Welke videokaart als upgrade voor mijn systeem?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knalgeel!
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-07-2022
Hallo allemaal! Ik heb het volgende systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 509,-€ 509,-
1MoederbordenMSI B550-A PRO€ 109,90€ 109,90
1VideokaartenASUS ROG Strix Radeon RX570 OC edition 8GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zwart€ 84,90€ 84,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 64,63€ 64,63
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-64GVK€ 280,40€ 280,40
1Optische drivesASUS DRW-24D5MT (retail) Zwart€ 16,50€ 16,50
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 107,81€ 107,81
2Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 169,40€ 338,80
Totaal€ 1.511,94

De videokaart uit bovenstaande tabel wil ik gaan vervangen.

Afgelopen jaren heb ik eigenlijk geen nieuwe games gespeeld waar je een grafisch monster voor nodig hebt maar enkel wat oudere classics (bijv. World of Warcraft Classic en C&C: Kane's Wrath).

Op het moment speel ik dus geen nieuwe games maar toch zou ik wel graag willen dat ik met de kaart de eerstkomende paar jaar nieuwe games zou kunnen spelen. Wel zo leuk wanneer bijvoorbeeld vrienden voorstellen om weer eens samen een (dan nieuwe) game te gaan spelen. Ik vind het niet zo'n punt als ik dingen dan niet op de hoogste settings kan runnen. Ik denk dat dat voor max 500 wel zou moeten kunnen?

Ik zou het wel een erg groot pluspunt vinden als de kaart lekker stil is!

Verder wellicht nog wel even goed om te vermelden dat ik zowel Ubuntu 20.04 als Windows 10 op mijn systeem heb staan (Dual-Boot). Waarvan ik dan voornamelijk Ubuntu gebruik. Vaak heb ik dan na verloop van tijd zowel Android Studio als Eclipse als Firefox met 50 tabjes open staan. Tijdens dergelijk dev/office gebruik moet de kaart zowiezo fluisterstil zijn.

Ik heb bijv. deze twee kaarten op het oog:

MSI Radeon RX 6600 Mech 2X 8G:
pricewatch: MSI Radeon RX 6600 Mech 2X 8G

ASUS Dual Radeon RX 6600:
pricewatch: ASUS Dual Radeon RX 6600

Zouden deze voldoen?

Is het goed om voor de MSI kaart te gaan omdat mijn mobo ook een MSI is of maakt dat niet uit?

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 0% gewijzigd door Knalgeel! op 09-07-2022 11:12 . Reden: Aantal onnodige linebreaks verwijderd om leesbaarheid te verbeteren. ]

Beste antwoord (via Knalgeel! op 19-07-2022 13:37)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een RX6600 zou alles wel aan moeten kunnen als je niet altijd de hoogste settings vereist. Wat oudere games gaan daarop sowieso wel op max settings (zolang de resolutie niet te gek wordt, natuurlijk).

Moderne kaarten hebben vaak een laag idle-verbruik en zijn daarom buiten het gamen om prima passief te koelen, dus dat voldoet wel aan de eis "fluisterstil". Dat kun je in de pricewatch bij de productkenmerken terugvinden als "type koeling: semi-passieve fan". Bijna alle RX6600's hebben dat (zo uit mijn hoofd alleen de kleinste uitvoering niet, van Sapphire). Voor details kun je altijd naar de productpagina van de fabrikant zelf gaan.

Het merk van de videokaart en van het moederbord hebben niks met elkaar te maken, dus daar ga je niks van merken. Wat betreft merk zou ik dus gewoon kijken naar de prijs en naar de kwaliteit van de koeling, maar de RX6600 verbruikt niet veel dus bij elke uitvoering is de koeling wel afdoende. Hooguit verschilt het geluidsniveau tijdens het gamen wat.

Zelfde geld eigenlijk voor de RX6600XT en de RX6650XT, die zijn ietsje krachtiger maar als de precieze settings in games je niet uitmaken zal het geen wereld van verschil zijn en kun je dus inderdaad prima voor een RX6600 gaan.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een RX6600 zou alles wel aan moeten kunnen als je niet altijd de hoogste settings vereist. Wat oudere games gaan daarop sowieso wel op max settings (zolang de resolutie niet te gek wordt, natuurlijk).

Moderne kaarten hebben vaak een laag idle-verbruik en zijn daarom buiten het gamen om prima passief te koelen, dus dat voldoet wel aan de eis "fluisterstil". Dat kun je in de pricewatch bij de productkenmerken terugvinden als "type koeling: semi-passieve fan". Bijna alle RX6600's hebben dat (zo uit mijn hoofd alleen de kleinste uitvoering niet, van Sapphire). Voor details kun je altijd naar de productpagina van de fabrikant zelf gaan.

Het merk van de videokaart en van het moederbord hebben niks met elkaar te maken, dus daar ga je niks van merken. Wat betreft merk zou ik dus gewoon kijken naar de prijs en naar de kwaliteit van de koeling, maar de RX6600 verbruikt niet veel dus bij elke uitvoering is de koeling wel afdoende. Hooguit verschilt het geluidsniveau tijdens het gamen wat.

Zelfde geld eigenlijk voor de RX6600XT en de RX6650XT, die zijn ietsje krachtiger maar als de precieze settings in games je niet uitmaken zal het geen wereld van verschil zijn en kun je dus inderdaad prima voor een RX6600 gaan.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knalgeel!
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-07-2022
@bwerg Hardstikke bedankt voor je antwoord!

En dan vooral het punt over semi-passieve fan vs. actieve fan. Ik wist niet dat dit iets nuttigs is om goed op te letten wanneer je de geluidsproductie van een kaart belangrijk vind dus dank daarvoor :) .

Voor de rest bevestigt je antwoord in grote lijnen de vermoedens die ik al had (ook dat het niet boeit of merk van videokaart en mobo wel of niet overeenkomen).

Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt en een pricewatch: ASUS Dual Radeon RX 6600 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Knalgeel! schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:37:
@bwerg Hardstikke bedankt voor je antwoord!

En dan vooral het punt over semi-passieve fan vs. actieve fan. Ik wist niet dat dit iets nuttigs is om goed op te letten wanneer je de geluidsproductie van een kaart belangrijk vind dus dank daarvoor :) .
@bwerg
Tegenwoordig kan je dit ook via de driver instellen (bij AMD). Het is dus niet meer afhankelijk van welk model je hebt.
Je zal even moeten kijken hoe goed dit werkt natuurlijk; ik heb het op mijn kaart ook aangezet.