Hallo,
ik ben me aan het verdiepen in het zelf aanleggen van zonnepanelen op ons dak.
Hoe meer ik me inlees hoe onduidelijker het wordt.
De situatie is als volgt;/f/image/65mqBZB1eu0otgOuFHYECwig.png?f=fotoalbum_large)
Nu zat ik te denken om een installatie aan te leggen welke ongeveer 4500kwh oplevert. Meer dan genoeg voor het huidige verbruik plus marge voor de toekomst.
Via Sunnydesign heb ik de volgende samenstelling opgesteld:
12x JA SOLAR 395WP ALL BLACK
1x SMA STP5.0
Zie deze configuratie:
/f/image/Eo20WZNYjFmbwLPMchO6oPIj.png?f=fotoalbum_large)
De keuze van de zonnepanelen maakt me niet zoveel uit. als ze maar rond de 400Wp per paneel kunnen leveren. Prijs/kwaliteit verhouding (+/-€0,50 per Wp) en beschikbare voorraad zijn doorslaggevend voor mij hierin.
De keuze van de SMA omvormer is een gevoel. Ik heb het idee dat ik hier voor kwaliteit wil gaan en 3 fase lijkt me een goede stroomverdeling te geven. Daarbij zit er met deze omvormer nog wat ruimte om mogelijk in de toekomst er nog een paar zonnepanelen bij te leggen.
Jullie advies is welkom:
ik ben me aan het verdiepen in het zelf aanleggen van zonnepanelen op ons dak.
Hoe meer ik me inlees hoe onduidelijker het wordt.
De situatie is als volgt;
- We hebben een pannendak nagenoeg exact op het zuiden, onder een hoek van ongeveer 42 graden, zonder schaduw.
- 3x25A netaansluiting
- huidig verbruik is +/- 3000kwh per jaar (mogelijk meer in de toekomst vanwege installatie airco / elektrische auto / warmtepomp)
/f/image/65mqBZB1eu0otgOuFHYECwig.png?f=fotoalbum_large)
Nu zat ik te denken om een installatie aan te leggen welke ongeveer 4500kwh oplevert. Meer dan genoeg voor het huidige verbruik plus marge voor de toekomst.
Via Sunnydesign heb ik de volgende samenstelling opgesteld:
12x JA SOLAR 395WP ALL BLACK
1x SMA STP5.0
Zie deze configuratie:
/f/image/Eo20WZNYjFmbwLPMchO6oPIj.png?f=fotoalbum_large)
De keuze van de zonnepanelen maakt me niet zoveel uit. als ze maar rond de 400Wp per paneel kunnen leveren. Prijs/kwaliteit verhouding (+/-€0,50 per Wp) en beschikbare voorraad zijn doorslaggevend voor mij hierin.
De keuze van de SMA omvormer is een gevoel. Ik heb het idee dat ik hier voor kwaliteit wil gaan en 3 fase lijkt me een goede stroomverdeling te geven. Daarbij zit er met deze omvormer nog wat ruimte om mogelijk in de toekomst er nog een paar zonnepanelen bij te leggen.
Jullie advies is welkom:
- Kies ik nu voor de juiste omvormer?
- Wat ik niet snap is dat in de spec sheet van deze omvormer "Max. PV array power" 9000Wp is en in SunnyDesign wordt de "Max. DC-vermogen" op 5,18kW aangegeven. Misschien ben ik appels en peren aan het vergelijken maar kan iemand dit uitleggen?
- Hoeveel panelen kan ik nu maximaal op deze omvormer aansluiten?
- Verlies ik veel efficienctie omdat de vermogensverhouding nu 109% is?
Met stap kleinere omvormer STP4.0 is de vermogensverhouding 88%. Deze levert jaarlijks weer net wat minder stroom op volgens SunnyDesign:
- Ik heb een deze aardlekautomaat aangeschaft: Chint aardlekautomaat 3-polig+nul 16A B-kar 30mA. Maar ik twijfel nu of het geen 300mA aardlekautomaat moet zijn. Daarnaast heb ik een 5x2.5 kabel gelegd (+/- 15m) van de meterkast naar de plaats waar de omvormer komt. Is dit het juiste?
[ Voor 5% gewijzigd door maroubra op 07-07-2022 12:19 ]