Ik heb nu een RPI4 als Home Assistant server draaien. Ik loop nu tegen het probleem aan dat mijn config stilaan redelijk uitgebreid wordt en het echt wel vervelend zou zijn als die de geest geeft. Ik heb het meeste wel in ansible staan en backups genomen.
Wat ik nu zou willen doen is de RPI vervangen door een laptop (Lenovo T440p met SSD en scherm/backlight permanent uit) die dan XCP-NG zou draaien met een 2-tal VMs voor HASSOS en een ander VM of VMs met grafana/influx/DHCP/DNS/... . Ik heb nog een ML350p Gen8 met die ik nu ook al met XCP-ng heb draaien sinds vorig weekend.
Wat ik wil bereiken is:
.
(Ik ben nieuw met XCP-ng, wel bekend met VMware) Ik wil dus de laptop permanent XCP-ng draaien (home assistant + DHCP/DNS/...) maar de ML350p die gaat 's nachts wel af (die draait toch maar een testomgeving). Kan dat kwaad voor een XCP-cluster? Ik vermoed dat je gewoon warnings/errors gaat krijgen dat 1 van de hosts niet bereikbaar is, maar that's it, toch?
Wat ik nu zou willen doen is de RPI vervangen door een laptop (Lenovo T440p met SSD en scherm/backlight permanent uit) die dan XCP-NG zou draaien met een 2-tal VMs voor HASSOS en een ander VM of VMs met grafana/influx/DHCP/DNS/... . Ik heb nog een ML350p Gen8 met die ik nu ook al met XCP-ng heb draaien sinds vorig weekend.
Wat ik wil bereiken is:
- Een laptop verbruikt meer dan een RPI4 maar nog altijd maar 1/10e van de ML350p
- met XCP-ng heb ik de mogelijkheid tot snapshots en backup
- de laptop heeft ook meer grunt dan de RPI4 al weet ik niet wat daar na de virtualisatielaag nog van gaat overschieten
- als ik ooit een dikkere laptop wil steken kan dat met VM migreren. Ik wilde al bijna zeggen HA maar USB passthrough (P1 poort en modbus) zal wat moeilijk worden

(Ik ben nieuw met XCP-ng, wel bekend met VMware) Ik wil dus de laptop permanent XCP-ng draaien (home assistant + DHCP/DNS/...) maar de ML350p die gaat 's nachts wel af (die draait toch maar een testomgeving). Kan dat kwaad voor een XCP-cluster? Ik vermoed dat je gewoon warnings/errors gaat krijgen dat 1 van de hosts niet bereikbaar is, maar that's it, toch?