Hallo, ik merkte dat mijn pc heel erg langzaam werkt en aan mijn specs kan het niet liggen, dus ik deed een internetsnelheid test, op mijn telefoon via de wifi kwam ik op 70 mb/s download en upload snelheid uit, maar op mijn pc met een internetkabel komt de download en uploadsnelheid niet hoger dan 10 mb/s, ik heb mijn drivers allemaal up to date dus ik zou niet weten waar dit aan kan liggen. Weet iemand waar dit aan ligt en hoe ik dit kan oplossen?
Vraag
Alle reacties
Wat is de verbindingssnelheid van je netwerkadapter?
de netwerkadapater op mijn moederbord (MSI MAG B460 Torpedo) gaat tot 2,5g
zosnel kan die maar wat is momenteel de verbindingssnelheid.Yoeridb schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:59:
de netwerkadapater op mijn moederbord (MSI MAG B460 Torpedo) gaat tot 2,5g
als ik een speedtest doe op internet geeft het 10 mb/s download en upload aan.
Ik mis een hele hoop informatie. Wat voor netwerkkabel, zijn er nog andere toestellen bekabeld aangesloten, welke verbindingssnelheid geeft je netwerkadapter aan op het lokale netwerk, waar loopt die kabel naartoe (router, switch etc) en wat bedoel je met mb/s? Meet je mbit/s of MByte/s? Welke speedtest gebruik je, welke snelheid haal je als je zelf een groot bestand download etc etc etc ?
Pak even een andere netwerkkabel.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
dat was al bekend bekijk dit even:Yoeridb schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:05:
als ik een speedtest doe op internet geeft het 10 mb/s download en upload aan.
https://www.startpage.com...=english&extVersion=1.3.0
ah, in de netwerk instellingen van windows geeft die ook 10 mbps aan. En met mb bedoel ik megabytes
@Andros ik gebruik een cat6 internetkabel, er is nog een printer aangesloten via een andere kabel, en de kabel loopt via een switch. Als ik een groot bestand wil downloaden (87 GB) verschilt de downloadsnelheid tussen de 800 KB en 1 MB...
Dan ben je verbonden met een netwerkpoort die nu 100Mbit/s doet (ik weet nog steeds niet of het een switch/router/providermodem oid is) of je netwerkkabel doet max 100Mbit/s. Slechte kabel of onderbroken op de blauwe of bruine paren.
ik vraag mij af waarom dit dan ineens zo is, omdat de snelheid voorheen wel altijd sneller was, zo rond de 100 MB/s
Tja, om een hogere snelheid te halen is het handig als je pc verbonden is met gbit/s op je lokale netwerk. Nu is dat niet het geval door een slechte kabel/switch/netwerkpoort dus als je dat op lost is je probleem verholpen. Ik zou beginnen met een andere kabel als je er zeker van bent dat die switch een gigabit switch is
.
ik heb de kabel al vervangen, maar merk geen verschil, en ik ben altijd al verbonden geweest via die switch en het heeft altijd perfect gewerkt dus vandaar mijn vraag waarom het ineens zo langzaam is.
wow, je gaat van 1000Mbps naar 10? dat is vreemd. mogeljik ergens een brakke connector of kabel, of mogelijk een auto negotiate die misgaat. Wat geeft je switch aan?Yoeridb schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:12:
ik vraag mij af waarom dit dan ineens zo is, omdat de snelheid voorheen wel altijd sneller was, zo rond de 100 MB/s
En, zoals iemand anders al opmerkte, wees eens watr nauwkeuriger, bedoel je megabit/s of megabyte/s?
oh ja, Internetkabels bestaan niet
Waarom zou je je computer met een netwerkkabel op een versterker aansluiten?Yoeridb schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:17:
terugkomend op die switch trouwens, ik bedoelde een versterker, geen switch mijn fout.
[ Voor 32% gewijzigd door borft op 07-07-2022 14:17 ]
terugkomend op die switch trouwens, ik bedoelde een versterker, geen switch mijn fout.
Gebruik je kant en klare kabels? Hoe lang zijn de kabels?Yoeridb schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:16:
ik heb de kabel al vervangen, maar merk geen verschil, en ik ben altijd al verbonden geweest via die switch en het heeft altijd perfect gewerkt dus vandaar mijn vraag waarom het ineens zo langzaam is.
Wat voor switch is het?
De switch kan ook stuk gaan.
Ander poortje proberen?
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Ow ja, die switch heeft het eeuwige leven en zolang je die niet aan raakt zal die over honderdduizend jaar nog exact hetzelfde doen, dat waren we even vergetenYoeridb schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:16:
ik gebruik de TP-Link
TL-WPA8631P Wi-Fi versterker, en dan met een kant en klare kabel van 6 meter.
TL-WPA8631P Wi-Fi versterker, en dan met een kant en klare kabel van 6 meter.
Dat is een powerline set, belangrijke informatie om dit probleem op te lossen en grote kans dat daar de fout zit. Is de verbinding wel goed als je de pc bekabeld rechtstreeks op de router aan sluit zonder die set?
haha, scherp, eerst was het een switch, toen een versterkerAndros schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:20:
Dat is een powerline set, belangrijke informatie om dit probleem op te lossen en grote kans dat daar de fout zit. Is de verbinding wel goed als je de pc bekabeld rechtstreeks op de router aan sluit zonder die set?
Bij een powerline adapter gaat het signaal over het stroomnet (heeft helemaal niets met wifi te maken). Het is dan belangrijk om te zorgen dat beide adapters op dezelfde groep zitten, en dat je geen stekkerdozen en/of verlengsnoeren gebruikt. Daarnaast kunnen andere verbruikers die op dezelfde groep en/of fase zitten (zoals koelkasten, magnetrons, wasmachines, of computers ) ook storing op de lijn veroorzaken.
ahh dat noemen ze een powerline dat wist ik niet, ik wist wel dat die over het stroomnet ging. Maar beide powerline adapaters zitten op dezelfde groep aangesloten, en op die zelfde groep zit alleen een printer en de cv ketel aangesloten, maar het heeft de laatste 3 jaar gewoon goed gewerkt tot nu...
Of de verbinding rechtstreeks vanaf de router wel goed werkt zou ik niet weten, als ik dat wil testen moet ik mijn hele setup gaan verplaatsen.
Of de verbinding rechtstreeks vanaf de router wel goed werkt zou ik niet weten, als ik dat wil testen moet ik mijn hele setup gaan verplaatsen.
De werking van powerline hangt af van een heleboel factoren. Dus om het makkelijker te maken, trek die schakel er eens tussenuit. Pak een netwerkkabel direct vanaf je modem/router en kijk wat die dan doet. Dan weet je in elk geval in welk deel het issue zit, maar ga er vanuit dat het de powerline is.
En dat het 3 jaar gewerkt heeft, wil niet zeggen dat dat nu nog steeds zo is. Kan goed zijn dat er iets anders is geworden, waardoor het dus nu ruk werkt.
En dat het 3 jaar gewerkt heeft, wil niet zeggen dat dat nu nog steeds zo is. Kan goed zijn dat er iets anders is geworden, waardoor het dus nu ruk werkt.
dan zou ik het helaas anders moeten oplossen door bijvoorbeeld een deco set te kopen, want een kabel direct vanaf mijn router gaat hem niet worden omdat ik dan een kabel van op zijn minst 15 meter moet hebben
Die zijn er genoeg, ik weet dat bijv. KPN vroeger gewoon een kabel van 12 meter bij iedere TV box stopte.Yoeridb schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:38:
dan zou ik het helaas anders moeten oplossen door bijvoorbeeld een deco set te kopen, want een kabel direct vanaf mijn router gaat hem niet worden omdat ik dan een kabel van op zijn minst 15 meter moet hebben
Maar je zou eens je PC bij je router kunnen zetten om te testen, testen betekent niet meteen dat je het permanent zo laat staan
Dan is het toch zinniger om even een kabel van 15 meter te halen voor nog geen 2 tientjes dan een dure deco set, die juist weer meer complexiteit toe te voegen aan je netwerk.
Of je zet je PC even iets dichterbij
Of je zet je PC even iets dichterbij
UTP kan tot 100m dus op zich is dat het probleem niet. En niemand zegt hier dat je dat direct moet doen, we zijn gewoon benieuwd wat er gebeurt als je de pc bekabeld direct op de router/modem aan sluit om het probleem uit te kunnen sluiten. Als de modem niet naar de pc komt kan de pc altijd nog naar de modem, het is enkel om te testen he
.
Gezien de reacties hier, iets zegt me dat hier mensen zitten die ooit op een helpdesk hebben gewerkt, het gesprek met TS zal voor velen herkenbaar zijn
Gezien de reacties hier, iets zegt me dat hier mensen zitten die ooit op een helpdesk hebben gewerkt, het gesprek met TS zal voor velen herkenbaar zijn
[ Voor 18% gewijzigd door Andros op 07-07-2022 14:41 ]
ja dat kan ik inderdaad testen, maar ik bedoel dat het dan nog niet meteen opgelost is, maar dan weet ik in ieder geval wat het probleem is inderdaad, ik zal mijn pc morgen is dichterbij de router zetten om het te testen. Bedankt voor de tip
Pagina: 1