2e installatie op hetzelfde dak (andere oriëntatie)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenV
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-03-2023
Beste allen,

Ik heb een vraag over hoe ik best mijn huidige zonnepaneleninstallatie zou uitbreiden. Het leek me best een eigen topic te starten, maar als dit eerder in één van de algemene topics thuishoort, laat gerust iets weten.

De huidige installatie (geplaatst mei 2022) is als volgt:

- 23 panelen DMEGC 395 Wp
- SolarEdge SE5000H omvormer (1 fasig)
- 23 S440 optimisers

16 panelen zijn zuid-oost gericht (122° onder een hellingshoek van 45°) en 7 panelen zijn noord-west gericht (302° onder een hellingshoek van 45°).

Geschatte jaarproductie is 8,31 MWh.

Jammer genoeg had ik nog niet voldoende opzoekingen gedaan op dat moment en heb ik niet overwogen om mijn dak volledig vol te laten plaatsen.

Op de noord-west kant, zou ik makkelijk nog 14 panelen kunnen bijplaatsen. De huidige omvormer is al redelijk ondergedimensioneerd tav de panelen, maar hetgeen afgetopt wordt is beperkt en volgens de installateur en de SolarEdge applicaties zou deze omvormer toch de beste keuze zijn.

Als ik 14 panelen zou bijplaatsen, wat lijkt jullie dan de beste optie?

- Een bijkomende kleinere omvormer (3 of 4 kW) op een andere fase? Onze elektriciteitsaansluiting is 3 fasig (32A 3x400V+N).
- Dan wel huidige omvormer vervangen door een zwaarder driefasig model.
- Bijkomende vraag: aangezien de bijkomende panelen slechts in één richting zouden liggen en er geen schaduw op de panelen valt: ook voor een SolarEdge systeem gaan dan wel gewoon een stringsysteem?

Alle tips zijn welkom. En ik besef natuurlijk dat het efficiënter had gekund als we onmiddellijk besloten hadden het ganse dak vol te leggen...

Indien het relevant zou zijn voor het advies, mijn woning is gelegen in België.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:33
Ik vraag me -maar dat is gewoon offtopic, dat weet ik - me vooral af waarom je zoveel wil opwekken als je het niet kunt salderen. Betreft het ook bedrijfsmatig vebruik..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenV
De reden is voornamelijk dat er twee volledig elektrische auto's in aantocht zijn en dat we die overdag zouden kunnen opladen (omdat zowel mijn echtgenote als ik meerdere dagen per week thuis werken).

Daarnaast is er voor nieuwe installaties in België geen saldering meer (dat is toch als ik dat NL concept goed begrijp) maar wel een terugleververgoeding. Louter die vergoeding zou volstaan om de panelen economisch rendabel te maken, zonder zelf iets van de energie te gebruiken. Terugverdientijd in België tegen de huidige elektriciteitsprijzen is behoorlijk gunstig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Laatst online: 19:01
Dat wordt goedkoop rijden; eigen opgewekte stroom kost een 'fractie' t.o.v. Netstroom :)

Met dit gegeven én dat je in Nederland nog kan Salderen ben je een dief van je eigen portemonnee als géén panelen wil plaatsen maar wel de (financiële) ruimte hebt

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gramser schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:26:
Ik vraag me -maar dat is gewoon offtopic, dat weet ik - me vooral af waarom je zoveel wil opwekken als je het niet kunt salderen. Betreft het ook bedrijfsmatig vebruik..?
Ik heb toen ik 4 jaar geleden begonen ben met mijn zonnepanelen, en we toen voor het eerste tegen het einde van de salderingsregeling aan zaten te hikken, eerst eens gekeken wat extra panelen doen voor je eigenverbuik (zelfvoorzienendheid) Ik had al vrij snel door dat je panelen verdubbelen een stuk goedkoper is dan een opslag methode (moet je dak wel groot genoeg zijn) bv sunnydesign kan je helpen met simuleren. inmiddels is er natuurlijk e.e.a. veranderd qua prijzen, maar ik zou het waarschijnlijk weer zo doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
KoenV schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:18:
Beste allen,

Ik heb een vraag over hoe ik best mijn huidige zonnepaneleninstallatie zou uitbreiden. Het leek me best een eigen topic te starten, maar als dit eerder in één van de algemene topics thuishoort, laat gerust iets weten.

De huidige installatie (geplaatst mei 2022) is als volgt:

- 23 panelen DMEGC 395 Wp
- SolarEdge SE5000H omvormer (1 fasig)
- 23 S440 optimisers

16 panelen zijn zuid-oost gericht (122° onder een hellingshoek van 45°) en 7 panelen zijn noord-west gericht (302° onder een hellingshoek van 45°).

Geschatte jaarproductie is 8,31 MWh.

Jammer genoeg had ik nog niet voldoende opzoekingen gedaan op dat moment en heb ik niet overwogen om mijn dak volledig vol te laten plaatsen.

Op de noord-west kant, zou ik makkelijk nog 14 panelen kunnen bijplaatsen. De huidige omvormer is al redelijk ondergedimensioneerd tav de panelen, maar hetgeen afgetopt wordt is beperkt en volgens de installateur en de SolarEdge applicaties zou deze omvormer toch de beste keuze zijn.

Als ik 14 panelen zou bijplaatsen, wat lijkt jullie dan de beste optie?

- Een bijkomende kleinere omvormer (3 of 4 kW) op een andere fase? Onze elektriciteitsaansluiting is 3 fasig (32A 3x400V+N).
- Dan wel huidige omvormer vervangen door een zwaarder driefasig model.
- Bijkomende vraag: aangezien de bijkomende panelen slechts in één richting zouden liggen en er geen schaduw op de panelen valt: ook voor een SolarEdge systeem gaan dan wel gewoon een stringsysteem?

Alle tips zijn welkom. En ik besef natuurlijk dat het efficiënter had gekund als we onmiddellijk besloten hadden het ganse dak vol te leggen...

Indien het relevant zou zijn voor het advies, mijn woning is gelegen in België.
Niet-vol-leg-spijt? Join the club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenV
Haha "niet vol-leg-spijt", mooie uitdrukking :-).

En heeft iemand enige concrete tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
KoenV schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:06:

Zijn denk ik 2 opties, aansluiten op huidige set maar dan moet je naar een 3fase omvormer of een aparte simpele springomvormer kiezen en die op andere fase aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
KoenV schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:06:

ik tag @Ronald wel even.. ik weet weinig van SE (en wil dat graag zo houden :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
@twain4me niet anders dan dezelfde vraag bij een string systeem hoor... behalve dat je met niet identieke panelen kan werken...

@KoenV eerste stap is het beoogde systeem, met de uitbreiding, simuleren in designer.

Wat is de situatie met de vaste kosten bij een zeker (terug) te leveren vermogen nu bij jullie in België?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:03
Je geeft zelf 3 opties aan. Ik zou nooit voor vervanging gaan van de huidige omvormer. Die kun je alleen met zwaar verlies verkopen.
Op de bestaande omvormer bijzetten moet maar kunnen ivm spanningen en capaciteit. Als het met weinig aftoppen zou kunnen is het een optie.
Blijft de goedkoopste optie over: een aparte stringomvormer op een andere fase.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenV
OK, aparte stringomvormer lijkt dus de interessantste optie te zijn. Ik had zo al een vermoeden, maar goed om het bevestigd te zien.

@Ronald ja ik zal de installateur moeten contacteren om een simulatie te maken, maar ik denk dat hij al vol zit voor de rest van het jaar en dat hij enkel SolarEdge systemen plaatst.

Wat betreft de vaste kosten bij terug te leveren vermogen: er zijn voor zover ik weet in België enkel vaste kosten (prosumentarief) voor zij die nog een analoge/terugdraaiende teller hebben. Wij hebben een digitale teller en dan moet je denk ik enkel een contract met een energieleverancier aangaan voor de terugleveringsvergoeding. Ik moet het nog in detail bekijken. Jammer genoeg moet de installatie eerst aangemeld zijn bij de netbeheerder, wat al gebeurd is, maar de netbeheerder doet er momenteel meer dan 3 maanden over om installaties te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
@KoenV https://lumiworld.luminus...nieuwe-capaciteitstarief/

Er was een reden dat ik er naar vroeg.

Dit is wat je nu doet op 22 juni
https://www.thomasberger....w2=2765&temp_coeff2=-0.48

En met 14 erbij op NW
https://www.thomasberger....w2=8295&temp_coeff2=-0.48

Injectie is relatief slecht betaald in België, dus als je nu veel capaciteitstarief moet betalen om een paar zomermaanden niet af te toppen...
Hoeveel kWh je zou missen kun je met dezelfde waardes in Sunny Design bepalen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenV
Bedankt @Ronald

Het capaciteitstarief is nog niet in werking en het zou me niet verbazen als dit nog verder uitgesteld wordt.

Dat is ook enkel gebaseerd op afnamepieken. Injectiepieken (door de zonnepanelen) worden niet in rekening genomen.
Pagina: 1