Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen offerte vraag ivm locatie panelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-11 22:58
Een tijdje terug heb ik een offerte laten maken voor zonnepanelen, waarbij toen werd aangegeven de panelen aan de voorzijde van het huis te plaatsen.

nu heb ik vorige week een ander lokaal bedrijf laten komen, waarbij hij aangaf dat het in mijn geval het beste is om op beide daken een aantal panelen te leggen, aangezien in de ochtend de zon op de achterkant schijnt, deze in de middag richting de voorkant draait tot in de avond.

dit zou dan 2 strings worden die samenkomen op de omvormer, als ik het goed heb onthouden.

Heb al even geprobeerd te kijken welke ligging dit dan precies is, maar ik kom er niet helemaal uit.

de laatste optie klinkt mij op zich wel logisch, omdat je anders pas na de middag de volle zon op de panelen aan de voorkant hebt.

de offerte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVPSjgUFX-weSUzLzNe9KenoaRE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0kvHHX4DplJkytvQGPHoRqFm.jpg?f=user_large

Het legplan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqUdP0RX6QAH2HX4yZNPQXLyIp8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L08o8C9rTwCKYRPrh4ExjM7v.jpg?f=user_large

toevoeging, inmiddels zit er aan de voorkant een dakraam, omdat aan de achterzijde een dakkapel is geplaatst.
op de tekening staat 1 paneel op het dakkapel berekend, maar na navraag en evt. gedoe met garantie van de leverancier van de dakkapel, komt dat paneel aan de voorkant erbij. (locatie dakraam is niet te zien op de foto, dit is recent pas uitgevoerd).

het paneel, als ik het goed heb gaat het om de geel gearceerde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZWik-h2PMxLQeGlmolb_BZhyEc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hjf6WXLYAs0mJim2uNi7Km3G.jpg?f=user_large

Ik dacht, ik ga lokaal eens shoppen en benieuwd of dit inderdaad een goeie optie is om het zo te doen (op 2 daken) en of de aangeboden producten prima zijn.

Dank voor de tips alvast.!

Alle reacties

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kun je fotos plaatsen van hoe je dak er nu uitziet (beide kanten) aangezien de satelliet foto dus nog niet up to date is?

Algemene adviezen hier zijn: leg je dak helemaal vol, dus probeer de ruimte maximaal te benutten. Dat is nu lastig in te schatten aangezien we de situatie niet kunnen zien.

Daarnaast is een oost/west opstelling erg effectief. Gedurende de dag mooie opbrengst en de omvormer maximaal benutten.

De offerte die je nu hebt komt neer op EUR 1,02 per wattpiek en dat is netjes.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-11 11:40
Klopt het dan dat op 1 dakhelft maar 3 panelen komen? Met 3 panelen op 1 string ga je problemen krijg dat de omvormer te weinig voltage krijgt om op te starten …

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Richard89
Dat_Doc schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:35:
Klopt het dan dat op 1 dakhelft maar 3 panelen komen? Met 3 panelen op 1 string ga je problemen krijg dat de omvormer te weinig voltage krijgt om op te starten …
Dat is wel wat hij voorstelde inderdaad, toen ik aangaf niet op het dakkapel een paneel te willen laten plaatsen.

• Richard89
blackd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:10:
Kun je fotos plaatsen van hoe je dak er nu uitziet (beide kanten) aangezien de satelliet foto dus nog niet up to date is?

Algemene adviezen hier zijn: leg je dak helemaal vol, dus probeer de ruimte maximaal te benutten. Dat is nu lastig in te schatten aangezien we de situatie niet kunnen zien.

Daarnaast is een oost/west opstelling erg effectief. Gedurende de dag mooie opbrengst en de omvormer maximaal benutten.

De offerte die je nu hebt komt neer op EUR 1,02 per wattpiek en dat is netjes.
Dank, Ik zal vanmiddag even wat foto's maken!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Richard89
dus een oost west setup.

zie ook mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
doordat oost en west op andere momenten hun top halen.
(erg simpele logica natuurlijk, wanneer schijnt de zon rechter op een paneel als hij naar oost of west staat.)
kun je flink meer Wp als W omvormer op het dak hangen.
zo heb ik al 6430Wp op een 4000W omvormer.
(4000W omvormer is een stuk goedkoper als een 6000W omvormer (als je die al opgehangen krijgt))

en door dat je dan lagere dagen maakt als een zuid set is je opbrengst nog niet eens zo slecht.
(reken op 75% van het aantal Wp = kWh, erg grof gerekend.)
en gelukkig is Wp tegenwoordig relatief gezien erg goedkoop. ;)

edit:
als je dus een goodwe GW3600D-NS wil gebruiken (maar een heel klein beetje kleiner als die van mij), dan mag daar gerust een +/-6000Wp aanhangen.
of gebruik een kleinere omvormer zoals een goodwe GW3000D-NS. ;)

maar pas wel op, er is een minimum aantal panelen wat je per mpp wil hebben (1 mpp per richting die de panelen op klijken).
en 3 dat zijn er wel heel weinig. :?

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 08-07-2022 09:30 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Richard89
migjes schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:26:
@Richard89
dus een oost west setup.

zie ook mijn dak:
[Afbeelding]
doordat oost en west op andere momenten hun top halen.
(erg simpele logica natuurlijk, wanneer schijnt de zon rechter op een paneel als hij naar oost of west staat.)
kun je flink meer Wp als W omvormer op het dak hangen.
zo heb ik al 6430Wp op een 4000W omvormer.
(4000W omvormer is een stuk goedkoper als een 6000W omvormer (als je die al opgehangen krijgt))

en door dat je dan lagere dagen maakt als een zuid set is je opbrengst nog niet eens zo slecht.
(reken op 75% van het aantal Wp = kWh, erg grof gerekend.)
en gelukkig is Wp tegenwoordig relatief gezien erg goedkoop. ;)

edit:
als je dus een goodwe GW3600D-NS wil gebruiken (maar een heel klein beetje kleiner als die van mij), dan mag daar gerust een +/-6000Wp aanhangen.
of gebruik een kleinere omvormer zoals een goodwe GW3000D-NS. ;)

maar pas wel op, er is een minimum aantal panelen wat je per mpp wil hebben (1 mpp per richting die de panelen op klijken).
en 3 dat zijn er wel heel weinig. :?
Bedankt voor je uitleg!

n.a.v. je opmerking over de 3 panelen op 1 string heb ik even gebeld, waarbij hij aangeeft dat het bij deze omvormer geen probleem zou zijn om maar 3 panelen te gebruiken aan de ene kant.. is dit inderdaad het geval of is het meer een kans "bij goed weer" dat het dan wel gaat werken?

• migjes
Richard89 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:21:
[...]

Bedankt voor je uitleg!

n.a.v. je opmerking over de 3 panelen op 1 string heb ik even gebeld, waarbij hij aangeeft dat het bij deze omvormer geen probleem zou zijn om maar 3 panelen te gebruiken aan de ene kant.. is dit inderdaad het geval of is het meer een kans "bij goed weer" dat het dan wel gaat werken?
even kijken, je omvormer heeft een start V nodig 120V.
dit is de Voc van je panelen die is 36,98Voc.
3x 36,98Voc = 111Voc maar 10% er af voor temperatuur = +/- 100V
dit gaat dus niet echt werken. (maar soms kun je de omvormer anders instellen dat hij het wel doet, de goodwe geen idee om eerlijk te zijn.)

dan gaat de omvormer werken en heb je geen Voc maar Vmp.
dus 3x 30,64V = 90V en ook hier -10% voor temperatuur = 80V
en ja je omvomer kan nog net werken met 80V.
dus ja het kan (als je de mazzel hebt dat hij start).

is dit slim, nop.
intern maakt de omvormer van die 80V DC een 350V DC van, om er dan weer 220/230V AC er van te maken.
de minder je converteert de minder verlies je hebt, zie ook:
(mijn grafiek gaat zelfs niet eens zo laag, lol)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
dus reken wel op een flink verlies (richting de 10%) voor die panelen.
en zodra er ook maar 1 in een beetje schaduw heeft, dan doet die string helemaal niet mee.
(schaduw, maakt de Voc + Vmp lager)
dus ik raad dit af, is eigenlijk zonde van die 3 panelen. ;)
(alles blijft natuurlijk meer opleveren als dakpannen, maar het moet wel zijn investering goed maken.)

ik vind dit wel heel erg mooi weer. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@Richard89
even kijken, deze panelen leveren meer Voc en Vmpp.
https://www.sun-solar.nl/...0-405W_2021_sunsolar-.pdf

nu heb je 3x41Voc = 123V en dan -10% voor temperatuur.
maakt +/-110Voc.
dit is nog niet genoeg om de omvormer(mpp) te laten starten, maar in de ochtend is het vaak koeler en dan is het eigenlijk geen 10%, dus misschien red je het dan net wel.
maar ja, wil je op een misschien werken wel werken, is dan de vraag. ;)

(dus ik wil eigenlijk allen maar zeggen, dat er wel type panelen zijn die het minder erg maken en een betere kans hebben op een leuk systeem.
maar beste blijft gewoon minimaal 6 panelen en als het echt niet anders kan 4 of 5, maar geen 3 in deze setup.)

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 08-07-2022 10:48 ]

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Goodwe start uit mijn hoofd al bij 80v en Solis bij 60v. Misschien kan hij een van die omvormers leveren?

En is dit de maximaal te benutten ruimte? Of kunnen er nog panelen naast/onder dakkapel?

• migjes
schumacher schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:43:
Goodwe start uit mijn hoofd al bij 80v en Solis bij 60v. Misschien kan hij een van die omvormers leveren?

En is dit de maximaal te benutten ruimte? Of kunnen er nog panelen naast/onder dakkapel?
goodwe DN-S start bij 120V, maar dit is Voc.
kan werken met 80V, en dit is dan Vmpp.

(maar misschien kan hij ergens ingesteld worden op een lager gebied te starten, allen je rendement blijft dat nog steeds ruk.
een SMA kan nog veel lager als je dat zou willen, allen dan nog steeds een ruk rendement.
mijn power-one kan zels starten met 60V, niet slecht voor een 4kW omvormer, maar ruk rendement is .....)

meer panelen (dus meer Vmpp/Voc), of panelen die een betere verhouding hebben tussen de Ampp/Vmpp(Voc) dat zijn echt de enige oplossingen die tof zijn. ;)

Pagina: 1