Toon posts:

XCP-NG virtualisatiehost met laptop als host in de cluster

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-03 14:48
Ik heb nu een RPI4 als Home Assistant server draaien. Ik loop nu tegen het probleem aan dat mijn config stilaan redelijk uitgebreid wordt en het echt wel vervelend zou zijn als die de geest geeft. Ik heb het meeste wel in ansible staan en backups genomen.

Wat ik nu zou willen doen is de RPI vervangen door een laptop (Lenovo T440p met SSD en scherm/backlight permanent uit) die dan XCP-NG zou draaien met een 2-tal VMs voor HASSOS en een ander VM of VMs met grafana/influx/DHCP/DNS/... . Ik heb nog een ML350p Gen8 met die ik nu ook al met XCP-ng heb draaien sinds vorig weekend.

Wat ik wil bereiken is:
  • Een laptop verbruikt meer dan een RPI4 maar nog altijd maar 1/10e van de ML350p
  • met XCP-ng heb ik de mogelijkheid tot snapshots en backup
  • de laptop heeft ook meer grunt dan de RPI4 al weet ik niet wat daar na de virtualisatielaag nog van gaat overschieten
  • als ik ooit een dikkere laptop wil steken kan dat met VM migreren. Ik wilde al bijna zeggen HA maar USB passthrough (P1 poort en modbus) zal wat moeilijk worden :)
Maar om dan uiteindelijk bij mijn vraag te komen :+ .

(Ik ben nieuw met XCP-ng, wel bekend met VMware) Ik wil dus de laptop permanent XCP-ng draaien (home assistant + DHCP/DNS/...) maar de ML350p die gaat 's nachts wel af (die draait toch maar een testomgeving). Kan dat kwaad voor een XCP-cluster? Ik vermoed dat je gewoon warnings/errors gaat krijgen dat 1 van de hosts niet bereikbaar is, maar that's it, toch?

Alle reacties

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik ben zeker niet erg in to XCP-ng dus dat wordt wel een beetje fruncy - maar als je aan clustering denkt dan wil je die absoluut NIET savonds uitzetten, er kan werkelijk van alles fout gaan bij het terug syncen, van systemen bovendien is HA (wat je hiermee bereikt) absoluut niet het zelfde als het hebben van backups.

persoonlijk ben ik over het algemeen zeer te spreken over het inzetten van laptops als thuisservertjes onder enkele voorwaarden. en dan met name op het gebied van opslag. - je zou zelfs kunnen overwegen om op zoek te gaan naar een laptop waar het scherm helemaal weg is (het zei stuk of het zei gebruikt om een andere laptop te repareren). mits je die kunt vinden zou een macbook air m1 al helemaal geweldig zijn, mits al je software daarop werkend te krijgen is)... het punt is natuurlijk dat laptops feitelijk een ingebouwde UPS hebben en ze dus niet zomaar plat gaan als je even geen stroom hebt. en je met bepaalde laptops zelfs tot een halve dag op een accu kunt. - in ieder geval zou ik op zoek gaan naar een laptop met liever veel tragere cores dan enkele snellere - met veel (liefst 16 of meer) geheugen, en als het ook maar even kan een mogelijkheid om gemakkelijk opslag toe te voegen via bijvoorbeeld thunderbolt.

vervolgens zou ik dat hele HA verhaal laten varen en vooral op zoek gaan naar een tool om eenvoudiger containers (docker) of apliences (KVM) te draaien en deze op regelmatige momenten via bijvoorbeeld rsync naar een externe opslag te clonen. HA is zo goed als waardeloos als er een configuratiefout is opgetreden, maar snapshots zijn dan een uitkomst.

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-03 14:48
Goh om HA is het me niet echt te doen, wel eventueel dat ik de machines naar een andere bak kan migreren als de laptop aan vervanging toe zou zijn, maar dat is iets anders dan HA. Nieuwe laptop met xcp-ng, vms terug naar daar migreren en klaar. Maar idd niet nagedacht aan mogelijke configfouten/resyncs. Misschien HA gewoon disabelen dan.

Backup is idd iets compleet anders, maar ook een deel van de reden erom ik een VM wil ipv een fysieke host. Een VM is gemakkelijker te backuppen.

• i-chat
  • Niet online
een VM is niet persé gemakkelijker te backupen dan een alles in één machinentje - maar containers zijn wel een stuk lichter dan VM's oa. omdat je een stuk minder overhead hebt, wel heb je in geval van VM's meer vrijheid in bijvoorbeeld OS keuze - en is het makkelijker om bijvoorbeeld nog wat windows software te hosten.

Als je kunt zou ik je zeker aanraden om voor docker te kiezen er zijn echt honderden / duizenden goede dockers te vinden in de hub en anders is zelf maken ook niet onmogelijk..

als je toch xcp kiesten dan zou je inderdaad in ieder geval alle HA features moeten uitschakelen en evengoed je vms gewoon netjes naar een nas (in plaats van een andere server) kunnen copieren.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ietsje andere aanvliegroute: waar draai je de pi vanaf, waar staat je OS, applicatie en de data?
SD kaart geeft odd op een gegeven moment de geest, maar een simpel USB SSD kan ook en dan ondervang je dat vrijwel compleet.
Verder kan er natuurlijk van alles mis gaan met je OS, maar dat is met VMware niet anders en simpelweg een kwestie van een goede geschedulede backup, al dan niet naar image. Sowieso handig om die naar een nas oid te schrijven.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• i-chat
  • Niet online
@The Eagle - ik ben het met je eens dat een usb-ssd, (bijvoorbeeld een samsung t5) al een ontzettend fixse verbetering kan zijn op een pi. als je er dan ook nog eens een fatsoenlijke nas naast hebt zodat je via NFS, SFTP of rsync regelmatig snapshots kunt maken. Maar ik moet wel zeggen dat de kwaliteit van een gemiddelde PI me bizar is tegengevallen en dat de meeste componentjes erop in mijn ervaring niet heel erg geschikt zijn geweest voor continu gebruik, en dat de performance eigenlijk ook wel heel erg tegenviel. vooral als je bijvoorbeeld. iets als Node Red zou inzetten. om die reden zou ik tegenwordig liever een low-end-quadcore laptop cpu verkiezen ... (bijvoorbeeld van marktplaats met kapot scherm maar wél een goede accu).
de lowend. celeron M en pentium M cpu's van tegenwordig doen ook maar een paar watt meer dan een pi, en de performance gain is 'aanzienlijk',

maar je voorstel / idee is zeker de moeite waard voor mensen die de middelen niet hebben of willen besteden aan een wat zwaarder platform.

[Voor 7% gewijzigd door i-chat op 20-07-2022 17:12]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een standaard pi 4 is een goed idee om te koelen, zit geen standaard koeler bij iirc en da's ook de oorzaak dat ze vroegtijdig sterven bij mijn weten.

Maar pi 2 of 3...die heb ik echt al jaren continue draaien. 0 issue, behalve met de SD kaartjes maar dat is een bekend fenomeen, die geven na x read/writes gewoon de geest.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee