Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Slimme gordijnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tomboo91
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02-2024
Beste,

Binnenkort verhuis ik naar mijn nieuwe huis. Hier wil ik mijn huis wat slimmer maken op een aantal punten. Een van die dingen zijn de gordijnen.

Mijn wederhelft ergert zich er groen en geel aan dat ik 's-ochtends voor ik de deur uit ga niet even de moeite neem om de gordijnen open te gooien. (Ik ben het type kort douchen, aankleden, boterhammetje achter het stuur). Dus dit is een goed excuus om ook dit te automatiseren.

Ik heb geen bestaande gordijnrails en er moeten nog wat stroompuntjes gefreesd worden dus ik heb een "leeg" canvas. Het moet sowieso een rails worden en geen roede.

Het betreft twee ramen van 3,50 en 1,70 breed die in het midden moet sluiten. Ik heb zowel z-wave (rolgordijnen/zonwering dakramen) als zigbee (lampen, sensoren) beschikbaar en wil deze sturen met home assistent. Het wordt een permanenten oplossing, dus wil deze op 230v aansluiten. Een wens is dat deze ook in delen te openen/sluiten is.

Ik vind de Somfy producten er wel netjes uitzien. Deze lijken alleen op RF te werken, wat zou betekenen dat er wéér een hub bij komt.

Er is veel op de markt en de prijzen lopen bijzonder ver uit elkaar. Iemand een idee waar ik op moet letten? Goede ervaringen met bepaalde producten? Of juist totaal niet?

Ik hoor graag jullie ervaring.
Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door tomboo91 op 06-07-2022 21:06 ]

Alle reacties

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11 07:00
Ik kan je wel zeggen dat ik met de somfy erg tevreden ben. Heb zelf ook een zwave huis. Maar gordijnen en zonwering toch via tahoma box en home assistant. Je kan er meerdere afstandsbedieningen op aansluiten, naast de automatiseringen en ook kan je bijvoorbeeld gewoon het gorijn open trekken. Dat 'voelt' de motor en neemt het daarna van je oven. Is wel echt fijn en volgens mij ook beter dan wat de meeste andere oplossingen doen. Helaas inderdaad alleen op RF en niet op hun IO lijn. Dus geen huidige stand bekend dan.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb de Xiaomi aqara rails en motor die ik via Zigbee aanstuur (met zigbee2mqtt).

Betaalbaar (150 euro oid) en al een paar jaar naar tevredenheid in gebruik.

Hetgeen @SonOfSam beschrijft kan deze ook.