Mijn vriendin is toe aan een nieuwe PC en heeft mij gevraagd om te helpen bij het samenstellen. Ik heb onderstaande lijst samengesteld en ontvang hier graag wat feedback op. Momenteel heeft ze een systeem met een Ryzen 3 3300X en een GTX 1060 en wil graag een flinke stap vooruit maken. Daarbij vindt ze het vooral belangrijk dat de spellen die ze speelt er mooi uitzien en dat alles soepel en snel loopt.
En deze monitor (x2):
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast alledaagse taken, voornamelijk gamen en hobbymatig ook wat fotobewerking en graphic design (photoshop/lightroom/illustrator). Wat betreft spellen gaat het vooral om RPG's (Cyberpunk, AC, etc). Zo nu en dan ook wel andere soorten, maar daarbij zal de focus ook vooral op immersion/eyecandy liggen. Vandaar ook de 4k-monitoren. Concreet: 4k - 100-144 FPS op hoge settings in de genoemde spellen (en vergelijkbare die in de nabije toekomst uitkomen).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen absolute maximumprijs, maar het moet wel een beetje in verhouding staan tot de prestaties.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen componenten. Wat betreft randapparatuur gaat alles mee behalve de monitoren.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt een voorkeur voor bepaalde merken. Ik heb ook een systeem met de ryzen 5800x overwogen, maar als ik kijk naar benchmarks leek de 12600KF mij een betere keuze. Met Gigabyte moederborden heb ik zelf niet zo goede ervaringen, dus die ga ik liever uit de weg. De CPU koeler is voor deze CPU misschien een beetje overkill. Ik heb hem momenteel in mijn eigen systeem en ben er erg tevreden over. Daarnaast past hij qua looks goed bij de rest van de onderdelen en zit hij volgens mij niet in de weg van de RAM-slots.
Wat betreft de monitoren:
Vooralsnog een voorkeur voor 16:9 + 4k over ultrawide 1440p
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geluidsniveau zo laag mogelijk zonder (al te veel) in te leveren op de prestaties (de kosten zouden dus wel omhoog mogen).
Ga je overklokken?
Als de prestaties nog niet naar wens zijn met standaardinstellingen wel.
Wat verwacht je van ons?
Kunnen jullie mij wijzen op zaken die ik heb gemist? Zoals onderdelen die niet goed samengaan of betere alternatieven. Zal dit systeem geschikt zijn voor 4k gaming op hoge settings en 100-144fps?
Alvast bedankt voor alle hulp.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-12600KF Boxed | € 289,- | € 289,- |
1 | Moederborden | MSI MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4 | € 239,- | € 239,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3080 Ti VENTUS 3X 12G OC | € 1.049,- | € 1.049,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C - Dark TG | € 87,89 | € 87,89 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15S chromax.black | € 92,90 | € 92,90 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 | € 142,24 | € 142,24 |
1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart | € 104,89 | € 104,89 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (met heatsink) 2TB | € 288,84 | € 288,84 |
Totaal | € 2.293,76 |
En deze monitor (x2):
2 | Monitoren | LG UltraGear 27GN950 Rood, Zwart | € 674,90 | € 1.349,80 |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast alledaagse taken, voornamelijk gamen en hobbymatig ook wat fotobewerking en graphic design (photoshop/lightroom/illustrator). Wat betreft spellen gaat het vooral om RPG's (Cyberpunk, AC, etc). Zo nu en dan ook wel andere soorten, maar daarbij zal de focus ook vooral op immersion/eyecandy liggen. Vandaar ook de 4k-monitoren. Concreet: 4k - 100-144 FPS op hoge settings in de genoemde spellen (en vergelijkbare die in de nabije toekomst uitkomen).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen absolute maximumprijs, maar het moet wel een beetje in verhouding staan tot de prestaties.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen componenten. Wat betreft randapparatuur gaat alles mee behalve de monitoren.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt een voorkeur voor bepaalde merken. Ik heb ook een systeem met de ryzen 5800x overwogen, maar als ik kijk naar benchmarks leek de 12600KF mij een betere keuze. Met Gigabyte moederborden heb ik zelf niet zo goede ervaringen, dus die ga ik liever uit de weg. De CPU koeler is voor deze CPU misschien een beetje overkill. Ik heb hem momenteel in mijn eigen systeem en ben er erg tevreden over. Daarnaast past hij qua looks goed bij de rest van de onderdelen en zit hij volgens mij niet in de weg van de RAM-slots.
Wat betreft de monitoren:
Vooralsnog een voorkeur voor 16:9 + 4k over ultrawide 1440p
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geluidsniveau zo laag mogelijk zonder (al te veel) in te leveren op de prestaties (de kosten zouden dus wel omhoog mogen).
Ga je overklokken?
Als de prestaties nog niet naar wens zijn met standaardinstellingen wel.
Wat verwacht je van ons?
Kunnen jullie mij wijzen op zaken die ik heb gemist? Zoals onderdelen die niet goed samengaan of betere alternatieven. Zal dit systeem geschikt zijn voor 4k gaming op hoge settings en 100-144fps?
Alvast bedankt voor alle hulp.