Vervangende GPU voor 3900X

Pagina: 1
Acties:

• KanedaNLD
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-01 17:00
Keuzes, keuzes...

Draai momenteel met een Gigabyte 1080 G1.
CPU AMD 3900XT.

Word wel tijd voor een andere (2e hands) GPU.

Zit in twijfel een gebruikte 6900XT te kopen of toch een 3080Ti.
Het nadeel van de AMD kaart is dan wel dat ik de G-sync functie van mijn monitor moet gaan inleveren.
Al verwacht ik met zoon videokaart met een resolutie van 3440x1440 snel onder de 100 frames te komen...
Voordeel is dat de AMD's tegenwoordig aardig geschikte prijzen hebben.

Wat is jullie advies?

• Threeler
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
KanedaNLD schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:20:
Keuzes, keuzes...

...

Wat is jullie advies?
Ik zou ook iedereen aanraden tweedehands te kopen momenteel. Nieuwe kaarten zo vlak voor de nieuwe gen is vragen om buyers remorse. Je kunt inmiddels ontzettend goede deals vinden op de used markt dankzij de bitcoincrisis. Niet alleen op de nieuwere kaarten, maar dit dendert ook door op de oudere generaties.

Over het advies... Ik heb ontzettend veel verschillende videokaarten gehad de afgelopen tijd en tijdens de GPU crisis. Ik zou aanraden niet sneller te kopen dan een normale RX 6800XT (of RTX 3080). Zelfs voor 4K. Daarboven begint het een verspilling van je geld te worden. Opnieuw vragen om buyers remorse.

Gewoon even voor de duidelijkheid. Het verschil tussen de 3080 en 3090ti is 19% terwijl je wel €1939 mag afrekenen. De 3080 is inmiddels rond 800-850 te verkrijgen en vaak rond 650 used.

Het is wellicht niet leuk om te horen. Maar alles boven de 6800XT/3080 is echt geldverspilling en leuk als je geld te veel hebt. Voor de rest van de mensen blijft het geldverspilling en kun je beter ambient occlusion en volumetric lighting op High ipv Ultra zetten, voor dezelfde framerates als de duurste kaarten. Relativeer het een beetje met de rest van je leven, ga dan lekker met je partner nog eens op vakantie ofzo.

[1080p]:
Performance rond RX5700XT/6600XT/RTX2080/RTX3060, prijs nieuw voor 400, used voor 275 of minder.

[1440p]:
Performance rond RX6700XT/RTX3070, prijs nieuw rond 600, used voor 450 of minder.

[4k]:
Performance rond RX6800XT/RTX3080, prijs nieuw rond 800, used voor 650 of minder.

Dit blijft allemaal mijn mening uiteraard. Maar ik hoor natuurlijk graag waarom je wel een 3090ti of 6950XT nodig hebt voor je games. Dit moet allemaal een ontzettend soepele 120+ fps gaming experience geven voor niet te veel geld. Uiteindelijk gaat het scherm vaak maar tot 144FPS en is de rest overbodig.

• KanedaNLD
Hartelijk dank voor je reactie!
Nieuw was ook zeker niet mijn eerste keus, of de prijzen moeten wel zo dalen...
[1080p]:
Performance rond RX5700XT/6600XT/RTX2080/RTX3060, prijs nieuw voor 400, used voor 275 of minder.

[1440p]:
Performance rond RX6700XT/RTX3070, prijs nieuw rond 600, used voor 450 of minder.

[4k]:
Performance rond RX6800XT/RTX3080, prijs nieuw rond 800, used voor 650 of minder.
De prijzen hier op Vraag & Aanbod komen qua 3080 totaal niet in de buurt. Onder de 3070Ti kijk ik eigenlijk niet naar.
Zal vast aan mij liggen maar wil wel weer een beetje future proof zijn.
Ben bang dat de 8Gb dat ook niet heel lang meer gaat zijn...

• Threeler
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
KanedaNLD schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:16:

De prijzen hier op Vraag & Aanbod komen qua 3080 totaal niet in de buurt.
Men is op V/A vaak wat stugger qua prijzen. In de tant van ik heb er te veel voor betaald, dus dan is het ook meer waard. Je kunt alsnog gewoon 650/675 bieden en kijken of ze akkoord willen gaan. Kijk gerust ook op Marktplaats, je kunt vaak bieden vanaf 600. Risico van marktplaats is dat het onbetrouwbaarder is. Gezond verstand, ophalen en werkend bekijken.

• harold340
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-02-2024
Threeler schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:33:
[...]

Ik zou ook iedereen aanraden tweedehands te kopen momenteel. Nieuwe kaarten zo vlak voor de nieuwe gen is vragen om buyers remorse. Je kunt inmiddels ontzettend goede deals vinden op de used markt dankzij de bitcoincrisis. Niet alleen op de nieuwere kaarten, maar dit dendert ook door op de oudere generaties.

Over het advies... Ik heb ontzettend veel verschillende videokaarten gehad de afgelopen tijd en tijdens de GPU crisis. Ik zou aanraden niet sneller te kopen dan een normale RX 6800XT (of RTX 3080). Zelfs voor 4K. Daarboven begint het een verspilling van je geld te worden. Opnieuw vragen om buyers remorse.

Gewoon even voor de duidelijkheid. Het verschil tussen de 3080 en 3090ti is 19% terwijl je wel €1939 mag afrekenen. De 3080 is inmiddels rond 800-850 te verkrijgen en vaak rond 650 used.

Het is wellicht niet leuk om te horen. Maar alles boven de 6800XT/3080 is echt geldverspilling en leuk als je geld te veel hebt. Voor de rest van de mensen blijft het geldverspilling en kun je beter ambient occlusion en volumetric lighting op High ipv Ultra zetten, voor dezelfde framerates als de duurste kaarten. Relativeer het een beetje met de rest van je leven, ga dan lekker met je partner nog eens op vakantie ofzo.

[1080p]:

[1440p]:

[4k]:

Dit blijft allemaal mijn mening uiteraard. Maar ik hoor natuurlijk graag waarom je wel een 3090ti of 6950XT nodig hebt voor je games. Dit moet allemaal een ontzettend soepele 120+ fps gaming experience geven voor niet te veel geld. Uiteindelijk gaat het scherm vaak maar tot 144FPS en is de rest overbodig.
Er zijn spellen waarbij je die frames niet haalt, total war spellen bijvoorbeeld, nu is het uiteraard maar de vraag hoe belangrijk het is bij die spellen. Ik heb gisteren in Rome 2 de ingame banchmark gedaan op de extreme preset met een rx 6600 xt met een ryzen 5 5600 ik kwam bij de spel niet veel verder dan een gemiddelde framerate van iets boven de 40 dacht ik zo uit mijn hoofd. Dan praten we we over een spel uit 2013. Ik kan mij voorstellen dat wanneer je warhammer 3 op 4k wilt spelen je wel een 3090 of ti nodig hebt voor een beetje leuke framerates met high/ultra instellingen. Zeker wanneer straks die mega map uit komt. Ik zou ook de amd kaart willen noemen maar helaas is bij dit spel het verschil behoorlijk groot.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:14

rapture

Zelfs daar netwerken?

Keuzes, keuzes...

CPU AMD 3900XT.

Het nadeel van de AMD kaart is dan wel dat ik de G-sync functie van mijn monitor moet gaan inleveren.
Al verwacht ik met zoon videokaart met een resolutie van 3440x1440 snel onder de 100 frames te komen...

Wat is jullie advies?
De crypto is in elkaar gezakt, GPU-mining is dood en we zitten in de fase van MSRP naar de helft van de MSRP in de tweedehandsmarkt.

Geeft het paar maanden om de grafische kaarten uit de miners, scalpers,... te schudden en de zomer is het laagseizoen in gaming. Het is wachten totdat de mensen capituleren. Bij steeds lagere prijzen gaan de mensen nog snel de grafische kaarten dumpen voordat de prijzen nog lager gaan.

Next-gen aankondiging gaat de prijs nog verder drukken en de mensen verkopen de huidige generatie. Ze beginnen met de highend release voor wie 1000 euro of meer wilt betalen. Daarna worden door de kaarten voor de goedkopere segmenten uitgebracht.

Wie nu nog high-end koopt, zal in halve jaar tijd maximale afschrijving krijgen. Bij mid-end is de prijshalvering in euro's uitgedrukt een kleiner bedrag en next-gen mid-end kan half jaar tot een jaartje na next-gen high-end uitgebracht worden. Ik zou nu niet hoger dan RX6700XT of RTX3070 gaan.

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:56

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Keuzes, keuzes...

CPU AMD 3900XT.

Wat is jullie advies?
Ik heb met de 6900xt echt totaal geen moeite met frames soepel te laten lopen. Die gsync functie moet je niet te zwaar aan tillen imho.

• bruutone
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-01 13:32
Keuzes, keuzes...

CPU AMD 3900XT.

Wat is jullie advies?
Ligt eraan welke spellen je speelt. Ik kan je uit ervaring vertellen dat Fortnite en Warzone niet zo lekker draaien op een AMD GPU. Framedrops en stotters, om gek van te worden. Tweaken tot in het oneindige en uiteindelijk lost het nog steeds weinig op.. Aangezien ik beide wel veel speel heb ik tot op de dag vandaag echt spijt van mijn keuze voor het rode kamp en heb ik zelfs een tweede pc onder mijn bureau staan waar mijn oude 1070ti braaf Fortnite op performance mode draait... Zou onnodig moeten zijn, maar helaas.. Kortom: doe spelspecifiek onderzoek voor je iets koopt.

• KanedaNLD
bruutone schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Ligt eraan welke spellen je speelt. Ik kan je uit ervaring vertellen dat Fortnite en Warzone niet zo lekker draaien op een AMD GPU. Framedrops en stotters, om gek van te worden. Tweaken tot in het oneindige en uiteindelijk lost het nog steeds weinig op.. Aangezien ik beide wel veel speel heb ik tot op de dag vandaag echt spijt van mijn keuze voor het rode kamp en heb ik zelfs een tweede pc onder mijn bureau staan waar mijn oude 1070ti braaf Fortnite op performance mode draait... Zou onnodig moeten zijn, maar helaas.. Kortom: doe spelspecifiek onderzoek voor je iets koopt.
Niet dat dit mijn type games zijn, toch bedankt voor de heads-up!
Denk toch dat het in de categorie RTX 3080 (Ti) gaat worden.

Is ff kijken hoe de prijzen er bij staan als ik terug kom van vakantie

• bruutone
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-01 13:32
KanedaNLD schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:23:
[...]

Niet dat dit mijn type games zijn, toch bedankt voor de heads-up!
Denk toch dat het in de categorie RTX 3080 (Ti) gaat worden.

Is ff kijken hoe de prijzen er bij staan als ik terug kom van vakantie
Een wijs besluit in meerdere opzichten. Ik heb al tig nvidia kaarten versleten en werd ook verleid door de lagere prijzen van AMD. Achteraf: :X :F

Om gpu.userbenchmark maar even te quoten: "Whilst the drought in the GPU market continues, street prices for AMD cards are around 50% lower than comparable (based on headline average fps figures) Nvidia cards. Many experienced users simply have no interest in buying AMD cards, regardless of price. AMD’s Neanderthal marketing tactics seem to have come back to haunt them. Their brazen domination of social media platforms including youtube and reddit resulted in millions of users purchasing sub standard products. Be wary of sponsored reviews with cherry picked games that showcase the wins and ignore the losses. Experienced gamers know all too well that headline average fps are worthless when they are accompanied with stutters, random crashes, excessive noise and a limited feature set. [May '22 GPUPro]

• Defiance
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-01 02:15

Defiance

Stubborn Bastard

bruutone schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:51:
[...]Een wijs besluit in meerdere opzichten. Ik heb al tig nvidia kaarten versleten en werd ook verleid door de lagere prijzen van AMD. Achteraf: :X :F

Om gpu.userbenchmark maar even te quoten: "Whilst the drought in the GPU market continues, street prices for AMD cards are around 50% lower than comparable (based on headline average fps figures) Nvidia cards. Many experienced users simply have no interest in buying AMD cards, regardless of price. AMD’s Neanderthal marketing tactics seem to have come back to haunt them. Their brazen domination of social media platforms including youtube and reddit resulted in millions of users purchasing sub standard products. Be wary of sponsored reviews with cherry picked games that showcase the wins and ignore the losses. Experienced gamers know all too well that headline average fps are worthless when they are accompanied with stutters, random crashes, excessive noise and a limited feature set. [May '22 GPUPro]
En er zijn mensen die exact het tegenovergestelde hebben, beide nVidia en AMD hebben pros en cons - je stelt Fortnite is een mess bijvoorbeeld maar de RDNA2 kaarten (RX 6000 series) zijn er blijkbaar VEEL beter in en werken zonder issues.

Of je moet mensen als Hardware Unboxed/GamersNexus AMD shills vinden ... maar dan heb jij een ander probleem.

Normaal zou ik niet reageren op deze post want ieder mag zijn mening hebben... maar serieus dat je Userbenchmark gebruikt of quote ... nee, gewoon nee.
Het is een k*tsite en heeft VEEL controversies tegen zich lopen, een persoon die zich Tweaker of bekend in de HW wereld noemt zou van zijn langzalzeleven NOOIT dat absoluut baggere website EVER in enige vorm mogen quoten.

Zoek je bias ... vind je het daar wel.

En voordat je mij gaat proberen te beschuldigen van bias ... ik heb letterlijk alles wel wat, Intel/AMD CPU en nVidia RTX 30 en AMD RX 6000 series GPU - ik ben in hardware gebied neutraal, IDGAF of het nu AMD/Intel/nVidia is, price/performance is waar ik geld aan uitgeef ongeacht vendor.
Pagina: 1