PC is trager dan 8 jaar geleden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:02

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
De situatie
Mijn pc is van 2013 en sinds een tijdje vind ik hem traag aanvoelen. Toevallig had ik ooit een test met Qwikmark gedraaid en daar een screenshot van gemaakt. Dat heb ik nu weer gedaan en die laat inderdaad zien dat het niet beter is geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcAHY6UkGDIrd-SIlTl2oU2Ns18=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HzTEvB9UYwynOGg9VU4xcbjK.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5xwTGaQXLJ_hoHSGyrsi20smc4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zeGHCRwkkGOaqNFye3J4Gu86.png?f=user_large

(links 2014, rechts nu)

CPU Flops van 33 naar 11 Gigaflops. Komt gevoelsmatig ook wel overeen. De pc is vaak niet vooruit te branden. Het gekke is dat de pc DIRECT na het opstarten nog vlot is, maar al na een paar minuten traag wordt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10, netjes bijgewerkt. PC wordt voor HTK dingen gebruikt, dus browse, bankieren, mediaconsumptie. Geen gekke sites of torrents of dat soort dingen. Defender staat aan.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De pc goed nagekeken op programma's die meestarten, harde schijf gecontroleerd, windows check gedaan. Virusscan gedaan (eset) en die heeft niks gevonden. Ik stond op het punt Windows opnieuw te installeren (is sinds 2014 vanaf win7 steeds geüpgraded) maar ik betwijfel of dat gaat helpen.

Mijn vraag:
Waar moet ik zoeken? Moet ik dit in de software zoeken of mankeert er iets aan mijn hardware, bv iets met de CPU?

... en gaat over tot de orde van de dag

Beste antwoord (via P_Tingen op 06-07-2022 21:50)

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:47
Mijn laptop is van 2011 en gaat nog als de brandweer. Dit lijkt me eerder een gevalletje koeling checken.
Zelf merk ik met mijn laptop dat ie heel traag is als ie niet aan de power hangt. Ondanks nieuwe accu. Ik denk dat windows 10 daar de reden van is.

Check je koeling, en je power opties (in bios én je OS) eens.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

8 jaar is natuurlijk wel oud voor een pc. Alle componenten verouderen ook en worden inefficiënter.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:08
dit is gewoon een typisch gevalletje oude PC, na een tijdje gaat dat gewoon langzamer worden, koop een nieuwe, of upgrade een paar components, zet er bijvoorbeeld een SSD in, maar ik denk dat je het beste voor een compleet nieuwe pc kan gaan

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
digifun schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:36:
8 jaar is natuurlijk wel oud voor een pc. Alle componenten verouderen ook en worden inefficiënter.
Snap ik, maar dit vind ik wel erg veel. De achteruitgang in disksnelheid (225 -> 213) zou ik daar wel onder durven scharen, maar de cpu snelheid is wel erg drastisch gedaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
energydrank schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:37:
dit is gewoon een typisch gevalletje oude PC, na een tijdje gaat dat gewoon langzamer worden, koop een nieuwe, of upgrade een paar components, zet er bijvoorbeeld een SSD in, maar ik denk dat je het beste voor een compleet nieuwe pc kan gaan
Er zit al sinds het begin een ssd in. Die is dus ook al wat op leeftijd inderdaad.
De traagheid is echt van de laatste weken, daarvoor nergens last van.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Mijn laptop is van 2011 en gaat nog als de brandweer. Dit lijkt me eerder een gevalletje koeling checken.
Zelf merk ik met mijn laptop dat ie heel traag is als ie niet aan de power hangt. Ondanks nieuwe accu. Ik denk dat windows 10 daar de reden van is.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-09 19:48
Heb je al eens een schone installatie van win 10 overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Mistraller schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:40:

Volgens Speccy is de CPU nu 50 graden. Dat lijkt me toch een acceptabele waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
fmrama schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:41:
Heb je al eens een schone installatie van win 10 overwogen?
Ja, maar omdat de pc vrij plotseling traag is en dan ook nog echt merkbaar denk ik eerder aan iets hardwarematigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
P_Tingen schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:43:
[...]

Volgens Speccy is de CPU nu 50 graden. Dat lijkt me toch een acceptabele waarde?
Ik denk het....ik check dat nooit. Ik blaas wel zo nu en dan het stof uit de ventilatiegaten. Als het een gewone pc is dan kom je al snel bij het uitsluiten van componenten. Zou ook aan je powersupply kunnen liggen wellicht.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Mistraller schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:40:

Dit was nog eens een goede tip! Mijn energiebeheer stond kennelijk op 'energiebesparing' ipv 'gebalanceerd'. Geen idee hoe dat gekomen is, maar dit is nu de uitkomst van Qwikmark:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvpmWIC1ao9pPNH1BB04L5BYrJQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HGUxvIH0Uz22NqGW6grqdhRR.png?f=user_large

Dank!

Pagina: 1