Meerdere problemen nieuw gebouwde PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09-2022
Beste allemaal,

Ik heb laatst een PC gebouwd (specs staan onderaan) en loop tegen wat problemen aan.

Allereerst merk ik op dat de RGB verlichting van de gehele videokaart niets doet. Videokaart zelf doet het wel, kan gamen en wordt ook correct herkend door de NVIDIA software en ook door Armoury Crate.
Volgens Armoury Crate is de verlichting ook aan en kan ik van alles aanklikken maar helaas blijft het donker, wat ik ook doe. Heb de software al een aantal keer opnieuw geïnstalleerd, ook in een andere volgorde in combinatie met iCUE. Mocht allemaal niet baten helaas.

Verder merk ik dat de kleuren van het RAM geheugen niet aan te passen zijn middels iCUE. Daarin wordt het RAM gewoonweg niet gezien.

Nu dacht ik een alternatief programma gevonden te hebben, namelijk SignalRGB. Daarin zou veel (in ieder geval mijn hardware) ondersteund moeten zijn zodat ik vanuit 1 interface alle verlichting kan wijzigen. Wanneer ik het programma start dan freezed mijn gehele PC na een paar seconden. Zelfs de restart knop op m'n case werkt niet meer, moet echt de aan-knop lang ingedrukt houden om hem uit te zetten.

Iets gaat er dus niet goed en ik kan niet verklaren waardoor dit komt.
Iemand suggesties, ideeën, soortgelijke problemen (en vooral oplossingen)? Ik hoor het graag.

Specs:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-12900K Boxed€ 639,-€ 639,-
1MoederbordenASUS ROG Strix Z690-E GAMING WIFI€ 562,-€ 562,-
1VideokaartenASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC€ 1.436,-€ 1.436,-
1BehuizingenCorsair 5000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 175,66€ 175,66
1WaterkoelingCorsair iCUE H150i ELITE LCD Display€ 249,90€ 249,90
3VentilatorenCorsair iCUE ML120 RGB Elite Premium Black/White Single Pack, 120mm€ 28,99€ 86,97
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 RGB F5-6000J3636F16GX2-TZ5RK€ 336,88€ 336,88
1VoedingenCorsair HX1000 V2€ 206,41€ 206,41
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 255,-€ 255,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.947,82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heb je geprobeerd de BIOS volledig te resetten naar default? Daarna alle RGB gerelateerde software en -drivers volledig uninstallen en daarna herstarten. Drivers kunnen met elkaar conflicteren.

Gebruik vervolgens Asus drivers van de Asus site (niet van elders, en niet via een of andere update tool).

Om uit te sluiten dat het aan een bepaald onderdeel ligt: sluit RGB connectoren een voor een aan als de computer uit staat en herstart zolang het werkt.

Welke BIOS versie heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Tja, je hebt allerlei vendoren door elkaar heen gekozen, dat is i.v.m. RGB sync wel een beetje een drama. Idealiter selecteer je je onderdelen ook op compatibiliteit met zo weinig mogelijk RGB software. Je zou kunnen overwegen je Gskill geheugen te wisselen voor Corsair Vengeance RGB bijv. Dan heb je daar geen extra software meer voor nodig. Voor Asus moet je Aura software hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 08-07-2022 06:48 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
mrmrmr schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:04:
Heb je geprobeerd de BIOS volledig te resetten naar default? Daarna alle RGB gerelateerde software en -drivers volledig uninstallen en daarna herstarten. Drivers kunnen met elkaar conflicteren.

Gebruik vervolgens Asus drivers van de Asus site (niet van elders, en niet via een of andere update tool).

Om uit te sluiten dat het aan een bepaald onderdeel ligt: sluit RGB connectoren een voor een aan als de computer uit staat en herstart zolang het werkt.

Welke BIOS versie heb je?
Ik ga vandaag de videokaart testen op een ander moederbord (en in die PC zit helemaal geen RGB). Kijken wat dat doet. Als dat vervolgens ook niets uithaalt denk ik dat er gewoon iets in de kaart kapot is. Kan altijd nog testen door overige RGB los te koppelen.
Drivers komen allemaal van de Asus site, BIOS versie is 1505 (sinds gisteren, na update helaas geen verschil).
nelizmastr schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 06:46:
Tja, je hebt allerlei vendoren door elkaar heen gekozen, dat is i.v.m. RGB sync wel een beetje een drama. Idealiter selecteer je je onderdelen ook op compatibiliteit met zo weinig mogelijk RGB software. Je zou kunnen overwegen je Gskill geheugen te wisselen voor Corsair Vengeance RGB bijv. Dan heb je daar geen extra software meer voor nodig. Voor Asus moet je Aura software hebben.
Dat klopt, reden voor G.skill was dat ik het er een stuk mooier uit vond zien dat de DDR5 RAM van Corsair. De Corsair Vengeance RGB lijn vind ik wel mooi, alleen deze kan ik nergens in DDR5 vinden, alleen DDR4. Anders had ik die zeker genomen.

Die Aura software zit toch in de Armoury Crate dacht ik? Daarin wordt de videokaart wel herkend en ook zijn de lampjes daarin aan te passen alleen op de kaart zelf is dus niets te zien...

EDIT
Zou dit (plaatje met het kruis) wellicht ervoor kunnen zorgen dat de RGB het niet doet? Ik dacht dat de verlichting gevoed werd door het moederbord en aangezien de videokaart het verder prima doet vroeg ik me af of dit ermee te maken kon hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJZpplZpArtVGcDtiPWQ63SvBfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CkmYOnHmgqoA99N9Pk0oGSQP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door GiannoezNL op 08-07-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@GiannoezNL Dat plaatje wijst erop dat de power connectoren aparte kabels moeten zijn. Dat is waarschijnlijk zo om te voorkomen dat de kabels overbelast worden met teveel stroom (ampère), wat kan leiden tot lagere spanning en instabiliteit. Dus aansluiten zoals aangegeven met 3 kabels.

Jouw grafische kaart gebruikt Aura Sync (ARGB). De documentatie vermeldt geen ARGB aansluiting.

Brandt er een klein LEDje links bovenop de kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
mrmrmr schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:17:
@GiannoezNL Dat plaatje wijst erop dat de power connectoren aparte kabels moeten zijn. Dat is waarschijnlijk zo om te voorkomen dat de kabels overbelast worden met teveel stroom (ampère), wat kan leiden tot lagere spanning en instabiliteit. Dus aansluiten zoals aangegeven met 3 kabels.

Jouw grafische kaart gebruikt Aura Sync (ARGB). De documentatie vermeldt geen ARGB aansluiting.

Brandt er een klein LEDje links bovenop de kaart?
Heb het met 3 losse kabels geprobeerd maar dit maakt ook geen verschil helaas.

Wat bedoel je met ARGB aansluiting? Ik zie nergens dat er nog iets apart aangesloten moet worden namelijk..

En er is geen rood ledje te zien linksboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Een vaak gebruikte troubleshooting methode start met zo weinig mogelijk onderdelen (en drivers). Daarna kun je verschillende onderdelen individueeel plaatsen om te zien of er ergens een probleem opduikt. Zodoende ontdek je waar een probleem zit. Je kunt bijvoorbeeld de grafische kaart eruit laten om de DIMM's te testen, en dat zo voor ieder onderdeel.

Aan RGB gerelateerde software kun je eerst uninstallen, herstarten en vervolgens RGB gerelateerde drivers uninstallen vanuit Windows System, Device Manager.
GiannoezNL schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:29:

Heb het met 3 losse kabels geprobeerd maar dit maakt ook geen verschil helaas.
Het is de manier waarop de kaart moet worden aangesloten, ik verwachtte niet dat er verschil zou zijn met de verlichting. Die gebruikt weinig energie.
Wat bedoel je met ARGB aansluiting? Ik zie nergens dat er nog iets apart aangesloten moet worden namelijk.
Dat laatste bedoel ik exact. Ik zie ook niet dat een aparte aansluting noodzakelijk zou zijn.

ARGB headers zijn aanwezig op het moederbord. Daarop kunnen Aura RGB LED's worden aangesloten.
En er is geen rood lesje te zien linksboven.
Links erbovenop zou een LEDje kunnen zitten die aangeeft of de gpu/kaart werkt. Misschien is er een versie waarbij dat niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Ik heb dezelfde asus 3080ti Strix gpu en de verlichting moet direct werken als je deze met 3 kabels hebt aanegsloten op de voeding. Werkt dit niet, dan moet er bv een stekkertje op de kaart los zitten of is er wat defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
freaky35 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:17:
Ik heb dezelfde asus 3080ti Strix gpu en de verlichting moet direct werken als je deze met 3 kabels hebt aanegsloten op de voeding. Werkt dit niet, dan moet er bv een stekkertje op de kaart los zitten of is er wat defect.
Dan denk ik dat ik hem retour stuur. Ik wil namelijk niet zelf aan die dure kaart gaan schroeven. Verlichting heeft het nog geen enkele keer gedaan dus dit zal wel een fabrieksfoutje zijn.

Het RAM geheugen zal ik dan ook vervangen voor iets van Corsair. Wel jammer dat het er geen Corsair Vengeance RGB DDR5 geheugen is, alleen DDR4. De Corsair Dominator is wel DDR5 maar vind ik vele malen minder mooi helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
Kaart retour gestuurd en nieuwe binnen gehad, hier doet de verlichting het wel. Was dus een DOA.
Ook ander ram genomen, van Corsair zelf dus in theorie heb ik nu 2 verschillende merken RGB in mijn PC in plaats van 3.
Echter waar ik eerst mijn videokaart en moederbord (Asus) wel in iCUE te zien kreeg, is dat nu niet het geval. Ik lees op internet veel verschillende verhalen over deze combinatie maar zie het wel werkend. Echter lukt het mij echt niet, in welke volgorde in software ook installeer.
Ook schijnt Armoury Crate nogal troep te zijn, maar hiermee werkte het helemaal in het begin wel gewoon.
Pagina: 1