Elektrische installatie in onverwarmde garage (vocht?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pancake1967
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Beste mensen,

Ik heb gisteren een huis bezichtigd waar ik best wel gecharmeerd van ben.

Bij het huis zit ook een dubbele garage + bergzolder + grote carport. In die garage zit een aparte groepenkast, de omvormer voor de zonnepanelen en een aparte CV-ketel alleen voor de garage en bergzolder. Verder zit er ook een apart toilet in + fonteintje. Ik heb de bergzolder en dat aparte toilet feitelijk niet eens nodig, maar goed.

Die garage gaat bij mij alleen gebruikt worden voor de fietsen, mijn motor, tuingereedschap en andere zooi. De auto gaat gewoon onder de carport. Wat het gebruik aangaat heb ik (dus) niet echt behoefte aan het verwarmen van de garage en ik vind ik stoken in die garage dan eigenlijk ook zonde van het geld (en niet echt duurzaam).

Tegelijkertijd ben ik bang voor vocht (vanwege de groepenkast en de omvormer) en vorst (vanwege de wateraansluiting). Weet iemand in hoeverre of het verstandig (of toegestaan) is om een groepenkast en een omvormer in een niet-verwarmde ruimte te hangen?

Wanneer vocht geen probleem is, zou ik kunnen overwegen om het CV-systeem in de garage af te tappen en ook het toilet af te sluiten van het water. De aparte ketel is alleen voor de garage + bergzolder, dus het verwarmen van de woning is niet in het geding.

Ik heb gezocht met Google, maar kan weinig vinden (behalve de risico's van bevriezen van je waterleiding).

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:42
groepenkast en omvormer kan prima in een onverwarmde ruimte.
de omvormer op zich levert al wat (verlies) warmte op en houdt vaak hierdoor de schuur vorstvrij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, dit mag. Wat je zou kunnen overwegen is bijvoorbeeld de ketel zelf laag te zetten, maar wel aan laten staan; dit kost wel wat stroom, maar zeer waarschijnlijk laat hij dan de pomp af en toe draaien en ketels hebben doorgaans een anti vorst stand. Dat is dan ook meteen je beveiliging voor je waterleidingen. Een anti vorstlint kan ook uitkomst bieden.

Enneh.. het klinkt als de ultieme man cave: lekker verwarmd prutsen aan motor of auto, geen gedoe over smeerhanden aan de wc deur in huis (don't ask how I know... ;) ) :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Vorst kan wel een probleem zijn maar dat is een kwestie van een elektrisch kacheltje met vorstbescherming in een strenge winter.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
vocht kan je misschien al wegkrijgen door (mechanisch) ventileren, kost vast veel minder energie.
Leidingen isoleren tegen vorst, en/ of alleen stoken op de laagste stand bij vorst is wellicht ook een optie.

Is de garage/ zolder wel (iets) geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
peter-rm schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:06:
groepenkast en omvormer kan prima in een onverwarmde ruimte.
de omvormer op zich levert al wat (verlies) warmte op en houdt vaak hierdoor de schuur vorstvrij
Nou als het vriest doet die omvormer niet veel hoor. En dus ook geen verlies...
Het zal hoofdzakelijk verlieswarmte uit de woning zijn wat de garage vorstvrij houdt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1