Upgrade pc! Need some help :)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheOneXIX
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-08-2024
----Beknopte uitleg----
Wil mijn huidige pc upgraden met een budget van +-500euro (kan nog + of - zolang de gevraagde eisen voldaan kunnen worden)
Wat wil ik bereiken:
-Netflix, youtube,... in 4k kunnen kijken op mijn 74" tv zonder lage framerate
-Nieuwere games spelen op medium settings in 1440p (maar kan ook leven met 1080p maar 4k zou nog mooier zijn :9 )
-Niet te veel geld kwijt zijn :*)
Specs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJWAVXM_x3dbsUqU-zWs-nk5eyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaRmmvIYJgw6JWNQztbXbAxP.jpg?f=fotoalbum_large
-------------------------
Hey,

Ik denk al een tijdje na om mijn oude main pc te vervangen of upgraden.
De meest recente games kon mijn good old pctje al even niet meer aan. Gelukkig had ik mijn ps4 nog voor de meer recente games (toen modern warfare). Maar mijn vriendin vond modern warfare wel tof en is ook beginnen gamen (wooohooo :D ). Natuurlijk wou ik samen kunnen gamen met haar dus heb ik toen redelijk snel beslist een game laptop te kopen. Happy days...

Maar crossplay games zijn best beperkt en ik zou graag met haar wat andere games willen spelen.... dus wil ik mijn main pc (die voorlopig vooral dienst doet als mediacenter) wat upgraden. Want het is echt wel nodig... Gebruik deze nog om netflix enzo te kijken op een 74 inch tv... maar dat gaat ook niet meer goed... Zou eigenlijk graag 4k willen kunnen kijken op mijn tv met deze pc... zonder lage framerates.

Heb al vaak gekeken om gewoon een nieuwe te kopen... maar door de dure game laptop heb ik niet zin om nog eens gigantisch veel geld uit te geven aan een 2de game pc als het misschien mogelijk is hem gewoon wat te upgraden en zo wat kosten te besparen.

Maar ik ken dus niet zo veel van pc componenten... Heb lang geleden die pc samengesteld via jullie en een persoon waar ik totaal geen contact meer bij heb... Dus om te beginnen aan mijn upgrade kom ik weer bij jullie ten rade... de mening van enkele experten kan nooit kwaad ;)

Mijn budget ligt voorlopig rond de 500euro... Hoger of lager is een optie naar mate mijn verwachtingen wel voldaan worden.

Wat ik hoop te kunnen bereiken met de upgrade:
-Netflix, youtube, ... in 4k kijken op mijn 74" tv zonder lage framerate
-Nieuwere games spelen op medium settings in 1440p (maar kan ook leven met 1080p)
-Niet te veel geld kwijt zijn :*)

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:12

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat zijn cava settings, das toch die 'wijn' met prik erin?

Is het een idee om je laptop aan de TV te hangen? Dan hoef je niets aan te schaffen.

500 euro budget is helaas te weinig, je zit op een oud platform, en de GTX 770 is ook niet meer de nieuwste. Dan wordt het trekken aan een dood paard.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:12

BLACKfm

O_o

4K is 4K, inches maakt niet uit :).

En wat is 'cava settings'?

Dat 4K kijken met de GTX770 moet volgens mij ook prima lukken, maar moet je dan via de displayport gaan werken ipv de hdmi (maar dat is even een gok, evenals het mogelijk gebruiken van een goede HDMI/DP kabel).

Maar met 500 euro je huidige pc upgraden gaat um niet worden denk ik. Want alles moet een upgrade. Moederbord, geheugen, processor. En dan moet er nog een fatsoenlijke GPU bij voor het gamen. Daar hou je met een beetje goed schoppen misschien nog 200 euro aan over, en daar koop je tegenwoordig niks voor... misschien een 2e hands 2060 ofzo. Als je pech hebt moet er ook nog een nieuwe voeding bij ,en wie weet wat je nog meer moet vervangen wat je niet kan of wilt hergebruiken.

Voor je huidige systeem kun je wellicht investeren in wat meer ram (zie nu maar 8 gb) en enkel een videokaart upgrade (indien de voeding het trekt).

Wellicht dat er nog een 'koopje' staat op de Vraag en Aanbod kwa compleet game systeem. Tot rond de 500 euro staan er nog genoeg systemen in die een flinke upgrade zijn, maar of ze aan je 'cava' eisen voldoen is een 2e.

[ Voor 10% gewijzigd door BLACKfm op 07-07-2022 12:39 ]

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-01 15:01
Verkoop je huidige PC voor E100-200,- en stop dat geld in een ''nieuwe'' (2de hands) gaming PC.
Voor E700,- Kan je al best wat leuks in elkaar zetten.

• TheOneXIX
PD2JK schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:30:
Wat zijn cava settings, das toch die 'wijn' met prik erin?

Is het een idee om je laptop aan de TV te hangen? Dan hoef je niets aan te schaffen.

500 euro budget is helaas te weinig, je zit op een oud platform, en de GTX 770 is ook niet meer de nieuwste. Dan wordt het trekken aan een dood paard.
Laptop is geen optie omdat ik eigenlijk 2 game pc's wil hebben om te gamen. Eén voor mijzelf en één voor mijn vriendin om samen wat te kunnen gamen. Dat de graphics op die ééne pc dan niet super hoog zijn is geen ramp, maar wil graag wel wat hedendaagse games kunnen samen spelen met haar.
BLACKfm schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:36:
4K is 4K, inches maakt niet uit :).

En wat is 'cava settings'?

Dat 4K kijken met de GTX770 moet volgens mij ook prima lukken, maar moet je dan via de displayport gaan werken ipv de hdmi (maar dat is even een gok, evenals het mogelijk gebruiken van een goede HDMI/DP kabel).

Maar met 500 euro je huidige pc upgraden gaat um niet worden denk ik. Want alles moet een upgrade. Moederbord, geheugen, processor. En dan moet er nog een fatsoenlijke GPU bij voor het gamen. Daar hou je met een beetje goed schoppen misschien nog 200 euro aan over, en daar koop je tegenwoordig niks voor... misschien een 2e hands 2060 ofzo. Als je pech hebt moet er ook nog een nieuwe voeding bij ,en wie weet wat je nog meer moet vervangen wat je niet kan of wilt hergebruiken.

Voor je huidige systeem kun je wellicht investeren in wat meer ram (zie nu maar 8 gb) en enkel een videokaart upgrade (indien de voeding het trekt).

Wellicht dat er nog een 'koopje' staat op de Vraag en Aanbod kwa compleet game systeem. Tot rond de 500 euro staan er nog genoeg systemen in die een flinke upgrade zijn, maar of ze aan je 'cava' eisen voldoen is een 2e.
Ja ik weet dat het aantal inch niet uitmaakt, maar bedoel gewoon als je zo'n grote tv hebt je er liefst wel 4k op kan kijken. Met mijn huidige pc lukt het in elk geval niet denk ik. Als ik nu gewoon Netflix kijk gaat het beeld al niet erg smooth... weet niet aan wat dit dan zou liggen.

Sorry, cava zou medium settings zijn :P heb het aangepast.

Ja als ik online wat rondkijk lijkt het mij dat de i5 4670k misschien toch nog wat pit in hem heeft.
Dus ik dacht dat als ik misschien wat meer ram en een wat betere grafische kaart er in steek ik eventueel voor weinig geld wel weer verder kan.
Is het bijvoorbeeld geen optie om gewoon wat extra ram 'bij te steken'(?) en bijvoorbeeld een Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G ofzo te kopen? Of is mijn moederbord echt te outdated?

Misschien ben ik toch beter af om van 0 te beginnen?

Ook nog 2 extra vragen...
-Kan je zien wat voor voeding je hebt zonder je pc open te moeten doen?
-Was er vroeger niet op dit forum een topic met de budget/medium/high-end pc's van de maand? Kan het precies niet vinden?

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:12

BLACKfm

O_o

TheOneXIX schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:46:
Ja ik weet dat het aantal inch niet uitmaakt, maar bedoel gewoon als je zo'n grote tv hebt je er liefst wel 4k op kan kijken. Met mijn huidige pc lukt het in elk geval niet denk ik. Als ik nu gewoon Netflix kijk gaat het beeld al niet erg smooth... weet niet aan wat dit dan zou liggen.
Heb je wel een 4K abonnement van netflix? Want je kan het wel willen kijken, als je het niet ontvangt dan maakt het nog niet zoveel uit.

En of het zin heeft om 4K content op een 4K tv te bekijken ligt dan weer aan hoe ver je er vanaf zit. Want met een dergelijk formaat er, ik roep maar even, 5 meter vanaf te zitten ga je het verschil niet zien tussen full-hd of 4K.

De soepelheid is wel een dingetje uiteraard, maar waarom dat op die hardware niet zou lukken is mij even onbekend. Of de 770 kaart moet iets ontberen om dat goed te kunnen doen. Wellicht is het zelfs een instelling op de TV die een beperking vormt.

Maar goed, de juiste kabel gebruik voor 4K is ook een must. En dat hoeft uiteraard niet gelijk een HDMI kabel van 50 euro te zijn, maar er zit blijkbaar verschil in.
Ja als ik online wat rondkijk lijkt het mij dat de i5 4670k misschien toch nog wat pit in hem heeft.
Dus ik dacht dat als ik misschien wat meer ram en een wat betere grafische kaart er in steek ik eventueel voor weinig geld wel weer verder kan.
Is het bijvoorbeeld geen optie om gewoon wat extra ram 'bij te steken'(?) en bijvoorbeeld een Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G ofzo te kopen? Of is mijn moederbord echt te outdated?
Een dergelijke kaart zou een prima upgrade zijn voor je huidige systeem. 1440P zou ik wel verwachten dat het een uitdaging wordt, al is het maar vanwege beperkte Vram.
Ik zou die kaart dan overigens ook 2e hands kopen, want nieuw is het (/alles) overpriced.
Ook nog 2 extra vragen...
-Kan je zien wat voor voeding je hebt zonder je pc open te moeten doen?
-Was er vroeger niet op dit forum een topic met de budget/medium/high-end pc's van de maand? Kan het precies niet vinden?
Tenzij er informatie op de achterkant van de voeding staat zal je er toch in moeten duiken. Veelal is het loshalen van het zijpaneel voldoende om een sticker op de voeding te zien zitten waar de nodige informatie op staat.

En die 'van de maand' computers zijn de BBG (Best Buy Guides); reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2022

Maar daar wil je met jouw budget niet eens in kijken :P, dan komt een losse videokaart niet eens in de build voor.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:19
Het is al gezegd, het systeem is van een dergelijke leeftijd dat investeren hierin niet heel veel zin heeft... uiteraard kan je een snellere videokaart in het systeem kwijt die je eventueel later weer kan meenemen als je de rest een upgrade geeft, maar je cpu en vooral het geheugen zullen snel een bottleneck vormen.

Een tip mbt een andere videokaart... de Nvidia RTX 2060 is momenteel erg voordelig, zowel nieuw als 2e hands. Dat is een leuke upgrade en zou ook niet misstaan in een nieuwer systeem mocht je daar ook geld in willen steken.

Ik zie overigens dit systeem in V&A staan: V&A aangeboden: Aangeboden 2060 Super 3x 8GB, Ryzen 5 3600, 500GB M.2 ssd, 1T...

Dat zou al een leuke upgrade voor je zijn... en misschien kan je nog wat onderhandelen over de prijs. Enige puntje waarbij je even moet opletten is dat het een nieuwe gebruiker betreft, met online handelen altijd extra voorzichtig zijn.

• TheOneXIX
Ik ga eens proberen mijn huidige pc schoon te maken (want heb gezien dat die best wel stoffig is vanbinnen).. mss dat dat zijn performance weer wat boost. En dan nog even uitstellen tot de prijzen van gpu's (hopelijk wat) dalen of de huidige pc het helemaal begeeft en een nieuwe in elkaar steken voor wat meer geld.

Vriendin wil voorlopig toch niets anders spelen/proberen dan Warzone :/ (wat wel lukt met crossplay tss pc ps4)
Pagina: 1