletje van te maken.
MyHero schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:51:
[...]

Wat jij doet men je huisdieren moet je uiteraard zelf weten. Maar adviseren om maar een tik uit te delen is abject.
Zelfs kinderen hebben af en toe wel eens een tik nodig voor de opvoeding. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

[ Voor 20% gewijzigd door RoamingZombie op 08-07-2022 19:17 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edbos
Frieda schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:25:
@ Frieda. Het plan om de Metacam langzaam te minderen kwam van de dierenarts. Als de kat dan "minder" werd, moest ik weer een stapje omhoog gaan. Dat heb ik ook gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
MyHero schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:51:
[...]

Stop aub met antropomorfiseren.

Het zijn dieren, geen mensen. Een corrigerende tik is niets mis mee. Als het maar gelijk na het incident is, zoals al eerder gezegd.

Zou me niets verbazen dat er correlatie is tussen aantal problemen met kattengedrag en de 'menselijke' opvoeding die katten meer en meer krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
Je omschrijft één keer waarbij je kat uithaalt, en lijkt daar opeens een heleboel vragen (en mogelijke conclusies) bij te hebben. Maak je je niet gewoon veel te druk?

Mocht je kat altijd poeslief (:P) geweest zijn, en opeens begonnen te zijn met je constant aan te vallen, voor meerdere dagen of weken, dan lijkt me wat zorgen en een eventueel topic erover openen me niet teveel gevraagd. Maar volgens mij ben je nu veel te voorbarig bezig, en ga je ook geen sluitend antwoord vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Hahn op 08-07-2022 19:52 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:58
Je zegt heel makkelijk dat je er geen toegang tot hebt, maar in dit topic zijn tientallen katten houders waarmee je lekker kan converseren over katten.
https://gathering.tweaker...ist_messages/1931640/last

Stel daar je vragen eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
wokkelz schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:54:
Je zegt heel makkelijk dat je er geen toegang tot hebt, maar in dit topic zijn tientallen katten houders waarmee je lekker kan converseren over katten.
https://gathering.tweaker...ist_messages/1931640/last

Stel daar je vragen eens.
Hij zegt 'heel makkelijk' dat 'ie er geen toegang tot heeft, omdat 'ie er geen toegang tot heeft... Dat topic staat in Tweakers Lounge, waar je minimaal 100 posts voor moet hebben in een jaar tijd, en dat heeft TS (nog) niet.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:58
Hahn schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:58:
[...]

Hij zegt 'heel makkelijk' dat 'ie er geen toegang tot heeft, omdat 'ie er geen toegang tot heeft... Dat topic staat in Tweakers Lounge, waar je minimaal 100 posts voor moet hebben in een jaar tijd, en dat heeft TS nog niet.
Ah, zo leer je nog eens wat. Dan heb ik niks gezegd. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MyHero
  • Niet online
jeroenkb schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:45:
[...]

Het zijn dieren, geen mensen. Een corrigerende tik is niets mis mee. Als het maar gelijk na het incident is, zoals al eerder gezegd.
Kom nu zeg, de algemene concensus is dat dieren niet weten waarom ze geslagen worden zelfs niet als het gelijk na het incident is. Bij mensen werkt dat wel, die kan je het namelijk uitleggen. Heeft helemaal niets te maken met het vermenselijken van dieren. Heeft te maken met fatsoen en begrip hoe slaan bij dieren overkomt en dat dat geen enkel effect heeft.

Niet dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

MyHero schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:02:
[...]

Kom nu zeg, de algemene concensus is dat dieren niet weten waarom ze geslagen worden zelfs niet als het gelijk na het incident is. Bij mensen werkt dat wel, die kan je het namelijk uitleggen. Heeft helemaal niets te maken met het vermenselijken van dieren. Heeft te maken met fatsoen en begrip hoe slaan bij dieren overkomt en dat dat geen enkel effect heeft.

Niet dus
Blijft wel staan dat je er alsnog voorzichtig mee om moet springen. Zowel mensen als dieren kunnen er trauma's aan overhouden, wat weer leidt tot gedragsverslechteringen, of het nu uitgelegd wordt aan de mensen of niet. Natuurlijk moet je slecht gedrag niet aanmoedigen, maar het kan vaak ook anders dan de corrigerende tik. Jackson Galaxy heeft er wel wat over te vertellen, zoek maar eens op (:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Normaal gedrag. Ik ken veel meer katten die je aanvallen zodra je stopt met aaien. De volgende keer maar niet stoppen met aaien tenzij hij toestemming geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
jeroenkb schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:45:
[...]

Stop aub met antropomorfiseren.

Zou me niets verbazen dat er correlatie is tussen aantal problemen met kattengedrag en de 'menselijke' opvoeding die katten meer en meer krijgen.
nee, sorry, gewoon nee, een tik is voor een kat een uithaler met gestrekte klauw (hoe jij het ook bedoeld, zo zien zij het, vuist of vingers naar binnen is voor kat ingetrokken nagels, lange vingers is uitgestrekte nagels dus bedoeld om te kwetsen) ) je moet je juist verdiepen in hoe de katten dingen leren, een tik geven is ultiiem antropomorfisme, daar hebeen katten namelijk geen tegenhager van anders dan met open klauw slaan, en dat doen ze echt niet snel.

Ik heb een enorme voordeel, mijn ogen zij slecht dus als ik echt goed wil kijken moet ik squinten (ogen deels dichknijpen) reen kat met wijd open ogen aankijken kunnen ze als aanvallend of bedriegeind ervaren, en lol hoe ik kijk doe ik precies wat zij rettig vinden, daarom heb ik letterlijk totaal verwilderde katers (semi)tam gekregen, juist door op hun manier te communiceren (met de ogen onbewsut)
een tik aat hem echt niet worden, van de vele geluiden en houdingen weet ik dat katten veel communicatiever zijn dan we denken, leer vsn hoe moeders hun kittens opvoeden en de meest bad-ass kat kan je temmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:12:
Normaal gedrag. Ik ken veel meer katten die je aanvallen zodra je stopt met aaien. De volgende keer maar niet stoppen met aaien tenzij hij toestemming geeft.
Wut. Wil je geleefd worden door je kat anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
Racing_Reporter schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Wut. Wil je geleefd worden door je kat anders?
nah dat is te sterk, over-stimulatie van aaien kan tot een ontlading leiden, als je de staart bewegingen volgt weet je in 2 weken hoever je bij een kat kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
MyHero schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:02:
[...]

Niet dus
Er is sprake van consensus wanneer de leden van een groep of gemeenschap overeenstemming hebben bereikt.

En die is er absoluut niet.

Ooit van Pavlov gehoord?

Maar laten we er maar over ophouden. Wij komen uit 2 verschillende werelden die elkaar nooit zullen naderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edbos
Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:12:
Zou zomaar kunnen dat je gelijk hebt! :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:34

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Silent7 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:19:
[...]

nee, sorry, gewoon nee, een tik is voor een kat een uithaler met gestrekte klauw (hoe jij het ook bedoeld, zo zien zij het, vuist of vingers naar binnen is voor kat ingetrokken nagels, lange vingers is uitgestrekte nagels dus bedoeld om te kwetsen) ) je moet je juist verdiepen in hoe de katten dingen leren, een tik geven is ultiiem antropomorfisme, daar hebeen katten namelijk geen tegenhager van anders dan met open klauw slaan, en dat doen ze echt niet snel.
Dieren halen ook naar elkaar uit. Een kat klauwt naar een hond, een hond bijt naar een kat. Je beperkt je te veel tot wat je denkt te weten.

In de natuur is het blazen, groot worden, verkleuren etc om af te schrikken. En als dat niet helpt dan wordt er uitgehaald. Of een poot klauwen heeft of niet, de boodschap is het zelfde.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:16
Edbos schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:39:
Vanmiddag leek hij wat geagiteerd en ik stopte met aaien en stond op. Hij deed een lange en vreemde mauw, klagelijk leek het wel. Toen sprong hij tegen mjin been op sloeg allebei zijn voorpoten links en rechts om mijn onderbeen heen, de nagels gingen door de spijkerbroek heen. Het was net dat het een tijdje jeukte. Ik besloot hem met rust te laten en liep de 12 meter naar mijn huis. Hij liep achter me aan en ging buiten voor de voordeur zitten. Hij leek helemaal niet boos.
Is het mogelijk dat je broekspijpen besnuffeld waren door een andere kat? Met name een van het andere geslacht dan die van jou? Als een andere kat je kopjes geeft, geeft die geur af. Jouw kat kan daar dan ineens op reageren. Of een hond zou ook kunnen, maar dan vanwege "ruikt naar hond, attack!" reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Silent7 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:22:
[...]

nah dat is te sterk, over-stimulatie van aaien kan tot een ontlading leiden, als je de staart bewegingen volgt weet je in 2 weken hoever je bij een kat kan gaan.
Ja mooi verhaal, katten hebben een gebruiksaanwijzing, maar dat wil niet zeggen dat de kat gaat bepalen voor jou wanneer je weer dingen kan gaan doen. Als dat wel gebeurt, dan heb je niet eens het beperkte stukje controle over de situatie met je huisdier die je wel hoort te hebben. Afgezien van voedertijd, want die wedstrijd win je toch niet ;) Dát is wat ik zeg, niéts anders over hoe ver je kan gaan. Dat is een ander onderwerp dan 'help, mijn kat klauwt me als ik stop met aaien'.

[ Voor 9% gewijzigd door Racing_Reporter op 08-07-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edbos
Wilke schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:36:
[...]

Is het mogelijk dat je broekspijpen besnuffeld waren door een andere kat? Met name een van het andere geslacht dan die van jou? Als een andere kat je kopjes geeft, geeft die geur af. Jouw kat kan daar dan ineens op reageren. Of een hond zou ook kunnen, maar dan vanwege "ruikt naar hond, attack!" reactie.
Hahaha! Nee, ik ben niet bij een andere kater of poes geweest. Ik zou niet durven!
Ik heb wel eens (vanaf een afstand) een paar "woorden" gewisseld met een andere kater, maar toen sprong die van mij als een duveltje uit een doosje tevoorschijn en begon opgewonden vóor mij heen en weer te rennen. Nee, hij was er niet van gecharmeerd ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Ken een verhaal van een kater die dit ineens ook deed. Was niet meer te benaderen, later bleek dat deze kat enorm in de stress zat omdat hij helemaal onder de vlooien zat en dat was een binnenkat. Dus waar hij dat vandaan had? Daarom verwachtte de eigenaar het ook niet en had het ongemak voor de kat een behoorlijke proportie aangenomen. Aangezien het wel de tijd van het jaar is voor vlooien moest ik hieraan direct denken. Geen idee of het al eerder is genoemd.

Ik denk dat de kans groot is dat je kat ergens last van heeft dus een dierenarts kan er vast wat mee.

[ Voor 25% gewijzigd door CrystalViriS op 08-07-2022 22:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
AW_Bos schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:53:
[...]

Ligt tikje op de neus kan, maar dan moet het direct zijn na zijn daad. Doe je dat een minuut later dan gaan ze het never nooit associëren met hun foute daad. Beste blijft gewoon het woord "FOEI" aanleren.
Inderdaad, katten hebben vaak ook een tolerantie voor aaien, waarna het omslaat in irritatie. Sommige katten hebben dit bijna niet maar anderen wel. Dan kunnen ze wel eens uithalen maar als dat gebeurt heb je de signalen al genegeerd. Bijvoorbeeld zacht bijten in je hand, hard/snel met de staart zwiepen of je strak aankijken met open ogen (dat is afschrikkend gedrag voor katten, daarom knijpen ze altijd hun ogen dicht als ze zich op hun gemak voelen). Dingen die mensen wel merken zoals blazen of krijsen doen ze dan meestal niet want dat is te agressief voor ze.

Maar als je dat niet weet dan denk je dat de kat zomaar uithaalt, terwijl de kat juist boos is omdat hij denkt dat je hem expres loopt te irriteren. Als je ze dan een tik geeft, maakt dat ze alleen maar bozer.

Edit: Sorry ik zat nog pas op pagina 2 te lezen, inmiddels had @Silent7 hetzelfde (overstimulatie, dat bedoelde ik dus) ook al aangehaald :)

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 09-07-2022 01:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Silent7 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:19:
[...]

Ik heb ook bij sommige katten gemerkt dat ze soms wel met open klauw slaan, maar dan zo langzaam dat je je hand weg kan trekken. Ik ben daar zelf nogal bedacht op omdat ik veel met katten omga dus dat lukt me altijd wel. En van veel van die katten weet ik zeker (van het spelen) dat ze mijn hand makkelijk kunnen raken als ze dat zouden willen. Ik zie het meer als een soort waarschuwing dan als een echte uithaal.

Nou zijn deze katten soms een beetje gestresst aan het eind van de dag dus ik denk dat ze wat agressiever doen dan in een thuisomgeving.

Inderdaad zijn je ogen ook heel belangrijk tot een kat je echt kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:53
[...]

Gewoon een corrigerende tik is een normale methode om dieren te trainen hoor.
werkt ook op andere wezens 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edbos
sugarlevi01 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:52:
Mijn katten zijn behoorlijk makkelijk, ik zeg hard 'AU!' en dan denken ze 'oh shit, dit ging te ver' en houden ze op.
Hier gebruiken ze nog wel eens per ongeluk hun nageltjes, of eigenlijk gaan ze gewoon iets te ver op in hun spel, en dan gaat het wel eens mis. Helaas pindakaas.

Ik zou mij bij één vreemd voorval nog niet zoveel zorgen maken, katten hebben ook zo hun ondeugende kattenkwaad streken. En soms zitten ze even ergens anders met hun gedachtes.

Merk je verder nog vreemde dingen? Dat hij zijn pootje ontziet bijvoorbeeld? Of ander gedrag vertoont?
Dieren kunnen het goed verbergen, maar als je goed oplet. Merk je toch behoorlijk wat, dat ze bijvoorbeeld nog meer slapen dan normaal, rustiger zijn, een lichaamsdeel toch ontzien.

Als de kat graag wilt spelen kun je ook een ledlampje of een kattenhengel gebruiken? Dan ben je zelf veilig.
Ik heb hier behoorlijk wat speelgoed, ze zijn hier wat kieskeurig en helaas snel uitgekeken op van alles, zoals de ballenbaan, of zelf roterende speeltjes.
Kattenhengel blijft wat dat betreft favoriet. Ik weet niet of je wel eens bij zooplus bestelt, maar deze is lekker lang en blijven benen en handen op veilige afstand van nageltjes: https://www.zooplus.nl/sh.../speelhengels_veer/539882
Ik heb een paar kattenhengels. Als hij met zijn pootjes naar mij graait, dan wil hij spelen en dan pak ik die. Soms negeert hij ze, totdat ik het "vogeltje" op zijn kop of buik laat landen. Als hij het te pakken krijgt met zijn voorpootjes, bijt hij erin en bokst met zijn achterpoten. Een keer werd hij zó opgewonden dat hij in de stoel ging bijten ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
Edbos schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:26:
[...]

Ik heb een paar kattenhengels. Als hij met zijn pootjes naar mij graait, dan wil hij spelen en dan pak ik die. Soms negeert hij ze, totdat ik het "vogeltje" op zijn kop of buik laat landen. Als hij het te pakken krijgt met zijn voorpootjes, bijt hij erin en bokst met zijn achterpoten. Een keer werd hij zó opgewonden dat hij in de stoel ging bijten ...
ah dit geeft een leeftijdsindicatie, is ie een jaar of 3 a 5?
Dan zijn ze (bijna) "puber af" va 4 worden ze hun volwassen zelf.
Onze nestor kater (nu 16 jaar) deed dit soort aanvallen ook hier in Frankrijk en omdat ik altijd met korte broek loop op eigen terrein (met 30+ graden ga je echt geen spijkerroek dragen om het huis :)) was dat echt niet fijn.

Ik wist het na 2 keer wel en als ie het weer probeerde, ogen wijd open, grommen, duidelijk maken dat het niet kan. En na wat halfwas pogingen stopte het. Maar hij was al 10 toe hij ermee begon en ik heb het altijd beschouwd als een ruw spel en niet als aanval.
Ja ik grom regelmatig, als ik iets met vlees of zuivel maak dan willen de katten op het aanrecht springen of de tafel waar ik de borden dek, dan ook ogen wijd open, aankijken en grommen, dan stoppen ze gelijk met hun voedseljacht poging zelfs al sta ik meters ver.

Ik snap dat het even flink schrikken is een kat in je benen.
Maar alle andere interacties die je beschrijft lezen als een heel goed, gezond en leuk contact, je kat komt over als een gelukkig beestje op een fijne plek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edbos
Silent7 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:21:
[...]

ah dit geeft een leeftijdsindicatie, is ie een jaar of 3 a 5?
Dan zijn ze (bijna) "puber af" va 4 worden ze hun volwassen zelf.
Onze nestor kater (nu 16 jaar) deed dit soort aanvallen ook hier in Frankrijk en omdat ik altijd met korte broek loop op eigen terrein (met 30+ graden ga je echt geen spijkerroek dragen om het huis :)) was dat echt niet fijn.

Ik wist het na 2 keer wel en als ie het weer probeerde, ogen wijd open, grommen, duidelijk maken dat het niet kan. En na wat halfwas pogingen stopte het. Maar hij was al 10 toe hij ermee begon en ik heb het altijd beschouwd als een ruw spel en niet als aanval.
Ja ik grom regelmatig, als ik iets met vlees of zuivel maak dan willen de katten op het aanrecht springen of de tafel waar ik de borden dek, dan ook ogen wijd open, aankijken en grommen, dan stoppen ze gelijk met hun voedseljacht poging zelfs al sta ik meters ver.

Ik snap dat het even flink schrikken is een kat in je benen.
Maar alle andere interacties die je beschrijft lezen als een heel goed, gezond en leuk contact, je kat komt over als een gelukkig beestje op een fijne plek!
Dank je. Ik geloof idd dat het wel een blije kat is. Hij is overigens waarschijnlijk 11. Ik heb hem nu 1 jaar.

Zijn eerste baasje woonde hier vlak bij. Toen die ging verhuizen, liep hij telkens terug naar zijn oude territorium. Baasje heeft hem 4x opgehaald en 4x liep hij terug. Zwierf door de buurt en schooide bij de mensen om eten. Zo kwam hij bij mijn vriendin terecht waar hij héel veel mocht. Zij was chronisch ziek en overleed 1 jaar geleden. Ik had de verzorging al deels overgenomen en de kat was tevreden met mij. Mauwde heel hard als hij me op straat zag en liep dan mee en liet zich aaien. Toen mijn vriendin overleed trok hij bij mij in. Ik woon vlak bij.

In het begin hadden we vaak ruzie omdat hij van mijn vriendin op tafel mee mocht eten en de lekkerste vleesjes uit haar bord mocht halen. Ook mocht hij op het aanrecht de borden en de pannen aflikken. Daar reageerde ik heel boos op toen hij dat bij mij ook ging doen en nu probeert hij het nog wel eens, maar ik hoef maar boos te kijken en hij is weg. Het is een lief beest en hij heeft zich heel erg aangepast aan mij (net zoals ik aan hem)

Uit de vele reactie hier (waar ik heel blij mee ben) maak ik op dat hij misschien pijn heeft en dat het waarschijnlijk een speels bedoelde, wat uit de klauw gelopen reactie van hem was. En dat hij misschien wat overprikkeld was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Edbos schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:55:
[...]
In het begin hadden we vaak ruzie omdat hij van mijn vriendin op tafel mee mocht eten en de lekkerste vleesjes uit haar bord mocht halen. Ook mocht hij op het aanrecht de borden en de pannen aflikken. Daar reageerde ik heel boos op toen hij dat bij mij ook ging doen en nu probeert hij het nog wel eens, maar ik hoef maar boos te kijken en hij is weg. Het is een lief beest en hij heeft zich heel erg aangepast aan mij (net zoals ik aan hem)
Dit is echt een heel slecht idee om een kat aan te leren. Dan kan je nooit meer iets eten zonder irritant gemiauw en gebedel (en stiekem gesteel van je bord als je een keer niet omkijkt). Je hebt geluk dat het lukte hem dat af te leren want vaak lukt dat niet meer.

Het beste is helemaal ander eten geven en nooit restjes van je eigen eten. Dan snappen ze dat 'menseneten' niet voor hen is. Ze zullen nog steeds wel van tafel eten als je wegloopt maarja het zijn nou eenmaal katten. Maar ze weten dan dat het niet mag.

Ik hoop dat het beter met hem gaat als hij weer wat meer medicatie krijgt!

Overigens is bij 11 jaar meestal de speelsheid er wel af..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
interessant dus jouw kater van +/-11 heeft het, onze kater had het ook rond die leeftijd...zouden we een soort "katten-midlife-crisis" zien dan?

het is hier in ZW Frankrijk nu 29 graden in de schaduw, als ik om me hen kijk dan ligt katertje Lexie te slapen onder de walnootboom, Poes Rosie ligt languit onder de oude linde en de gekke kater (Tuxcat) Romeo heeft net wat pinda's op en verzorgd zichzelf op het gras. Hij heeft bij zijn poten een wit stukje bij al zijn klauwen, en dan een wit vlindervormige plek onder zijn kin, dus alsof hij altijd een tuxedo draagt, vandaar tuxcat.
Ik zing dit liedje voor hem:

maar dan tuxcat ipv saxman :)
Dit is de gekke kat die als je loopt tussen je benen gaan lopen en dan blaast als je hem per ongeluk raakt, dan wil die aandacht en til ik m op als een baby aai m en zing dit liedje, met katten thema :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edbos
GekkePrutser schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 17:53:
[...]

Dit is echt een heel slecht idee om een kat aan te leren. Dan kan je nooit meer iets eten zonder irritant gemiauw en gebedel (en stiekem gesteel van je bord als je een keer niet omkijkt). Je hebt geluk dat het lukte hem dat af te leren want vaak lukt dat niet meer.

Het beste is helemaal ander eten geven en nooit restjes van je eigen eten. Dan snappen ze dat 'menseneten' niet voor hen is. Ze zullen nog steeds wel van tafel eten als je wegloopt maarja het zijn nou eenmaal katten. Maar ze weten dan dat het niet mag.

Ik hoop dat het beter met hem gaat als hij weer wat meer medicatie krijgt!

Overigens is bij 11 jaar meestal de speelsheid er wel af..
Als ik zit te eten en ik moet even weg. zet ik mijn bord in een bureaula. Als ik te lui ben om meteen af te wassen, zet ik deksels etc op de pannen.
Pagina: 1