"Tijd voor een upgrade? - Deel 2" Hoe eerlijk is die?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerZero86
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-10 11:49
Kennelijk moet ik de auteur taggen, dus daar gaan we @Tomas Hochstenbach:

Een vraag over reviews: Tijd voor een upgrade? - Deel 2 - Ryzen 1000/2000 vs. de nieuwste pr... Op pagina 17 zien we dat een ryzen 5 5600 across the board veeel beter is dan een Ryzen 5 1600. Echter, op pagina 2 (de verantwoording) zien we dat de 5600 machine sneller geheugen krijgt en een ander moederboard (weet niet of het moederbord de benchmark beinvloed). Is het dan wel eerlijk om te zeggen dat de 5600 zoveel sneller is? Het geheugen is sowieso ook een stuk beter, dus het klinkt als "als je zowel je moederboard, als je processor als je geheugen vervangt, dan ga je er enorm op vooruit!". Dit terwijl de hele test lijkt te gaan over "wat heb ik eraan als ik alleen mijn Ryzen processor update?". Ook pagina 17 rept geen woord over het verschil in overige componenten tussen 5600 en 1600.

Dus de vraag: zijn de test resultaten op pagina 17 wel helemaal eerlijk? Of moet er een disclaimer bij?

Edit: Titel voelt een beetje provocerend, sorry daarvoor. Ik had geen karakters meer over, dus deed ik dit. Nu ik het herlees voelt het alsof ik de hele test niet vertrouw, dat is niet waar: ik vertrouw de resultaten prima. Ik heb alleen het idee dat aangestipt moet worden dat het verschil tussen bijvoorbeel 5600 en 1600 ook gedeeltelijk door sneller geheugen komt.

[ Voor 13% gewijzigd door KillerZero86 op 07-07-2022 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
@KillerZero86
De Ryzen 5 1600 krijgt langzamer geheugen omdat de Ryzen 1000-serie officieel geen sneller geheugen dan DDR4-2666 ondersteunde. We houden ons bij elke geteste processor aan het door de fabrikant opgegeven maximum. Dat is in die zin een 'eerlijke' regel, want we passen hem bij elke cpu toe. Als je DDR4-3200 gebruikt met een 1600 zullen de prestaties iets beter zijn (ervan uitgaande dat je dat werkend krijgt).

Het moederbord zal een verwaarloosbare impact op de prestaties hebben, maar is in dit geval anders omdat de Ryzen 1000- en 2000-serie cpu's niet meer werken op de B550-chipset. We moesten daarvoor dus wel een ouder moederbord gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerZero86
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-10 11:49
@Tomas Hochstenbach Waar mijn probleem een beetje zit is dat de test nu oneerlijk aanvoelt. Als ik m vluch zou lezen zou ik kunnen denken "Als ik mijn ryzen 5 1600 (want die heb ik) vervang door een ryzen 5 5600, dan ga ik er tot wel X% op vooruit!". In werkelijkheid zal het een stuk minder zijn omdat mijn geheugen nog dat oude, trage spul is. Dus voelt de tabel op pagina 17 oneerlijk, hij houdt informatie achter.

Ik snap dat je niet per se zin hebt om een 5600 met allerlei geheugenstripjes te testen, maar zet het er dan wel bij. Want het is dus niet zo dat een Ryzen 5 5600 tot wel X% sneller is dan een Ryzen 5 1600.
Een moderne computer inclusief Ryzen 5 5600 en bijbehoren snel geheugen is tot X% sneller dan een oude computer met een Ryzen 5 1600 en bijbehorend geheugen. Dat is een hele andere boodschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
@KillerZero86
In feite zijn het zelfs dezelfde geheugenstripjes, maar dan anders ingesteld :P

Zo kun je het inderdaad bekijken, maar wij zien de geheugensnelheid hier als een eigenschap van de geteste processor. Het systeem eromheen is eigenlijk niet zo relevant, zolang het de prestaties van het geteste product (de cpu) maar niet beperkt. Het geheugen hoger instellen dan het gegarandeerde maximum is effectief overklokken en omdat niemand je garandeert dat dat altijd werkt, doen we dat standaard niet, net als dat we de processor zelf niet overklokken voor onze cpu-reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:02

TTLCrazy

Listen to Frankie

Beetje vreemd dat je zo'n review op een site al Tweakers plaatst, waar de meeste Tweakers hopelijk toch echt wel hun geheugen met een Ryzen 1000 serie cpu op 3200 hebben lopen. Persoonlijk loopt mijn cpu vanaf het begin met 3200MHz geheugen. Laatst ook mijn BIOS geüpdatet zodat er nu ook een 5000 serie cpu in kan. Het had interessanter geweest als dat scenario ook de revue had gepasseerd. ik zit er zelf nog over te denken om er een andere cpu in te doen. Aan de ene kant draait het systeem prima, maar als je voor een paar honderd € deze upgrade kan doen, waarom niet toch ?

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied