Nieuwe pc, geen internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:40
Mijn vraag
...
Ik heb, met de hulp van een aantal forumleden hier, een nieuwe pc aangeschaft die ik vandaag binnen heb gekregen. Natuurlijk meteen aangesloten en Windows er op geinstalleerd.

Maar bij de Windows installatie kwam ik al iets tegen wat ik in het verleden eigenlijk nog nooit heb meegemaakt. Hij gaf al tijdens de installatie aan dat er geen internet aanwezig was. Ik heb toen aangegeven dat ik niet op het internet was aangesloten (want anders kon ik niet verder met de installatie).

Dus nu werkt de pc wel, alleen heb ik er geen internet op. Terwijl ik nu dit zit te typen op mijn 'oude' pc waar echt alle aansluitingen aan zitten die ik ook in die nieuwe pc heb aangesloten. Dus op mijn oude pc heb ik wel gewoon (bedraad) internet.

Bij Windows Netwerkcontrole geeft hij aan "Ethernet heeft geen geldige IP-configuratie"

Bij de Netwerkstatus staat: Geen internetverbinding. Uw apparaat is verbonden met een netwerk, maar u hebt mogelijk geen toegang tot bronnen op het netwerk. Als u een beperkt data abonnement hebt (wat ik NIET heb) kunt u van dit netwerk een verbinding met een datalimiet maken of andere eigenschappen wijzigen.

Bij Netwerkverbindingen staat: ETHERNET Onbekend netwerk Realtek PCIw 2.5GbE Family Controller.
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Ik heb al een paar keer de Netwerk-adapter opnieuw laten installeren maar dit heeft geen gevolg gehad.

Iemand die me hierbij kan helpen?

Beste antwoord (via 103720 op 06-07-2022 21:46)

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:32

The Executer

Lekker belangrijk!

Welk besturingssysteem heb je geïnstalleerd, Windows 10/11? Op het forum van MSI zie ik een vergelijkbaar topic. Schijnbaar moet de driver eerst in Windows worden geladen voordat deze geïnstalleerd word:

Overigens lijkt mij dit vreemd, aangezien je altijd in Windows nog een driver kan installeren.

Hier heb je in ieder geval een rechtstreekse link naar de NIC driver:
Windows 10: https://download.msi.com/dvr_exe/mb/realtek_pcielan_w10.zip
Windows 11: https://download.msi.com/dvr_exe/mb/realtek_pcielan_w11.zip

Ik zou deze op USB stick zetten en op de andere PC proberen te installeren.

[ Voor 24% gewijzigd door The Executer op 06-07-2022 21:25 . Reden: Link naar W10 driver toegevoegd ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:52

ricardo246

Life's what you make it!

103720 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:42:
Mijn vraag
...
Ik heb, met de hulp van een aantal forumleden hier, een nieuwe pc aangeschaft die ik vandaag binnen heb gekregen. Natuurlijk meteen aangesloten en Windows er op geinstalleerd.

Maar bij de Windows installatie kwam ik al iets tegen wat ik in het verleden eigenlijk nog nooit heb meegemaakt. Hij gaf al tijdens de installatie aan dat er geen internet aanwezig was. Ik heb toen aangegeven dat ik niet op het internet was aangesloten (want anders kon ik niet verder met de installatie).

Dus nu werkt de pc wel, alleen heb ik er geen internet op. Terwijl ik nu dit zit te typen op mijn 'oude' pc waar echt alle aansluitingen aan zitten die ik ook in die nieuwe pc heb aangesloten. Dus op mijn oude pc heb ik wel gewoon (bedraad) internet.

Bij Windows Netwerkcontrole geeft hij aan "Ethernet heeft geen geldige IP-configuratie"

Bij de Netwerkstatus staat: Geen internetverbinding. Uw apparaat is verbonden met een netwerk, maar u hebt mogelijk geen toegang tot bronnen op het netwerk. Als u een beperkt data abonnement hebt (wat ik NIET heb) kunt u van dit netwerk een verbinding met een datalimiet maken of andere eigenschappen wijzigen.

Bij Netwerkverbindingen staat: ETHERNET Onbekend netwerk Realtek PCIw 2.5GbE Family Controller.
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Ik heb al een paar keer de Netwerk-adapter opnieuw laten installeren maar dit heeft geen gevolg gehad.

Iemand die me hierbij kan helpen?
Heb je drivers van het mobo geinstalleerd?

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

ricardo246 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:45:
[...]

Heb je drivers van het mobo geinstalleerd?
De NIC wordt in ieder geval herkend in Windows, en Windows ziet schijnbaar een verbinding.

@103720 : Kun je eens bij de eigenschappen van je netwerkkaart kijken of daar geen handmatig IP is ingesteld oid? Een ipconfig /all hier posten zou ook fijn zijn. Daarnaast kun je proberen de netwerkkaart op 1GB / 100MB fixed te zetten, misschien gooit de 2.5GB roet in het eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

The Executer schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:47:
[...]

De NIC wordt in ieder geval herkend in Windows, en Windows ziet schijnbaar een verbinding.

@103720 : Kun je eens bij de eigenschappen van je netwerkkaart kijken of daar geen handmatig IP is ingesteld oid? Een ipconfig /all hier posten zou ook fijn zijn. Daarnaast kun je proberen de netwerkkaart op 1GB / 100MB fixed te zetten, misschien gooit de 2.5GB roet in het eten.
Wie zegt dat dat de goede NIC is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

ricardo246 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:48:
[...]

Wie zegt dat dat de goede NIC is?
Jij verwacht meerdere NIC's? Notabene ziet Windows een connectie, ik ga er niet vanuit dat @103720 meerdere UTP kabels in zijn PC heeft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

The Executer schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:50:
[...]

Jij verwacht meerdere NIC's? Notabene ziet Windows een connectie, ik ga er niet vanuit dat @103720 meerdere UTP kabels in zijn PC heeft zitten.
Ik bedoelde eigenlijk:
Ik wil weten of de goede drivers zijn geïnstalleerd (Windows doet veel zelf tegenwoordig, en vaak erg goed, maar bij meer exotisch spul wil het wel eens fout gaan), op basis van de TS zijn info kan ik dat niet bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@ricardo246 , ik wist niet dat dat moest. Ik heb de pc bij Azerty gekocht en hem daar ook laten assembleren dus ben er van uit gegaan dat zij er dan ook voor zorgen dat alles up-to-date is aangezien ik extra betaald heb voor de Azerty-assemblage die het volgende omvat:
Compatibiliteitscontrole
BIOS-update
Professionele assemblage
Kabelmanagement
Validatietests

@The Executer , dat moet wel lukken, probleem is echter dat ik dan de 'oude' pc moet ontkoppelen en de nieuwe pc waar aan moet koppelen. Maar dat is geen groot probleem. Wel heb ik bij de IP4 en IP6 eigenschappen gekeken en daar stond dat hij automatisch een IP-adres (of DHCP?, sorry dat weet ik niet meer, ben echt niet thuis in dit soort dingen) moest verkrijgen.

Ik zal de nieuwe pc weer aansluiten en dan kijken wat de ipconfig /all aangeeft en hier posten. Ook moet ik uitzoeken hoe ik de netwerkkaart kan fixen op 1GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

103720 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:55:
@The Executer , dat moet wel lukken, probleem is echter dat ik dan de 'oude' pc moet ontkoppelen en de nieuwe pc waar aan moet koppelen. Maar dat is geen groot probleem. Wel heb ik bij de IP4 en IP6 eigenschappen gekeken en daar stond dat hij automatisch een IP-adres (of DHCP?, sorry dat weet ik niet meer, ben echt niet thuis in dit soort dingen) moest verkrijgen.

Ik zal de nieuwe pc weer aansluiten en dan kijken wat de ipconfig /all aangeeft en hier posten. Ook moet ik uitzoeken hoe ik de netwerkkaart kan fixen op 1GB.
Dit laatste kan via Apparaatbeheer (Start -> Uitvoeren -> compmgmt.msc). Vervolgens kun je in Apparaatbeheer je netwerkkaart opzoeken. Dubbelklik hierop, en kies voor het tabblad Geavanceerd. Hier heb je vaak een optie om de netwerkkaart op een vaste snelheid te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

103720 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:55:
@ricardo246 , ik wist niet dat dat moest. Ik heb de pc bij Azerty gekocht en hem daar ook laten assembleren dus ben er van uit gegaan dat zij er dan ook voor zorgen dat alles up-to-date is aangezien ik extra betaald heb voor de Azerty-assemblage die het volgende omvat:
Compatibiliteitscontrole
BIOS-update
Professionele assemblage
Kabelmanagement
Validatietests
Je moest dus wel Windows zelf installeren, en die heeft drivers nodig om de hardware aan te sturen. Dat cd/dvd/usb ding hoort bij je mobo te zitten. Je kan ze ook via internet downloaden, als je precies weet wat voor type mobo je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@The Executer , okay bedankt, ga ik proberen. Weet niet of ik dat vanavond nog kan, anders morgenochtend als eerste.

@ricardo246 , ja dat weet ik, het moederbord is een: MSI PRO B660M-A DDR4 - Moederbordmicro ATX - LGA1700-sokkel - B660 chipset - USB-C

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Welk besturingssysteem heb je geïnstalleerd, Windows 10/11? Op het forum van MSI zie ik een vergelijkbaar topic. Schijnbaar moet de driver eerst in Windows worden geladen voordat deze geïnstalleerd word:

Overigens lijkt mij dit vreemd, aangezien je altijd in Windows nog een driver kan installeren.

Hier heb je in ieder geval een rechtstreekse link naar de NIC driver:
Windows 10: https://download.msi.com/dvr_exe/mb/realtek_pcielan_w10.zip
Windows 11: https://download.msi.com/dvr_exe/mb/realtek_pcielan_w11.zip

Ik zou deze op USB stick zetten en op de andere PC proberen te installeren.

[ Voor 24% gewijzigd door The Executer op 06-07-2022 21:25 . Reden: Link naar W10 driver toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@The Executer , ik heb er Windows 10 op staan. Bedankt voor de tip maar voor zover ik het begrijp geldt dat alleen voor Windows 11?

[ Voor 32% gewijzigd door 103720 op 06-07-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

103720 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:23:
@The Executer , ik heb er Windows 10 op staan. Bedankt voor de tip maar voor zover ik het begrijp geldt dat alleen voor Windows 11?
Voor zover ik zie wel ja.

Ik heb ook nog even de driver voor W10 er bij gezet, de eerste was alleen voor W11.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 103720
@The Executer en @ricardo246

En met trots en grote blijdschap mag ik u mededelen dat deze post getypt is vanaf de nieuwe pc. Dus MET internet.

De diverse drivers van de MSI site gedownload en ook die jij (@The Executer ) aangaf, op de nieuwe pc geinstalleerd, en het werkt als een tiet.

Als jullie hier naast me zaten hadden we er nu een grote pot bier op gedronken. Heel erg bedankt. Wordt zeer gewaardeerd want ik was hier NOOIT maar dan ook echt NOOIT alleen uit gekomen.

Een hele fijne avond nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Goed om te lezen @103720 ! Dus toch weer eens die ellendige drivers :P.

Nu gauw de rest van de juiste drivers downloaden ;):
https://www.msi.com/Mothe...60M-A-DDR4/support#driver

Let wel op dat je het juiste OS kiest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 103720
@The Executer , reeds gedaan. Alles gedownload en ge-update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

103720 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:48:

En met trots en grote blijdschap mag ik u mededelen dat deze post getypt is vanaf de nieuwe pc. Dus MET internet.

De diverse drivers van de MSI site gedownload en ook die jij (@The Executer ) aangaf, op de nieuwe pc geinstalleerd, en het werkt als een tiet.

Als jullie hier naast me zaten hadden we er nu een grote pot bier op gedronken. Heel erg bedankt. Wordt zeer gewaardeerd want ik was hier NOOIT maar dan ook echt NOOIT alleen uit gekomen.

Lekker om te horen dat het spul werkt.
Ik heb er een kleine Talisker op ingeschonken.
Geniet van je nieuwe pc, en fijn dat we hebben kunnen helpen. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
103720 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:48:

Gefeliciteerd dat het werkt!
Maar ik vind het wel bedenkelijk dat je ondanks het uitbesteden van het assembleren toch een nog niet volledig functionerend systeem kreeg. Je mag toch er van uitgaan dat ze hem voor het verzenden even testen. Dat is overduidelijk achterwege gelaten, kwalijke zaak!
Zelf besteed ik dat ook liever uit, zodat ik niet het risico loop iets te vergeten. En die paar tientjes die dat extra kost heb ik best voor over voor geen kans op hoofdpijn. Ik weet gewoon dat als ik hem ophaal dat het een meteen goed werkend systeem is.
Volgens mij een belangrijk verschil is dat ik een nieuwe computer koop bij een vertrouwd plaatselijk bedrijf waarvan ik weet dat ze ruime ervaring hebben en gewoon mondeling met ze overleg wat er in komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 103720
@ricardo246 , @The Executer

Kleine update, op woensdag gemeld dat alles werkte,....op donderdagochtend,....problemen. Waarschijnlijk toch de drivers voor W11 gebruikt en daarmee werkte het in 1e instantie wel, maar na de volgende dag het systeem opnieuw opgestart te hebben kreeg ik een internetsnelheid die maar op 4 a 5 MB zat (terwijl ik normaal gesproken boven de 250MB zit). Dus contact gezocht met Azerty en het probleem voorgelegd. Ze waren op zich wel behulpzaam maar konden me niet helpen met het oplossen van het probleem. Ik kreeg later die dag een mailtje van Azerty met daarin twee links naar websites die mogelijk het probleem zouden oplossen.

Toch maar besloten om Windows er weer af te gooien en opnieuw te installeren. Maar nu met de WIN10 drivers. Tijdens de installatie lukte het echter niet om, VOOR WIN10 te installeren, de ethernet-drivers voor WIN10 te installeren. Dus toch weer Windows geinstalleerd zonder internet-aansluiting. Ik was bang dat het dus weer niet zou lukken. Na de Windows installatie de ethernet-drivers (Win10) geinstalleerd en toen werkte mijn internet weer. Tot en met vandaag zelfs, dus ik hoop dat het zo blijft werken.

Nogmaals dank voor jullie hulp.

En @Techneut ik ben het wel met je eens. Ook ik vind dat, wanneer ik een geassembleerd en getest systeem koop, ik er toch vanuit mag gaan dat alles werkt wanneer ik er een officiële versie van Windows op zet. Dit was de reactie van Azerty:

Onze collega kan niet één oplossing geven waarbij hij kan garanderen dat het probleem direct wordt opgelost.
Een probleem als dit kan een hoop oorzaken hebben. Van bijvoorbeeld een Windows update tot een defecte netwerk adapter of een conflict tussen de PC en router (ook als andere apparaten wel op hetzelfde netwerk internet hebben).
Dit is een “bekend” probleem bij Windows, in de zin dat andere mensen (op het internet) dit probleem ook eens eerder hebben gehad.
Met als gevolg dat er veel troubleshooting al eerder is gedaan door andere mensen en dit is terug te vinden door de foutmelding op te zoeken.
Dus wat onze collega eigenlijk het beste kan aanraden is om de troubleshooting van de sites hieronder [1] [2] te volgen.
Sommige oplossingen heb je misschien al wel geprobeerd of sommige zullen er wel dubbel instaan.
De stappen worden redelijk uitgebeeld echter afhankelijk van de computer kennis die je hebt kunnen bepaalde stappen redelijk geavanceerd zijn (onze collega kan bijvoorbeeld niet aanraden zomaar het register aan te passen). Mochten er daarom vragen komen over bepaalde stappen dan horen we deze graag.
Mocht je nou de stappen zijn doorlopen en het probleem is er nog steeds, dan zou een nieuwe verse installatie van Windows nog een mogelijkheid zijn.
Echter zouden wij dit tot het laatst bewaren i.v.m. de activatie code die mogelijk problemen gaat geven hiermee.
[1] https://windowsreport.com...ngs%20and%20disable%20QoS.
[2] https://appuals.com/ether...a-valid-ip-configuration/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

103720 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:37:
@ricardo246 , @The Executer

Kleine update, op woensdag gemeld dat alles werkte,....op donderdagochtend,....problemen. Waarschijnlijk toch de drivers voor W11 gebruikt en daarmee werkte het in 1e instantie wel, maar na de volgende dag het systeem opnieuw opgestart te hebben kreeg ik een internetsnelheid die maar op 4 a 5 MB zat (terwijl ik normaal gesproken boven de 250MB zit). Dus contact gezocht met Azerty en het probleem voorgelegd. Ze waren op zich wel behulpzaam maar konden me niet helpen met het oplossen van het probleem. Ik kreeg later die dag een mailtje van Azerty met daarin twee links naar websites die mogelijk het probleem zouden oplossen.

Toch maar besloten om Windows er weer af te gooien en opnieuw te installeren. Maar nu met de WIN10 drivers. Tijdens de installatie lukte het echter niet om, VOOR WIN10 te installeren, de ethernet-drivers voor WIN10 te installeren. Dus toch weer Windows geinstalleerd zonder internet-aansluiting. Ik was bang dat het dus weer niet zou lukken. Na de Windows installatie de ethernet-drivers (Win10) geinstalleerd en toen werkte mijn internet weer. Tot en met vandaag zelfs, dus ik hoop dat het zo blijft werken.

Nogmaals dank voor jullie hulp.
Goed om te horen dat de installatie gelukt is, en je nu de juiste drivers erop hebt gekregen! Hopelijk loop je nu eerst niet weer tegen problemen aan. 1 voordeel: op deze manier leer je je pc wel goed kennen en weet je wat er nodig is om deze goed te laten draaien.
En @Techneut ik ben het wel met je eens. Ook ik vind dat, wanneer ik een geassembleerd en getest systeem koop, ik er toch vanuit mag gaan dat alles werkt wanneer ik er een officiële versie van Windows op zet. Dit was de reactie van Azerty:

Onze collega kan niet één oplossing geven waarbij hij kan garanderen dat het probleem direct wordt opgelost.
Een probleem als dit kan een hoop oorzaken hebben. Van bijvoorbeeld een Windows update tot een defecte netwerk adapter of een conflict tussen de PC en router (ook als andere apparaten wel op hetzelfde netwerk internet hebben).
Dit is een “bekend” probleem bij Windows, in de zin dat andere mensen (op het internet) dit probleem ook eens eerder hebben gehad.
Met als gevolg dat er veel troubleshooting al eerder is gedaan door andere mensen en dit is terug te vinden door de foutmelding op te zoeken.
Dus wat onze collega eigenlijk het beste kan aanraden is om de troubleshooting van de sites hieronder [1] [2] te volgen.
Sommige oplossingen heb je misschien al wel geprobeerd of sommige zullen er wel dubbel instaan.
De stappen worden redelijk uitgebeeld echter afhankelijk van de computer kennis die je hebt kunnen bepaalde stappen redelijk geavanceerd zijn (onze collega kan bijvoorbeeld niet aanraden zomaar het register aan te passen). Mochten er daarom vragen komen over bepaalde stappen dan horen we deze graag.
Mocht je nou de stappen zijn doorlopen en het probleem is er nog steeds, dan zou een nieuwe verse installatie van Windows nog een mogelijkheid zijn.
Echter zouden wij dit tot het laatst bewaren i.v.m. de activatie code die mogelijk problemen gaat geven hiermee.
[1] https://windowsreport.com...ngs%20and%20disable%20QoS.
[2] https://appuals.com/ether...a-valid-ip-configuration/
Waar je rekening mee moet houden is dat je een systeem koopt wat in elkaar gezet is, en niet meer dan dat (ga ik even gemakshalve vanuit hoor ;) ). De Windows installatie moet je zelf doen (of had je dit als optie er bij genomen?). 1 van de dingen die daar dan bij hoort is de installatie van de drivers. Dat hoort er net zo bij, als brandstof/banden bij je auto. Het is een cruciaal onderdeel.

[ Voor 25% gewijzigd door The Executer op 11-07-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

The Executer schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:51:
[...]

Waar je rekening mee moet houden is dat je een systeem koopt wat in elkaar gezet is, en niet meer dan dat. De Windows installatie moet je zelf doen. 1 van de dingen die daar dan bij hoort is de installatie van de drivers. Dat hoort er net zo bij, als brandstof/banden bij je auto. Het is een cruciaal onderdeel.
Precies dit. Azerty is alleem verantwoordelijk voor het bouwen en testen van de hardware. Alles wat je er daarna zelf mee doet, dus ook Windows erop zetten en instellen, ben jij zelf verantwoordelijk voor en kun je Azerty niet verwijten.
Dan had je een PC van HP, Dell of Lenovo moeten kopen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Ik begrijp dat er dingen anders kunnen lopen tijdens een installatie van Windows en dat Azerty hier ook weinig tot niets aan kan doen.

Maar laat ik dan vandaag mijn andere schijven aan het inbouwen zijn en dan constateren dat de ventilator aan de voorzijde niet werkt. Azerty hierover gemaild en dan krijg ik te horen dat waarschijnlijk de kabel tijdens het transport is los geraakt en dat ik die zelf dan maar moet vast zetten.

Ik weet niet, maar ik heb toch mijn twijfels hierover. Kan me niet voorstellen dat zo'n kabel tijdens het transport los 'trilt'. Naar mijn mening zitten die, wanneer je ze goed aandrukt, toch zodanig stevig vast dat die niet tijdens een transport los trillen.

Dus nu maar op zoek naar de kabel die ik vast moet zetten. Want alle kabels zijn zodanig vast gezet met tiewraps en weggewerkt dat ik niet zo 1, 2, 3 zie welke kabel bij die ventilator hoort.
Pagina: 1