Toon posts:

L/W warmtepomp met twee boilers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AW108
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-10 13:09
Ik ben twee appartementjes van ca 55m2 aan het maken in een oude schuur. Ik heb de ruimtes rondom geisoleerd en wil ze voorzien van vloerverwarming. Het zijn twee appartementen boven elkaar

Nu zit ik te denken om een warmtepomp te installeren om de appartementen te verwarmen met zone kleppen tussen de vv systemen en daarnaast per appartement een boiler te koppelen aan de warmtepomp voor warm water.
Ik heb een buitenruimte waar de buitenunit zou kunnen staan en daar vlak bij een binnenruimte waar warmptepomp zou kunnen staan
Is dit een haalbaar systeem?

Afgiftesysteem:
- 110m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, 2 zones

SWW:

- plek voor boiler beganegrond
- 2x150 liter nodig

Warmtepompvoorkeur:
L/W : goedkoop, stil, zuinig, verkrijgbaarheid, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk

Wie gaat het installeren?
Nog te bepalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-11 16:43
kort door de bocht lijkt het me te doen. Ook het dak voorzien van isolatie neem ik aan?
ik heb een 300l boiler en ongeveer evenveel vloerverwarming aan een 8kW Nibe systeem hangen, in goed geïsoleerde nieuwbouw.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-11 22:47
Ja dat is prima haalbaar. Enige nadeel is dat de warmtepomp niet tegelijk kan verwarmen en warm water kan maken. Dit is met een CV-ketel ook zo, dus normaal niet erg. Maar als je twee boilers hebt en 1 vd 2 appartementen gebruikt heel veel warm water, dan blijft voor beide appartementen de verwarming uit. Afhankelijk van het formaat warmtepomp kan die best wel eens 1,5 uur bezig zijn om een boiler op te warmen vanaf leeg. Als dan net de buurman ook zijn boiler leeg doucht is dat al 3 uur. Gaat tegen het einde van die 3 uur de partner van appartement 1 ook uitgebreid douchen, dan duurt het nog langer... Als je een beetje fatsoenlijk geïsoleerd hebt zou dat op zich geen probleem moeten zijn en het is natuurlijk sowieso een beetje een vergezocht scenario.

Ik denk trouwens dat 1x300 liter makkelijker is aan te leggen. Het is iig zuiniger, want je hebt maar 1x verliezen. Je hebt ook meer water tot je beschikking, want een boiler heeft altijd een beetje ongebruikt volume onderin wat niet goed warm wordt, dus dat heb je dan maar 1x, waardoor je meer nuttig volume hebt. Wel weer als nadeel dat 1 vd 2 appartementen het warme water van de ander op kan maken.

Qua DIY vriendelijk kom je al snel op een monoblok uit. Dan hoef je geen koeltechnische handelingen te verrichten, dus dat kan zonder F-gassen certificaat.

• AW108
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-10 13:09
Helaas heb ik geen huidig gebruik qua gas. Wat zou voor 110 m2, goed geisoleerd en met twee boilers gekoppeld een benodigd vermogen zijn? Ik kom zelf met wat internet berekeningen op ca 5kW, moet ik hier voor de boilers nog iets bij op tellen? Ik lees in de post van MSXBas 8 kW

En dan natuurlijk levertijd. Zijn er warmtepompen te vinden (monoblock 7kW) met een levertijd van minder dan 3 maanden?

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee