Ziggo modem wordt te warm?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
Mijn vraag:
Is het normaal dat die standaard modem van Ziggo (de witte met zo'n uitneembaar kaartje waar de passwords op staan) te warm wordt na een paar minuten YT videos kijken op warme dagen?

Het internet ging ineens mega traag tot ik op een gegeven moment meldingen kreeg dat ik offline zou zijn, de modem even uit en weer aan gezet, daarna naar de instellingen van de modem gegaan en een diagnose uitgevoerd, kreeg daar de melding dat de modem misschien te warm zou zijn en hij voelde ook best heet aan.
Daarna even de modem uit laten staan en nu werkt het weer normaal, maar kan me niet herinneren dat ik dit in het verleden ook had.
Het was hier vanmiddag wel warm in huis aangezien ik ivm wespennest de ramen gesloten had de hele dag.

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Beste antwoord (via Kalder op 07-07-2022 10:06)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Correlatie != causatie.

Je meldt twee dingen:
- modem werd warm
- modem werd instabiel

Een te warme modemrouter kan uitvallen door overhitting, maar modemrouters kunnen ook door andere oorzaken instabiel worden. Als je niet fysiek je hand verbrand hebt is de kans klein dat de modemrouter zodanig heet geworden is dat het uit zou vallen. Bovendien is het momenteel helemaal niet zo warm, een paar weken terug was het veel warmer. Als de modemrouter defect zou zijn of zodanig slecht opgesteld dat het door warmte uit zou vallen, zou het veel waarschijnlijker dan uitgevallen zijn.

Ik denk dat de warmte toeval is, en dat er iets anders aan de hand was waarom de modemrouter uitviel. Voordat je klantenservice contacteert zou ik een simpele test aanraden: leg de modemrouter terug in zelfde positie en laat het iets warmer worden (misschien een stuk WC-papier erop leggen). Loopt het net zo hard vast? Dan heb je bepaald dat er wel degelijk causatie is. Gebeurt het niet? Dan is temperatuur duidelijk niet de oorzaak - sterker nog de oorzaak hoeft niet eens in de modemrouter te liggen.

Stel dat het niet aan temperatuur ligt, wat dan? Idealiter zou je Wireshark aan moeten slingeren om verkeer te capturen, maar ervan uitgaande dat dat beetje te hoog gegrepen is, kun je kijken naar een paar usual suspects. Iets wat netwerklussen veroorzaakt kan tot broadcast storms leiden. Een broadcast storm zal vroeg of laat ieder router onderuit laten gaan. Vroeger, in de bedrade wereld, moest je zelf de boel verprutsen met verkeerd ingeplugde kabels. Tegenwoordig, met apparaten met twee netwerkinterfaces (Ethernet en WiFi) kunnen ze het prima zelf zonder dat jij iets fouts hoeft te doen. Klassiek voorbeeld is Sonos. Die verbinden per default over WiFi met elkaar, ongeacht of je ze ook via Ethernet aangesloten hebt. Zodra je dus twee Sonos speakers via Ethernet aansluit op plekken waar er via WiFi ook een verbinding ertussen kan zijn, heb je een loop te pakken. Hoe groot de gevolgen zijn/hoe snel je router onderuit gaat hangt af van hoe goed die verbinding is. Is het erg goed, dan gaat het hard, zo niet kan het zeer lang duren. Dat laatste zou stiekem hier aan de hand kunnen zijn - of iets vergelijkbaars. In ieder geval denk ik dat dat minstens zo plausibel is als de theorie dat het aan warmte zou liggen.

Doe vooral geen aannames. Als het namelijk niets met warmte te maken heeft, zelfs niet met de modemrouter, kun je straks een dag voor niets thuisblijven voor een monteur die je modemrouter gaat vervangen voor een nieuwe die net zo goed onderuit gaat aan wat dan ook het probleem is :o

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Hoe is het modem geïnstalleerd? Weggemoffeld in een kastje tussen andere apparatuur, of vrij zodat hij zijn warmte kwijt kan? Hier waarschijnlijk zelfde modem, nog geen probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
Hij staat wel vrij, wel in een hoekje van de kamer, maar niet in een kastje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
En rechtop? Zo te zien is ie ontworpen om rechtop te staan, kan van belang zijn voor de koeling. (Zijkanten vrij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
Hij lag op zijn zij dat wel, heb hem normaal rechtop staan, maar de kat stoot hem nog weleens omver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
Dan kon je daar je oorzaak wel eens hebben, op zijn zij is 1 zijkant afgesloten, de natuurlijke airflow is dan waarschijnlijk 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:02
Ziggo bellen, dat ding mag ook op z'n kant niet zo warm worden dat hij uitvalt.
En het is momenteel niet serieus warm weer.

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 06-07-2022 21:46 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
Ok dan zal ik hem voortaan rechtop zetten en inderdaad even contact opnemen met Ziggo morgen of dat normaal is, vond het al vreemd want was alleen YT aan het kijken en zoveel data vreet dat niet zou je zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
Beide zijkanten zijn voorzien van gaatjes voor circulatie, leg je hem plat dan is 1 kant 100% afgesloten en luchtstroming door de unit 0. Vind het niet gek dat ie dan te heet wordt. Denk dat het over is als je hem rechtop zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
Stokertje schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:48:
Beide zijkanten zijn voorzien van gaatjes voor circulatie, leg je hem plat dan is 1 kant 100% afgesloten en luchtstroming door de unit 0. Vind het niet gek dat ie dan te heet wordt. Denk dat het over is als je hem rechtop zet.
Ja klinkt ook wel logisch, vooral als het net de kant is waar de chips zitten die warm worden, dan gaat die warmte zich natuurlijk verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:44
Ik ben het wel met @Ben(V) eens, dit mag niet zomaar gebeuren met deze temperaturen, ik zou Ziggo eens bellen voor een andere.

Zat van deze apparaten hangen qua airflow op veel ongunstiger plekken en doen het daar ook gewoon, daar zijn ze, tot op zekere hoogte, voor ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
als het modem als via diagnose aangeef te warm te zijn zou ik hem zeker laten omruilen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Correlatie != causatie.

Je meldt twee dingen:
- modem werd warm
- modem werd instabiel

Een te warme modemrouter kan uitvallen door overhitting, maar modemrouters kunnen ook door andere oorzaken instabiel worden. Als je niet fysiek je hand verbrand hebt is de kans klein dat de modemrouter zodanig heet geworden is dat het uit zou vallen. Bovendien is het momenteel helemaal niet zo warm, een paar weken terug was het veel warmer. Als de modemrouter defect zou zijn of zodanig slecht opgesteld dat het door warmte uit zou vallen, zou het veel waarschijnlijker dan uitgevallen zijn.

Ik denk dat de warmte toeval is, en dat er iets anders aan de hand was waarom de modemrouter uitviel. Voordat je klantenservice contacteert zou ik een simpele test aanraden: leg de modemrouter terug in zelfde positie en laat het iets warmer worden (misschien een stuk WC-papier erop leggen). Loopt het net zo hard vast? Dan heb je bepaald dat er wel degelijk causatie is. Gebeurt het niet? Dan is temperatuur duidelijk niet de oorzaak - sterker nog de oorzaak hoeft niet eens in de modemrouter te liggen.

Stel dat het niet aan temperatuur ligt, wat dan? Idealiter zou je Wireshark aan moeten slingeren om verkeer te capturen, maar ervan uitgaande dat dat beetje te hoog gegrepen is, kun je kijken naar een paar usual suspects. Iets wat netwerklussen veroorzaakt kan tot broadcast storms leiden. Een broadcast storm zal vroeg of laat ieder router onderuit laten gaan. Vroeger, in de bedrade wereld, moest je zelf de boel verprutsen met verkeerd ingeplugde kabels. Tegenwoordig, met apparaten met twee netwerkinterfaces (Ethernet en WiFi) kunnen ze het prima zelf zonder dat jij iets fouts hoeft te doen. Klassiek voorbeeld is Sonos. Die verbinden per default over WiFi met elkaar, ongeacht of je ze ook via Ethernet aangesloten hebt. Zodra je dus twee Sonos speakers via Ethernet aansluit op plekken waar er via WiFi ook een verbinding ertussen kan zijn, heb je een loop te pakken. Hoe groot de gevolgen zijn/hoe snel je router onderuit gaat hangt af van hoe goed die verbinding is. Is het erg goed, dan gaat het hard, zo niet kan het zeer lang duren. Dat laatste zou stiekem hier aan de hand kunnen zijn - of iets vergelijkbaars. In ieder geval denk ik dat dat minstens zo plausibel is als de theorie dat het aan warmte zou liggen.

Doe vooral geen aannames. Als het namelijk niets met warmte te maken heeft, zelfs niet met de modemrouter, kun je straks een dag voor niets thuisblijven voor een monteur die je modemrouter gaat vervangen voor een nieuwe die net zo goed onderuit gaat aan wat dan ook het probleem is :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalder
Ik bleef het probleem behouden ook al staat de modem nu rechtop, hij word wel iets minder warm, maar ik heb gister met Ziggo contact opgenomen en het kan zijn dat het aan de muur splitter lag, dat was een UMU-01 en dat schijnt een oude te zijn, ik heb hem vervangen met een POA-nogwat, en sindsdien lijkt de verbinding een stuk stabieler te zijn. Ik kijk het nog even aan en laat weten of dit de oplossing is!

Het zal in ieder geval inderdaad niet aan de warmte gelegen hebben want het is vandaag buiten nog 100 keer warmer dan toen en nu lijkt het weer prima te gaan :)

Pagina: 1