Buitenzonwering dakramen op maat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummbahla
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-06 15:27
In ons nieuwbouwhuis hebben we vier vaste dakramen van 3,50mx1,00m (hxb) laten plaatsen. Heel fijn qua lichtopbrengst, maar het wordt op zonnige dagen wel erg warm in huis. We zijn dus op zoek naar zonwering om het onder controle te houden.

Nu hebben we bij de lokale zonweringboer wat opties besproken. Het meest effectief is een screen aan de buitenzijde, maar hij gaf aan dat het grote formaat zorgt dat er alleen speciaal maatwerk mogelijk is, waarmee je op €6000 per raam uit zou komen! Als alternatief hebben we de optie om aan de binnenkant Verosol plissé's te plaatsen, maar liever heb ik zonwering buiten.

Die 6000 euro vind ik wel een hoop geld, is dat realistisch? Welke opties zouden er nog meer zijn (permanent doek is geen optie)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 08:47
Bij ons hebben we een kozijn in de dakkapel over de hele breedte van het huis.
Die is met gedeeld in 2 screens. Een kleinere voor de overloop en een groter. Dit omdat anders de behuizing te groot zou worden en het scheelde inclusief motor ook nog geld.
Dus het zou kunnen, maar 6k per raam is best veel. Of het moet om een speciale reden zijn. Diagonaal de ramen of wat dan ook.
Voor 6,5k hebben we het hele huis laten doen met zip screens. Dit zijn wel varianten met accu en zonnepaneel zodat ze niet binnen hoeven te zijn voor aansluiten.

Daarbij groot gelijk dat je zonwering aan de buitenkant wil. Als de warmte al binnen is, dan doet het niet zoveel meer.

[ Voor 17% gewijzigd door Arunia op 07-07-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:15
Ik heb screens op mijn dakramen, kosten iets van 100 euro. Wat voor dakramen zijn? Vast geen Velux of zo.

Wellicht is dit iets voor je: https://suneclipse.nl/zonwering-zuignappen/

[ Voor 26% gewijzigd door ymoona op 07-07-2022 21:14 ]

https://f1nerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-06 20:48

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Je zou bijna aan transparante zonnepanelen gaan denken, levert nog geld op ook, maar dat is permanent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0a_KkqJsfKaIPzzmvRCzIn0-SE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cA5iFFsJbNoEJPw81UhDHbLO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:29
(jarig!)
Zonwerende folie aan de buitenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-06 00:55
ik zou bijna zeggen om eens te kijken of je niet iets kunt doen met systemen die ze gebruiken voor veranda / serre zonwering.
Volgens mij is de grootste uitdaging die je hebt namelijk dat je onder een schuine hoek de zonwering wilt hebben… Wat je bij een veranda of serre ook altijd hebt…
Beetje dit idee: (random google voorbeeld)

https://www.vanderzalmzon...nwering/verandazonwering/

Of hier, met name een stuk verder naar onder gescrolled de middelste foto bij “bekijk hier meer voorbeelden”, die witte zonwering…
https://www.bastasol.nl/b...zonwering/serrezonwering/

Die hoef je zo te zien dan alleen nog maar te monteren op je dak, met de rails links en rechts naast je ramen, zodat het doek over je ramen heen schuift… Dat moet prima te doen zijn, desnoods met beugels die ook voor zonnepanelen gebruikt worden, die zijn bedoeld om op je dak te monteren, en worden ook altijd gebruikt om rails op te monteren…. Moet voor zoiets ook wel iets te maken zijn…

Als je de zijgeleiders/rails dan ter hoogte van de pannen náást de raam monteert, dan zie je van binnenuit waarschijnlijk de hele constructie niet eens als het doek opgerold is.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummbahla
  • Laatst online: 01-06 15:27
Arunia schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:12:
Bij ons hebben we een kozijn in de dakkapel over de hele breedte van het huis.
Die is met gedeeld in 2 screens. Een kleinere voor de overloop en een groter. Dit omdat anders de behuizing te groot zou worden en het scheelde inclusief motor ook nog geld.
Dus het zou kunnen, maar 6k per raam is best veel. Of het moet om een speciale reden zijn. Diagonaal de ramen of wat dan ook.
Voor 6,5k hebben we het hele huis laten doen met zip screens. Dit zijn wel varianten met accu en zonnepaneel zodat ze niet binnen hoeven te zijn voor aansluiten.

Daarbij groot gelijk dat je zonwering aan de buitenkant wil. Als de warmte al binnen is, dan doet het niet zoveel meer.
Verticale screens zijn het probleem niet, die heb ik ook overal geïnstalleerd. Het probleem zit 'm in het feit dat de ramen onder een hoek liggen, waardoor gewone (zip)screens niet meer werken. Je hebt dus een systeem nodig met veren en spanners om te zorgen dat het doek alsnog naar beneden komt.
ymoona schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:13:
Ik heb screens op mijn dakramen, kosten iets van 100 euro. Wat voor dakramen zijn? Vast geen Velux of zo.

Wellicht is dit iets voor je: https://suneclipse.nl/zonwering-zuignappen/
Het zijn op maat gemaakte ramen, veel groter dan wat Velux levert. Zuignappen zijn geen optie omdat de locatie moeilijk bereikbaar is, en lichtinval dan ook weg is. De helft van de dag is er geen zoninval, maar wel lichtinval. Daar willen we natuurlijk niet vanaf :)
BrainCrash schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:01:
ik zou bijna zeggen om eens te kijken of je niet iets kunt doen met systemen die ze gebruiken voor veranda / serre zonwering.
Volgens mij is de grootste uitdaging die je hebt namelijk dat je onder een schuine hoek de zonwering wilt hebben… Wat je bij een veranda of serre ook altijd hebt…
Serrezonwering heb ik ook al naar gekeken, probleem is dat onze ramen daarvoor vaak te smal zijn (minimale breedte is vaak >2m). Zouden dan meerdere ramen incl. tussenliggende dakpannen moeten overspannen met één systeem, maar dat wordt naast ingewikkeld ook niet heel mooi.

Ben vooral benieuwd of er mensen zijn die ook buitenzonwering hebben voor niet-standaard dakramen. Is online vrij weinig over te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 08:47
Gummbahla schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:38:
[...]

Verticale screens zijn het probleem niet, die heb ik ook overal geïnstalleerd. Het probleem zit 'm in het feit dat de ramen onder een hoek liggen, waardoor gewone (zip)screens niet meer werken. Je hebt dus een systeem nodig met veren en spanners om te zorgen dat het doek alsnog naar beneden komt.

[...]

Het zijn op maat gemaakte ramen, veel groter dan wat Velux levert. Zuignappen zijn geen optie omdat de locatie moeilijk bereikbaar is, en lichtinval dan ook weg is. De helft van de dag is er geen zoninval, maar wel lichtinval. Daar willen we natuurlijk niet vanaf :)

[...]

Serrezonwering heb ik ook al naar gekeken, probleem is dat onze ramen daarvoor vaak te smal zijn (minimale breedte is vaak >2m). Zouden dan meerdere ramen incl. tussenliggende dakpannen moeten overspannen met één systeem, maar dat wordt naast ingewikkeld ook niet heel mooi.

Ben vooral benieuwd of er mensen zijn die ook buitenzonwering hebben voor niet-standaard dakramen. Is online vrij weinig over te vinden...
Ik zei dan ook diagonaal. ;)
En dat zal dan ook meteen de reden zijn dat het ruim duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Punt met flinke screens op je dakramen is dat de bevestiging wat lastiger is dan zeg op de muur. Vatzetten is een dingetje, zeker met die grootte. Door de lengte heb je aparte grotere cassettes nodig, dus is allemaal maatwerk.

Je zou eens naar een gewone screenleverancier kunnen gaan; kijken of die ook op een schuin dak kunnen monteren. Dat zal goedkoper zijn, maar het probleem is dan wel dat je dakraam vermoedelijk niet meer open kan omdat het dan tegen het screen aan komt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Laatst online: 14-06 09:04

NDF82

Doomed Space Marine

Woaaaaa, wat duur! Ziet even te kijken in mijn aanbod van 2018.

Zes screens:
- 2 ramen 380*80
- 2 ramen 100*160
- 1 raam 160*120
- 1 raam 200*330

Totaal prijs 6500 ex BTW.

Deze screens zitten echter wel op in de muren (dus geen screen bakken zichtbaar), niet op het dak. Maar dat dat zo veel scheelt :o

[ Voor 27% gewijzigd door NDF82 op 08-07-2022 15:43 ]

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Heb je de optie van zonwerende folie aan binnen / buitenkant al overwogen?

Ik tag @Han trouwens even, staat me bij dat hij ook een dergelijk gevalletje aan de hand had een tijdje terug. geen idee hoe dat opgelost werd though.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

The Eagle schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:29:
Ik tag @Han trouwens even, staat me bij dat hij ook een dergelijk gevalletje aan de hand had een tijdje terug. geen idee hoe dat opgelost werd though.
Ik heb airco aan laten leggen op de gehele bovenverdieping :X

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:03

JME

zeg maar Jamie

The Eagle schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:29:
Heb je de optie van zonwerende folie aan binnen / buitenkant al overwogen?
Bij dubbel glas nooit aan de binnenkant doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

JME schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:21:
[...]

Bij dubbel glas nooit aan de binnenkant doen!
Tegenwoordig bestaat er speciale folie waarbij dit geen probleem is.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:03

JME

zeg maar Jamie

Het probleem is niet de folie, maar het glas. Maar zie maar, niet mijn raam :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Han schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:17:
[...]

Ik heb airco aan laten leggen op de gehele bovenverdieping :X
Da's misschien nog wel de beste en een goedkopere oplossing ook. Zelfs al doe je er flink wat zonnepanelen bij zit je qua investering nog steeds flink onder de 18k, en verdient zichzelf nog terug ook plus onder de streep koeler :)
Zou dan wel iets van verduisterende rolgordijnen voor de dakramen hangen, wat niet warm is hoef je ook niet extra te koelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Had idd mee genomen moeten worden in het ontwerp, wat ik nu zou doen is een airco aanschaffen. Alternatief is folie aan de buitenkant laten plakken. laatste keer dat ik zoiets had is er zonwerend glas ingegaan. misschien even wachten tot de gaselende over is en eventueel kan je het glas daarna laten verwisselen. dan ben je ook een hoop geld kwijt maar minder dan 6k per raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
suneclipse.nl kom je uit op ongeveer 300 euro per raam uit. Is dan weliswaar niet een screen, maar wel zonwerend
Pagina: 1