Vage Compaq net-geen-ISA kaart

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Gisteren op de PC-Dump heb ik een enorme stapel kaarten gratis kunnen grabbelen- zo ook een Compaq geluidskaart met de ESS1868 chip ('ESS1868 Audio Feature Board' geheten).

OK, drivers geen probleem, maar wel de aansluiting: het is 16-bit ISA, maar dan met een derde insteekstuk helemaal achteraan (een kleintje met 3 pinnetjes) :?

Diagram:

||||||||||||||||||||||||||||||| |||||||||||||||| |||

Enig idee wat dit is (ja, Compaq proprietary, lijkt me duidelijk, maar wat doet het?) en of het noodzakelijk is om het in een Compaq mobo te proppen, of dat het ook zou kunnen werken op een standaard plank.

Oslik blyat! Oslik!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Testen he...
Als het opblaast, tja, wel, we zijn toch tweakers
he. Ik kan me wel iets herrinneren over zo'n speciale
ISA kaart (na dat ik enkele onderdelen uit een compaq
"gered" had) en die werkte niet in een gewone PC...

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-08 14:40

Ruudjah

2022

Zijn die drie pinnetjes even 'breed' als de andere? Zo niet, dan gebruikt ie ook nog Vesa local bus. Da's voor een 486, en dan kun je hem niet gebruiken icm pentium machines. Zijn de gouden streepjes even breed, dan zal het wel gewoon iets vaags van compaq zelf zijn. Opblazen zal je je pc abslouut niet doen, gewoon een kwestie van testen.

TweakBlog

• MLS
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-08 23:08

MLS

Vesa Local Bus heeft een 3e connector met PCI-achtige connector pennetjes, maar dit 3e blok is veel groter dan dat wat hier beschreven wordt.

Het zou kunnen dat hij maar een gedeelte van de VLB connector gebruikt, maar dat heb ik nog nooit gezien...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Het is iig duidelijk geen VLB (duh!). 3 pinnetjes, even groot als de andere, met een even grote gat tussen die 3 en de kleinere ISA deel als tussen de 2 delen van de 'standaard' ISA ding.

Ik ga binnenkort weer een 486 mobotje halen voor juist dit soort tests (en om te kijken of die stapels oude FP RAM nog iets doen)- want die 'opblaas' risico zorgt ervoor dat hij niet zomaar in m'n CUBX gaat :)

Oslik blyat! Oslik!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:16
Volgens mij is het een EISA kaart.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Die aansluiting wordt gebruikt om de geluidskaart te koppelen aan de systeemspeaker voor zover ik weet. Ik weet iig zeker dat het geen VeasLB of EISA is.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hm.. als dat zo is (voor speaker) kun je hem waarschijnlijk dus wel in een gewoon ISA slot stoppen. Het klinkt wel aannemelijk.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:03
Op zondag 26 augustus 2001 17:57 schreef Bigs het volgende:
Hm.. als dat zo is (voor speaker) kun je hem waarschijnlijk dus wel in een gewoon ISA slot stoppen. Het klinkt wel aannemelijk.
Gewoon proberen

ik had ook een keer een vage asus scsi (adaptec)+ soundkaart(sb 16) (wat een combinatie ! )

en die had achter het pci slot nog een kleiner slot zitten
bleek dat dat extra stukje alleen voor de soundkaart was
gewoon mee verhuisd naar een nieuw systeem met een normale pci bus en de scsi kaart werkte gewoon (de sb 16 net meer ) maar ik had die scsi harder nodig !

Repareren doe je zo.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op zondag 26 augustus 2001 17:55 schreef Zer0 het volgende:
Die aansluiting wordt gebruikt om de geluidskaart te koppelen aan de systeemspeaker voor zover ik weet. Ik weet iig zeker dat het geen VeasLB of EISA is.
Nee, VLB of EISA is het niet, ook geen MCA, 64-bit PCI of voor mijn part Slot1 :+

Als het idd gewoon een extra Line Out is moet het natuurlijk lukken. Ben er alleen niet zo overtuigd van omdat er naast de CD-audio in een drietal lange pins zijn met de opschrift 'Speaker', maar ja, meerdere uitgangen zijn altijd mogelijk.

Ik denk dat ik het in m'n reserve So7 plank druk en kijk wat er gebeurt.

Oslik blyat! Oslik!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
klopt zit vaak bij de wat ouder compaqs, werkt gewoon op een isa slot hoor.

weet het nut er ook niet van.. maar das een ander verhaal

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Pagina: 1