Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies nodig mbt 'gratis' ontvangen grotere omvormer

Pagina: 1
Acties:

• peter-89
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-08-2022
Ik sta al even in de rij om zonnepanelen geleverd te krijgen en het moment is bijna daar, namelijk over een week. Nu belde het bedrijf om aan te geven dat ze de toegezegde omvormer (SMA SB 4.0) niet meer hebben en ook niet meer krijgen op korte termijn. Als goedmaker bood hij mij de SMA SB 5.0 aan zonder extra kosten voor mij. Ondanks dat ik het een aardig gebaar vind kom ik wel tot de conclusie dat ik hierdoor ga onderdimensioneren en betwijfel ik of het efficient is.

De omvormer wordt namelijk gekoppeld aan 12x DMEGC 395WP panelen. Dit is samen 4740 WP = +- 4600 kWh. De 5.0 heeft een max output van 5000 (zie plaatje hieronder) dus begin ik al met 10% onderdimensioneren. Dit wordt na verloop van jaren steeds meer ivm achteruitgang. Daarnaast is die 4600 in optimale weersomstandigheden, wat het natuurlijk nooit zal zijn. Ik vermoed dat die 10% dus veel hoger gaat liggen. Ik begrijp dat een omvormer dan niet optimaal werkt in bijv. de omzetting naar wisselstroom en er verlies optreedt.

Tevens weet ik niet of de minimale opstartspanning van 125V (zie plaatje hieronder) geldt voor zowel de 4.0 als de 5.0. Als dat niet zo is zou de 4.0 dus eerder opstarten en later uitgaan. Hij topt op piek momenten uiteraard af maar dat wint ie mogelijk weer in de ochtend en avond.

Zoals aangegeven is het een aardig gebaar van hem, maar ik vermoed dat hij dit doet omdat ie anders het risico loopt dat ik verder ga kijken. Hij kan immers niet leveren en zo verdient ie er nog iets aan (minus de extra kosten voor de 5.0 die die niet door kan berekenen).

Wat raden jullie aan? Is het verlies verwaarloosbaar met de 5.0 of is overdimensioneren wel echt beter in dit geval?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMZKLLhkMpLEZMXNPP1ic3Grg_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7aEYjloMkt1cgS06EeuID88.jpg?f=fotoalbum_large

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:54
Volgens mij is er geen enkele reden om het niet te doen..

Qua specs verlies je helemaal niets, opstartspanning is gelijk en de (zeldzame) piekjes pak je nog mee ook.

En als je nog plek hebt plaats je nog wat panelen bij..

Om er extra voor te betalen zou ik niet direct doen maar als je hem kosteloos krijgt zou ik hem met beide handen aannemen.

2050vandaag, waarom wachten?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

SMA SB 5.0 is geschikt en waarschijnlijk zelfs qua hardware gelijk aan de 4.0. Alleen andere software grenzen.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-11 16:49
Ik weet eerlijk gezegd niet of hier een zwaarder model ook minder efficiënt is.
Het is hetzelfde model. Nominale spanning is voor beiden 365V.
Zet het eens in Sunny Design. dan zie je direct wat het verschil is.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Gaat het als 1 string? Dan is de 5.0 prima.
Als 2 strings zit je met de 175V minimum Vmpp.. dan niet heel veel schaduw management.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:41
Ik denk ik dat het wel prima is, als je enkele extra panelen er bij kunt hebben (qua ruimte), zou ik dat doen om dichter bij de 5000 te komen.

Wel een ander puntje, gaat hij dan 4 mm kabel leggen, want je zit dan inmiddels op 22A. Dus ook een 25A installatie automaat/alamat. Ook is dat op 1 fase best veel om in te voeren, het maximum dat mag. Op zich dus OK, alleen als je 35A hoofdzekering hebt (wat vaak zo is), kun je dan 35+22 = 57A door je groepenkast trekken. Standaard aardlekschakelaars zijn daar niet op berekend (max 40A is gebruikelijk) en werken dan buiten spec, wat niet wenselijk is. Dit speelt overigens ook al met de 4 kW variant.

Eigenlijk wil je dus nog een 40A automaat waarop je invoer net + invoer zonnepanelen op aansluit (aan de invoerkant).

Ik weet dat verschillende mensen hier zelf panelen installeren. Hoe kijken jullie daar tegenaan? Nemen jullie dat zelf inderdaad zo strikt?

• peter-89
Wilke schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:09:
Wel een ander puntje, gaat hij dan 4 mm kabel leggen, want je zit dan inmiddels op 22A. Dus ook een 25A installatie automaat/alamat. Ook is dat op 1 fase best veel om in te voeren, het maximum dat mag. Op zich dus OK, alleen als je 35A hoofdzekering hebt (wat vaak zo is), kun je dan 35+22 = 57A door je groepenkast trekken. Standaard aardlekschakelaars zijn daar niet op berekend (max 40A is gebruikelijk) en werken dan buiten spec, wat niet wenselijk is. Dit speelt overigens ook al met de 4 kW variant.

Eigenlijk wil je dus nog een 40A automaat waarop je invoer net + invoer zonnepanelen op aansluit (aan de invoerkant).
Interessant punt, ga dit wel even navragen bij hem. Heb hier niet zo snel het antwoord op.

• Ronald
@Wilke Je vergeet het kennisdocument van ABB daar over :Y

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• peter-89
Ronald schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:04:
Als 2 strings zit je met de 175V minimum Vmpp.. dan niet heel veel schaduw management.
Dacht 1 string inderdaad. Heb ook een klein pijpje op het dak en met 2 strings is dat miss tricky.

• peter-89
@Ronald
@Wilke
Maar is het onderdimensioneren dan niet zo'n probleem? Overal lees je dat een omvormer moet pieken, efficient moet werken etc. Dat gaat die in deze situatie natuurlijk vrij weinig doen. Is dat geen issue?

• peter-89
wappiewappie schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:01:
Ik weet eerlijk gezegd niet of hier een zwaarder model ook minder efficiënt is.
Het is hetzelfde model. Nominale spanning is voor beiden 365V.
Zet het eens in Sunny Design. dan zie je direct wat het verschil is.
In SD een nieuw project starten neem ik aan waar je eerst je panelen moet intekenen op je dak etc?

• Ronald
peter-89 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:16:
[...]

In SD een nieuw project starten neem ik aan waar je eerst je panelen moet intekenen op je dak etc?
Handmatige planning is voldoende. Dan geef je alleen azimut en helling aan (0 = pal zuid in Sunny, Oost -90)

• peter-89
@wappiewappie
@Ronald

Heb hem even door SD gehaald en wat me opvalt is dat daar gewaarschuwd wordt voor alles op 1 string plaatsen. Dit omdat de max DC voltage rating hiermee wordt overschreden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtReRW9xyl-ELNNGwvDqDUucCro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bwRbXFQgCPwSpgldOTyo635Q.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat lijkt me sterk omdat die 600V is en 12x 40 (zie plaatje hieronder) 480 is? Ik zie waarschijnlijk wat over het hoofd...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPKJq50MVoFAMDvsH929Qtnc07U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91VOxPoiGmMttN8Td1wHuLv6.jpg?f=fotoalbum_large

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-11 16:49
Dat is inderdaad vreemd.
Niet toevallig het verkeerde zonnepaneel geselecteerd in Sunnydesign?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:41
peter-89 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:12:
Interessant punt, ga dit wel even navragen bij hem. Heb hier niet zo snel het antwoord op.
Het zou overigens (IMO) niet onredelijk zijn dat dit extra kost, voor alle duidelijkheid. Je kunt hem eens wijzen op het kennisdocument dat Ronald heeft gelinkt, dat is een betere bron dan willekeurig iemand op een forum.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:04:
Ik verwacht dat schaduwmanagement gewoon werkt tot 100 Volt bij alle omvormers uit die tabel. Daarin geen verschil

De minimale Vmpp spanning lijkt me meer om het maximale vermogen te halen. 175V × 2 * 15A = 5250 Watt. × 0,96 is ongeveer 5 kW.

100V kan dus best, maar dan haal je er maar 3000 Watt DC uit halen vanwege de beperkte stroom van 15A per tracker.

Even een SMA kenner navragen :P
@AUijtdehaag

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 07-07-2022 23:44 ]

• Ronald
Dre schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:43:
[...]

Ik verwacht dat schaduwmanagment gewoon werkt tot 100 Volt bij alle omvormers. Daarin geen verschil

De minimale Vmpp spanning lijkt me meer om het maximale vermogen te halen. 175V × 2 * 15A = 5250 Watt. × 0,96 is ongeveer 5 kW.

Even een SMA kenner navragen :P
@AUijtdehaag
Dat werd anders gespecificeerd bij oude omvormers. Staat nu eigenlijk bij geen een merk meer in de datasheet...

Pagina: 1