Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:19
Ik zoek een?
Televisie en receiver.
We zijn verhuisd en de kijkafstand is vergroot waardoor de tv te klein is. Huidige setup komt uit 2015: een Sony Bravia KDL-43W808C icm een Denon AVR-X2100W.
Qua speakers de Teufel Ultima 40, op dit moment nog 2.0 maar wellicht in de toekomst 5.1, dan deels draadloos aangesloten dmv Rearstation bijvoorbeeld.

Nieuwe formaat zal waarschijnlijk 65" gaan worden, hangend aan de muur. We zitten nu 4.5 meter van de TV af.

Wat is je budget?
2000? Voor tv en receiver.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Huidige gebruikte aangesloten apparaten:
- Ziggo Next
- Apple TV (nog niet de 4K-variant, zal er dan ook moeten komen)
Geen console a la PS5 / Xbox, denk ook niet dat deze er zal komen

Wat heb je zelf al gevonden?
Omdat de huidige Sony me wel bevalt heb ik bij de nieuwe lijn van Sony gekeken en in het topic daar een vraag over gesteld. Door het hele vraagstuk is een los topic beter, dus vandaar.

De TV staat nu naast de schuifpui (raam op het westen), waardoor er overdag zonlicht direct op de tv schijnt. Aangezien ik niet altijd de gordijnen dicht wil hebben valt OLED af, vond ik hier in de diverse topics.
Dus QLED it is. Wat kijken we veel? Sport. En natuurlijk wat Netflix-series en ook nog af en toe lineaire tv.

Het hoeft overigens niet eens een hele smarte tv te zijn, door de Apple TV gebruik ik al die functies eigenlijk toch niet. Verder ook niet echt voorkeur qua merk, maar Samsung, LG en dus Sony staan qua gevoel wel 'voorop'.

Over de Receiver. Geen voorkeur qua merk, maar ook hier bevalt de Denon prima. Liefst sluit ik alles aan op de receiver ipv op de tv, dus eARC is dan handig om te hebben.
Dankzij FeaR wat bijgelezen over de diverse HDMI-varianten tegenwoordig. Aangezien ik geen console gebruik is 2.1 geen must, 2.0b kan ook. Hij moet in ieder geval de 5.1 set van Teufel Ultima 40 aan kunnen.

De speakers zijn aangesloten dmv schroefaansluiting en op dit moment maak ik gebruik van bi-wiring.

Gezien de verschillen qua wat ik nu heb en wat tegenwoordig de standaard is zal er waarschijnlijk dus ook een nieuwe receiver moeten komen. Dan wordt het een tv en een receiver.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:50
Met betrekking tot receivers zijn er geen noemenswaardige verschillen op het gebied van geluidskwaliteit bij de gerenommeerde merken, een goede receiver stuurt het geluid neutraal door. Design en aansluitmogelijkheden zijn de key points om een keus te maken. Helaas zijn de receivers de laatste tijd aardig in prijs gestegen/ zitten ze dichter bij de adviesprijs. Staar je niet blind op een 5.1 receiver, soms kan je een 5.2 of 7.2 receiver goedkoper vinden.

De Sony STR-DH590 voldoet aan al jouw eisen.

Op het gebied van tv’s zijn er momenteel maar twee high-end modellen die binnen jouw budget passen.

De Samsung 65QN92/ 65QN95 en de Sony 65X95J.

Samsung biedt een hoger contrast, (piek)helderheid, kleuren zullen meer verzadigd ogen en HDR wordt te helder weergegeven. Dit gaat o.a. ten kosten van schaduwdetails en accuraatheid. Samsung biedt geen ondersteuning voor Dolby Vision en DTS.

Door een betere local dimming algoritme maakt de Sony X95J het lagere contrast grotendeels goed (wel iets meer blooming), HDR wordt accuraat weergeven net als schaduwdetails die behouden blijven. Tevens wordt Dolby Vision ondersteunt. Daarnaast is de processing beter wat zo z’n voordelen heeft tijdens het bekijken van sportwedstrijden.

Google TV werkt op de X95J sneller en intuïtiever dan Tizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Pino112 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:58:
...deels draadloos aangesloten dmv Rearstation bijvoorbeeld.
Let wel dat een oplossing als Teufel Rear Station werkt met Pre Outs aan de kant van de receiver. Front Pre Out zie je relatief snel maar Pre Out voor surround kanalen (wat jij wilt gaan gebruiken) zit op de hogere series receivers. Als er geen pre out aanwezig is dan zal je met een High to Low Level Converter moeten gaan werken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
Freshouttheoven schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:23:
Met betrekking tot receivers zijn er geen noemenswaardige verschillen op het gebied van geluidskwaliteit bij de gerenommeerde merken, een goede receiver stuurt het geluid neutraal door. Design en aansluitmogelijkheden zijn de key points om een keus te maken. Helaas zijn de receivers de laatste tijd aardig in prijs gestegen/ zitten ze dichter bij de adviesprijs. Staar je niet blind op een 5.1 receiver, soms kan je een 5.2 of 7.2 receiver goedkoper vinden.
Ja ik weet het, het is inderdaad 'minstens 5.1'
De Sony STR-DH590 voldoet aan al jouw eisen.
Deze heeft dan die pre-outs niet denk ik?
Jammer dat je daar volgens mij in de Pricewatch niet goed op kan filteren, is dan echt kijken op het plaatje van de achterkant.
Op het gebied van tv’s zijn er momenteel maar twee high-end modellen die binnen jouw budget passen.

De Samsung 65QN92/ 65QN95 en de Sony 65X95J.

Samsung biedt een hoger contrast, (piek)helderheid, kleuren zullen meer verzadigd ogen en HDR wordt te helder weergegeven. Dit gaat o.a. ten kosten van schaduwdetails en accuraatheid. Samsung biedt geen ondersteuning voor Dolby Vision en DTS.

Door een betere local dimming algoritme maakt de Sony X95J het lagere contrast grotendeels goed (wel iets meer blooming), HDR wordt accuraat weergeven net als schaduwdetails die behouden blijven. Tevens wordt Dolby Vision ondersteunt. Daarnaast is de processing beter wat zo z’n voordelen heeft tijdens het bekijken van sportwedstrijden.

Google TV werkt op de X95J sneller en intuïtiever dan Tizen.
Klinkt goed, staat idd ook in de review van de X95J dat het voor sport een goede is.
FeaR schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:59:
[...]

Let wel dat een oplossing als Teufel Rear Station werkt met Pre Outs aan de kant van de receiver. Front Pre Out zie je relatief snel maar Pre Out voor surround kanalen (wat jij wilt gaan gebruiken) zit op de hogere series receivers. Als er geen pre out aanwezig is dan zal je met een High to Low Level Converter moeten gaan werken.
Het liefst zo min mogelijk converters en extra kabels dus dan zoals ik hierboven ook al zei goed kijken naar of de receiver het heeft dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:50
Pino112 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:50:
[...]
Deze heeft dan die pre-outs niet denk ik?
Jammer dat je daar volgens mij in de Pricewatch niet goed op kan filteren, is dan echt kijken op het plaatje van de achterkant.
Nee, alleen pre-outs voor de subwoofer(s).

Zoals FeaR al aangaf zul je het budget moeten verhogen en in een hogere segment shoppen wanneer je zonder converters wilt werken. De Denon AVR-X2700H is dan een van de goedkopere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
Freshouttheoven schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:39:
[...]

Nee, alleen pre-outs voor de subwoofer(s).

Zoals FeaR al aangaf zul je het budget moeten verhogen en in een hogere segment shoppen wanneer je zonder converters wilt werken. De Denon AVR-X2700H is dan een van de goedkopere opties.
Daarom ook een vraagteken achter mijn budget, is niet een keiharde max oid.

Met de 2700H erbij kom je nu uit op 2250 euro, dat is dan prima.
Zo te zien ook redelijk vergelijkbaar met de 2100 die ik nu heb, maar dan een jaar of 6 nieuwer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Freshouttheoven schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:39:
[...]
Nog één versie hoger zelfs, de pricewatch: Denon AVC-X3700H biedt pas Pre Outs voor de Rear / Surround kanalen. De AVR-X2700H doet alleen Subwoofer Pre Out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Pino112 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:13:
[...]
Met de 2700H erbij kom je nu uit op 2250 euro, dat is dan prima.
Zo te zien ook redelijk vergelijkbaar met de 2100 die ik nu heb, maar dan een jaar of 6 nieuwer. :)
Zie mijn toevoeging, er komt nog een paar honderd euro bij aangezien je een AVC-X3700H zal moeten hebben. Veel geld voor iets wat je met een converter van een paar tientjes ook kan bereiken. Toegegeven, ik zou ook liever native uitgangen hebben. Andere invalshoek: geen Denon maar Yamaha nemen. Die kunnen met MusicCast namelijk "MusicCast Wireless Surround". Nadeel is dat je voor de rear speakers dan wel aan Yamaha vast zit met deze functie. Het scheelt echter mogelijk wel een duurdere receiver. Het is een afweging die je zou kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
Even een update na huisdrukte en vakantie.

Bij HelloTV bieden ze de 65X95J aan voor 1299 euro. Dat is volgens mij een prima prijs nu. (Pricewatch heeft 1599 als laagste)

Qua receiver ben ik er nog niet helemaal over uit, eerst nu de TV maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:34
Een Marantz SR5015 misschien?
Heeft pre-outs.

En is maar net ietsje duurder dan de Denon AVR-X2700H
pricewatch: Marantz SR5015 Zwart

Onder water zou het ding praktisch een Denon moeten zijn, dus kan niet veel mis aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
RobbieT schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:00:
Een Marantz SR5015 misschien?
Heeft pre-outs.

En is maar net ietsje duurder dan de Denon AVR-X2700H
pricewatch: Marantz SR5015 Zwart

Onder water zou het ding praktisch een Denon moeten zijn, dus kan niet veel mis aan.
Goeie!
Dat ziet er inderdaad nu uit alsof dit alles heeft wat ik nodig heb. :)
Pagina: 1