Onderdelen check voor 4k Game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Illusionist
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-05 21:41
Mijn vriendin is toe aan een nieuwe PC en heeft mij gevraagd om te helpen bij het samenstellen. Ik heb onderstaande lijst samengesteld en ontvang hier graag wat feedback op. Momenteel heeft ze een systeem met een Ryzen 3 3300X en een GTX 1060 en wil graag een flinke stap vooruit maken. Daarbij vindt ze het vooral belangrijk dat de spellen die ze speelt er mooi uitzien en dat alles soepel en snel loopt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600KF Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenMSI MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4€ 239,-€ 239,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Ti VENTUS 3X 12G OC€ 1.049,-€ 1.049,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 87,89€ 87,89
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S chromax.black€ 92,90€ 92,90
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 142,24€ 142,24
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 104,89€ 104,89
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 2TB€ 288,84€ 288,84
Totaal€ 2.293,76

En deze monitor (x2):

2MonitorenLG UltraGear 27GN950 Rood, Zwart€ 674,90€ 1.349,80

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast alledaagse taken, voornamelijk gamen en hobbymatig ook wat fotobewerking en graphic design (photoshop/lightroom/illustrator). Wat betreft spellen gaat het vooral om RPG's (Cyberpunk, AC, etc). Zo nu en dan ook wel andere soorten, maar daarbij zal de focus ook vooral op immersion/eyecandy liggen. Vandaar ook de 4k-monitoren. Concreet: 4k - 100-144 FPS op hoge settings in de genoemde spellen (en vergelijkbare die in de nabije toekomst uitkomen).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen absolute maximumprijs, maar het moet wel een beetje in verhouding staan tot de prestaties.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen componenten. Wat betreft randapparatuur gaat alles mee behalve de monitoren.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt een voorkeur voor bepaalde merken. Ik heb ook een systeem met de ryzen 5800x overwogen, maar als ik kijk naar benchmarks leek de 12600KF mij een betere keuze. Met Gigabyte moederborden heb ik zelf niet zo goede ervaringen, dus die ga ik liever uit de weg. De CPU koeler is voor deze CPU misschien een beetje overkill. Ik heb hem momenteel in mijn eigen systeem en ben er erg tevreden over. Daarnaast past hij qua looks goed bij de rest van de onderdelen en zit hij volgens mij niet in de weg van de RAM-slots.

Wat betreft de monitoren:
Vooralsnog een voorkeur voor 16:9 + 4k over ultrawide 1440p

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geluidsniveau zo laag mogelijk zonder (al te veel) in te leveren op de prestaties (de kosten zouden dus wel omhoog mogen).

Ga je overklokken?
Als de prestaties nog niet naar wens zijn met standaardinstellingen wel.

Wat verwacht je van ons?
Kunnen jullie mij wijzen op zaken die ik heb gemist? Zoals onderdelen die niet goed samengaan of betere alternatieven. Zal dit systeem geschikt zijn voor 4k gaming op hoge settings en 100-144fps?

Alvast bedankt voor alle hulp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:38
Waarom niet een cpu en gpu upgrade in het huidige systeem?
Welk moederbord en voeding heeft ze nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Illusionist
Mobo: ASUS ROG Strix B450-F Gaming
PSU: Cooler Master Real Power M520

De reden dat ze geen upgrade van het huidige systeem wil is omdat:
- Het huidige systeem een aantal gebreken heeft (zoals USB poorten die niet goed meer werken, regelmatig BSOD's (al hoeft dat natuurlijk niet aan de software te liggen).
- Dat systeem is op een budget gekocht en bestond deels al uit onderdelen die uit een vorige build kwamen.
- Ze heeft in het verleden altijd erg op de kosten moeten letten en wil haarzelf nu trakteren op iets moois en nieuws :)

Onderdelen uit het oude systeem zullen overigens niet de prullenbak ingaan. Een kennis van ons weet daar zeker nog wel raad mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-12-2024
Mooi systeem, ik zou alleen de M.2 zonder heatsink nemen. Het M.2 socket op moederbord heeft zijn eigen heatsink

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:36
Wat de behuizing betreft zou ik op basis van je gekozen kast juist de verniewde Meshify 2 Compact aanraden.
pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Compact Black TG Dark Tint

Dit is een doorontwikkeling en verbetering van de Meshify C en komt beter uit de reviews/testen van oa Gamers Nexus en KitGuruTech qua temperaturen en geluid, (maar wel zelfde design)

Maar:
Wat eventueel nog wel een dingetje zou kunnen zijn is dat door de compactheid de GPU wel erg dicht achter het frontpanel komt zitten en dit de koeling wat negatief kan beïnvloeden.
Gezien je voor 4k gaming wilt gaan zal de GPU flink op de staart getrapt gaan worden met bijbehorende temps en geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helza
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-04 17:27
Systeem ziet er goed uit, echter lijkt mij 2TB aan opslag ruimte weinig, op z'n minst zou ik er nog een HDD er bij doen voor extra opslag ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:29
Voor 4k gaming is de 12600k al teveel. Ik zou de 12400F + B660 pakken. Daar verliest ze geen fps mee. Zelfs de 3300x is goed genoeg.

YouTube: RYZEN 3 3300X vs INTEL i9 10900K | How big is the Difference in 4K ?

De 10900k en 12600k wordt weer hier vergeleken (RTX3080)

Conclusie de 3300x presteert net zo goed als de 12600k als het om immersive 4k gaming gaat.

[ Voor 69% gewijzigd door Djarune op 07-07-2022 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:58
@Helza Een 2TB SSD is meer dan genoeg als je kijkt naar wat ze er mee doet.
Enige is, dat ze opslag zou moeten hebben voor foto en videobewerking. Maar als ze dat nu al doet, zal ze dat ook al hebben ergens. Ik zou ook met zo'n systeem geen trage onderdelen toe willen voegen. Dan eerder een NAS/server waar het werk na bewerken heen kan.

@Djarune Hier ben ik het ook zeker wel mee eens. Ik zou eerst gaan voor een goede high end grafische kaart. Als de vriendin van TS dan al goed zit, waarom zou je dan bijna 2,5k euro uit gaan geven.
Daarnaast zou de CPU ook nog vervangen kunnen worden voor een andere. Zowel de 3950X als de 5950X kunnen op dat moederbord. Let wel, zou dan wel eerst de BIOS een update geven. Anders pakt hij hem niet als je te laag zit.

@The_Illusionist Wat is precies het systeem van je vriendin? Wellicht dat ze ruim goedkoper uit zou kunnen zijn door deels een upgrade te doen in plaats van zo'n groot bedrag uit te geven voor dezelfde performance.
Ik heb zelf voor mijn pc gekozen voor de PCIE 3 variant van de Samsung SSD. Vond de meerprijs zonde omdat je het in praktijk niet echt terug gaat zijn. Let wel, toen was het verschil ook een stuk groter.

[ Voor 9% gewijzigd door Arunia op 07-07-2022 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:29
The_Illusionist schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:07:Wat betreft spellen gaat het vooral om RPG's (Cyberpunk, AC, etc). Zo nu en dan ook wel andere soorten, maar daarbij zal de focus ook vooral op immersion/eyecandy liggen. Vandaar ook de 4k-monitoren. Concreet: 4k - 100-144 FPS op hoge settings in de genoemde spellen (en vergelijkbare die in de nabije toekomst uitkomen).[/i]
Om geen valse verwachtingen te scheppen:

Cyberpunk 4K resolutie
RTX3080Ti: 42.2 FPS
RTX3090Ti: 47.0 FPS

AC 4K resolutie
RTX3080Ti: 58.7 FPS
RTX3090Ti: 63.6 FPS

Kortom het gaat nog jaren duren voordat ze die games op 100+ FPS kan spelen. Koop dus geen 144Hz monitor. Heeft ze niets aan en op het moment dat ze dat wel heeft zijn die schermen in prijs gehalveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Illusionist
Markozv schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:31:
Mooi systeem, ik zou alleen de M.2 zonder heatsink nemen. Het M.2 socket op moederbord heeft zijn eigen heatsink
Goede tip, bedankt!
Dieks77 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:31:
Wat de behuizing betreft zou ik op basis van je gekozen kast juist de verniewde Meshify 2 Compact aanraden.
pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Compact Black TG Dark Tint

Dit is een doorontwikkeling en verbetering van de Meshify C en komt beter uit de reviews/testen van oa Gamers Nexus en KitGuruTech qua temperaturen en geluid, (maar wel zelfde design)

Maar:
Wat eventueel nog wel een dingetje zou kunnen zijn is dat door de compactheid de GPU wel erg dicht achter het frontpanel komt zitten en dit de koeling wat negatief kan beïnvloeden.
Gezien je voor 4k gaming wilt gaan zal de GPU flink op de staart getrapt gaan worden met bijbehorende temps en geluid.
Ook een goede tip. Ik vind hem zelf ook nog net iets mooier :) Ik ga het voorstellen aan mn vriendin. Thanks!
Helza schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:33:
Systeem ziet er goed uit, echter lijkt mij 2TB aan opslag ruimte weinig, op z'n minst zou ik er nog een HDD er bij doen voor extra opslag ruimte.
2TB zou op termijn onvoldoende kunnen zijn, maar dan kunnen we eenvoudig extra opslag bijkopen. Thanks! Daarnaast hebben we (zoals @Arunia al gokte) nog zo'n 10TB aan externe schijven :P
Djarune schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:34:
Voor 4k gaming is de 12600k al teveel. Ik zou de 12400F + B660 pakken. Daar verliest ze geen fps mee. Zelfs de 3300x is goed genoeg.

YouTube: RYZEN 3 3300X vs INTEL i9 10900K | How big is the Difference in 4K ?

De 10900k en 12600k wordt weer hier vergeleken (RTX3080)

Conclusie de 3300x presteert net zo goed als de 12600k als het om immersive 4k gaming gaat.
Dat scheelt minder dan ik dacht! Zouden andere zaken dan FPS, zoals het gebruik van Photoshop en Illustrator e.d. de keuze voor een betere processor niet alsnog rechtvaardigen?
Arunia schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:45:
@Djarune Hier ben ik het ook zeker wel mee eens. Ik zou eerst gaan voor een goede high end grafische kaart. Als de vriendin van TS dan al goed zit, waarom zou je dan bijna 2,5k euro uit gaan geven.
Daarnaast zou de CPU ook nog vervangen kunnen worden voor een andere. Zowel de 3950X als de 5950X kunnen op dat moederbord. Let wel, zou dan wel eerst de BIOS een update geven. Anders pakt hij hem niet als je te laag zit.

@The_Illusionist Wat is precies het systeem van je vriendin? Wellicht dat ze ruim goedkoper uit zou kunnen zijn door deels een upgrade te doen in plaats van zo'n groot bedrag uit te geven voor dezelfde performance.
Ik heb zelf voor mijn pc gekozen voor de PCIE 3 variant van de Samsung SSD. Vond de meerprijs zonde omdat je het in praktijk niet echt terug gaat zijn. Let wel, toen was het verschil ook een stuk groter.
Onderstaand haar huidige systeem (excl. een hele oude HDD en simpele CPU koeler die ik nog had liggen).
Ik had mij vergist in de CPU, dat was een 3600X! Een behoorlijk verschil. Ook de kast, mobo en RAM zijn inderdaad op zich nog prima om te hergebruiken. En dat zal ook zeker gebeuren. Mijn vriendin hecht echter wel waarde aan een compleet nieuw systeem (meer een emotie dan een ratio dingetje :P ) De oude onderdelen zouden in dat geval dus in een ander systeem worden gebruikt (of eventueel weggegeven/verkocht). Ik zal het er vanavond nog eens met haar over hebben.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X (BOX) Boxed€ 215,-€ 215,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B450-F Gaming€ 114,90€ 114,90
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Zwart€ 64,74€ 64,74
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 64,90€ 64,90
1VoedingenCooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 52,83€ 52,83
Totaal€ 512,37
Djarune schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:52:
[...]

Om geen valse verwachtingen te scheppen:

Cyberpunk 4K resolutie
RTX3080Ti: 42.2 FPS
RTX3090Ti: 47.0 FPS

AC 4K resolutie
RTX3080Ti: 58.7 FPS
RTX3090Ti: 63.6 FPS

Kortom het gaat nog jaren duren voordat ze die games op 100+ FPS kan spelen. Koop dus geen 144Hz monitor. Heeft ze niets aan en op het moment dat ze dat wel heeft zijn die schermen in prijs gehalveerd.
Hmm, ja daar heb je zeker een punt. Ik verwacht dat ze dan alsnog graag 144hz heeft voor de titels die grafisch iets minder vragen en ook voor simpele taken als browsen op internet vindt ze 144hz erg fijn. Maar het scheelt inderdaad wel echt gigantisch in de kosten! Zeker iets om nog even goed over na te denken.
Bedankt voor je reactie!

Ik ga jullie feedback vanavond met haar bespreken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Illusionist
Nogmaals dank aan iedereen die heeft gereageerd, ook namens mijn vriendin.

Ze gaat nog even goed nadenken over de resolutie. 4k is het voor haar misschien toch nog niet waard. Zeker gezien het om 27 inch monitors gaat en ze niet en ze er niet heel dicht op zal zitten.

Ook de optie om te beginnen met een upgrade van de GPU overweegt ze. Zo zou ze dan ook de termijn tot de komst van zen 4 kunnen overbruggen en dan (als ze dat nog wil) eventueel de rest upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:02
The_Illusionist schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:11:
Nogmaals dank aan iedereen die heeft gereageerd, ook namens mijn vriendin.

Ze gaat nog even goed nadenken over de resolutie. 4k is het voor haar misschien toch nog niet waard. Zeker gezien het om 27 inch monitors gaat en ze niet en ze er niet heel dicht op zal zitten.

Ook de optie om te beginnen met een upgrade van de GPU overweegt ze. Zo zou ze dan ook de termijn tot de komst van zen 4 kunnen overbruggen en dan (als ze dat nog wil) eventueel de rest upgraden.
Als ze bij 1440p blijft is iets als een Gigabyte Radeon RX 6650 XT Eagle 8G in haar huidige systeem een mooie upgrade, wel zou ik de voeding ook vervangen met minstens iets als Cooler Master V550 Gold-V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Illusionist
martyw schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:19:
[...]

Als ze bij 1440p blijft is iets als een Gigabyte Radeon RX 6650 XT Eagle 8G in haar huidige systeem een mooie upgrade, wel zou ik de voeding ook vervangen met minstens iets als Cooler Master V550 Gold-V2
Bedankt voor de tip! Ik ga de 6650 XT eens goed bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:02
The_Illusionist schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:49:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik ga de 6650 XT eens goed bekijken.
Dat zou je bv hier kunnen doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:38
Daar kan prima een 5600X/5700X in.
PSU: Cooler Master Real Power M520
Sws vervangen want is oud met een verouderd intern design en niet betrouwbaar meer.
De reden dat ze geen upgrade van het huidige systeem wil is omdat:
- Het huidige systeem een aantal gebreken heeft (zoals USB poorten die niet goed meer werken, regelmatig BSOD's (al hoeft dat natuurlijk niet aan de software te liggen).
Typische AMD gebreken die doorgaans op te lossen zijn met een BIOS update. Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Illusionist
Nogmaals bedankt voor alle tips!

Uiteindelijk heeft mijn vriendin besloten om (nog) niet voor 4k te gaan, maar voor deze (x2):

De prijs is momenteel niet accuraat.
1MonitorenLG UltraGear 27GP850-B Zwart€ 267,24€ 267,24
Totaal€ 267,24

Voor het systeem zelf heeft ze toch voor een compleet nieuwe build gekozen. Een upgrade was waarschijnlijk voldoende geweest, maar nu hoopt ze er de komende jaren ook zonder problemen mee door te kunnen.

De suggesties voor de originele lijst zijn doorgevoerd (de M.2 en de kast). Voor 1440p had de 3080 waarschijnlijk ook een goede keuze geweest (zoals die uit de BBG). Voor €1050 vonden wij de ti echter een goede deal (tov €850 voor de niet ti). Het betreft echter maar 1 model voor die prijs en toevallig is daar vandaag een niet echt positieve recensie voor achtergelaten. Mochten wij ook niet tevreden zijn en hem willen en kunnen retourneren, dan wordt het waarschijnlijk als nog een 'gewone' 3080.
Pagina: 1