Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maroubra
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-12-2022
Hallo,

ik ben me aan het verdiepen in het zelf aanleggen van zonnepanelen op ons dak.
Hoe meer ik me inlees hoe onduidelijker het wordt.

De situatie is als volgt;
  • We hebben een pannendak nagenoeg exact op het zuiden, onder een hoek van ongeveer 42 graden, zonder schaduw.
  • 3x25A netaansluiting
  • huidig verbruik is +/- 3000kwh per jaar (mogelijk meer in de toekomst vanwege installatie airco / elektrische auto / warmtepomp)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJl2V2c9nmLuhp0A3IgIvDS6Ug4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/65mqBZB1eu0otgOuFHYECwig.png?f=fotoalbum_large

Nu zat ik te denken om een installatie aan te leggen welke ongeveer 4500kwh oplevert. Meer dan genoeg voor het huidige verbruik plus marge voor de toekomst.

Via Sunnydesign heb ik de volgende samenstelling opgesteld:
12x JA SOLAR 395WP ALL BLACK
1x SMA STP5.0

Zie deze configuratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNFvxwVIl3tQqc5MaEqqAAZVuQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Eo20WZNYjFmbwLPMchO6oPIj.png?f=fotoalbum_large

De keuze van de zonnepanelen maakt me niet zoveel uit. als ze maar rond de 400Wp per paneel kunnen leveren. Prijs/kwaliteit verhouding (+/-€0,50 per Wp) en beschikbare voorraad zijn doorslaggevend voor mij hierin.

De keuze van de SMA omvormer is een gevoel. Ik heb het idee dat ik hier voor kwaliteit wil gaan en 3 fase lijkt me een goede stroomverdeling te geven. Daarbij zit er met deze omvormer nog wat ruimte om mogelijk in de toekomst er nog een paar zonnepanelen bij te leggen.

Jullie advies is welkom:
  • Kies ik nu voor de juiste omvormer?
  • Wat ik niet snap is dat in de spec sheet van deze omvormer "Max. PV array power" 9000Wp is en in SunnyDesign wordt de "Max. DC-vermogen" op 5,18kW aangegeven. Misschien ben ik appels en peren aan het vergelijken maar kan iemand dit uitleggen?
  • Hoeveel panelen kan ik nu maximaal op deze omvormer aansluiten?
  • Verlies ik veel efficienctie omdat de vermogensverhouding nu 109% is?
    Met stap kleinere omvormer STP4.0 is de vermogensverhouding 88%. Deze levert jaarlijks weer net wat minder stroom op volgens SunnyDesign:
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EnEX5Tn1WLHvuiuiIndkwbO1ts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mw97tnWWHBer9yB7XvQnSqG0.png?f=fotoalbum_large
  • Ik heb een deze aardlekautomaat aangeschaft: Chint aardlekautomaat 3-polig+nul 16A B-kar 30mA. Maar ik twijfel nu of het geen 300mA aardlekautomaat moet zijn. Daarnaast heb ik een 5x2.5 kabel gelegd (+/- 15m) van de meterkast naar de plaats waar de omvormer komt. Is dit het juiste?

[ Voor 5% gewijzigd door maroubra op 07-07-2022 12:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
@maroubra
3000kWh of 4500kWh, gooi dat getal maar weg.
is wel leuk maar eigenlijk niet meer interesant.
wek gewoon zoveel op met je dak als je kunt.
(met een beetje relativiteit)
overschot is goed te verkopen, tegen meer als genoeg geld.
dus waarom niet, meer produceren. ;)
(mits mogenlijk en wat persoonlijke omstandigheden.)

van mij mag je gerust 400Wp panelen gebruiken, geen probleem.
maar 400Wp zegt zo weinig, als dat in de maat 170x100cm is dan is het een gaaf paneel, is dat in de maat 220x100cm dan is het best bagger spul in mijn ogen. ;)

SMA omvormer, is zeker leuk spul en best goed te noemen, maar ook de goedkopere chineesjes zijn hellemaal niet fout, dus hier geen speciale mening over.
het is eerder kan de omvormer jouw ding doen, wat bepaald voor welke je wil gaan. ;)
(ik vind ze wel wat duur voor wat ze bieden.)

de term: "Max. PV array power" is voor sukkels die het niet begrijpen.
vergeet die maar is een indicatie die soms heel goed is en soms heel fout.
(ik heb zo 6430Wp op een 4000VA omvormer hangen, maar omdat mijn panelen oost-west hangen is dit geen enkel probleem.)

SMA omvormers (en vrijwel het gros van de chineesjes) van 1 fase type.
die kunnen maximaal 600V aan.
alleen dit is wel de Voc van de panelen.
maar de Voc word beïnvloed door de temperatuur van de cellen.
warmer dan Voc lager kouder dan Voc hoger.
(voor alle simpelheid reken even op 10% + en - of gebruik sunnydesign die rekent dat voor je uit.)

stel je hebt een paneel van 45Voc, dan tel er 10% bij op en doe die 12 maal, dan heb je ongeveer de max van 600V.
dit is per mpp, en veel van deze omvormers hebben 2x een mpp.
dus een SMA sb 3.0 of een SMA sb 6.0 die kunnen allebij b.v. 2x12x400Wp maximaal aan.
alleen een SMA sb 3.0 zal nooit meer als 3000W het net op zetten en een 6.0 zal 6000W het net op zetten.

kijk je naar 3 fase omvomers dan is het weer anders.
die kunnen maximaal 1000V aan, verder de zelfde berekening als bij 1fase alleen dan kom je +/- uit op:
2x18x400Wp

(er is nog een special en dat zijn omvormer die 1500V aan kunnen, maar dat past nooit op dat dakje van je dus heb ik het verder niet over.)

dan heb je dus de keuze ga ik voor 1 fase of ga ik voor 3fase.
voor de elektra meter (slim of niet maakt niet uit) maakt het geen bal uit of je op fase 1 levert en op fase 2 gebruikt.
dit word intern in de meter verrekend. (dus ook als straks salderen stopt dan maakt het niet uit.)

belangrijker is deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
dit is de grafiek van een 1fase omvormer (en dit is ook per mpp zo).
je wil 1 mpp voeden met het liefste +/- 350Vmpp (dit kan nooit perfect het is altijd ongeveer.)
als je dan een 3fase omvormer hebt dan wil je die het liefste voeden met +/-600Vmpp

dus heb je maar plek voor 12 panelen van dat type.
dan wil je het liefste 1 fase omvormer met 1mpp, met daar de 12 panelen aan. ;)
12x30Vmpp = 360Vmpp, perfect met 1 fase dus.
wil je meer als 12 panelen, dan pas kijken naar 3fase omvormers of 1fase met 2x een mpp.
(hier is wel iets in te schuiven, maar grof weg komt het hier wel op neer.)

dat je dan 12x400Wp=4800Wp hebt, dat is geen probleem om op een 3kW omvormer aan te sluiten.
gewoon omdat zonnepanelen maar een paar dagen per jaar ook echt hun 4800W halen, en dat ook maar voor een paar uur.
dus een 1 fase 3kW omvormer is ruim voldoende.
alleen een 3,6/4kW omvormer is maar zo weinig duurder, dat die ook leuk kunnen. ;)
dit hang je dan simpel aan een 3x2,5mm of 3x4mm kabel op een 3fase meter.

(ik heb mijn 4kW omvormer op een 16A groep hangen, dat kan ook.
een groep klapt er niet uit met 16,00001A dat is pas rond de 18A.
lager de groep de veiliger het is.
met die omvormer doe ik 5500kWh per jaar opwekken. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
losse tip:
als ik je foto goed begrijp heb je een garage.

op dak is het vrij stijl, dus daar werken de panelen erg goed in de lente en de herfst en minder in de zomer.
op de garage is het plater, maar daar werken de panelen beter in de zomer.

zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSDSjNzuDV2iuNT_rwr2XhRU85s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/JZLuw28SeNSoaZlCorpiNhVx.gif?f=user_large

dus een 1 fase 4kW omvormer met 2x een mpp.
(of als je verder wil gaan misschien een 3fase met meer kW)
kan een setje op het dak aan en een setje op de garage.
en aangezien ze op andere momenten van het jaar hun top halen, kun je meer Wp leggen als je zo zou denken.
ik zou er niet te moeilijk over doen om er dan gewoon 6kWp er aan te hangen.
of met 3fase een 9kWp. ;)

gewoon omdat op die manier werken het goedkoper word in de € per Wp prijs.
(totaal prijs is wel hoger)
en Wp levert kWh op, dus die verdien je dan sneller terug. ;)

(denk in ieder geval niet Wp = W omvormer, dat is een beginners fout. ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 07-07-2022 14:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)