Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• thelostemperor
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-07-2024
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efqYXlxxgCPI_Uk2VjUPzgdbj44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZPPF4NFg2iZoPQqwtTb609Yk.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is onregelmatig gevormd, en het legplan is redelijk geoptimaliseerd.
4 panelen op het platte dak
9 op het schuine dak, helling 45 graden.
Eventueel zouden er helemaal links mogelijk 2 panelen in portrait passen ipv 1 in landscape.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ab6WashUedThGZOqAwZyMiAenA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dBlQTHiVKy13R9bTFLl8YXca.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
Geen bomen in de buurt, alleen in de (late) middag de schoorsteen.
Jaarverbruik
5000-5500 kWH
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase
Budget en doel
Ultiem nul-op-de-meter en van het gas los. Gasverbruik is ongeveer 1200 m3 / jaar.
Wie gaat het project uitvoeren
Uitbesteden aan lokale aanbieder.
Bijhouden van data
Waanzinnig leuk maar niet het belangrijkste. Integratie met Domoticz is een pre.
Reeds verkregen offertes
Meerdere gehad, deze heeft de voorkeur.
Regio
Rotterdam / Den Haag

Details
Deze installateur heeft de voorkeur, onder andere door goede ervaringen van de buren. Ze werken uitsluitend met SolarEdge. Jaarlijkse opbrengst wordt gegarandeerd.

Panelen Sunpower 13 x 415 Wp = 5395 Wp
SolarEdge SE5000H met S500B Optimizers
Verwachte jaarlijkse productie 5106 kWh
Prijs
all-in ~ Euro 9500 ex BTW
€ 1,76 / Wp
€ 1,86 / kWh/jr

of
Panelen SolarWatt 13 x 365 Wp = 4745 Wp
SolarEdge SE5000H met S440 Optimizers
Verwachte jaarlijkse productie 4487 kWh
Prijs
all-in ~ Euro 8000 ex BTW
€ 1,69 / Wp
€ 1,78 / kWh/jr

Vragen:
- Nu bij 1 fase blijven, of naar 3 fase gaan?
- 14 x 415 lijkt mij de "beste" oplossing, omdat die het dichtst bij mijn huidig verbruik komt - maar misschien zit dit net boven de grens voor 1 fase?

Ik hoor graag jullie ideeën.

[ Voor 3% gewijzigd door thelostemperor op 07-07-2022 16:40 ]

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:52

Don Quijote

El Magnifico

Ik vind het prijzig ten opzichte van wat ik heb betaald voor de installatie die vandaag is aangesloten:

18x 375Wp DMEGC panelen = 6750wp
SolarEdge SE 5k 3-fase omvormer
18x P370 optimizer

Ex btw 6800 Eur all in.

Nu heb ik voor de lelijkste panelen gekozen, aangezien ik ze toch niet zie (plat dak). En wellicht niet ruim gedimensioneerd met de omvormer en optimizers. Maar ik vind de prijzen wel erg verschillend.( of zijn de prijzen sinds maart gewoon zo gestegen? Dan heb ik niks gezegd)

• thelostemperor
Bedankt voor je input.

Deze definitieve offerte is ongeveer 10% hoger dan de eerdere voorlopige offerte uit mei, dus heb wel het idee dat prijzen oplopen.

Prijzen zijn überhaupt niet de laagste, maar wat meer marge voor de installateur biedt ook meer ruimte voor het oplossen van problemen. Dit moet natuurlijk niet te zeer uit de pas gaan lopen.

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-11 11:40
Ik vind de offerte ook zeer prijzig, zelfs voor sunpower panelen die al wat duurder zijn. Je hebt daarnaast geen last van schaduw dus dan zijn de extra kosten van solaredge niet financieel gerechtvaardigd.

13 panelen verdeeld over NW en ZO zou prima op een 1 fase omvormer moeten kunnen. Ook 14 verwacht ik dat dat moeten lukken. In de offerte zit nu een 5kW omvormer, dit is veel te fors voor een systeem verdeeld over twee dakvlakken, deze kan kleiner gedimensioneerd worden. 5kW 1 fase vormer zou ik nooit aanraden, dan altijd naar 3 fase overstappen. Met solaredge 3 fase krijg je daarentegen geheid problemen met zo weinig panelen per kant.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• thelostemperor
Dank je Dat_Doc.

De panelen liggen allemaal op het zuid-oosten, het enige verschil is dat er 9 of 10 op het schuine dak liggen en 4 op het platte dak. De foto van het legplan heeft het ware noorden boven.

Zonneplan bleef ook vasthouden aan micro omvormers door de combinatie plat en schuin, of dit helemaal gerechtvaardigd is kan ik eerlijk gezegd niet goed inschatten.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Zonneplan gebruikt een omvormer die zo uit het hoofd niet met een string van 4 panelen om kan gaan. Dus ze moeten wel een dure micro-omvormer ooplossing aanbieden.

SunPower Maxeon dus. Die zijn enorm duur. Ja heel mooi spul hoor, maar niet economisch rendabel.

SolarEdge ook duurder. Het ontwerp is technisch wel okay.

Heb je hier vrede mee, prima ;-)
Maar het kan duizenden voordeliger.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Op 1 fase met een 5000 kw omvormer, dat is toch echt afhankelijk van je hoofdzekering. Is deze 25 ampere, dan gaat dat niet lukken. Dan zul je een verzwaring moeten aanvragen.

Waarom wil je zulke dure panelen, is daar een specifieke reden voor of is het je aangepraat, is het de afmeting van de panelen?

Micro omvormers of optimizers is meer een omzet technische keus van de installateur dan een technisch nodige keus, die apparaten voegen in jou geval niets toe, dus vertel ze gewoon dat je een string omvormer wilt hebben, klant is koning. Laat je niets aanpraten, gewoon een string omvormer.

• thelostemperor
Zonneplan was iets goedkoper dan de lokale aanbieder, maar niet veel. Daarom had ik de voorkeur voor de lokale partij waarvan ik betere ondersteuning verwacht in het geval er onverhoopt iets mis is, én die een fysieke schouwing gedaan waardoor ik er het volle vertrouwen in heb dat voor de all-in prijs ook alles netjes wordt gedaan.

De Huawei omvormer van Zonneplan was ik trouwens ook niet zo van gecharmeerd.

Maar van Ronald begrijp ik nu dat Zonneplan eigenlijk niet een representatief startpunt was...

Robert, door dakramen, dakkapel en plat dak blijft het een gepuzzel om de panelen erop te krijgen, en met kleinere panelen kan er niet toevallig nog een paneel bij, dus grotere panelen geeft een grotere opbrengst.

String omvormer doen ze niet, heb ik eerder al om gevraagd. In de huidige (overspannen) markt kunnen ze zich dit ook veroorloven.

Hoofdzekering lijkt 63 ampere te zijn, de getallen op de zekering zelf zijn niet heel goed te lezen maar dit lijkt er op te staan. De meterkast is 7 geleden aangepakt, o.a. omdat er een 5 pits inductieplaat geïnstalleerd is.

Mocht ik nu toch niet voor deze partij kiezen dan wordt mij de schouw los in rekening gebracht, maar dat is snel genoeg terugverdiend als het inderdaad voor 1000en euro's minder kan.

Misschien moet ik het omdraaien, eerst materialen selecteren en daar een installateur bij zouden die dat wil leveren en installeren.

In dat geval, kunnen alle panelen dan in 1 string? Hoeveel panelen moet ik aan de voorkant (NW) minimaal neerleggen om een goed gedimensioneerd systeem te ontwerpen?

Bedankt voor alle inzichten, zo kom ik steeds weer een stapje verder.

[ Voor 4% gewijzigd door thelostemperor op 08-07-2022 09:46 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@thelostemperor
1x63A of 3x63A ?
ik hoop 1x want 3x is heel duur, en blijft duur hoeveel zonnepanelen je ook hebt. >:)
(eigenlijk zie je bij 99,9% van de huizen maar 1x35(40)A of 3x25A, maar heel soms is er een uitzondering, maar daar moet je niet altijd echt blij mee zijn.
dus check die even goed, dit klinkt onwaarschijnlijk. ;)
zoals @blackd hier onder ook al zegt. )

de prijs is voor jouw een optel som van onderdelen.
sunpower = duur (was vroeger gaaf spul is nu meer gedegradeerd tot herlabelt chinees spul, niks speciaals meer)
solaredge = mooi, maar duur. (eigenlijk koop je dan een omvormer + een omvormer per paneel, maakt het gewoon duur met amper meer opbrengst, veel extra onderdelen die kapot kunnen etc etc..., en je hebt geen schaduw dus nergens voor nodig)

een opmerking: "Jaarlijkse opbrengst wordt gegarandeerd" doet mij altijd rollen van het lachen.
gewoon de opbrengst laag inschatten en dat garanderen, tja dat is leuk.
veel beloven, weinig geven, doet verkopers vreugde in het leven. >:)

ik doe trouwens 5500kWh per jaar, en dit doe ik met een 16A groep.
dus dat kleine setje wat jij wil, daar heb je echt geen 3x25A 3fase voor nodig.
(eigenlijk kan 95% van de mensen wel af met 1x35A, je moet echt domme dingen doen om meer echt nodig te hebben.
te veel mensen trappen in de term:"krachtstroom" en willen dan 3 fase, vaak gewoon weg niet nodig. ;) )

maar ik sluit me ook bij @Ronald aan, dit is erg duur.
€ 1,00 / Wp ex BTW moet gewoon mogenlijk zijn.
dus kijk zeker verder, er is nog veel te winnen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
thelostemperor schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:44:
Hoofdzekering lijkt 63 ampere te zijn, de getallen op de zekering zelf zijn niet heel goed te lezen maar dit lijkt er op te staan. De meterkast is 7 geleden aangepakt, o.a. omdat er een 5 pits inductieplaat geïnstalleerd is.
Weet je dat zeker? Voor de zekerheid, verwar je niet de toegestane maximaalstroom van je hoofdschakelaar?
Kun je er anders een foto van maken?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• thelostemperor
@blackd Ik weet dat niet heel zeker, maar toch lijkt me dat op de zekering te staan.

Ook in het echt is het niet veel beter te zien dan op deze foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tv04K24iBrwQerj1LbOJKV5VfZM=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/dDVLBNVU5r9QiaJAz8j9s6A5.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door thelostemperor op 08-07-2022 12:25 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het is inderdaad lastig te beoordelen of er wat op staat, maar je kijkt iig niet naar je hoofdschakelaar maar naar de smeltzekering van de netaansluiting. Dus dat is goed!

Zelf heb ik al jaar en dag installatieautomaten dus mijn kennis is wat dat betreft niet zo up to date meer ;-)
Maar je zou de waarde van deze smeltzekering ook aan de kleur moeten herkennen.

Wikipedia: Smeltveiligheid

Als de verklikker zwart is, is het een 35A smeltzekering. 63A kan wel (maar is ongebruikelijk, daarom vragen we het na) en dan zou de verklikker koperkleurig moeten zijn.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• thelostemperor
@migjes De meter(kast) is nu uitgelegd op 1 fase. Ik zou hier ook 35A verwachten, maar het lijkt me toch 63A. Er zitten 3 aardlekautomaten van max. 40A achter.

De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat de opbrengst die ze garanderen hoger is dan Zonneplan. Als ik Opbrengst in kWh / Wattpiek kom ik op 0,95 versus 0,87 bij Zonneplan. Greenadvisor kwam op 1,01, ook met micro omvormers trouwens.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Even voor de duidelijkheid, via de website van je netbeheerder kun je gewoon opvragen welke hoofdzekering je hebt.
Voor mijn gebied is dit
https://www.enexis.nl/aansluitingen

• migjes
thelostemperor schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:45:
@migjes De meter(kast) is nu uitgelegd op 1 fase. Ik zou hier ook 35A verwachten, maar het lijkt me toch 63A. Er zitten 3 aardlekautomaten van max. 40A achter.
ik heb ook 3x een 40A ALS (aardlek) met daar weer 9x16A groepen (met nog ruimte voor 3x).
en toch heb ik maar 1x35A hoofdgroep.
dus pas op dat je geen fout maakt, de 1x63A is echt heel zeldzaam in Nederland.
de kans dat je een fout maakt is veel groter. ;)

(maar heb al veel vreemde dingen gezien zoals mensen die 3x35A hadden, maar hoefde maar te betalen voor 3x25A, dus alles is mogenlijk, maar ook nog locaties die geen 230V hadden maar 220V.)
De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat de opbrengst die ze garanderen hoger is dan Zonneplan. Als ik Opbrengst in kWh / Wattpiek kom ik op 0,95 versus 0,87 bij Zonneplan. Greenadvisor kwam op 1,01, ook met micro omvormers trouwens.
regio roterdam/denhaag.
een beetje afhankelijk hoever de kust is, maakt voor mij 1 tot 1,2kWh/Wp. ;)
dus wat is hoog en wat is laag. >:)

maar gokken op een opbrengst van een verkoper, sorrie dan gok ik eerder dat de oorlog die geen oorlog mag genoemd worden morgen stopt, heb ik meer vertrouwen in dat dit wel eens de waarheid kan zijn. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• thelostemperor
Bedankt voor de tip Robert. Bij westland infra kun je dat niet online opzoeken maar ik moest even bellen en de meneer aan de telefoon kon mij vertellen dat het 1x35A zou moeten zijn.

• migjes
thelostemperor schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:28:
Bedankt voor de tip Robert. Bij westland infra kun je dat niet online opzoeken maar ik moest even bellen en de meneer aan de telefoon kon mij vertellen dat het 1x35A zou moeten zijn.
klinkt meer logische als 63A. ;)

maar vergis je ook niet in 1x35A, daar kun je voor 3 seconden met gemak een 100A door trekken.
of oneindig een 40A (met gemak).
vergeet de factor tijd niet, maar dat zijn wel geavanceerde berekeningen.
groepen (en smelt zekeringen helemaal absurd lang en veel) kunnen vaak veel meer A er door aan als de meeste mensen denken.
zo heb ik 4000VA omvormer op een 16A groep hangen.
(al meer als 4 jaar, nog nooit problemen gehad. ;) )

• thelostemperor
Nog maar weer even een zoekslag gedaan via google naar lokale installateurs, even wachten wat daar uit komt.

Als er nog aanbevelingen zijn voor installateurs regio Westland / Delft dan hou ik me aanbevolen.

• Volkerk
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-11 03:04
thelostemperor schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:24:
@blackd Ik weet dat niet heel zeker, maar toch lijkt me dat op de zekering te staan.

Ook in het echt is het niet veel beter te zien dan op deze foto.

[Afbeelding]
Die schroefkop is geschikt voor 63a echter zit er gewoon een 35a schroefpatroon in.

• thelostemperor
Bedankt voor alle reacties, en het gevolg is dat de offerte toch niet zo definitief blijkt te zijn.

Van Innodura kreeg ik een hele menu kaart aan paneel opties, en daar heb ik voor mijzelf de volgende shortlist van gemaakt.

AlternatiefMeerpijs per paneelMaten in MMGarantie op dit paneel
AEG 395WP-400WP Shingle Ultra Black€ 90,001719 × 1140 × 3520 jaar garantie
Hyundai 400WP-405WP Full Black€ 60,001719 × 1140 × 3525 jaar garantie
Hyundai 410WP Black-White line design€ 50,001719 × 1140 × 3525 jaar garantie
Meyer burger 380WP Full Black€ 140,001767 x 1041 x 3525 jaar garantie
REC Alpha Pure 405WP Full Black€ 140,001821 x 1016 x 3025 jaar garantie

Daarbij moet ik opmerken dat die laatste twee eigenlijk al niet meer mee doen gezien de veel hogere prijs, hetzelfde geldt ook al deels voor de AEG. Is er een zwaar wegende reden om toch voor een Meyer of REC te kiezen??

[ Voor 46% gewijzigd door thelostemperor op 19-07-2022 09:55 ]

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
Meerprijs bovenop wat? Als jij voor 200 euro een extra paneel kan leggen, leg dan je noordkant ook maar vol. Geeft ongeveer 50% productie tov zuid maar drukt je gemiddelde aanschafprijs wel.

• thelostemperor
Basis is een Longi 370 Wp Full Black, die zal inderdaad rond de 200 kosten neem ik aan.

De premium voor AEG, Meyer en REC is daarmee echt heel hoog.

De Hyundai 410 WP Black/White is zo'n 25% duurder en levert 10% meer. Ongeveer 15% extra dus voor 25 jaar garantie ipv 12 jaar.

Volgens de Solar Edge Tool kan ik met dezelfde omvormer nog 8 panelen op de NW kant kwijt, dus zou zeker interessant kunnen zijn.
Pagina: 1