Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-05 20:10
Situatie: Ik ben student en wil voor de zomervakantie bij twee werkgevers werken. Echter dien ik dan bij één loonheffingskorting toe te passen en de ander niet. Nu zat ik mij hierin te verdiepen en zit te grens op € 21.318 voor loonheffingskorting van 2022 zie bron hieronder. Hierboven zou deze pas invloed hebben. Als ik dus bij één werkgever "Nee" invul loop ik inkomsten mis, die ik uiteraard wel weer terugkrijg van de belastingdienst omdat ik onder de grens blijf. Maar dat geld wil ik nu hebben en niet achteraf nog krijgen.

Ik stelde daarom voor om bij beide werkgevers "Ja" in te vullen om zo de maximale inkomsten te kunnen krijgen. Doordat ik onder de grens blijf op jaarbasis zou dit dan niks uit moeten maken en zou ik geen boete of naheffing krijgen. Klopt dit?

Bron: https://www2.deloitte.com...en-heffingskortingen.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Hoewel het eigenlijk niet mag is je redenering correct en ga je er geen gezeur mee krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

En als je er toch toevallig of per ongeluk overheen gaat wordt het wel flink bijbetalen.

Dan krijgen we weer een klaagtopic over de gemene belastingdienst die altijd geld komt halen ;)

[ Voor 36% gewijzigd door YakuzA op 06-07-2022 18:37 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-05 23:47
Bel de belastingdienst en je weet het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Van wie mag het niet? In de meeste omstandigheden is het af te raden, omdat je initieel dan te weinig belasting betaalt, waardoor je later voor verrassingen kan komen te staan.

Maar uiteindelijk rekent de Belastingdienst correct met je af. Ik zie geen enkel bezwaar tegen het naar voren halen van wat TS anders achteraf alsnog terugkrijgt (aangenomen dat de berekening correct is). Het risico is geheel voor TS.

[ Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 06-07-2022 18:38 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-05 20:10
HenkEisDS schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:37:
Bel de belastingdienst en je weet het.
Inderdaad heb dit bericht getypt toen ik hoorde dat ik in een flinke wachtrij kwam te staan bij de belastingdienst.

Antwoord van de desbetreffende belastingmedewerker: "Je mag volgens de wet maar bij één werkgever loonheffingskorting toepassen. Doe je dit bij meerdere werkgevers dan kan je een boete riskeren. Dit wordt gedaan doordat mensen die bij meer werkgevers werken, vaak ook meer verdienen waardoor ze dus meer belasting betalen. Door de loonheffingskorting maar bij één werkgever toe te laten passen zorgt de belastingdienst ervoor dat het juiste bedrag aan belasting al binnen is mocht dit daadwerkelijk meer zijn. Om zo schulden bij de belastingbetaler te voorkomen en dus ook geen betalingsregeling toe te hoeven passen. Het is niet mogelijk om dit op een andere manier te regelen."

"Daarnaast stel dat er toch te veel geld wordt ingehouden, krijg je dit terug tijdens het bepalen van je inkomstenbelasting aan het eind van het jaar. Dit eerder terugkrijgen of een andere regeling treffen om meteen het juiste loon te krijgen is niet mogelijk."

Dus: maximaal bij één werkgever "Ja" invullen en het geld maar later terugkrijgen als er teveel is ingehouden helaas.

Een website waar de belastingmedewerker mij op wees is: https://www.belastingdienst.nl/tabellen

Hier kan je zien hoeveel geld er wordt ingehouden van je maandloon als je geen loonheffingskorting krijgt etc. Erg handige tool!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:50

Qwerty-273

Meukposter

De belastingdienst (tja waarom ook niet) is daar eigenlijk best duidelijk in:
Meer werkgevers?
Werk je tegelijkertijd bij meer dan 1 werkgever? Of heb je een uitkering en tegelijkertijd een baan? Vraag dan bij 1 werkgever de loonheffingskorting aan. Als je bij iedere werkgever loonheffingskorting aanvraagt, krijg je namelijk te veel korting op je belasting. Je moet dan waarschijnlijk achteraf belasting aan ons betalen.
Het is puur om jezelf te beschermen dat je achteraf toch nog belasting moet afdragen omdat er eventueel te veel loonheffingskorting is berekend. De belastingen kijken naar het inkomen over het hele jaar, het maakt voor de loonbelasting niet uit of je nou elke maand 1000 euro krijgt, of alleen in juli en augustus elke maand 6000 euro krijgt. Over het jaar genomen is het totaal precies hetzelfde (12k).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Met loonheffingskorting bedoel je arbeidskorting, je hebt ook de algemene heffingskorting.
De arbeidskorting mag je maar bij één werkgever per kalenderjaar toepassen en is maximaal €4.260 (tot €36.649 arbeidsinkomen). Het lijkt mij dat deze altijd achteraf over de werkgever met het hoogste arbeidsinkomen wordt verrekend. De algemene heffingskorting geldt voor alle inkomsten en is maximaal €2.888 (tot €21.318 verzamelinkomen).

Ik ken iemand die twee vergelijkbare parttime baantjes had met ieder een loon van iets meer dan €8.000. Zonder benul bij beide de arbeidskorting toegepast en geen belastingaangifte gedaan. Later heeft hij een naheffing gekregen dat voor één van de baantjes het volledige box 1 tarief moest worden betaald, ruim €3.000. Als het allemaal van één werkgever was geweest, had hij waarschijnlijk nauwelijks IB hoeven te betalen. Het hebben van meerdere laagbetaalde baantjes kan belastingtechnisch dus heel onvoordelig zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:51
J_C_W schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:50:
Ik ken iemand die twee vergelijkbare parttime baantjes had met ieder een loon van iets meer dan €8.000. Zonder benul bij beide de arbeidskorting toegepast en geen belastingaangifte gedaan. Later heeft hij een naheffing gekregen dat voor één van de baantjes het volledige box 1 tarief moest worden betaald, ruim €3.000. Als het allemaal van één werkgever was geweest, had hij waarschijnlijk nauwelijks IB hoeven te betalen. Het hebben van meerdere laagbetaalde baantjes kan belastingtechnisch dus heel onvoordelig zijn.
Nee, het hebben van meerdere baantjes kan belastingtechnisch níét onvoordeliger zijn dan het hebben op één baan met hetzelfde inkomen. De belasting die je betaalt, gaat namelijk op basis van het totale inkomensbedrag, niet op basis van het aantal werkgevers.
Bij meerdere werkgevers klopt het dat maar één de loonheffingskorting mag aanzetten op jouw verzoek, dus dat je mogelijk in het jaar zelf teveel belasting betaalt bij andere baantjes. Echter, het volgende jaar wordt bij je aangifte gekeken naar het totale inkomensbedrag en krijg je eventueel teveel betaalde belasting dan terug.

Diegene die jij kent en bij moest betalen, heeft dus simpelweg te weinig belasting afgedragen tijdens het jaar, omdat diegene bij meerdere werkgevers tegelijk de korting aan had staan.
Als diegene hetzelfde bedrag alleen bij één werkgever had gezeten, had hij inderdaad vermoedelijk het jaar erop níét bij hoeven te betalen, maar dat was dan alleen geweest omdat in het werkjaar zelf, diegene al genoeg (en dus meer) belasting had betaalt bij die ene werkgever.

Of je nou in een jaar bij een werkgever 11k en een andere 10k verdient of bij één werkgever 21k maakt niet uit. In beide situaties betaal je uiteindelijk over dat jaar dezelfde hoeveelheid belasting over die 21k aan looninkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:39
Ik heb jaren als student meerdere baantjes gehad waarbij de loonheffingskorting gewoon 'aan' stond. Nooit wat over gehoord. Wel uiteraard er zelf voor zorgen dat je niet teveel verdiend en netjes elk jaar aangifte doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:14
Pfoe wat staat er al een hoop onzin in dit topic 😭.
Rekening houden met loonheffingskorting is rekening houden met algemene heffingskorting en arbeidskorting. Als je het 2x aanvinkt dan gaat het in het geval van arbeidskorting nog wel redelijk goed, want die neemt toe tot een bepaald arbeidsinkomen. Voor wat betreft de algemene heffingskorting gaat het echter helemaal mis want beide werkgevers gaan rekening houden met 2800 algemene heffingskorting terwijl je er maar 1x recht op hebt. Oftewel te veel netto inkomen en als je nietsvermoedend je ib aangifte in gaat vullen krijg je de rekening gepresenteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-05 09:13

igmar

ISO20022

Jeanke117 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:00:
Situatie: Ik ben student en wil voor de zomervakantie bij twee werkgevers werken. Echter dien ik dan bij één loonheffingskorting toe te passen en de ander niet. Nu zat ik mij hierin te verdiepen en zit te grens op € 21.318 voor loonheffingskorting van 2022 zie bron hieronder. Hierboven zou deze pas invloed hebben. Als ik dus bij één werkgever "Nee" invul loop ik inkomsten mis, die ik uiteraard wel weer terugkrijg van de belastingdienst omdat ik onder de grens blijf. Maar dat geld wil ik nu hebben en niet achteraf nog krijgen.

Ik stelde daarom voor om bij beide werkgevers "Ja" in te vullen om zo de maximale inkomsten te kunnen krijgen. Doordat ik onder de grens blijf op jaarbasis zou dit dan niks uit moeten maken en zou ik geen boete of naheffing krijgen. Klopt dit?

Bron: https://www2.deloitte.com...en-heffingskortingen.html
Nee. Het loonheffingsformulier geeft duidelijk aan dat je het maar bij een werkgever mag toepassen. Bij meerdere WG's toepassen mag simpelweg niet, en zou je potentieel een boete kunnen opleveren.
Waarschijnlijk zal het wel loslopen, maar ik zou het niet doen : Het kan potentieel als fraude worden gezien, en dan lig je een aantal jaar onder een vergrootglas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Harm2211 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 08:05:
Pfoe wat staat er al een hoop onzin in dit topic 😭.
Rekening houden met loonheffingskorting is rekening houden met algemene heffingskorting en arbeidskorting. Als je het 2x aanvinkt dan gaat het in het geval van arbeidskorting nog wel redelijk goed, want die neemt toe tot een bepaald arbeidsinkomen. Voor wat betreft de algemene heffingskorting gaat het echter helemaal mis want beide werkgevers gaan rekening houden met 2800 algemene heffingskorting terwijl je er maar 1x recht op hebt. Oftewel te veel netto inkomen en als je nietsvermoedend je ib aangifte in gaat vullen krijg je de rekening gepresenteerd.
^^ Dit dus. Doe voorlopige aangifte over dit jaar als je niet wilt wachten op de teruggave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:50

Qwerty-273

Meukposter

Om de wettekst er bij te pakken, Artikel 23 Wet op de loonbelasting 1964
2 Indien de werknemer over loontijdvakken die geheel of gedeeltelijk samenvallen loon geniet uit meer dan een dienstbetrekking of vroegere dienstbetrekking dan wel van meer dan een inhoudingsplichtige en dit loon voor de berekening van de belasting niet wordt samengevoegd, kan de werknemer de heffingskorting voor de loonbelasting slechts in een dienstbetrekking dan wel tegenover een inhoudingsplichtige geldend maken.
Heel puur gezien kan je dus niet de heffingskorting bij meerdere werkgevers/inhoudingsplichtigen voor hetzelfde moment/tijdvak aanvragen volgens het bovenstaande stukje. Maar er staat echt geen boete op! De Belastingdienst is puur gericht dat jij aan het einde over het hele jaar de juiste belastingen hebt afgedragen. Doe je geen kloppende aangifte, of kom je in de problemen als er te veel korting is toegepast en je nog een stuk belasting op moet hoesten wat je al uitgegeven hebt, tja dat is wat anders.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:01
Qwerty-273 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:17:
Om de wettekst er bij te pakken, Artikel 23 Wet op de loonbelasting 1964

[...]

Heel puur gezien kan je dus niet de heffingskorting bij meerdere werkgevers/inhoudingsplichtigen voor hetzelfde moment/tijdvak aanvragen volgens het bovenstaande stukje. Maar er staat echt geen boete op! De Belastingdienst is puur gericht dat jij aan het einde over het hele jaar de juiste belastingen hebt afgedragen. Doe je geen kloppende aangifte, of kom je in de problemen als er te veel korting is toegepast en je nog een stuk belasting op moet hoesten wat je al uitgegeven hebt, tja dat is wat anders.
Als je je niet aan de wet houdt, kunnen daar consequenties aan vast zitten. En in het geval dat je bij 2 werkgevers loonheffingskorting laat toepassen ben je de wet aan het verbreken. Waarom zou de fiscus je dan geen boete kunnen opleggen?
Pagina: 1