koffiezet apparaat aardlek eruit gek probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frits1977
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-09-2023
ik heb een Philips Grind & Brew HD7767/00 machine met kuren

als ik de stekker omdraai dan klapt de aardlek eruit op verschillende tijden bijv 18 minuten nadat de koffie klaar is. (haakse stekker stand nu snoer omhoog)
aardlek klapt er gelijk uit als ik de aarlek weer omhoog duwt. (alleen als hij al aan is geweest)

oke dus ben gaan analyseren....
stekker> ik kan die gewoon alle kanten opbuigen aardlek klapt er niet uit doormeten geeft ook geen problemen verder.

printplaat: geen water bij gekomen ziet er keurig schoon uit geen corrosie
kabels en aansluitingen zien er ook schoon en goed uit
ontkalken is ook gedaan.
aarde draad los gemaakt en afgeplakt... ook dat werkte niet

let wel alleen de onderkant losgemaakt hier zitten alle printplaten / aansluitingen van de koffiezet apparaat.
alles doorgemeten geen bijzonderheden gezien......

als ik de stekker (snoer naar beneden ) plaats in het stopcontact heb ik geen problemen
de koffiezet apparaat staat al uren aan en kan alles doen verder zonder dat de aardlek eruit knalt.

nu hoor ik je denken dan doe je toch altijd de snoer naar beneden....
maar dat gaat dus niet als je 2 haakse stekkers heb met 2 aansluitingen -)

wie o wie weet wat dit gekke probleem is?

ps dit gebeurt ook op een andere locatie dus niet alleen bij mij thuis

[ Voor 3% gewijzigd door frits1977 op 06-07-2022 19:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02:30
frits1977 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:40:
Wat. :|

Also meestal is het een hitteelement die langzaam aan het sterven is, meestal door een lekje in de buis bijvoorbeeld. Je zou de weerstand over de hitteelement nog kunnen doormeten om te kijken of het daar nog goed zit, dat zou niet hoger moeten zijn dan 40ohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:46
Het lijkt me dat de aardlek er enkel uit schiet bij een lage weerstand tussen fase en aarde en niet de nul en aarde (correct me if wrong). Dat zou mogelijk kunnen verklaren waarom de stand van de stekker invloed heeft. De fase en nul wisselen om in het apparaat bij het draaien van de stekker. Op een van de twee geleiders zou dan op een bepaald moment in de cyclus een lage weerstand naar de aarde zijn.

Echter:
Dit is niet verstandig, de aardlek schiet er namelijk niet voor niets uit. Als je je apparaat echter heb geïsoleerd van de aarde (er is ook geen pad naar aarde via het keukenblad oid) dan is dit apparaat niet de oorzaak zijn van het eruit schieten van de aardlek. Er kan dan immers geen lekstroom meer lopen die de aardlek kan meten. Kan het zijn dat de lekstroom toch ergens anders vandaan komt?

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-10 01:05

nhanssen

QVL is non-tweakers

nu hoor ik je denken dan doe je toch altijd de snoer naar beneden....
maar dat gaat dus niet als je 2 haakse stekkers heb met 2 aansluitingen -)
Dan gebruik je de niet-koffie apparaat stekker toch gewoon ondersteboven? Of klink ik nu gek?

Spec's PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
Dus je aardlekschakelaar slaat er uit, en je gaat van het apparaat dat dit veroorzaakt bewust de aardedraad loskoppelen.

Wat...

Wees blij dat je vandaag nog geen Darwin Award in de wacht hebt gesleept.

Ik zou er verder afblijven, de stekker er uithalen en dat toestel naar een reparateur brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
iets schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:07:
Het lijkt me dat de aardlek er enkel uit schiet bij een lage weerstand tussen fase en aarde en niet de nul en aarde (correct me if wrong). Dat zou mogelijk kunnen verklaren waarom de stand van de stekker invloed heeft. De fase en nul wisselen om in het apparaat bij het draaien van de stekker. Op een van de twee geleiders zou dan op een bepaald moment in de cyclus een lage weerstand naar de aarde zijn.
Nee. Om meerdere redenen:
* De weerstand tussen de fase en aarde doet er praktisch niet toe. Het gaat om een lekstroom die via de aarding wegvloeit. Bij sommige apparaten is dat "by design" (wat uiteraard niet hoort) waardoor er altijd een piepkleine lekstroom aanwezig is. Wanneer de lekstroom te groot wordt schakelt de aardlek uit. De aardlek doet niks met weerstand tussen fase en aarding.
* De fase en nul wisselen niet om bij het draaien van de stekker. Omdat we werken met een wisselspanning is de fase ook 50 keer per seconde nul. Het omdraaien van een stekker heeft daarom geen effect, behalve bij sommige apparaten waar een ontwerpfout in zit (zoals onze laptopkar met een oplaadcomputer...)

Het komt er in het kort op neer dat er een onderdeel in het apparaat is die een te grote lekstroom genereert waardoor de boel er uitklapt. Waarom dat alleen gebeurt wanneer fase en nul worden omgedraaid durf ik zo niet te zeggen. Kwestie van meten en nog eens meten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frits1977
hoe kan het dan dat als je de stekker omdraait er niks gebeurt?

nog steeds geen aardlek eruit alles doet het gewoon
ik heb alle aansluitingen gemeten op lekkage er is niks gevonden ook niet in de stekker.

het is echt alleen als de stekker/ snoer naar boven staat.
de problemen zijn sinds 2 weken daarvoor ook altijd de stekker/snoer naar boven gehad geen problemen

(aarde draad loshalen heb je die nog nodig dan met een aardlek schakelaar)

ps wat kan ik nog meer meten dan? ik heb alle contact punten doorgemeten aan de onderkant
ik verwacht niet dat er aan de bovenkant printplaten aanwezig zijn

kan het kwaad als ik nu deze stekker alleen aan de onderkant plaats? ik denk namelijk dat het een hele speurtocht word om echt uit te zoeken wat het probleem is.
en 150,- neertellen wil ik ook niet voor een nieuwe

[ Voor 30% gewijzigd door frits1977 op 06-07-2022 21:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
sypie schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Nee.

* De fase en nul wisselen niet om bij het draaien van de stekker. Omdat we werken met een wisselspanning is de fase ook 50 keer per seconde nul. Het omdraaien van een stekker heeft daarom geen effect, [...]
Nou en of de fase en de nul omdraaien bij het draaien van de stekker.

De nul is namelijk zoals de naam al aangeeft de nul, en de fase wisselt 50x per seconde van polariteit t.o.v. de nul: 50% van de tijd is de spanning positief t.o.v. de nul, de andere 50% negatief t.o.v. de nul.

OT: Gewoon een aardlek in het verwarmingselement, stekker omdraaien kan tijdelijk helpen maar ook dat houdt een keer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-10 17:15
De aardlek meet idd niks van weerstand. De stroom die naar het apparaat toe gaat via de fase moet exact gelijk zijn aan de hoeveelheid stroom die terugkomt door de nul. Zit er een lek dan komt niet alle stroom terug door de nul, die verdwijnt ergens, is dit verschil groter dan 30mA dan tript de aardlek. Het is dus eigenlijk een verschilmeting.

Meestal zitten de aardlekken in het verwarmingselement. Als de aardlek flink is kan je het met een multimeter tussen de aansluiting van het element en het metaal van het element meten, lage weerstand. Liefst doe je dit met een megger, dan meet je onder spanning. Als er geen aardfout in het element zit is de weerstand zit is de weerstand tussen de aansluiting van het element en het metaal (buis) hoog, liefst oneindig.

Omdraaien stekker kan tot gevolg hebben dat afhankelijk hoe het apparaat van binnen werkt de nul of de fase wordt geschakeld. Mogelijk kan dat het verschil met de stekker in de 2 standen verklaren.

[ Voor 8% gewijzigd door Stokertje op 07-07-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
vrilly schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:05:
[...]

Wat. :|

Also meestal is het een hitteelement die langzaam aan het sterven is, meestal door een lekje in de buis bijvoorbeeld. Je zou de weerstand over de hitteelement nog kunnen doormeten om te kijken of het daar nog goed zit, dat zou niet hoger moeten zijn dan 40ohm
Dit dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Als de stekker problemen geeft dan vervang je die toch gewoon.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02:30
digifun schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 05:43:
Als de stekker problemen geeft dan vervang je die toch gewoon.
Lees de reacties voordat je een ondoordachte antwoord plaatst?

En nog even als bonus als visualisatie, want ik heb niks beters te doen.
Op alle plaatjes is er een breuk te zien in de hitteelement(oranje ding met rode streep erdoor), en de pad van de stroom in paars

OP heet stekker met draad naar beneden, de schakelaar schakelt de fasedraad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCUEYYxBIcld1EEx4zVeBgDvpyg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Me8lkCSU5IFuyMSzlfuv7NaZ.png?f=user_large
Stroom loopt van fase naar nuldraad, de hitteelement heeft een lek/breuk maar is nog niet groot genoeg om problemen te veroorzaken hier. De stroom neemt de pad van de laagste weerstand, de pad naar aarde is nu nog te klein voor de aardlekschakelaar.

OP/thermostaat van koffieapparaat zet koffieapparaat uit nadat de koffie klaar is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-gjkJKSrv1xSKLra8xsLhxjf9g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IcxX8JGW8xby4GkNaYRDbbDY.png?f=user_large
De fasedraad wordt onderbroken, er loopt nergens stroom. Geen problemen!

OP heeft stekker nu zoals hij wilt, heeft net koffie gezet en de koffieapparaat gaat uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8bn4KbZ7-I6Sa1AFhroXs7xPqw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LwbUs6AFEcRK4sQTbiDNp0Oy.png?f=user_large
Hier is nu de nul en fasedraad omgewisseld door de omgedraaide stopcontact, de schakelaar schakelt nu de nuldraad ipv fase. Normaal is dit geen probleem, er kan nergens stroom naartoe.
In dit geval is er nog steeds de lek in de hitteelement, waardoor er een lekstroom van fase naar de aarde kan lopen, wordt deze lekstroom te groot gaat de aardlekschakelaar eruit.

Zonder aarde zoekt de stroom een andere pad naar de aarde, dit kan een RVS aanrechtblad zijn bijv, maar dit kan ook een persoon zijn
De enige oplossing is een nieuwe element, of een nieuwe apparaat. Elk andere oplossing is een pleister op de wond. Nu is de lekstroom nog niet zo groot, maar het wordt alleen maar erger en op een gegeven moment ook gevaarlijker als je geen aarde hebt. Dan zal de koffieapparaat ook de aardlekschakelaar doen afslaan tijdens de momenten dat hij normaal werkt.

Waarom alleen na het koffiezetten?
Het feit dat dit alleen na het koffiezetten gebeurd is simpel verklaard doordat er dan vocht in de hitteelement is gekomen icm het opwarmen en de reactie van het metaal op het opwarmen daarop. (metaal zet uit of wordt kleiner, daardoor vind water een weg om problemen te veroorzaken)

Waarom nog steeds met afgeplakte/gesaboteerde aardedraad?
De aardlekschakelaar meet het verschil tussen fase en nul, niet de stroom die over de aardedraad loopt. Er is daadwerkelijk een lekkage van stroom dat menselijk gevaar oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het kan prima ook nog een loszittend contact zijn (in de koffiemachine of ergens in een van de stopcontacten/dozen). Door genoeg vermogen te trekken warmt een los contact op en maakt dan ineens een lek ergens. Hadden we hier laatst nog. Helemaal omdat het uitmaakt hoe de stekker zit vind ik dit verdacht.

Simpele test: Zet eerst de aarde weer netjes vast en test dan met een andere flinke verbruiker op dat stopcontact, zeg een waterkoker ofzo. Als dan óók de aardlek uitslaat heb je een ander probleem dan je koffiemachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

vrilly schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:29:
[...]

Lees de reacties voordat je een ondoordachte antwoord plaatst?
Er wordt hier weer heel moeilijk gedaan en allerlei rare dingen bij gehaald, het meest logische is dat er iets niet goed in de stekker of draad zit en dat kan. Eerst dat vervangen,

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frits1977
bedankt voor alle reacties. en ook voor de mooie visualisatie. ik begin nu ook wat meer te begrijpen hoe zulke dingen werken.

dus al met al een mooi leer momentje met duidelijke advies!

Als de stekker kapot zou zijn dan zou ik ook een verschil meten met het buigen van de stekker ook in de aan stand heeft het geen invloed als ik flink buig alle kanten op daarom verwacht ik niet dat het in de stekker zit.

Ik zal de aarde weer normaal vast zetten.
Lekkage heb ik nergens gemeten op alle aansluitingen maar zal voor de zekerheid nogmaals een meting doen want idd het kan niet anders dat die er is.

ik lees veel gedoe met verwarmingselementen met koffiezet apparaten wel balen dat die zo snel kapot gaan
al heb ik ook nog een normale koffiezet apparaat van 15 jaar die niet kapot te krijgen is.
maar ja bonen koffie is gewoon lekkerder toch -)

dat de machine werkt met de stekker naar beneden is ook geen fijne gedachte omdat je weet dat er iets mis is met stekker naar boven. als ik het probleem gevonden heb laat ik het zeker even weten
Pagina: 1