Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Topicstarter
Even een korte situatieschets: werk al 6 jaar naar tevredenheid bij een middelgroot bedrijf (50-100 medewerkers). Momenteel betekent die 6 jaar werkervaring hier circa 4500 per maand + 13e maand + vakantie = netto iets meer dan 3K.

Ik zit nu bij een klant die aangeeft dat zij me na langdurige samenwerking heel graag in dienst zouden nemen (circa 2 jaar bij deze klant). Salaris komen we wel uit, en ik mag een startschot geven. Ze zijn er van overtuigd dat zij bruto-netto veel beter uitkomen dan huidige werkgever.

Maar: geen leaseauto. Omdat ik een net startbod wil doen, maar mezelf ook niet tekort wil doen, ben ik benieuwd hoe andere Tweakers de leaseauto in geld uit hebben gedrukt.
Ik zie hierin twee manieren:

1. Quick and dirty: ik heb nu een auto waar ik niet naar hoef om te kijken, gewoon nul komma nul zorgen qua mobiliteit. Het dichtste bij komt private lease, dan zit ik op ongeveer 600 euro per maand voor bijvoorbeeld een Kia Niro EV met 10k km. Dat zou betekenen dat de nieuwe werkgever me minimaal 600 euro netto méér moet betalen dan mijn huidige werkgever, puur om er niet op achteruit te gaan.

2. Wat ingewikkelder: zelf een auto kopen. Dan zou ik uitkomen op een auto van circa 4 jaar oud, voor 25K. Niveau Audi A4 of gelijk. Stel dat ik die over 4 jaar weer inruil voor een andere, dan zit ik op ongeveer 12,5K afschrijving per 48 maanden. Dat is 260 euro per maand. Als ik de ANWB autokosten tool erbij pak, kom ik voor de totale kosten op ongeveer 533 euro per maand.

Scheelt vrij weinig. Ik moet er dus sowieso 600 (-300 euro bijtelling) euro netto op vooruit gaan om het überhaupt te overwegen. Daarnaast wil ik bij een overstap natuurlijk ook nog een groei doormaken: minimaal 10%, liever richting de 20 met de huidige markt.

Dan kom ik al op 10% = 300 euro netto erbij + leaseauto compensatie = 6300 euro
= 9600 euro netto vooruitgang nodig om dit enigzins de moeite te maken.
Met een belastingtarief van 49,5% is dat 1200 netto.

Dat zou betekenen dat ik met een startbod van richting de 4500 + 18200 = 5700 euro moet gaan.... En dan ga ik er dus "eigenlijk" maar een schamele 10% op vooruit.

Anyone? Welke denkfout maak ik, of moet ik er gewoon echt zo hard ingaan?

*1e denkfout gerectificeerd, bijtelling á 300 euro meegenomen in berekening

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Volgens mij ga je er 1800 euro netto op vooruit bij zo'n voorstel. Geen kattenpis. Sommige mensen verdienen dat niet per maand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Jeroenneman schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:30:
Dat zou betekenen dat ik met een startbod van richting de 4500 + 1800 = 6400 euro moet gaan.... En dan ga ik er dus "eigenlijk" maar een schamele 10% op vooruit.

Anyone? Welke denkfout maak ik, of moet ik er gewoon echt zo hard ingaan?
Je mist ook nog dat je algemene heffingskorting en arbeidskorting minder worden in die range van salaris, dus netto is het zelfs nog minder dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:36
Even een vraagje? Wat betaal je nu aan bijtelling voor privégebruik? Want dat heb je niet meer bij private lease.
Dan is het verschil niet meer €600 netto kosten maar €600-bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:42

ralpje

Deugpopje

Ik reken dan meestal de kosten van de leaseauto (dus leaseprijs per maand plus brandstof) door. Die tel je bij je brutoloon op. Dan heb je een gelijkwaardige beloning. Daar ga je dan nog wat boven zitten omdat je wilt groeien, én je pakt netto sowieso wat extra omdat je geen bijtelling meer betaalt.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
Teleluvr schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:34:
Volgens mij ga je er 1800 euro netto op vooruit bij zo'n voorstel. Geen kattenpis. Sommige mensen verdienen dat niet per maand...
1800 euro bruto erbij is toch geen 1800 netto erbij? Zou mooi zijn als het zo werkt, maar volgens mij wil de Belastingdienst ook z'n portie nog zien.

Daarnaast: dit is mijn berekening. Juist omdat het verschil zó groot is, wil ik dat even ter discussie stellen.
ralpje schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:37:
Ik reken dan meestal de kosten van de leaseauto (dus leaseprijs per maand plus brandstof) door. Die tel je bij je brutoloon op. Dan heb je een gelijkwaardige beloning. Daar ga je dan nog wat boven zitten omdat je wilt groeien, én je pakt netto sowieso wat extra omdat je geen bijtelling meer betaalt.
Hier heb ik over nagedacht, maar dat leidt tot het volgende: hoeveel mijn werkgever nu bruto betaalt voor de auto, en dat simpelweg optellen bij het salaris, leidt er alleen maar toe dat de Belastingdienst daar een flinke hap uit neemt, en ik netto met minder auto overblijf. Want dan zou ik 800 euro bruto hoger inzetten, en hou ik daarvan 400 euro per maand over. Daarvan kan ik niet dezelfde auto's qua segment of leeftijd blijven rijden zonder er zelf op achteruit te gaan.

[ Voor 46% gewijzigd door Jeroenneman op 06-07-2022 17:40 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:12
[verwijderd]

[ Voor 111% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
Mar.tin schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:39:
Als je som klopt, en je wilt er niet op achteruit gaan: ja dan moet je er zo hard in gaan.

Aan de keerzijde, hoeveel bijtelling ben je nu kwijt die je niet hoeft te betalen als je zelf een auto hebt? Zit dat meegerekend in die €600? En hoeveel reiskostenvergoeding krijg je bij je nieuwe werkgever.

Als je zelf tevreden bent met het hierboven genoemde bedrag, en je blij voelt bij die nieuwe werkgever, waarom dan niet? Niet alles gaat om geld (soms wel) maar soms ook niet. Is de werkomgeving bij de nieuwe werkgever gelukkiger dan waar je nu zit?

En als laatste vraag, waarom zou je wél een EV leasen, maar bij privé koop een ICE kopen (of lees ik dat verkeerd?). Als je uit kan met een EV zou ik daar lekker in blijft rijden. Het is allemaal een beetje koffiedik kijken, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat je in 4 jaar "maar" 12,5k afschrijft op een 2ehands ICE van 25k. die nu al 4 jaar oud is.. al dan niet door verdere inburgering van de EV. Maargoed, dat is slechts mijn kijk op dat geheel.
De keuze voor ICE was puur omdat afschrijving bij EV nog niet helemaal lekker gaan door verschillende redenen. Dan zou ik als referentie een Model 3 nemen, maar die hebben nauwelijks afgeschreven. Dan kom je erg laag uit qua kosten, en dat is niet helemaal werkbaar op de lange termijn.

Qua "niet-materiele" voordelen kom ik eigenlijk alleen uit op reisafstand: kwartiertje fietsen (dus reiskostenvergoeding gaat hem niet worden) in plaats van uur rijden. Maar dat rijden gebeurt ook maar één of twee dagen per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb ook zo'n aanbod gehad en heb het redelijk grof berekend met 2 paden. De 1e de bijtelling en het leasebudget van m'n werkgever, dit kan je dan bij je salaris optellen tot je 'werkelijke salaris' en de ander was "wat zou het kosten als ik ditzelfde model zou private leasen". Dus stel je verdient 2500 en hebt een leasebudget van 500 euro. Dan heb je als je geen auto zou krijgen een salaris van 3000 euro, ietsje meer voor bijtelling maar oke. En het kost je 600 euro per maand om diezelfde auto te private leasen. Dan hou je van je bruto salaris misschien meer over, maar netto is het een stuk duurder. Dus is het 't pas waard als dat verschil gecovered is.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
SmurfLink schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:58:
Ik heb ook zo'n aanbod gehad en heb het redelijk grof berekend met 2 paden. De 1e de bijtelling en het leasebudget van m'n werkgever, dit kan je dan bij je salaris optellen tot je 'werkelijke salaris' en de ander was "wat zou het kosten als ik ditzelfde model zou private leasen". Dus stel je verdient 2500 en hebt een leasebudget van 500 euro. Dan heb je als je geen auto zou krijgen een salaris van 3000 euro, ietsje meer voor bijtelling maar oke. En het kost je 600 euro per maand om diezelfde auto te private leasen. Dan hou je van je bruto salaris misschien meer over, maar netto is het een stuk duurder. Dus is het 't pas waard als dat verschil gecovered is.
Pad 1 gaf iemand anders hierboven ook als optie, maar leasebudget bruto-netto laten uitkeren leidt niet tot dezelfde uitkomsten. 800 euro bruto leidt tot een hele andere auto dan 400 euro netto ontvangen en opnieuw moeten besteden als consument.

Pad 2 ben ik inderdaad aan het verkennen, maar dat levert weer een behoorlijk hoge som op.

Uitkomst kan overigens ook gewoon zijn dat ik blijf zitten waar ik zit. Schijnbaar helemaal niet verkeerd als ik m'n eigen berekeningen mag vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
Dan kom ik al op 10% = 300 euro netto erbij + leaseauto compensatie = 6300 euro
= 9600 euro netto vooruitgang nodig om dit enigzins de moeite te maken.
Met een belastingtarief van 49,5% is dat 1200 netto.
Over de eerste € 69.399 betaal je 37,07% inkomsten belasting. De 49,5% geldt alleen voor het stukje daarboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:44

FreakNL

Well do ya punk?

Jeroenneman schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:03:
[...]

Pad 1 gaf iemand anders hierboven ook als optie, maar leasebudget bruto-netto laten uitkeren leidt niet tot dezelfde uitkomsten. 800 euro bruto leidt tot een hele andere auto dan 400 euro netto ontvangen en opnieuw moeten besteden als consument.

Pad 2 ben ik inderdaad aan het verkennen, maar dat levert weer een behoorlijk hoge som op.

Uitkomst kan overigens ook gewoon zijn dat ik blijf zitten waar ik zit. Schijnbaar helemaal niet verkeerd als ik m'n eigen berekeningen mag vertrouwen.
Daarom noemen ze die leaseauto ook de gouden kooi. Het is gewoon een prima secundaire arbeidsvoorwaarde, zeker met de huidige brandstofprijzen.

Het zijn keuzes. Heb ik ook moeten maken. Helemaal gecompenseerd kreeg ik hem niet, bedrijf wilde niet verder gaan dan mijn mobiliteitsbudget 1 op 1 over te nemen als bruto loon + KM-vergoeding. Op dat vlak ben ik er echt op achteruit gegaan. Km vergoeding is nooit volledig dekkend en sowieso is zijn privé meteen dure KMs. Op andere vlakken dan weer heel erg vooruit.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 06-07-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:03:
[...]

Je rekent pad 1 verkeerd door: 800 euro bruto erbij betekent ook geen bijtelling meer dus niet 400 netto meer, maar afhankelijk van je bijtelling dus meer. Los daarvan, is die 800e inclusief brandstofcomponent of ex? want anders zou je dat er ook nog bij willen tellen want dat 'krijg' je ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-05 23:14

Bolletje

Moderator Harde Waren
frickY schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:38:
[...]

Over de eerste € 69.399 betaal je 37,07% inkomsten belasting. De 49,5% geldt alleen voor het stukje daarboven.
Je hebt verlies van arbeidskorting en loonheffingskorting. In de praktijk betekent dat dat de echte belastingdruk hoger is bij die ranges. Goede indicatie is de tegen bijzonder tarief belastingschalen, voor salaris/geld/bonus wat je bovenop je huidige krijgt.
Tot een inkomen van 8.878 euro is het bijzonder tarief 0 %
Bij een inkomen tussen de 8.879 en 11.178 euro is het bijzonder tarief 37,07 - 4,54 = 32,53 %
Bij een inkomen tussen de 11.179 en 20.700 euro is het bijzonder tarief 37,07 - 28,46 = 8,61%
Bij een inkomen tussen de 20.701 en 21.317 euro is het bijzonder tarief 37,07 - 2,61 = 34,64%
Bij een inkomen tussen de 21.318 en 36.649 euro is het bijzonder tarief 37,07 + 3,40 = 40,47 %
Bij een inkomen tussen de 36.650 en 69.398 euro is het bijzonder tarief 37,07 + 11,87 = 48,94 %
Bij een inkomen tussen de 69.399 en 118.094 euro is het bijzonder tarief 49,50 + 5,86 = 55,36 %
Bij een inkomen van 118.095 euro of hoger is het percentage 49,50 %

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Ik heb destijds gevraagd om m'n leasebudget bij m'n bruto salaris en een eenmalige uitkering van 10000 euro als startbonus om een fatsoenlijk occasion te kopen. Daar werd eigenlijk niet moeilijk over gedaan en was binnen no time geregeld.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:44
JohnR schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:05:
Ik heb destijds gevraagd om m'n leasebudget bij m'n bruto salaris en een eenmalige uitkering van 10000 euro als startbonus om een fatsoenlijk occasion te kopen. Daar werd eigenlijk niet moeilijk over gedaan en was binnen no time geregeld.
die 10k is wel een goeie, alleen vooral een bonus om regelmatig over te stappen....

Ik heb toen ik van de markt naar de overheid stapte mijn leasebudget als ondergrens genomen. Daar zat ik uiteindelijk dik boven, omdat ik nu ook nog een prima reisregeling heb, waarbij ik alle kilometers declareer tegen 35cent als ik ze maak. Mijn thuiswerkplek is standplaats, min of meer, en al het overige zijn dienstreizen en die zijn heel regelmatig slecht met OV te bereiken en dan pak ik de auto. Dus mijn boodschap: probeer je vaste laste af te wentelen op je nieuwe werkgever en vervolgens kun je variabel mooi opvangen met verschillende kilometervergoedingen die je wellicht nog krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:57
Het voelt nu voor jou als een grote stap om van 4500 naar 5700 te gaan. Dat is het misschien ook. Maar eigenlijk ga je van 4500 + waarde leaseauto naar 5700. En dan valt het eigenlijk wel mee.

Waarde leaseauto:
Maandelijkse private lease termijn: €600
Maandelijks stroomverbruik: €75
Bijtelling: -€300
Eventuele eigen bijdrage prive: €0
Totaal: € 375 netto. Bruto dus €750

Maar, zoals iemand terecht ook opmerkte krijg je bij je nieuwe werkgever ook een kilometervergoeding. Dit is uiteraard een inschatting van mij: €75 per maand. Waarde: €150 bruto

Dus bij je huidige werkgever krijg je 4500 + 750 = 5250
Dan is dus een salaris van 5700 (+150 bruto reiskosten) helemaal niet zo raar.

Sidestep
Wat ook opvalt is dat je 'maar' 10km per jaar wil rijden, inclusief woon-werkverkeer. Klopt dat ook? Zo nee, dan is de waarde van je leaseauto ook hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:20
Ik heb vorig jaar in hetzelfde schuitje gezeten.
Had een lease auto en een andere organisatie wilde mij graag indienst hebben, maar bood geen lease auto. Ook geen bonus, wel soort van 13e maand. 36 uur ipv 40 uur.

Dus voor mijzelf het rekensommetje in Excel gemaakt. Alle plussen en minnen v.w.b. salaris op een rij gezet. Daarbij ook de bijtelling teruggerekend, want je betaald er immers wel voor!

Toen de auto, dat was lastiger. Ik heb gekeken naar wat voor een auto ik zelf daadwerkelijk zou willen aanschaffen en wat deze zou moeten kosten per maand. Dus onderhoud, brandstof, MRB, verzekering én afschrijving. Dus afgezien van het aanschafbedrag (maar dus wel afschrijving!) alles meegenomen, ook de vakantiekilometers e.d.
Dit bedrag kwam iets hoger uit dan de bijtelling die ik betaalde, al viel het mij alleszins mee. Het verschil bij mijn oude salaris opgeteld om als vertrekpunt te nemen in de onderhandelingen. Alles daarboven is, naar mijn mening, dan pas je salarisstijging.

En ja, dan moet je er dus netto best heel wat bij krijgen maar je wilt er immers niet op achteruit gaan toch? Vergeet ook niet dat een lease auto voor een bedrijf ook serieus knaken kost. Jij merkt alleen de bijtelling en eventueel eigen bijdrage, het bedrijf heeft ook gewoon de kosten van de lease auto en de brandstof.

Voor een eerlijk vergelijk heb ik ook rekening gehouden met 36/40 uur, maar dit was voor mij iets minder belangrijk. Immers moeten de maandelijkse lasten toch betaald worden door het salaris. De hypotheekverstrekker accepteert niet 4 uurtjes per week in natura ;)
Uiteindelijk overigens wel erg blij met 4x9 werken ipv 5x8, ik zou niet snel meer anders willen :)

Voor het volledig plaatje had ik ook moeten kijken naar het pensioen, dat heb ik niet gedaan. Dat was gewoon ondermaats en bij mijn nieuwe werkgever meer dan prima, geen rekensom aan gewaagd dus.

Hoe is het afgelopen? Nouja, het eerste aanbod was al hoger dan waar ik op gehoopt had. Dat maakte de keuze niet zo heel moeilijk. Plus dat een aantal andere aspecten ook erg prettig waren, maar niet zozeer in geld uit te drukken waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
Sovieto schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:56:
Het voelt nu voor jou als een grote stap om van 4500 naar 5700 te gaan. Dat is het misschien ook. Maar eigenlijk ga je van 4500 + waarde leaseauto naar 5700. En dan valt het eigenlijk wel mee.

Waarde leaseauto:
Maandelijkse private lease termijn: €600
Maandelijks stroomverbruik: €75
Bijtelling: -€300
Eventuele eigen bijdrage prive: €0
Totaal: € 375 netto. Bruto dus €750

Maar, zoals iemand terecht ook opmerkte krijg je bij je nieuwe werkgever ook een kilometervergoeding. Dit is uiteraard een inschatting van mij: €75 per maand. Waarde: €150 bruto

Dus bij je huidige werkgever krijg je 4500 + 750 = 5250
Dan is dus een salaris van 5700 (+150 bruto reiskosten) helemaal niet zo raar.

Sidestep
Wat ook opvalt is dat je 'maar' 10km per jaar wil rijden, inclusief woon-werkverkeer. Klopt dat ook? Zo nee, dan is de waarde van je leaseauto ook hoger.
Bij de nieuwe werkgever zit ik dichter bij huis, dus voor woon-werk zal ik dan 80% van de tijd de fiets pakken. Kilometervergoeding (wat ga ik daarmee vangen, 19 cent voor 10 km, gemaximeerd op 214 dagen per jaar = net 200 euro), enorme bonus om een auto uit te kiezen klinkt allemaal leuk, maar is in deze sector zeer ongebruikelijk (zorg).

Maar goed, alle berekeningen so far laten inderdaad vooral zien dat de leaseauto een behoorlijke waarde heeft, ongeacht hoe we precies rekenen. Ik zal eens gewoon beginnen op 5700 en kijken waar we stranden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:12
Ik zou starten op 6k ex. vakantiegeld. Gaat uiteindelijk toch in de onderhandeling naar beneden.

Daarnaast zou ik ook kijken naar de rest van je arbeidsvoorwaarden met impact:
- wat is de pensioenregeling, en voor wiens rekening komt de premie?
- vakantiedagen?
- thuiswerken/deeltijd/36 of 40 uur?
- zijn er bonussen en zijn de targets haalbaar/vergelijkbaar? (of had je in je huidige baan ook geen bonus)
- gaan er restrictieve bedingen worden opgenomen: concurrentie-/relatiebedingen?
- krijg je laptop/telefoon in bruikleen?

En dan hebben we het alleen over arbeidsvoorwaarden. Is het bedrijf leuk(er)? Collega's leuk(er)? Krijg je grotere kansen tot groei of een vervolgstap? Ook dat vertegenwoordigd waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimi-Alonso
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Je geeft aan dat het qua salaris wel goed komt. Zet hoog in en kom dan uiteindelijk tot een goede middenweg. Denk dat het zoals eerder aangegeven ook neerkomt op de andere arbeidsvoorwaarden (pensioen, vakantiedagen, thuiswerkregelingen etc.)

Ik heb zelf onlangs de omgekeerde situatie meegemaakt. Bij mijn nieuwe baan heb ik de optie tot een leaseauto, maar ik wou er niet op achteruitgaan t.o.v. vorige werkgever. Heb het nu zo onderhandeld dat ik er netto niet op achteruit ga inclusief leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jeroenneman schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:37:

Hier heb ik over nagedacht, maar dat leidt tot het volgende: hoeveel mijn werkgever nu bruto betaalt voor de auto, en dat simpelweg optellen bij het salaris, leidt er alleen maar toe dat de Belastingdienst daar een flinke hap uit neemt, en ik netto met minder auto overblijf. Want dan zou ik 800 euro bruto hoger inzetten, en hou ik daarvan 400 euro per maand over. Daarvan kan ik niet dezelfde auto's qua segment of leeftijd blijven rijden zonder er zelf op achteruit te gaan.
Vergeet niet mee te nemen dat voor een werkgever een auto een stuk goedkoper is om te geven dan hetzelfde bedrag als salaris. Immers over salaris moeten premies afgedragen worden en wordt vaak pensioen opgebouwd, bij een leaseauto is dat niet zo.

Wel goed om mee te nemen dat de markt om dit moment erg krap is, je kan prima 6500 bruto per maand vragen en kijken hoe daar op gereageerd gaat worden. Voor hen is een interne medewerker vele malen goedkoper dus ze gaan er flink op vooruit. Heb je enig idee wat ze nu voor je betalen als externe inhuur? Afhankelijk van je functie is 80-120 euro per uur geen gek bedrag, dat is heel wat meer dan 6500 euro bruto* per maand ;)

En let inderdaad op de overige voorwaarden zoals pensioen, studiemogelijkheden, eventuele flex budgetten, vakantiedagen,...

*Hier komen nog wat extra werkgevers lasten over, denk aan de 20 tot 30 procent. Alsnog ruim onder het bedrag dat ze kwijt zijn aan inhuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 08-07-2022 13:50 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:36
Jeroenneman schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:21:
[...]

Bij de nieuwe werkgever zit ik dichter bij huis, dus voor woon-werk zal ik dan 80% van de tijd de fiets pakken. Kilometervergoeding (wat ga ik daarmee vangen, 19 cent voor 10 km, gemaximeerd op 214 dagen per jaar = net 200 euro), enorme bonus om een auto uit te kiezen klinkt allemaal leuk, maar is in deze sector zeer ongebruikelijk (zorg).

Maar goed, alle berekeningen so far laten inderdaad vooral zien dat de leaseauto een behoorlijke waarde heeft, ongeacht hoe we precies rekenen. Ik zal eens gewoon beginnen op 5700 en kijken waar we stranden.
Wens je veel succes, hoop dat ze niet te moeilijk doen. Is toch altijd fijn als je een grote stap kan zetten.

Zag nog 1 klein dingetje in je (intussen aangepaste) berekening. Netto extra kosten voor auto x2 doen voor bruto is niet gehaald correct. Want bruto telt ook mee voor vakantiegeld en 13e maand. Dus effectief krijg je 16% meer dan je bruto maandsalaris. Dus zou eigenlijk (netto X2)/1.16 = bruto moeten zijn om daadwerkelijk hetzelfde over te houden netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Dat zie je verkeerd. De berekeningen laten zien dat de leaseauto een behoorlijke *kosten* heeft. De waarde van de leaseauto is dat je altijd naar de klant kunt. Dat kun je in je nieuwe baan ook zonder de lease auto dus de waarde van de leaseauto is bij de nieuwe baan een heel stuk minder ondanks dat je de kosten hetzelfde berekend.

Persoonlijk vindt ik het erg krom. De lease auto van je huidige baan is een "vergoeding" om te zorgen dat je representatief kunt komen waar je moet zijn. In je nieuwe baan doe je dat door veel dichter bij huis te zitten.

Ik vindt dat je je veel te veel focust op "precies hetzelfde bezit hebben als je nu hebt". Terwijl je veel beter kunt focussen op wat redelijk is. In je nieuwe baan is een lease auto niet redelijk en dus ook niet zinnig om mee te rekenen. Kijk liever eens wat een normaal salaris is in je nieuwe baan. Dat is veel zinniger. Tenslotte beantwoord ik de vraag "Wat verdien je nu?" bij een solicitatie ook altijd met "Dat is niet belangrijk. Belangrijk is wat ik voor jullie waard ben".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
Croga schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:58:
[...]

Dat zie je verkeerd. De berekeningen laten zien dat de leaseauto een behoorlijke *kosten* heeft. De waarde van de leaseauto is dat je altijd naar de klant kunt. Dat kun je in je nieuwe baan ook zonder de lease auto dus de waarde van de leaseauto is bij de nieuwe baan een heel stuk minder ondanks dat je de kosten hetzelfde berekend.

Persoonlijk vindt ik het erg krom. De lease auto van je huidige baan is een "vergoeding" om te zorgen dat je representatief kunt komen waar je moet zijn. In je nieuwe baan doe je dat door veel dichter bij huis te zitten.

Ik vindt dat je je veel te veel focust op "precies hetzelfde bezit hebben als je nu hebt". Terwijl je veel beter kunt focussen op wat redelijk is. In je nieuwe baan is een lease auto niet redelijk en dus ook niet zinnig om mee te rekenen. Kijk liever eens wat een normaal salaris is in je nieuwe baan. Dat is veel zinniger. Tenslotte beantwoord ik de vraag "Wat verdien je nu?" bij een solicitatie ook altijd met "Dat is niet belangrijk. Belangrijk is wat ik voor jullie waard ben".
Dat is een leuke zienswijze, maar de auto gebruik ik ook privé (na corona misschien nog wel meer dan zakelijk). Ook bij de nieuwe werkgever is een auto wel noodzakelijk.

Een leaseauto is misschien niet redelijk bij de nieuwe werkgever, maar puntje bij paaltje komt er wel een auto voor de deur (maar dan privé afgetikt). Dat is door verschillende constructies veel duurder dan voor de huidige werkgever. Dan heb ik twee opties:

a. een goedkoop brik voor de deur, en daardoor kosten minimaliseren, terwijl ik autorijden wel leuk vind
b. een gelijkwaardige auto voor de deur als nu, maar dat leidt tot een flinke benodigde salarisverhoging.

Overigens bedankt aan iedereen voor de input. De mail met mijn startbod is de deur uit (afgerond naar 5500). Nu maar eens kijken wat ze daarvan zeggen. Het is een krappe markt, en ik zit helemaal niet slecht momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:39
Jeroenneman schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:10:
[...]

Dat is een leuke zienswijze, maar de auto gebruik ik ook privé (na corona misschien nog wel meer dan zakelijk). Ook bij de nieuwe werkgever is een auto wel noodzakelijk.

Een leaseauto is misschien niet redelijk bij de nieuwe werkgever, maar puntje bij paaltje komt er wel een auto voor de deur (maar dan privé afgetikt). Dat is door verschillende constructies veel duurder dan voor de huidige werkgever. Dan heb ik twee opties:

a. een goedkoop brik voor de deur, en daardoor kosten minimaliseren, terwijl ik autorijden wel leuk vind
b. een gelijkwaardige auto voor de deur als nu, maar dat leidt tot een flinke benodigde salarisverhoging.

Overigens bedankt aan iedereen voor de input. De mail met mijn startbod is de deur uit (afgerond naar 5500). Nu maar eens kijken wat ze daarvan zeggen. Het is een krappe markt, en ik zit helemaal niet slecht momenteel.
Heb je zeker gelijk in. Als ze je willen dan moet je ook alles meewegen wat voor jou belangrijk is (in dit geval een leaseauto).
Kan hier overheen gelezen hebben, maar heb je bij je potentiële nieuwe werkgever ook een 13e maand zoals je die nu al hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:08
[...]

Dan strand je op 5700 of lager. Tenzij je op 5K wil eindigen, zou ik zoiets nooit doen.

Sommige mensen moeten echt leren onderhandelen _O-

[ Voor 3% gewijzigd door xminator op 08-07-2022 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Mijn punt is eigenlijk: Het maakt voor de salarisonderhandeling niet echt uit. De nieuwe werkgever zal het een biet zijn dat jij een auto wilt rijden. Die betaald naar de waarde die je hem gaat leveren en dat wordt dan weer door de markt bepaald.

In feite zal de auto die je gaat rijden bepaalt worden door twee dingen;
- Hoe hoog een dure auto op je prioriteitenlijst staat
- Wat je marktwaarde is

Je kunt wel de auto mee gaan rekenen in je bod maar als je dat geld eenmaal hebt, is het het dan alsnog waard om een dure auto te rijden? Of gebruik je dat geld liever om zonnepanelen te kopen? Uiteindelijk verwacht ik niet dat je al dat geld opnieuw in een auto gaat stoppen als je eenmaal weet wat dat kost.....
👍 en 🤞 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:12
Focus je niet te veel op die auto. Het gebeurt in mijn ervaring nog veel te veel dat werknemers nog bijna bereid zijn hun halve inkomen weg te gooien om maar die leaseauto te krijgen.

Ik begrijp dat voor veel mensen mobiliteit en een wat luxe auto belangrijk zijn. De leaseauto is immers het énige naar buiten zichtbare component op basis waarvan de straat kan zien hoe het met hun buurman gaat. "Och de golf ingeruild op een polo, die zal tegenslag hebben gehad"

Maar een arbeidsrelatie is zó veel meer dan alleen je auto. Misschien krijgt je buurman nu opeens 6k bruto in plaats van 4.5k. Dan gaat het opeens juist véél beter met hem...

Ik had hoger ingezet, maar je zal je redenen hebben om van 5700 toch op 5500 in te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 16-02-2023
Heb je enig idee van je sell rate? Oftewel, wat betaalt de klant nu aan je werkgever per uur voor jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
xminator schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:21:
[...]

Dan strand je op 5700 of lager. Tenzij je op 5K wil eindigen, zou ik zoiets nooit doen.

Sommige mensen moeten echt leren onderhandelen _O-
Ik hou niet van handjeklap geneuzel. Als ze me vragen wat ik als voorstel heb, dan zeg ik gewoon eerlijk 5500. Als ze met iets lagers komen, dan zijn we ook snel genoeg klaar.

Onderhandelen moest vroeger bij de dealer of de marktkoopman. Daar doe ik ook niet aan mee. Misschien werkt het voor sommigen, maar ik ga er niet in mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aiii dat is wel laag hoor, ik had minimaal 6k bruto gekozen. Dat moet makkelijk kunnen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Mr. Stom schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:06:
Focus je niet te veel op die auto. Het gebeurt in mijn ervaring nog veel te veel dat werknemers nog bijna bereid zijn hun halve inkomen weg te gooien om maar die leaseauto te krijgen.

Ik begrijp dat voor veel mensen mobiliteit en een wat luxe auto belangrijk zijn. De leaseauto is immers het énige naar buiten zichtbare component op basis waarvan de straat kan zien hoe het met hun buurman gaat. "Och de golf ingeruild op een polo, die zal tegenslag hebben gehad"

Maar een arbeidsrelatie is zó veel meer dan alleen je auto. Misschien krijgt je buurman nu opeens 6k bruto in plaats van 4.5k. Dan gaat het opeens juist véél beter met hem...

Ik had hoger ingezet, maar je zal je redenen hebben om van 5700 toch op 5500 in te zetten.
Iedereen zit daar weer anders in, zelf heb ik geen rijbewijs (ben ouder dan 40 en heb het nooit nodig gehad voor werk). Maar ik heb ooit eens samen gewerkt met iemand die graag in een porsche zat elke dag en op een 1 kamer flat woonde in een of ander klein dorpje. Haar huis was destijds goedkoper dan haar auto (toen kon het nog).

Ieder zijn ding. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:28:
[...]

Aiii dat is wel laag hoor, ik had minimaal 6k bruto gekozen. Dat moet makkelijk kunnen.
CAO gebonden werkgever. Ik had ook met 7K kunnen komen aanzetten. Maar dat valt buiten alle schalen.

Ik ken de mensen op de afdeling goed, en over schaal en trede zijn de meesten erg open. 6K bruto had twee schalen boven normaal gezeten. Dat zou zéér uitzonderlijk zijn, en had HR nooit goedgekeurd.

Bij een werkgever in de software zou je dat anders best kunnen proberen, maar publieke sector kun je het ook weer niet te absurd maken (behalve als ZZP'er of detachering, want daar betalen ze grif voor getuige mijn huidige tarief).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
[...]

Optie c. een goedkoop brik voor de deur en een flinke salarisverhoging ;)

Je bod is de deur al uit en daar heb je ongetwijfeld goed over nagedacht. Maar, wellicht voor een volgende onderhandeling: het is niet jouw taak om het maximum aan je salaris te bedenken. Het initatief komt van je klant, dan kan die ook het openingsbod doen. Nu kan je alleen maar naar beneden.

edit:
ok, even gemist, overheid en salarisschalen. Daar zit inderdaad wel een grens aan.

[ Voor 3% gewijzigd door unifi op 08-07-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:38

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hoezo kan je alleen naar beneden? Als de werkgever je meer waard vindt, dan kan hij dat toch gewoon bieden? Doen wij ook, als iemand zelf lager inzet dan wij in gedachten hadden…

Lease auto ten gelde maken blijft altijd lastig. De nadelen (de verplichte reistijd naar klanten, ook als het straks weer slechter gaat, inhuur afgeschaafd wordt en je dus weer anderhalf uur enkele reis hebt) kan je meerekenen.

Jaren geleden heb ik ook de overstap gemaakt waarbij de auto verdween, maar door het bijtellingstarief incl eigen bijdrage kon ik toen prima zelf een auto rijden. Als je niet in de hoogste schaal zit en niet 22% bijtelling hebt, dan wellicht niet, maar dat was niet van toepassing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
unifi schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:46:
[...]

Optie c. een goedkoop brik voor de deur en een flinke salarisverhoging ;)

Je bod is de deur al uit en daar heb je ongetwijfeld goed over nagedacht. Maar, wellicht voor een volgende onderhandeling: het is niet jouw taak om het maximum aan je salaris te bedenken. Het initatief komt van je klant, dan kan die ook het openingsbod doen. Nu kan je alleen maar naar beneden.

edit:
ok, even gemist, overheid en salarisschalen. Daar zit inderdaad wel een grens aan.
Als we naar beneden gaan, dan zijn we klaar met praten. Ik heb in de mail ook duidelijk gezet dat 5500 het bedrag is waar ik minimaal voor ga denken aan een overstap.

Zij willen mij graag in dienst nemen, ik heb niet gesmeekt om een contract. Daarnaast, ik heb ze ook mondeling al toegelicht dat ik prima op m'n plekje zit, maar dat ik altijd opensta voor aanbiedingen. Daarop gaven zij dus als antwoord: doe maar een voorstel.

Als ze dus nu antwoorden met iets lagers, dan voldoet dat niet aan "doe maar een voorstel". En dan zijn we dus supersnel klaar, lekker efficiënt voor iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:20
Ik had nooit als eerste een salarisvoorstel gedaan. Voor mijn gevoel wordt het dan nooit hoger dan dat of je moet al echt een heel net persoon/organisatie treffen.

Aan de andere kant, als jij er tevreden mee hebt dan is het een goede deal natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jeroenneman schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:43:
[...]

CAO gebonden werkgever. Ik had ook met 7K kunnen komen aanzetten. Maar dat valt buiten alle schalen.

Ik ken de mensen op de afdeling goed, en over schaal en trede zijn de meesten erg open. 6K bruto had twee schalen boven normaal gezeten. Dat zou zéér uitzonderlijk zijn, en had HR nooit goedgekeurd.

Bij een werkgever in de software zou je dat anders best kunnen proberen, maar publieke sector kun je het ook weer niet te absurd maken (behalve als ZZP'er of detachering, want daar betalen ze grif voor getuige mijn huidige tarief).
Hmm dat is wel heel krap dan. Hier zit er redelijk wat ruimte en overlap tussen de schalen en is er vaak wel wat ruimte om in dezelfde functie een schaal hoger te zitten.

Maar als dit de max is dan daar voor gaan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:47

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Salaris komen we wel uit, en ik mag een startschot geven. Ze zijn er van overtuigd dat zij bruto-netto veel beter uitkomen dan huidige werkgever.
los van je berekening, dit is gewoon een héél duidelijk indicatie dat je best hoog kunt inzetten en het laatste dat je moet doen je zorgen gaan maken of dat 'te hard eringaan'...

De klant waar je nu werkt zal sowieso nu al véél meer dan je nettoloon betalen (inclusief die leaseauto).... dat kan vaak het dubbele zijn.
dat samen met de huidige inflatie (CPI op 9,6%, basisinflatie rond de 3,9%) is het helemaal niet raar dat je een stevig aanbod kunt doen en als zij er een probleem mee hebben moeten ze het gesprek niet beginnen door jou 'uit te dagen' een beginbod te doen (wat als ze dat 'startschot' noemen gewoon een beginpunt van een onderhandling is en best mogelijk dat hun bod er dan ietsjes onder zal liggen)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:46

Sebazzz

3dp

ZieMaar! schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:55:
Hoezo kan je alleen naar beneden? Als de werkgever je meer waard vindt, dan kan hij dat toch gewoon bieden? Doen wij ook, als iemand zelf lager inzet dan wij in gedachten hadden…

Lease auto ten gelde maken blijft altijd lastig. De nadelen (de verplichte reistijd naar klanten, ook als het straks weer slechter gaat, inhuur afgeschaafd wordt en je dus weer anderhalf uur enkele reis hebt) kan je meerekenen.
Niet iedereen die een leaseauto heeft rijdt regelmatig naar klanten. Er zijn er genoeg die het wel hebben omdat het standaard aanbod is, maar waarbij thuiswerken de norm is geworden. ;)

Ja, dat is een goede deal (voor mij), want ik reis misschien twee of drie keer per maand met de auto. De rest kantoor, met de NS Businesscard (metro).

Maar voor mij is het waarde. Ik kan zo'n mooie auto als ik nu rijdt niet privé rijden voor hetzelfde geld waarvan ik anders mijn leasevergoeding uitbetaald kreeg.

Feit is, is dat 800 euro leasevergoeding bijvoorbeeld maar ~400 netto is. Als ik 1600 extra wil bij de nieuwe werkgever omdat ik wel wil kunnen leasen, kan de werkgever beter van bruto loon 800 leasebudget te beschikking stellen waarmee je dus bruto je zakelijke leaseauto financiert in plaats van van nettoloon een privéauto.

[ Voor 13% gewijzigd door Sebazzz op 08-07-2022 17:15 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:03
Ik ga hier even meelezen, zit in een zelfde schuitje om een beslissing te gaan maken. Echter zou ik dan gaan van salaris zonder auto van de zaak, naar met een auto van de zaak. 40 naar 32 uur en een pensioensregeling vanuit het bedrijf ipv pensioenbijdrage en het zelf te regelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:08
ZieMaar! schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:55:
Stel jullie hebben tussen 70 en 100k in gedachten. Kandidaat komt zelf met 60k, jullie bieden dan zelf waarschijnlijk 70k maar in feite laat de kandidaat 30k extra liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:38

ZieMaar!

Moderator General Chat
xminator schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:58:
[...]

Stel jullie hebben tussen 70 en 100k in gedachten. Kandidaat komt zelf met 60k, jullie bieden dan zelf waarschijnlijk 70k maar in feite laat de kandidaat 30k extra liggen.
Nee, de schaak is tussen de 70 en 100k, de kandidaat schatten wij in op 85k (obv ervaring en in vergelijking met het team) en de kandidaat vraagt 75k. Die krijgt dan gewoon 85k.

Gebeurt overigens niet vaak dat het zo gaat hoor, meeste mensen zetten hoog in. Maar het komt voor.
sjtienuh schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:53:
Ik ga hier even meelezen, zit in een zelfde schuitje om een beslissing te gaan maken. Echter zou ik dan gaan van salaris zonder auto van de zaak, naar met een auto van de zaak. 40 naar 32 uur en een pensioensregeling vanuit het bedrijf ipv pensioenbijdrage en het zelf te regelen.
hou dus rekening met de verwachting die (mogelijk) met een lease auto meekomt. Als het arbeidsvoorwaarde is, dan minder, uiteraard. Minder uur werken is overigens echt heel fijn.

[ Voor 33% gewijzigd door ZieMaar! op 08-07-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Leaseauto's horen over het algemeen wel bij 'ambulante' functies, waarbij van je verwacht wordt dat je frequent naar klanten rijdt door het hele land. In mijn functie (consultant) geldt dan dat je reist in je eigen tijd, waarbij je met een beetje pech 10-20 uur per week in de auto zit (of in een hotel en je gezin nooit ziet). Bij het overschakelen naar een andere baan is dat wel een waarde die je mee zou moeten rekenen. Wat dat betreft zou het voor mij wel te verantwoorden zijn dat je bij een nieuwe baan niet het bedrag van de leaseauto erbij krijgt. Maar het ligt er maar net aan waarom je de switch maakt. Als het is om niet aldoor die reistijd te hebben, je gezin meer te zien, dan is het acceptabeler dan het voorbeeld van de topic starter, dat je goed op je plek zit en juist zij je vragen om bij hen te komen werken.

Lijkt me dus een prima voorstel van de topic starter om genoemd salarisvoorstel te doen, maar ik kan mij ook voorstellen dat de potentiële nieuwe werkgever zegt: maar wacht, je hebt bij ons geen enorme reistijden meer en dus betalen we daar ook niet voor. Daarnaast zit je bij veel non-profit organisaties vast aan salarisschalen waar je niet zomaar ver buiten kunt vallen. Ben ook wel eens bij een klant in de zorg gevraagd of ik daar vast wilde werken. Het was niet zoals bij de ts van: doe maar een voorstel, maar de functie viel gewoon in een schaal met een bepaald max. salaris.

[ Voor 13% gewijzigd door Palomar op 08-07-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
Palomar schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:15:
Leaseauto's horen over het algemeen wel bij 'ambulante' functies, waarbij van je verwacht wordt dat je frequent naar klanten rijdt door het hele land. In mijn functie (consultant) geldt dan dat je reist in je eigen tijd, waarbij je met een beetje pech 10-20 uur per week in de auto zit (of in een hotel en je gezin nooit ziet). Bij het overschakelen naar een andere baan is dat wel een waarde die je mee zou moeten rekenen. Wat dat betreft zou het voor mij wel te verantwoorden zijn dat je bij een nieuwe baan niet het bedrag van de leaseauto erbij krijgt. Maar het ligt er maar net aan waarom je de switch maakt. Als het is om niet aldoor die reistijd te hebben, je gezin meer te zien, dan is het acceptabeler dan het voorbeeld van de topic starter, dat je goed op je plek zit en juist zij je vragen om bij hen te komen werken.

Lijkt me dus een prima voorstel van de topic starter om genoemd salarisvoorstel te doen, maar ik kan mij ook voorstellen dat de potentiële nieuwe werkgever zegt: maar wacht, je hebt bij ons geen enorme reistijden meer en dus betalen we daar ook niet voor.
Het was inderdaad eerst een functie met veel reistijd, maar sinds de pandemie wordt er 70-80% thuisgewerkt.

Management heeft wel nagedacht om de auto's te schrappen, maar dat zou echt lose-lose zijn. Voor hun is de auto een gunstige voorwaarde die ze kunnen bieden, voor de medewerkers is een voorwaarde verliezen nooit leuk, en is het ook een flink mooie regeling. Dus nu heeft iedereen een leaseauto, terwijl ze eigenlijk zakelijk slechts één of twee dagen per week nodig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

ZieMaar! schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:16:
[...]

Nee, de schaak is tussen de 70 en 100k, de kandidaat schatten wij in op 85k (obv ervaring en in vergelijking met het team) en de kandidaat vraagt 75k. Die krijgt dan gewoon 85k.
Netjes dat jullie dat doen, maar de meeste bedrijven zullen dat echt niet doen. Die zien een directe besparing van €10.000 (en misschien nog wel meer... want zo'n kandidaat zet vaak wat hoger in en verwacht dus waarschijnlijk al een iets lager tegenbod)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-04 15:41
Jeroenneman schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:58:
[...]

Als we naar beneden gaan, dan zijn we klaar met praten. Ik heb in de mail ook duidelijk gezet dat 5500 het bedrag is waar ik minimaal voor ga denken aan een overstap.

Zij willen mij graag in dienst nemen, ik heb niet gesmeekt om een contract. Daarnaast, ik heb ze ook mondeling al toegelicht dat ik prima op m'n plekje zit, maar dat ik altijd opensta voor aanbiedingen. Daarop gaven zij dus als antwoord: doe maar een voorstel.

Als ze dus nu antwoorden met iets lagers, dan voldoet dat niet aan "doe maar een voorstel". En dan zijn we dus supersnel klaar, lekker efficiënt voor iedereen.
Leuk topic, waar ik zelf ook mee worstel in vergelijkbare situatie.

@Jeroenneman ben je er al uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bolletje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:28:
[...]

Je hebt verlies van arbeidskorting en loonheffingskorting. In de praktijk betekent dat dat de echte belastingdruk hoger is bij die ranges. Goede indicatie is de tegen bijzonder tarief belastingschalen, voor salaris/geld/bonus wat je bovenop je huidige krijgt.

[...]
Je kan ook met de tabel loonheffing werken https://download.belastin...d_nl_std_alg_20220101.pdf dan kan je het verschil in af te dragen loonheffing tussen beide bedragen uitrekenen en dus wat je van bruto naar netto gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:42

TiMMieJ

PSN: Orixez

Wat ik zo niet lees maar wat vaak ook meespeelt is dat een hoger bruto loon in alles percentage's door rekent. Dus pensioen inleg is hoger want x% van bedrag, vakantiegeld is hoger, verhoging in % is meteen een hoger bedrag. Dat zijn allemaal wel dingen die meespelen in een onderhandeling.

Zelf heb ik dit ook gedaan met de overstap:

- Loon;
- Leasebedrag a 750;
- Telefoonkosten;
- Pensioen inleg.

Alles bij elkaar opgeteld en dat omgezet in een overzicht. Uiteindelijk bleek dat mijn vorige werkgever in mijn berekening bijna gelijk was dus er toen nog 10% bij gedaan.
Pagina: 1