Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Dag Tweakers (jawel een aanhef, vriendelijk zijn mag altijd),

Ik zit met een puzzel. Een paar maanden terug zijn we verhuist. Modern huis, paar zonnepanelen en een slimme meter. Deze meter is vervangen van enkel fase naar 3-fase ivm een inductie kookplaat. Even snel voor komend jaar een Homewizard aangesloten op de P1 om een gevoel te krijgen bij verbruik/opbrengst.

Nu krijg ik tot mijn verrassing een e-mail van Eneco met mijn verbruik van de maand juni:
* 136 kWh
* 11 m3

Dat is gek, Homewizard geeft aan:
* -96 kWh (meer geleverd dan verbruikt)
* 11 m3

Volgens de mail kon ik meer details zien op de Eneco website. Ingelogd, blijk ik nog toestemming te moeten geven om de slimme meter uit te laten lezen. Eeeeh, hoe komt Eneco dan überhaupt aan mijn verbruik van vorige maand? Nu ik toestemming heb gegeven schijnt het Eneco dashboard over een paar dagen pas bij te zijn. En dan moet ik nog maar afwachten of historische data getoond wordt of alleen gegevens vanaf nu.

Ik zit dus nu met de puzzel dat ik niet weet waar Eneco die 136 kWh vandaan haalt en wat uiteindelijk mijn jaarrekening gaat zijn...

Heeft iemand dit eerder gezien? Geeft Eneco misschien het bruto verbruik aan, zonder eventuele opbrengsten van de panelen? Dan heb je toch helemaal niks aan die mail...

Wat ik nog kan doen:
* Meternummer controleren vs wat Eneco kent vs wat er bij mijnaansluiting.nl staat
* Op de meter zelf door de getallen heen gaan
Ik zit nu niet thuis, anders had ik er al naar gekeken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Motrax op 07-07-2022 13:18 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Alle reacties

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-11 21:53
Inschatting op basis van historische data wellicht?
De leverancier bepaalt de tarieven voor jouw energieverbruik per kWh stroom en m3 gas. Omdat de leverancier niet weet hoeveel energie jij in een jaar precies zult verbruiken, wordt er een schatting gemaakt van het verbruik. Dit gebeurt op basis van het gemiddelde jaarverbruik in jouw woning in de afgelopen drie jaar. De leverancier ontvangt deze informatie van de netbeheerder.
Even contact opnemen met Eneco en je weet het gelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Mrk87 op 07-07-2022 13:20 ]

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Mrk87 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:19:
Inschatting op basis van historische data wellicht?

[...]

Even contact opnemen met Eneco en je weet het gelijk.
Zat ik ook aan te denken inderdaad. Ik hang in de wacht bij Eneco. Via de chatbot wat info al gekregen. Maandelijks verbruiksrapport zou uit de slimme meter moeten komen. Zou ook iets met bruto/netto moeten laten zien, kan ik niet vinden.

De toestemming op de website is om vaker dan (1x per maand?) de meter uit te laten leven voor meer detail op de site zelf.

Volgens Eneco zijn het verbruikscijfers, waarschijnlijk bruto, geen idee waarom het niet netto is. Ik ga later vandaag naar de meter zelf kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Motrax op 07-07-2022 13:35 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Zo dat duurde even. Inmiddels van juli een complete maand in detail kunnen downloaden van de website. Wat blijkt? Eneco meet alleen het bruto gebruik en niet het netto gebruik, ze kennen ook niet de gegevens van het terugleveren. Dan kloppen de cijfers wel met wat ze rapporteren.

Ik vermoed dat mijn adres niet is aangemeld voor teruglevering. Eneco vind dat het aanmelden MOET gebeuren. Ik schiet daar redelijk in een allergie houding mee. Geen idee waarom, maar waarom lezen ze niet alles meteen uit...

☻/
/▌

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11 22:34
Het lijkt een beetje op chantage.
Maar dat zijn inderdaad de regels, is voor het torentje om bij te houden hoeveel er geplaatst is ergo hoe ver we zijn met onze groene doelen. Voor jezelf heeft het totaal geen nut. (denk ik)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Jim423 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:15:
Het lijkt een beetje op chantage.
Maar dat zijn inderdaad de regels, is voor het torentje om bij te houden hoeveel er geplaatst is ergo hoe ver we zijn met onze groene doelen. Voor jezelf heeft het totaal geen nut. (denk ik)
Nou net aangemeld. Maar slaat nergens op. Ik moet allerlei details invullen die ik niet weet, installatie is deels zelfbouw, deels vanuit de bouw en deels door een officiële partij.

Dus de gegevens zijn een dikke duim inschatting.

Hoeveel kWh mijn omvormer is? Geen idee, het zijn Enphase micro's... Welk exact type wordt er dan gevraagd.... eeeeh een 7A, maar het exacte type nummer geen flauw idee.

Maar goed, nu maar eens afwachten wat Eneco hier mee gaat doen.

☻/
/▌

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Heeft niets met het torentje te maken maar wel met de netbeheerders. Die hebben inzicht nodig in wat en hoeveel waar geplaatst is. Als de installatie niet is aangemeld zal de netbeheerder geen terugleverstanden uitlezen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Motrax schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:22:
[...]

Hoeveel kWh mijn omvormer is? Geen idee, het zijn Enphase micro's... Welk exact type wordt er dan gevraagd.... eeeeh een 7A, maar het exacte type nummer geen flauw idee.
Dit komt best ongeinteresseerd over als je je eigen topic / allergie wil oplossen? Natuurlijk zou het fijn zijn als Homewizard en Eneco de correcte waarden weergeven en jou daarvoor belonen / beroven. Maar het klinkt best vreemd als je tot op de kWh nauwkeurig info bijhoudt maar eigenlijk niet weet wat je uitleest. Beetje dezelfde info die Eneco probeert te verkrijgen...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11 22:34
De gegevens zelf zal Eneco niets mee doen. Zij krijgen puur een seintje om het administratief te gaan verwerken.
ds23man schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:23:
Heeft niets met het torentje te maken maar wel met de netbeheerders. Die hebben inzicht nodig in wat en hoeveel waar geplaatst is. Als de installatie niet is aangemeld zal de netbeheerder geen terugleverstanden uitlezen.
Ben ik het niet mee eens. Netbeheerders kunnen prima knelpunten via spanningskwaliteit data uitlezen via de DSM. Ik kan zelfs data uitlezen tot op 100ms over punten in heel NL. Dat kunnen zij vast ook. Dat is voldoende om capaciteitsuitbreidingen te plannen, daar is geen paneel of omvormer data verder voor nodig. Die data is dus wel heel interessant voor andere doelen maar dat is mijn mening.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Een netbeheerder kan alles uitlezen, als ik mij niet vergis. Maar als ze niet weten dat jij energie teruglevert lezen ze dat niet en doet jouw energieboer er niets mee.

Je kunt iets vinden van deze werkwijze maar het is zo bedacht.

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:17
Eneco geeft weer wat je hebt verbruikt (dus in bijv de avonduren) en wat je hebt teruggeleverd-/- verbruik op dat moment.

Ze doen daarnaast een 'schatting' van wat je hebt opgewekt, maar die is bij mij nog nooit realistisch geweest.

Homewizard P1 geeft een netto verbruik (of teruglevering als overschot hebt) weer. In de instelling van P1 kun je nog wel selecteren om seperaat verbruik en teruglevering te laten zien. Die teruglevering is dan echter ook weer met wat je hebt verbruikt op dat moment (hetzelfde als eneco dus maar dan kan je realtime uitlezen)

Als je wilt zien wat je zonnepanelen hebben opgewekt, dan moet je vaak naar de website van je omvormer of een andere uitlees manier toepassen. Oja...of gewoon op je omvormer kijken, daar wordt het vaak ook op weergegeven.

[ Voor 13% gewijzigd door racemichel op 15-08-2022 19:51 ]

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:30:
[...]

Dit komt best ongeinteresseerd over als je je eigen topic / allergie wil oplossen? Natuurlijk zou het fijn zijn als Homewizard en Eneco de correcte waarden weergeven en jou daarvoor belonen / beroven. Maar het klinkt best vreemd als je tot op de kWh nauwkeurig info bijhoudt maar eigenlijk niet weet wat je uitleest. Beetje dezelfde info die Eneco probeert te verkrijgen...
Ik word gedwongen om gegevens af te staan, die ik niet weet, die niet relevant zijn, aan een website die ik niet ken, waar de beveiliging en PII verwerking voor mij onbekend zijn. En ik ben gedwongen om het vinkje 'Ik verklaar deze gegevens naar waarheid ingevuld te hebben' aan te zetten. Ik kon daar niet bij zetten 'voorzover bij mij bekend'. First world problem, I know, maar blij word ik er niet van.

En nee, ik weet nog niet wat er exact op het dak ligt. De voorgaande eigenaar was daar niet scheutig over en er is nog geen Enphase Envoy aanwezig, ook niet vanuit de bouw.

Belangrijkste voor mij nu was om de meting op orde te krijgen door een Homewizard P1 er aan te hangen en te controleren of Eneco de juiste cijfers kreeg en niet dat ik aan het einde van het jaar gezever heb met de afrekening.

Eneco site laat nu extra kolommen zien met de teruglevering. In de detail download staan getallen die lijken te kloppen. De totaaloverzichten kloppen nog niet, maar daar zullen nog wel een paar dagen overheen gaan.

☻/
/▌

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Kom op zeg, je wordt absoluut niet gedwongen.
Gewoon handmatig regelmatig je meter aflezen en doorgeven aan Eneco.

Lekker makkelijk toch?

Dat doen alsof je het grootste onrecht ter wereld aangedaan wordt omdat je Eneco niets verteld hebt en ze dus een aanname doen... wat een onzin zeg.

PS: Je zonnepanelen aanmelden is een wettelijke plicht. Zonder heb je geen recht op teruglever vergoeding.... maar je komt er vaak mee weg.

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 16-08-2022 07:37 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Dus de vorige eigenaar heeft dus nooit gesaldeerd, wat een sukkel.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:41

vliegnerd

Nintendo fan.

ds23man schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:38:
Dus de vorige eigenaar heeft dus nooit gesaldeerd, wat een sukkel.
De vorige eigenaar heeft de installatie niet aangemeld maar zijn energiemaatschappij deed er hoogstwaarschijnlijk niet moeilijk over en saldeerde. (Denk ik)

Het was tot voor kort ook niet verplicht.

[ Voor 6% gewijzigd door vliegnerd op 16-08-2022 08:04 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Pagina: 1