Opgelicht(?) Maar hoe dan?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeORay
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:40
Sinds een paar dagen heb ik een leuke oldtimer auto op AutoScout24 staan. Nu kreeg ik eergisteren een Whatsapp berichtje (red flag 1) van iemand uit Tsjechië (red flag 2) die wel interesse zou hebben.

Dit was het tweede berichtje nadat ik aangaf dat de auto nog beschikbaar is: " Greeaat,for first time, My name is *****, I’m from Czech Republic, but this is not a problem for me, i will come at you if the car it’s ok and you are a serious person. I’m really interested and really like it but need to know more informations about it. I searched this model on autoscout and i found this one. So.. first, of course if you want, I will need more photos from interior, exterior, under the car if you can. Also, This is the IMPORTANT thing to do , could you please take a clear video to see the engine running and another video with the car from the interior and exterior. "

Het hele voorstel deel en het 'you are a serious person' voelen wat mij betreft ook nogal scammy.

Ik had echter geen idee hoe dit op oplichting uit kon draaien en besloot op zijn verzoek in te gaan en de gevraagde filmpjes te maken. Foto's staan volop in de advertentie (50 stuks professionele foto's).

Nu de filmpjes zijn verstuurd krijg ik een nieuw berichtje:
"waiting for photos here , i will need this Photos from interior - seats, photo at board to see the km, pictures of the interior in general, the space of the interior
Photos at exterior - front,back,lateral, to see the whole car.
Also please don t forget a photo at VIN number/Chassis number."

Behalve dat het nogal onaangenaam geformuleerd is nadat ik net moeite heb gedaan om een aantal filmpjes te maken ben ik er door de nadruk op de foto (andere foto's staan ook al in de advertentie) van het chassisnummer toch van overtuigd geraakt dat dit om oplichting gaat.

Ik ben alleen benieuwd naar hoe dan?

Het enige wat ik me kon bedenken is dat hij deze foto's zou kunnen gebruiken om fake verkoop advertenties te maken o.i.d.

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee wat het addertje hier is?

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:41
Misschien hebben ze eenzelfde gestolen type staan en willen ze je VIN om deze te kunnen omkatten.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

Simpel, als het niet goed voelt gewoon geen zaken mee doen en je de nodige stress/onzekerheid besparen.
Je hebt filmpjes en foto’s gestuurd, chassis nummer is totaal niet nodig. Als ie serieus is stel je voor dat ie langs mag komen om ‘m te bekijken en gelijk mee kan nemen. Verder niet al teveel moeite in stoppen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Dubbel scam poging

1 misschien kunnen ze je geld afhandig maken, hoe dat merk je wel
2 met foto's en filmpjes kunnen ze zelf advertenties plaatsen om anderen te scammen (ze kunnen een deel foto's gebruiken en bij contact met slachtoffer met filmjes "bewijzen" dat de auto werkt en echt van hun is en bij hen staat) hoe meer foto's hoe beter, fotos die niet via reverse search te vinden zijn (zoals de plaatjes van je eigen ad) zijn nog handiger.

En vergis je niet dit scam gedoe kan zelfs best profi zijn tegenwoordig, call centres met gewone werknemers
De fouten in de mails/appjes zorgen dat mensen die niet te scammen zijn afhaken
Gaat met duizenden en duizenden pogingen dus die verdienen hun geld dor de mensen die er wel intrappen ook al is dat maar een klein deel:

even gniffelen :)

[ Voor 33% gewijzigd door Silent7 op 07-07-2022 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Misschien is het wel serieus en zoekt die precies die auto en is het VIN nummer nodig om te verifiëren dat deze auto echt de auto is met het type dat je zoekt want daardoor kan je zien of de auto echt in dat specifieke jaar is gemaakt. Ook als er een matching nummer met bv motor nodig is want dat kan de waarde weer verhogen.
Maar ja dan vraag je ook af waarom gaat iemand vanuit daar zoveel moeite doen om de auto daar te krijgen qua kosten en tijd.
Als het bv een Fiat Dino is, tja dan zou ik het nog wel begrijpen maar in Europa kennen we volgens mij de matching nummer met de motor volgens mij niet zoals in Amerika wel is.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:31

Wokschotel

Op 6 wielen

Vriend van me heeft ook net een oldtimer verkocht aan een Tsjech die dezelfde vragen stelde. En die auto is gewoon opgehaald en netjes betaald. Voor wat het waard is….

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Ja het kan serieus zijn, als je op je type auto zoekt staan er meer te koop? Als je er nou te koop staan in goede conditie (of vergelijkbaar met de jouwe) in Duitsland (dan is het wel een red flag dat ze verder zouden willen rijden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:09
En anders maak je een foto met een gedeelte van het VIN nummer op, en de rest afgedekt met een post-it of zo met de tekst, for the Czech buyer on {insert_date}?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Een collega van mij had een Lexus h200 te koop staan. Een Engels-sprekende geïnteresseerde wilde 'm graag hebben, zou het geld overmaken via WireTransfer(?) en dan zou zijn neef met een autotrailer langskomen.

Teveel rode vlaggen wat hem betreft, dus hij heeft de deal afgeblazen.

Anderzijds: Als het inderdaad een gevalletje 'nieuw geld, weinig tijd' is en hij is bereid geld te spenden aan precies dat ene model- dan zou ik het ook zo aanpakken. Scheelt een pak geld t.o.v. een middleman inschakelen.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:14

LankHoar

Langharig tuig

Wanneer ik een auto koop wil ik altijd het VIN nummer. Dan kan ik deze voor een tientje natrekken in verschillende databases op schade, gestolen, etc. Dus ik vind dit absoluut geen rare vraag, en zou het als koper juist fishy vinden wanneer je die niet wilt verstrekken.

Is het een bijzonder model, dat doorgaans gunstiger geprijsd is in NL dan in het buitenland? Want dan zou ik het niet zo gek vinden om door iemand uit Tsjechië gecontacteerd te worden. Verder vind ik zijn communicatie prima voor een Tsjech (ik heb daar 9 jaar gewoond en ben pas recent terug in Nederland). Dat het ietwat kortaf is, is heel gewoon daar. Woordkeuze en zinsopbouw zijn ook niet vreemd.

Waarom zou hij meer dan 50 foto's willen als het puur om een nepadvertentie maken gaat? Niet logisch, wel logisch wanneer iemand 800+ km moet reizen om die auto te komen bekijken.

Kortom, ik zie nu nog geen rode vlag eigenlijk :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

DePaul schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:20:
En anders maak je een foto met een gedeelte van het VIN nummer op, en de rest afgedekt met een post-it of zo met de tekst, for the Czech buyer on {insert_date}?
Hier kun je exact 0 mee, en zou voor mij zeker niet voldoende zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:29

-tom-562

Oliesjeik

Goudvis schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:32:
Een collega van mij had een Lexus h200 te koop staan. Een Engels-sprekende geïnteresseerde wilde 'm graag hebben, zou het geld overmaken via WireTransfer(?) en dan zou zijn neef met een autotrailer langskomen.

Teveel rode vlaggen wat hem betreft, dus hij heeft de deal afgeblazen.

Anderzijds: Als het inderdaad een gevalletje 'nieuw geld, weinig tijd' is en hij is bereid geld te spenden aan precies dat ene model- dan zou ik het ook zo aanpakken. Scheelt een pak geld t.o.v. een middleman inschakelen.
Echt, die scam is zo oud als het internet. Dat mensen daar nog serieus op in gaan...

Voor TS, als je er een slecht gevoel bij hebt, niet doen. Zo simpel is het toch. Ik zou het contact afkappen, te veel gedoe en te veel risico (en wss toch een scam).

[ Voor 5% gewijzigd door -tom-562 op 07-07-2022 09:40 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Als iemand me op zo'n manier zou vragen om foto's te maken, dan zou ik lekker wachten op een andere koper.

Klinkt alsof jij hem nu mooie foto's aan het leveren bent, zodat Tsjech dadelijk anderen kan oplichten met prima foto's die niet op een andere advertentie te vinden zijn (anders had hij ook genoeg gehad aan de 50 stuks foto's die reeds in de advertentie staan, maar die kan iedereen vinden met reverse image search. De foto's die jij nu "custom" voor hem aan het maken bent, die staan verder niet online).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:25
VIN-nummer is zeker niet gek, eventueel doe je er een watermerk overheen?
Ik heb ook wel eens zaken gedaan met een oldtimer maar dan via Zwitserland, ging prima.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Jeroenneman schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:43:
Als iemand me op zo'n manier zou vragen om foto's te maken, dan zou ik lekker wachten op een andere koper.

Klinkt alsof jij hem nu mooie foto's aan het leveren bent, zodat Tsjech dadelijk anderen kan oplichten met prima foto's die niet op een andere advertentie te vinden zijn (anders had hij ook genoeg gehad aan de 50 stuks foto's die reeds in de advertentie staan, maar die kan iedereen vinden met reverse image search. De foto's die jij nu "custom" voor hem aan het maken bent, die staan verder niet online).
Dan moet je gewoon niet verkopen aan een buitenlander. Die wil - voor hij een hoop tijd en geld gaat investeren in het bekijken en transporteren van een NL auto - gewoon beoordelen (voor zover dat van foto's kan) wat de staat van de auto ongeveer is en of het VIN ergens alarmbellen doet rinkelen. Iemand uit NL kan over het algemeen vrij eenvoudig even langskomen en zelf een fotootje van het VIN maken (of opschrijven) en die checken.

Als je een fiets koopt van een particulier, is het natrekken van het framenummer ook een heel goed idee. Anders ben jij straks de heler. Dat denkt die Tsjech nu ook en hij heeft geen zin om op en neer te rijden naar NL voor een VIN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik vind al die dingen niet zo gek, ook foto's niet als iemand er 1000 km voor wil rijden. Hoe bijzonder is de oldtimer? Staan er veel te koop in Nederland/Duitsland?

Als je het niet vertrouwd kun je het beter niet doen, het kan natuurlijk wel dat hij de informatie nodig heeft om iemand anders te scammen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-09 11:22
Aan de andere kant: je vindt vast de komende periode wel een andere potentiële koper waar je wél een goed gevoel bij hebt. Wil je voor een snelle transactie extra risico lopen? Ik zou zoals gezegd het contact verbreken en verder gaan met iemand waar het wel goed voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-09 06:40
Ora et Labora schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:48:
VIN-nummer is zeker niet gek, eventueel doe je er een watermerk overheen?
Ik heb ook wel eens zaken gedaan met een oldtimer maar dan via Zwitserland, ging prima.
Watermerk lijkt mij een perfecte tussenweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01
Juist bij een old-timer lijkt het me niet raar dat mensen van ver komen. Dichter bij huis zal hij dit specifieke model / uitvoering wellicht niet kunnen krijgen.

Ik zie niet direct hele duidelijke rode vlaggen, maar als je er een slecht gevoel bij hebt moet je het natuurlijk niet doen. Mocht je er toch mee doorgaan, denk dan vooral even heel goed na over hoe je de betaling gaat regelen. Daar kan in mijn ogen het meeste foutgaan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De markt voor oldtimers is nu eenmaal al snel meer internationaal dan die voor gewone auto's. Afhankelijk van prijs en zeldzaamheid, natuurlijk.

Voordat ik iets uit ver-land zou kopen zou ik ook voldoende zekerheid willen hebben dat het geen troep blijkt te zijn.

Inderdaad wel alle media voorzien van watermerk (van, aan, datum). Dat maakt het, voor mij, juist meer te vertrouwen. Vanuit zijn optiek: minder kans dat jij een oplichter bent ;)

Wel opletten qua ook geldstromen, etc. Geen cash zonder even te checken via de Check je biljet-app van DNB, je geld op de bankrekening zien staan, etc. Zie Over: (Veilig) tweedehands handelen

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeORay
Bedankt voor alle replies!
Het losstaande feit dat hij een foto van het VIN nummer wilt vind ik ook niet gek. Het is meer een combinatie van dingen waaronder de manier van communiceren en het feit dat er om foto's gevraagd wordt die al in de advertentie staan.

Ik ga een foto van het VIN nummer maken met een watermerk. Dat lijkt me een goede en relatief veilige optie.

Edit:
Van de auto staan er in NL nog vier te koop in een vergelijkbare prijscategorie, in Duitsland één en een stuk of tien in Italië. De uitvoering en kleurstelling variëren wel erg. Daarin zijn ze vrijwel allemaal uniek.

[ Voor 23% gewijzigd door NeORay op 07-07-2022 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-09 13:44
F_J_K schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:13:
Geen cash zonder even te checken via de Check je biljet-app van DNB
Consumentenbond heeft die app getest en die werkte voor geen meter. Op android helemaal niet en op ios false positives.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-09 07:29

Theo

moederbord

NeORay schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:36:
Bedankt voor alle replies!
Het losstaande feit dat hij een foto van het VIN nummer wilt vind ik ook niet gek. Het is meer een combinatie van dingen waaronder de manier van communiceren en het feit dat er om foto's gevraagd wordt die al in de advertentie staan.

Ik ga een foto van het VIN nummer maken met een watermerk. Dat lijkt me een goede en relatief veilige optie.

Edit:
Van de auto staan er in NL nog vier te koop in een vergelijkbare prijscategorie, in Duitsland één en een stuk of tien in Italië. De uitvoering en kleurstelling variëren wel erg. Daarin zijn ze vrijwel allemaal uniek.
Je kan ook overwegen om ipv alle foto's te maken waar mogelijk misbruik van kan worden gemaakt een videogesprek te hebben met deze koper, en 'm virtureel alles te laten zien. Hij ziet wat hij wil kopen, maar zelfs als hij print screens maakt van het scherm kan hij er geen fakeadvertenties mee maken, en hij kan mogelijk opgenomen video ook niet herbruiken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Silent7
Ben ik nou de enige die enorm nieuwsgierig is naar om welke auto in welke kleur het gaat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:24
Stel voor om met die potentiële "koper" eens te video bellen, correspondentie via de mail komt altijd plat over en Engels is nu eenmaal niet zijn moedertaal. Tijdens het video bellen kun je hem gelijk alles laten zien wat hij wilt zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Lekker via videobellen regelen inderdaad. Zie je gelijk met wie je te maken hebt. Als hij dat niet wil: volgende klant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
google meet is gratis en erg gemakkelijk op te zetten
Een Nigeriaanse of Indiaanse scammer zal dat zeker niet willen een goed bedoelende koper dan weer wel, top idee!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NeORay
Op mijn vraag welke foto's hij nog zou willen naast die al in de advertentie krijg ik nu tot twee keer toe het antwoord dat hij alleen video's heeft en geen foto's..

Videobellen vind ik wel een goed idee ja. Ik heb het voorgesteld dus ben benieuwd. Weet iemand of er manieren zijn om met Whatsapp of Google Meet een watermerk over het camerabeeld te leggen? Voor de zekerheid. Heb behalve een Chrome extensie (voor desktop) niks kunnen vinden vooralsnog.

Het gaat, voor de geïnteresseerden, om een Alfa Romeo Giulia Super in de Grigio Indaco kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

NeORay schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:01:
Het gaat, voor de geïnteresseerden, om een Alfa Romeo Giulia Super in de Grigio Indaco kleur.
Ik zie alleen een stuk of 4 advertenties in Nederland van dat type en in die kleur die 15-16 foto's hebben. Weet je zeker dat je er 50 achter hebt hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een watermerk over het VIN verhindert de "koper" natuurlijk niet om hetzelfde VIN in zijn eigen chassis te ponsen. Aan de andere kant: staat een VIN ook niet in de ramen gegraveerd, waarmee ze zichtbaar zijn vanaf de straat?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Thijsmans Nee, het staat niet in de ramen gegraveerd. Wat sommige merken wel hebben is dat er een stukje uit de zwarte coating mist waardoor je het VIN nummer kunt zien wat voor op het dashboard geplakt zit. Dit is bij de voorruit, ergens onderin een hoek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

En het vreemde taalgebruik kan natuurlijk ook een stuk "lost in translation" zijn.

Ik hoor de meest gekke dingen van mijn oost-europese leerlingen in het Engels, niet iedereen kan vloeiend Dunglish :P

Misschien heeft ie teveel Wheeler Dealers gekeken, en denkt ie dat de hele wereld praat als Mike Brewer :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01
LankHoar schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:30:
[...]

Ik zie alleen een stuk of 4 advertenties in Nederland van dat type en in die kleur die 15-16 foto's hebben. Weet je zeker dat je er 50 achter hebt hangen?
Dan mankeert er blijkbaar iets aan je zoekfunctie.

TS heeft met opzet geen foto's geplaatst. Doe dat dan zelf ook niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Ardana op 08-07-2022 00:24 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
wel een erg mooie en leuke auto trouwens, nice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeORay
Nog even een laatste update. Ik heb na mijn verzoek op donderdag 7 juli om een afspraak te maken voor videobellen niets meer gehoord. Ook niet op de vraag waar hij graag specifiek (extra) foto's van zou willen hebben.

Dus toch geen zuivere koffie vermoedelijk (of anders geen interesse meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:12

Tomatoman

Fulltime prutser

Dank voor de update :). Wil je nog wat extra zekerheid, maak dan al voordat de koper langskomt zeer duidelijke afspraken over de betaling. Met internationale betalingen is het geld niet direct op je rekening, dus je zult iets anders moeten verzinnen. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat hij ter plaatse in een bankfiliaal het geld op jouw rekening stort - jij betaalt de stortingskosten. Dan heb je én zekerheid dat hij heeft betaald én zekerheid dat het geen vals geld is. Daarna kan er weinig meer misgaan bij de verkoop.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterhtroost
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-09-2022
Ook ik heb de afgelopen dagen op dezelfde wijze contact gehad met een tsjechisch heerschap. Na plaatsing op Autoscout vrijwel direct een reactie. Exact dezelfde werkwijze, gelijke tekst en vragen. Ik vertrouwde de zaak niet, maar ben er wel even in mee gegaan, totdat om nóg meer foto's, video's en kopieën van documenten werd gevraagd. Na mijn weigering stopten de Whatsappjes.
Ik hoop dat er geen schade ontstaat voor anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:48

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Twee ervaringen hier. Twee jaar geleden heb ik via Autoscout een Porsche 914 voor ruim 20k verkocht aan iemand in Tsjechië, maar moet zeggen dat het contact heel normaal ging. Eerst via email, daarna met elkaar gebeld, daarna kwam iemand namens hem de auto bekijken en uiteindelijk is hij gewoon opgehaald door een transportbedrijf nadat het bedrag op mijn rekening gestort was.

Later heb ik een Jeep CJ8 te koop, zelfde prijsklasse, waar iemand uit Spanje op reageerde. Die stelde wel veel vragen en wilde een aantal extra foto's en filmpjes. Moet eerlijk zeggen dat aan de toon en taalgebruik me werkelijk niets was opgevallen. Tot ik na een tijdje geen antwoord meer kreeg op mijn mailtjes, maar zelfs toen heb ik mijn schouders opgehaald.

Tijdje later wees iemand er op dat mijn, inmiddels verkochte, Jeep CJ8 op Autoscout stond met niet alleen mijn foto's en filmpjes maar ook letterlijke stukken uit de antwoorden die ik per email gegeven had. Uiteraard de advertentie gerapporteerd maar meer kan je daar niet aan doen.

Als er in dit geval dus sprake van scam is dan neem ik dan dat het bovenstaande constructie is. Mijn advies is om bij twijfel gewoon voor te stellen om even te bellen. Lijkt me de meest efficiënte manier om scammers te scheiden van daadwerkelijk geïnteresseerde kopers.

@peterhtroost Zie dat dit je eerste bijdrage is hier, welkom op het forum en bedankt voor het delen van je ervaring!

[ Voor 4% gewijzigd door Jazzy op 25-09-2022 14:37 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:52
Zoe iets ook gehad bij verkoop van mn Citroen DS, gaat er waarschijnlijk gewoon om dat je via mail overeenstemming bereikt, jij je bankrekening geeft,dan maakt hij (zogenaamd) het geld over , laat dit zien dmv link met bankgegevens en het bedrag, bij mij zat de scam er in dat hij had gehoopt dat ik op de site of een link daarvan zou klikken en dat men dan in mn computer kunnen. Hoeft natuurlijk nu niet zo te zijn maar je kan het eens uittesten , om te zeggen dat je akkoord bent kijken wat er dan gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADS
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-07 23:05
-tom-562 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:39:
[...]

Echt, die scam is zo oud als het internet. Dat mensen daar nog serieus op in gaan...

Voor TS, als je er een slecht gevoel bij hebt, niet doen. Zo simpel is het toch. Ik zou het contact afkappen, te veel gedoe en te veel risico (en wss toch een scam).
Ik ben wel benieuwd hoe die scam dan werkt? Als men vooraf geld overmaakt naar je bankrekening, hoe kan die scam dan werken?

Heb nu zelf een situatie dat iemand, zonder de auto gezien te hebben, de auto wil kopen. Verhaal is dat hij de auto naar Marokko wil transporteren en daarbij 50% wil aanbetalen (als reservering) en 50% bij ophalen van de auto. Vind het nogal vreemd bij een auto die niet in real life gezien is en 30k kost. Krijg er helemaal een gek gevoel bij omdat hij de volgende gegevens wil:
-IBAN
-BIC/Swift
-Naam
-Adres
-Telefoonnummer

Op zich begrijp ik wel dat als je vooraf iets overmaakt naar iemand van het internet, je als koper wil weten waar diegene woont, maar ik krijg hier een identiteitsfraude gevoel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
RADS schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:39:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe die scam dan werkt? Als men vooraf geld overmaakt naar je bankrekening, hoe kan die scam dan werken?

Heb nu zelf een situatie dat iemand, zonder de auto gezien te hebben, de auto wil kopen. Verhaal is dat hij de auto naar Marokko wil transporteren en daarbij 50% wil aanbetalen (als reservering) en 50% bij ophalen van de auto. Vind het nogal vreemd bij een auto die niet in real life gezien is en 30k kost. Krijg er helemaal een gek gevoel bij omdat hij de volgende gegevens wil:
-IBAN
-BIC/Swift
-Naam
-Adres
-Telefoonnummer

Op zich begrijp ik wel dat als je vooraf iets overmaakt naar iemand van het internet, je als koper wil weten waar diegene woont, maar ik krijg hier een identiteitsfraude gevoel bij.
Prima kans dat het inderdaad puur om identiteitsfraude gaat. Zodra je alle gegevens doorgeeft hoor je niets meer. Een andere optie is een driehoeksoplichting waarbij je wel geld krijgt, maar dan van iemand anders die ook opgelicht wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 05-09-2023 22:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
@RADS Het kan identiteitsfraude zijn, maar je kunt zomaar in een driehoeksoplichting terecht komen. Stel je auto kost 20k. De kopende partij zegt 50% aan te willen betalen. De kopende partij laat een derde partij denken iets te kopen voor 10k (bijvoorbeeld door een nep advertentie te creëren van een willekeurig ander product), en de kopende partij laat die derde partij het geld direct naar jou overmaken. Die derde partij kan ook gewoon een geldezel zijn of een bankrekening waarvan ze de toegang net van een oud omaatje hebben ontfutseld. Jij denkt: de kopende partij heeft de aanbetaling gedaan dus dat komt wel goed. Vervolgens maak je de afspraak voor overdracht en die andere 10k krijg je contant (of ook weer van een geldezel o.i.d.). Jij blij, centjes binnen.

Enige tijd later krijg je een belletje van de politie. Iemand heeft je een aanbetaling gedaan voor product X, maar je hebt nooit geleverd. Of er is gestolen geld naar je overgemaakt. En dan realiseer je je dat je iets hebt verkocht aan iemand en je hebt geen flauw idee wie dat nu echt was. Maar je bent nu wel betrokken bij duistere zaakjes.

Hier zijn helaas diverse varianten van mogelijk. Is vooral lucratief met kleinere bedragen. Maar er worden ook complete advertenties gekaapt waarbij er soms meerdere mensen op een dag bij eenzelfde huurhuis/vakantiewoning aankloppen en hun aanbetaling/borg kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
RADS schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:39:
[...]

-IBAN
-BIC/Swift
-Naam
-Adres
-Telefoonnummer

Als het niet zuiver lijkt...laten gaan.

Als je oppert dat een aanbetaling niet nodig is en zij alles bij de koop kunnen betalen zullen zij waarschijnlijk met smoezen komen of niets meer laten horen. Dan weet je uiteraard ook genoeg.
Pagina: 1