Ideeën voor het samenvoegen van muziekbestanden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-03 13:54
Ik heb een set mp3 bestanden, A, zo'n 10.000 stuks, in een bepaalde volgorde. De volgorde zit verwerkt in de bestandsnaam en het track-nummer.

Dan heb ik een set FLAC bestanden, B, zo'n 7000 stuks. Zonder volgorde. Deze 7000 nummers komen allemaal voor in A. De metadata zal echter niet 100% gelijk zijn, [edit] de bestandsnamen ook niet.

Doel: een lijst C, waarbij de mp3-bestanden van A worden vervangen door flac (7000 stuks, dus), en de overige 3000 nummers van A nog mp3's zijn.
10.000 in totaal. In de originele volgorde van A.. Dat laatste is eigenlijk het belangrijkste, dat de tracknummers kloppen. De FLAC bestanden uit B moeten dus hun tracknummer ontvangen van de correponderende mp3 uit A. De rest kan ik met mp3tag wel rechtbreien.

Wat is de makkelijkste manier om dit voor elkaar te krijgen?
Ik heb hier al een tijdje op zitten broeden maar kan geen goede manier vinden. Bij voorkeur een snelle automatische manier natuurlijk, maar als het handwerk wordt ben ik ook op zoek naar slimme ideeen/tips..

Om de casus nog beter uit te leggen:

A:
1. [BLABLA] Final countdown (exclusive version).mp3 (track = 1)
2. [LALA] YMCA (radio version).mp3 (track = 2)
3. Hotel California.mp3 (track = 3)
4. Bohemian Rhapsody.mp3 (track = 4)
5. [X] Dromen Zijn Bedrog.mp3 (track = 5)

B:
YMCA.FLAC (track = 35)
Hotel California.FLAC (track = 3)
Dromen zijn Bedrog.FLAC (track = 12)

C:
1. Final countdown.mp3 (track = 1)
2. YMCA.FLAC (track = 2)
3. Hotel California.FLAC (track = 3)
4. Bohemian Rhapsody.mp3 (track = 4)
5. Dromen Zijn Bedrog.FLAC (track = 5)

De bestandsnamen wijken dus af. De metadata zijn wat betreft artiest en titel (redelijk) gelijk. Met Dupeguru kan ik een aardige match maken door naar deze metadata te kijken. Maar dan?
Ik heb al kid3 geprobeerd, een programma dat ik vanuit Dupeguru kan starten.om metadata te kopieren.van A naar B om zo C te verkrijgen. Echter is Kid3 te buggy en werkt het gewoon niet goed. Ben ik veel tijd mee kwijt geweest. :P

[ Voor 27% gewijzigd door BPTBPTBPT op 24-11-2022 21:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:08
Kun je garanderen dat de bestandsnamen gelijk zijn aan elkaar voor FLAC en MP3? Dan is dat makkelijk te doen met een script. Zo niet dan zul je inderdaad naar metadata moeten kijken en dat is een stuk intensiever. Wellicht kun de metadata er dan eerst met een script uithalen en dat opslaan in een csv formaat oid. Dus bestandsnaam + metadata in de cellen. Daarna voor iedere FLAC controleren of deze in de lijst voorkomt. Zo ja, die MP3 verwijderen. Dit zal met python wel te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 17:36

TheBorg

Resistance is futile.

Wat ik wel eens doe met dit soort dingen is kolommen maken in Excel. Misschien lukt het daar in wel om A en B in twee kolommen naast elkaar te krijgen. Dan filteren en de gaten weggooien. Kolom vooraan invoegen met alleen maar "ren" of "copy" (maar net wat je wilt doen) ervoor en het geheel op de commandprompt plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:26
Hoe ik het zou doen:
  1. De bestanden hernoemen via een tool (bijvoorbeeld de 'Multi-rename tool' in Total Commander) zodat de naamgeving identiek is.
  2. Vervolgens dit script in de command prompt draaien: "for /f "delims==" %r in ('dir /b *.flac') do del "%~dpr%~nr.mp3" 2> nul"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
@Zenomyscus Ik zie nu dat ik het niet duidelijk heb vermeld maar de bestandsnamen zijn niet gelijk.
Bijv

1. Bohemian Rhapsody - Queen.mp3
en
The_best_of_queen_-_Bohemian_Rhapsody.flac

@Oesie
Pfoe, zou dat lukken met verschillende bestandsnamen? Ik zou eigenlijk een soort fuzzy search moeten hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door BPTBPTBPT op 06-07-2022 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:26
BPTBPTBPT schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:33:
@Zenomyscus Ik zie nu dat ik het niet duidelijk heb vermeld maar de bestandsnamen zijn niet gelijk.
Bijv

1. Bohemian Rhapsody - Queen.mp3
en
The_best_of_queen_-_Bohemian_Rhapsody.flac

@Oesie
Pfoe, zou dat lukken met verschillende bestandsnamen? Ik zou eigenlijk een soort fuzzy search moeten hebben.
Als de titel in de bestandsnaam wel overeenkomt (mag een gedeelte zijn van de bestandsnaam) kan je dit corrigeren met de genoemde multi-rename tool. Als die niet in je bestandsnaam zit maar wel in je meta data kan je via die route nog je bestanden hernoemen (kan ook via dezelfde tool). Dan daarna alsnog stap 2 uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
@Oesie Dat klinkt wel goed, ik ga er morgen eens mee aan de slag.

EDIT
Ik denk dat de volgorde van de nummers nog wel een uitdaging wordt...

[ Voor 36% gewijzigd door BPTBPTBPT op 06-07-2022 21:58 ]

• BPTBPTBPT
Een kleine bump omdat ik nog steeds geen polossing heb gevonden. Ik heb de OP wat aangescherpt en erin vermeld dat ik e.e.a. heb geprobeerd met Dupeguru icm Kid3. Dat is helaas niet gelukt.

Zijn er andere nog goede ideeen?
Pagina: 1