Bereik WIFI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John1967
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-02 20:51
Hi,

mijn wifi netwerk heeft te weinig bereik achterin mijn tuin. Ik gebruik nu een homeplug van TP link maar in mijn meterkast is ooit een stroomgroep bij gemaakt waardoor ik het wifipunt van de homeplug niet op de meest strategische plek kan gebruiken (rookmelder en camera geven off-line aan)

Ik zit eraan te denken om in mijn garage een extra router te plaatsen om een camera en rookmelder op te kunnen nemen in mijn netwerk.

Ik wil nu een UTP kabel naar mijn garage leggen maar dat moet boven de grond. Ik kan niet vinden of een grondkabel geschikt is daarvoor.

Iemand tips?

Grt. John

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allereerst: goede insteek voor oplossing.

Dan mbt kabel: grondkabel is bedoeld voor onbeschermd leggen in de grond. Dat is iets anders dan open en bloot aan de buitenlucht (en vooral: -licht; UV-straling is grote vijand van plastic).

Als de kabel boven de grond moet lopen, kun je het best een slagvaste PVC buis gebruiken ter bescherming. Daar kun je reguliere U/UTP doorheen trekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Heb je echt geen enkele mogelijkheid om de homeplug/powerline optimaler te configureren/plaatsen?
Eventueel een extra powerline uitbreiding naar de schuur?
Ook hangt het natuurlijk af van het type/generatie powerline welke je momenteel gebruikt?
Uiteraard is een vaste verbinding altijd het beste, maar wel weer veel extra gedoe natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Powerline koop je, soms werkt het soms niet, in het laatste geval zonde van het geld.
Werkt het wel dan stoppen die dingen er heel vaak ineens mee.

Kortom leg een utp cat6 met stugge kern in zo'n grijze buis en monteer hem af op lsa, dus wcd of patchpaneel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ben(V) schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:04:
Powerline koop je, soms werkt het soms niet, in het laatste geval zonde van het geld.
Werkt het wel dan stoppen die dingen er heel vaak ineens mee.
Vaak is er wel een oorzaak aan te wijzen van het niet (meer) functioneren van een powerline systeem.
Ze gaan natuurlijk wel eens defect en sommige merken/types zijn gewoon beter/slechter dan andere.
Ook een powerline configuratie/monitor tool zeer is aan te raden om eventuele problemen te kunnen lokaliseren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqGP-rT_dK7b7UdR88a998zProw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJ9uCOVgied4OvI5oCsAcLB5.png?f=fotoalbum_large

Maar zelf gebruik ik natuurlijk ook gewoon vaste kabel indien mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Een powerline probleem komt meestal van storing op het spanningsnet en dus per definitie moeilijk te traceren en volkomen onvoorspelbaar.
Kortom het zijn ondingen, want ze vallen altijd op een moment uit als het niet uitkomt (wet van Murphy).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John1967
Vandaag maar even een mesh syteem gekocht. Nou nog installeren.

Groet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

John1967 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:00:
Vandaag maar even een mesh syteem gekocht. Nou nog installeren.

Groet
Je was toch van plan kabels te trekken? doodzonde...

Hoop voor je dat het goed gaat, maar mesh is afhankelijk van kwaliteit van de WiFi backhaul, en als dat niet door je muur/raam heen gaat gaat mesh ook niet vliegen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wil je buiten bereik hebben zul je bijna altijd een accesspoint buiten moeten ophangen die met een kabel aangesloten is.
Als je zo ver bent dat je die kabel buiten hebt kun je hem net zo goed even doortrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John1967
Ik had nog geen kabel buiten liggen helaas. Het lijkt wel te werken in mijn garage alleen zit ik met de instelling te klooien heb advies gekregen om de router van het mesh systeem in te stellen als access point. Dat is gelukt alleen heeft de camera die ik wil gebruiken alleen de mogelijkheid gekoppeld te worden op 2,4 Ghz. en ik weet niet hoe ik nu nog in de router kom om te kijken of en hoe ik dat moet instellen...

niet mijn hobby :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

John1967 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:44:
Ik had nog geen kabel buiten liggen helaas.
Rare/verwarrende topic dan aangezien het juist begon met vraag over hoe dat te doen...
Het lijkt wel te werken in mijn garage alleen zit ik met de instelling te klooien heb advies gekregen om de router van het mesh systeem in te stellen als access point. Dat is gelukt alleen heeft de camera die ik wil gebruiken alleen de mogelijkheid gekoppeld te worden op 2,4 Ghz. en ik weet niet hoe ik nu nog in de router kom om te kijken of en hoe ik dat moet instellen...
- je router staat hier los van, je hebt een mesh set gekocht en die draaien nu in AP-modus. Als je het goed is staat WIFi in je router uit (zo niet: doe dat alsnog, zie handleiding mesh set) en beheer je alle WiFi-zaken in je mesh set.
- bediening van je mesh set gaat meestal via een app op je telefoon - maar aangezien je niet met ons deelt welk set je dan hebt kunnen wij je niet zeggen hoe. In geval van twijfel: zie handleiding.
- normaliter bieden de mesh sets een SSID (netwerknaam) aan voor beide banden en hoef je zelf helemaal niets te kiezen op dat vlak. Als je device alleen op 2.4GHz kan verbinden, dan verbindt het op 2.4GHz (tenzij je mesh set geen 2.4GHz kan, maar dat lijkt me erg sterk). Wat denk je exact te moeten instellen?
niet mijn hobby :-(
NOFI maar je maakt het jezelf alleen maar moeilijk. Je had eerst een heel goed, simpel idee: trek kabel naar garage, hang daar een AP. Vervolgens ga je het zelf ingewikkeld maken door een mesh set te kopen. En tenslotte haal je de termen allemaal door elkaar waardoor je geheid nog meer in de verwarring raakt.

Misschien even stap terug:
- wat wat je bestaande "wifi netwerk" toen je aan dit topic begon? Je had het over "een homeplug van TP link". Welke exact (modelnr, niet "AV500" ofzo, zie sticker, zal iets zijn dat met "TL-...." begint)? En is dat enige apparaat dat WiFi dekking gaf of heb je meer (bijvoorbeeld modemrouter van je provider)? Zo ja, merk+model (niet alleen "KPN Experia" of "Ziggo Connectbox")
- welke mesh-set heb je exact gekocht?
- hoe heb je de mesh nodes aangesloten (minimaal eentje bedraad: waaraan? en hoe de rest daarop verbonden?)
- wat heb je bij installatie mesh qua configuratie gedaan op de mesh set (AP ingesteld is duidelijk, maar verder - zelfde netwerknaam en wachtwoord als de rest of andere)?
- wat heb je bij installatie mesh qua configuratie gedaan op overige WiFi AP's (hopelijk uitgeschakeld... of niet?)

Op basis hiervan kunnen we misschien iets roepen over wat er nu gebeurt en hoe het best vooruit te gaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John1967
Hi,

Ik begrijp het helemaal. Ik zal hieronder wat mij duidelijk is aangeven:

Situatie voordat ik het mesh systeem had:
Router van KPN (Experia Box V10) VOORIN de huiskamer,
daarop aangesloten een netwerkswitch (kabel voor KPN TV ontvanger, PS4, TV en een kabel naar boven,
aangezien ik in mijn garage en achterin de tuin geen wifi bereik had heb ik boven ACHERIN huis op de doorgetrokken kabel een TP Link homeplug aangesloten (zie bijlage). het andere deel van de homeplug zit ACHTERIN huis op een stopcontact om zo signaal door te geven (zoals gezegd is er een apart stukje in mijn meterkast gezet waardoor de standaard aansluiting voor de homeplug niet werkt). In de garage en achterin de tuin was het wifi signaal op die manier niet bevredigend.

In de nieuwe situatie heb ik het basisstation van de mesh set (Netgear Nighthawk 1800 Wifi 6 system)de switch bekabeld aangesloten op mijn KPN Experia box V10, één station staat in de garage en één station op de eerste verdieping. Op de mesh set op eerste verdieping zit een Zigbee bridge voor de rookmelders van klik-aan-klik-uit. In mijn garage staat een camera. In de woonkamer en in de tuin zijn nog enkele slimme lampen aangesloten. De betreffende Mesh set heb ik als AP ingesteld.

Het euvel: de buitenlampen verliezen regelmatig het contact, de camera kan ik alleen aan de huiskamerkant van de garage gebruiken, de rookmelder in de garage is off line. Het lijkt erop dat de apparaten in de garage geen contact maken met het mesh station in de garage en Zigbee Bridge maar weet niet hoe op te lossen.

Met alle respect, met de rest van de adviezen die je oppert weet ik me geen raad; weet niet wat je bedoelt.

Anders vraag ik in mijn kennissenkring wel rond of iemand alles op de rit wil helpen.

Groet John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
*zucht*
Het spijt mij te moeten zeggen: je hebt geld uitgegeven zonder je huiswerk te doen en nu werkt het toch niet zoals je dacht.

Ook de 180 graden draaiing van utp naar mesh snap ik niet.

Je had op 7 juli geen wifi in je garage.
Je probeert dat nu wel te krijgen door een mesh node/sateliet/AP neer te zetten daar waar je al geen wifi hebt. Terwijl die dingen via wifi met elkaar communiceren.

Je moet echt terug naar de tekentafel.

Begin eens met dit hele thread lezen over mesh sets.
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

Het allerbeste advies dat al gegeven is:
Trek een UTP kabel naar je garage en sluit ALLE Acces points bedraad aan.

Dan pas kan je na gaan denken over waar je ze neer zet, dekking bepalen dmv Wifi analyzer , en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

John1967 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:17:
[...]

Met alle respect, met de rest van de adviezen die je oppert weet ik me geen raad; weet niet wat je bedoelt.
Even heel simpel: *juist* als je er weinig vanaf weet moet je niet proberen een wildgroei aan allemaal verschillende oplossingen naast elkaar te draaien. Dat is zo lastig goed werkend te kijgen dat mensen die het wel grondig snappen er niet aan beginnen.

Je begon met vragen naar een netwerkkabel naar garage. Dat was simpel en had je ook simpel werkend kunnen krijgen. In plaats daarvan doe je iets totaal anders wat letterlijk niemand in deze topic aangeraden heeft. Prima, maar jij maakt het complex, niet wij :o

Zoals al aangegeven, jij vertelt niet exact wat je daar hebt staan (dat doe je nog niet, je hebt nog steeds geen enkele exacte modelnr gegeven), daarom kunnen we niet anders dan in algemene, abstracte termen adviseren - die jij blijkbaar te verwarrend vindt.

Als iemand met weinig relevante kennis en weinig behoefte om dat op te doen een paar korte adviezen:
1) hou het simpel! Combineer geen verschillende WiFi-systemen. Ofwel *alleen* KPN spullen (Experiabox + uitbreiding met SuperWiFi), *alleen* Netgear Mesh spullen. In jouw situatie zou ik de Netgear apparaten terug brengen en voor dat geld een paar KPN SuperWiFi apparaten halen die samen met de WiFi van je modemrouter werken ipv WiFI erop uit te schakelen. En ongeacht of je KPN, Netgear of iets anders gebruikt, sluit alle AP's aan met een netwerkkabel.

2) als je geen dekking hebt in garage vanuit meterkast ga je dat ook niet hebben met een ander apparaat in de meterkast. Je moet dit op andere manier oplossen. Bijvoorbeeld met netwerkkabel, zoals je zelf eerst voorstelde. Je zou ook een mesh node in de buurt van raam richting garage kunnen plaatsen - maar dat werkt alleen goed als je geen HR++ glas hebt en er ook geen bouwmaterialen in de garage zijn die signaal tegenhouden. Wil je zekerheid, doe dan waar je zelf als eerste mee aan kwam zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 13-07-2022 10:12 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
En lees gewoon de adviezen eens en als je het niet begrijpt, vraag uitleg.
Zomaar wat kopen is meestal weggegooid geld.

Ik had al geschreven dat voor wifi buiten je bijna altijd een buiten wifi accesspoint nodig hebt en dan heb je al een kabel naar buiten nodig, dus trek die gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 22:53
John1967 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:17:
Op de mesh set op eerste verdieping zit een Zigbee bridge voor de rookmelders van klik-aan-klik-uit. In mijn garage staat een camera. In de woonkamer en in de tuin zijn nog enkele slimme lampen aangesloten. De betreffende Mesh set heb ik als AP ingesteld.

Het euvel: de buitenlampen verliezen regelmatig het contact, de camera kan ik alleen aan de huiskamerkant van de garage gebruiken, de rookmelder in de garage is off line. Het lijkt erop dat de apparaten in de garage geen contact maken met het mesh station in de garage en Zigbee Bridge maar weet niet hoe op te lossen.

Anders vraag ik in mijn kennissenkring wel rond of iemand alles op de rit wil helpen.

Groet John
Voor de duidelijkheid, je Zigbee apparaten (lampen, rookmelders) staat los van je wifi netwerk. Deze apparaten moeten allemaal contact maken met je Zigbee bridge welke op de eerste verdieping staat. Je rookmelder in de garage gaat geen verbinding maken met je wifi mesh systeem.

Kabel trekken naar de garage, voor een accespoint met extra LAN voor een extra Zigbee bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John1967
Als ik een kabel trek naar mijn garage en een accesspoint met extra LAN aansluitng voor Zigbee bridge ga gebruiken, heb ik dan overal hetzelfde netwerk of niet?

(overigens heb ik geen bridge nodig voor mijn Woox slimme lampen).

Groet weer,
John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je wilt kun je dat allemaal op hetzelfde netwerk laten werken. Zodra je geen rare dingen op je accesspoint doet, zal die in principe (heel simpel gezegd) alleen je bedrade netwerk naar draadloos omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

John1967 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:19:
Als ik een kabel trek naar mijn garage en een accesspoint met extra LAN aansluitng voor Zigbee bridge ga gebruiken, heb ik dan overal hetzelfde netwerk of niet?
Als je dezelfde instellingen gebruikt als in huis: ja.

Instellingen die identiek moeten zijn:
- SSID (netwerknaam)
- Passphrase (wachtwoord)
- Security
- Encryption

Vooral die laatste twee worden vaak over het hoofd gezien. "WPA/WPA2" is iets anders dan "WPA2-only", ze moeten echt exact hetzelfde zijn. Security zou anno 2022 met WiFi-5 apparaten altijd WPA2-only moeten zijn, Encryption altijd AES-only moeten zijn

Geen zin in zelf instellen of onzeker of je het goed doet? Neem dan managed WiFi, bijvoorbeeld KPN's SuperWiFi, dan worden dezelfde instellingen overal automatisch overgenomen. Kan ook met mesh sets, zoals die Netgear dingen, maar dan moet je overal (dus ook achter je Powerline) die dingen neerzetten en op alle andere apparaten je WIFi uitschakelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John1967
Update:

Netgear Nighthawk 1800 Wifi 6 system eruit geknikkert en Google Nest Wifi router (+ 1 wifi-punt) gekocht...

Geen ingewikkelde installatie, prima bereik en alles werkt in 1 keer zoals het hoort !

Over en sluiten ;-)

Groet John
Pagina: 1