Pakket kwijtgeraakt bij particuliere aankoop (ontvanger)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-05 15:35
Postnl is een pakket van mij kwijt geraakt. Ik ben helaas de ontvanger. De verkoper (een particulier) reageert niet, al ruim twee weken niet. Ik heb de adres gegevens van deze persoon.

Een klacht indienen bij Postnl is tegen een muur aanlopen als ontvanger, die doen helemaal niets, zelfs geen onderzoek instellen. Ook niet als je uitlegt dat de verkoper geen contact meer opneemt met mij.

Wat kan ik doen?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16
Weinig.
De opstelling van PostNL is correct, en aangezien jij niet de opdrachtgever / verzender bent gaan ze inderdaad geen onderzoek voor je starten.
Hoe weet je dat het pakket daadwerkelijk is verzonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:20
Je hebt toch echt met de verkoper te maken. Hij moet het voor jou oplossen.
Maar wellicht heeft hij niks verzonden? Heb je een track&trace en komt het gewicht overeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heb je al eens gezocht hier op het forum? Er zijn tientallen topics over precies hetzelfde.

De verzender heeft opdracht gegeven voor verzending en is 100% verantwoordelijk.

Het enige dat jij kan doen is aangifte doen. Als je gegevens hebt van die persoon is er een kans dat ze er iets mee doen, maar verwacht er niet te veel van.

PostNL heeft met jou niks te maken, jij hebt geen overeenkomst met ze voor deze verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik heb een Postnl track and trace, alle gegevens in de postnl app. Het is belachelijk dat je niets kunt als de verkoper niet meer reageert.

Aangifte realiseert ook in niets is mijn ervaring. Het enige waar de verkoper nu schuldig aan is , is dat hij geen contact opneemt. Het is geen oplichting, of diefstal. Waarvan zou ik aangifte moeten doen?

Postnl raakt het pakket kwijt, op zijn minst zouden ze een onderzoekje kunnen starten om het weer bovenwater te krijgen.

Het is makkelijk verschuilen 'dat ik geen opdrachtgever ben'. Feitelijk ben ik net zo goed een partij. Ik heb betaald voor de verzenden (via de verkoper)

[ Voor 64% gewijzigd door Cobb op 06-07-2022 16:36 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:05

Aganim

I have a cunning plan..

Cobb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:31:
Het is belangrijk dat je niets kunt als de verkoper niet meer reageert.
Voor jou wel, voor PostNL helaas niet. Heb je gebruik gemaakt van een verkoop/veilingplatform waar je wellicht nog een klacht kan indienen over de verkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:20
Ik heb een Postnl track and trace, alle gegevens in de postnl app. Het is belachelijk dat je niets kunt als de verkoper niet meer reageert.

Aangifte realiseert ook in niets is mijn ervaring. Het enige waar de verkoper nu schuldig aan is , is dat hij geen contact opneemt. Het is geen oplichting, of diefstal. Waarvan zou ik aangifte moeten doen?

Postnl raakt het pakket kwijt, op zijn minst zouden ze een onderzoekje kunnen starten om het weer bovenwater te krijgen.

Het is makkelijk verschuilen 'dat ik geen opdrachtgever ben'. Feitelijk ben ik net zo goed een partij. Ik heb betaald voor de verzenden (via de verkoper)
Mag je zo vinden, maar dat jij ervoor betaald hebt heeft PostNL niks mee te maken. jij hebt niet de opdracht gegeven maar de verkoper.

Maar komt het gewicht overeen met wat je ongeveer verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Het is zomer, wellicht zit de verkoper ergens op een camping zonder internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:00
Het valt niet onder strafrecht zolang er geen sprake is van duidelijke oplichting, denk ik zo. En als het niet onder strafrecht valt, denk ik dat de politie niet de aangewezen partij is om bij aan te kloppen.

Wat dan nog rest is civiel-recht, denk ik - ofwel een rechtszaak direct tegen de verkoper dat hij een overeenkomst niet nakomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06-2024
Heb je PostNL als eens op Twitter een bericht gestuurd? Vaak zijn ze snel bereid om je te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
hackint0sh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:51:
Heb je PostNL als eens op Twitter een bericht gestuurd? Vaak zijn ze snel bereid om je te helpen.
Ik gebruik geen Twitter of Facebook. Ik heb Postnl wel telefonisch gesproken maar bied geen oplossing.
Het is schandalig dat je tegenwoordig alleen openbaar 'klantvriendelijkheid' kunt verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
vanaalten schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:48:
[...]

Het valt niet onder strafrecht zolang er geen sprake is van duidelijke oplichting, denk ik zo. En als het niet onder strafrecht valt, denk ik dat de politie niet de aangewezen partij is om bij aan te kloppen.

Wat dan nog rest is civiel-recht, denk ik - ofwel een rechtszaak direct tegen de verkoper dat hij een overeenkomst niet nakomt.
Ja, misschien maar beginnen met een factuur sturen naar zijn adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De verkoper (degene die de dienst aanneemt van PostNL) is simpelweg verantwoordelijk voor de verzending + daar hebben zij de overeenkomst mee, niet met jou. ;)
Oplichting? Verduistering? Doe je niets, weet je zeker dat er niets gebeurd. Je weet nota bene wie het betreft, dus je hebt in dat oogpunt wat meer informatie. ;)
Waar gewerkt wordt, vallen spaanders, nu ben jij helaas de pineut. Vervelend voor je, maar je kunt er als ontvanger weinig niets aan doen.
Maar iedereen kan zeggen dat zij @Cobb zijn wanneer het pakket bezorgd wordt. Er zijn maar weinigen die kunnen zeggen dat zij de afzender zijn, want de afzender heeft een factuur of bonnetje gekregen van de verzending, met het bewijs betaald te hebben voor de verzending.

Je kunt op zich bij PostNL ook wel met ID-check verzenden (is niet hetzelfde als aangetekend) afnemen voor de bezorging van een pakket, maar afhankelijk van de waarde van het pakket is dat het gewoon zijn geld niet waard, want dat kost het nodige meer. Men wil liever zo goedkoop mogelijk verzenden. Ook al is het pakket verzekerd voor verzending, dan is dat een verzekering tussen verzender en PostNL, niet jou als ontvanger. Al doet men dan in de regel meestal niet moeilijk als je een Track & Trace code geeft en ze vraagt te onderzoeken waar het pakket blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:20
Ik heb een Postnl track and trace, alle gegevens in de postnl app.
Zie je ook daadwerkelijk dat Post NL het pakketje heeft ontvangen? Of is het nog in afwachting van een eerste scan? Welke status heeft het pakketje op dit moment?

Indien het laatste, dan treft Post NL geen blaam maar vermoedelijk de verkoper die het pakketje überhaupt niet naar het Post NL punt heeft gebracht. Getuige zijn niet reageren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Dutchy007 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:07:
[...]

Zie je ook daadwerkelijk dat Post NL het pakketje heeft ontvangen? Of is het nog in afwachting van een eerste scan? Welke status heeft het pakketje op dit moment?

Indien het laatste, dan treft Post NL geen blaam maar vermoedelijk de verkoper die het pakketje überhaupt niet naar het Post NL punt heeft gebracht. Getuige zijn niet reageren...
Pakket is verzonden, maar is al ruim twee weken kwijt. Het enige wat ik vraag aan POSTNL is dat ze een onderzoekje instellen en gaan zoeken naar mijn pakket. Meer niet. Niets ingewikkelds.

Ik had graag dat verkoper dat initieert maar die doet dat dus niet, die reageert nergens meer op. Vinkjes in MP blijven grijs (misschien geblokt) en hij heeft geen andere advertenties meer. (3 jaar actief, allemaal positieve reviews). Ik kan heb niet eens een review geven of melding maken aan MP. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Dan doe je niks. PostNL gaat je niet helpen, die hoeven je niet te helpen want juridisch gezien ben je geen partij, zelfs al vind jij van wel.

Jij hebt een overeenkomst met de verkoper, de verkoper moet zorgen dat het pakket bij jou komt, alles daartussen heb jij weinig mee te maken en is niet jouw probleem. Als het pakket niet aankomt en de verkoper niet meer reageert doe je aangifte van oplichting, want de verkoper is er vantussen met jouw geld en jij hebt je pakket niet ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
Zucht...

Ik weet dat je als ontvanger juridisch niets te makken hebt met PostNL. Maar zou dat uit moeten maken voor de klantvriendelijkheid van een bedrijf? Personeel in de supermarkt wijst je toch ook netjes de weg zonder dat je al voorbij de kassa bent geweest?

Ik kan het pakket zien in het overzicht in mijn postnL app, die staat al twee weken op sorteercentrum. Hoe simpel kan het zijn om daar een button aan toe voegen "kijk even waar mijn pakketje blijft hangen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Cobb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:16:
Zucht...

Ik weet dat je als ontvanger juridisch niets te makken hebt met PostNL. Maar zou dat uit moeten maken voor de klantvriendelijkheid van een bedrijf? Personeel in de supermarkt wijst je toch ook netjes de weg zonder dat je al voorbij de kassa bent geweest?
Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen. Je bent geen partij voor PostNL, maar voor de afzender. Hou ook in gedachten dat het nu vakantietijd is en het dus ook maar zo kan zijn dat diegene wellicht op vakantie is en daarom jou wellicht niet antwoord (zou in elk geval niet de eerste keer zijn dat het gebeurd). De afzender vertrouwde PostNL net zo goed dat het goed zou komen, immers.
Ik kan het pakket zien in het overzicht in mijn postnL app, die staat al twee weken op sorteercentrum. Hoe simpel kan het zijn om daar een button aan toe voegen "kijk even waar mijn pakketje blijft hangen".
En hoe moet PostNL dan weten in welk sorteercentrum ze moeten zijn en waar dat dan is in dat centrum? Magisch? Dat is toch juist het hele punt van een verloren pakket: het is er niet meer.

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 06-07-2022 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

CH4OS schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:17:
[...]
En hoe moet PostNL dan weten in welk sorteercentrum ze moeten zijn en waar dat dan is in dat centrum? Magisch? Dat is toch juist het hele punt van een verloren pakket: het is er niet meer.
TS heeft een Track&Trace code waarbij PostNL gewoon weet wáár het pakketje (incl. 'massa') door de verzender aangeboden is en wat het verdere verloop van de route náár TS is geweest.

Alleen: TS kán niets reclameren bij PostNL omdat hij niet de opdrachtgever is, dat is de verzender (waarvan de TS dan wél het adres heeft, schijnbaar).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
@CH4OS ik heb de track and trace code, gegevens van de verkoper en ontvanger. Alles wat kan de verkoper nog meer toevoegen dan dat ik zou kunnen? Zij kunnen op basis van de T&T toch zien waar het pakket voor et laatst gescanned is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:23
Cobb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:11:
[...]

Pakket is verzonden, maar is al ruim twee weken kwijt. Het enige wat ik vraag aan POSTNL is dat ze een onderzoekje instellen en gaan zoeken naar mijn pakket. Meer niet. Niets ingewikkelds.

Ik had graag dat verkoper dat initieert maar die doet dat dus niet, die reageert nergens meer op. Vinkjes in MP blijven grijs (misschien geblokt) en hij heeft geen andere advertenties meer. (3 jaar actief, allemaal positieve reviews). Ik kan heb niet eens een review geven of melding maken aan MP. 8)7
PostNL zal een onderzoek starten als je belt als de verzender en het pakketjes verzekerd verzonden is.
Na twee weken is het ook niet meer mogelijk om een onderzoek te starten bij PostNL.

[ Voor 21% gewijzigd door treative op 06-07-2022 17:24 ]

Sig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Jij bent geen klant van PostNL in dit geval, dat is de verzender. Dat je het pakket in de app ziet staat daar los van, dat is een dienst die ze aanbieden aan iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@treative en waarom kan het dan ineens wel door de ontvanger worden opgestart ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

treative schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:21:
[...]

PostNL zal een onderzoek starten als je belt als de verzender en het pakketjes verzekerd verzonden is.
Identiteitsfraude plegen helpt niet bij een onderzoek, mocht dat er later uit komen dan kan dat flink wat gezeik opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
treative schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:21:
[...]

@treative en waarom kan het dan ineens wel door de ontvanger worden opgestart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Cobb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:20:
@CH4OS ik heb de track and trace code, gegevens van de verkoper en ontvanger. Alles wat kan de verkoper nog meer toevoegen dan dat ik zou kunnen? Zij kunnen op basis van de T&T toch zien waar het pakket voor et laatst gescanned is.
Maar het hele punt is dan toch dat in het sorteercentrum het pakket kwijt is, hoe moeten ze dan kijken waar het is (in het sorteercentrum). Dat is toch het hele punt dat het pakket kwijt is? Moet het dan magisch terug komen of zo? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Will_M schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:20:
TS heeft een Track&Trace code waarbij PostNL gewoon weet wáár het pakketje (incl. 'massa') door de verzender aangeboden is en wat het verdere verloop van de route náár TS is geweest.
Vandaar de (cursieve) tekst "in het sorteercentrum". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
Oon schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:23:
[...]

Identiteitsfraude plegen helpt niet bij een onderzoek, mocht dat er later uit komen dan kan dat flink wat gezeik opleveren
Het helpt wel om een onderzoek te starten, voor het te laat is. Verloren pakketten komen bij PostNL op hun lost and found afdeling terecht wanneer er iets mis is. (barcode/adres/label) Zonder onderzoek blijft het daar ook liggen.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
treative schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:29:
[...]

Het helpt wel om een onderzoek te starten, voor het te laat is. Verloren pakketten komen bij PostNL op hun lost and found afdeling terecht wanneer er iets mis is. (barcode/adres/label) Zonder onderzoek blijft het daar ook liggen.
Maar waarom kan ik als ontvanger bij een verzekerd pakket wél een onderzoek opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
Omdat jij de dienst niet hebt afgenomen en geen overeenkomst met PostNL hebt.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
CH4OS schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:27:
[...]
Maar het hele punt is dan toch dat in het sorteercentrum het pakket kwijt is, hoe moeten ze dan kijken waar het is (in het sorteercentrum). Dat is toch het hele punt dat het pakket kwijt is? Moet het dan magisch terug komen of zo? :)
Sorry maar wat je nu zegt slaat helemaal nergens op. Ik zeg alleen maar dat ze op zoeken moeten naar mijn pakket op de plaatst waar deze het laatst gescand is. Niet om een magisch truukje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
treative schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:36:
Omdat jij de dienst niet hebt afgenomen en geen overeenkomst met PostNL hebt.
Dat weet ik (en is belachelijk btw), maar jij schreef hierboven dat ik dat als ontvanger wel zou kunnen als het pakket verzekerd verzonden was.

[ Voor 3% gewijzigd door Cobb op 06-07-2022 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05 22:46
Cobb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:38:
[...]

Sorry maar wat je nu zegt slaat helemaal nergens op. Ik zeg alleen maar dat ze op zoeken moeten naar mijn pakket op de plaatst waar deze het laatst gescand is. Niet om een magisch truukje...
Het is niet jouw pakket. Het is het pakket van de verzender. Jij bent pas eigenaar zodra het pakket over is gedragen wat PostNL betreft ben jij geen partij in hun overeenkomst met de verzender.

Kortom je moet bij de verzender zijn. Reageert hij niet stel hem dan in gebreke en start desnoods een civiele procedure tegen hem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:10
Cobb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:39:
[...]

Dat weet ik (en is belachelijk btw), maar jij schreef hierboven dat ik dat als ontvanger wel zou kunnen als het pakket verzekerd verzonden was.
Neen, hij schreef dat je kon bellen en doen alsof je de verzender was, om zo een onderzoek te starten. Is op zich fraude, maar zo zou je wel onderzoek kunnen starten.
PostNL zal een onderzoek starten als je belt als de verzender en het pakketjes verzekerd verzonden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
.Maarten schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:40:
[...]

Het is niet jouw pakket. Het is het pakket van de verzender. Jij bent pas eigenaar zodra het pakket over is gedragen wat PostNL betreft ben jij geen partij in hun overeenkomst met de verzender.
Dat weet ik, maar waarom kan Postnl zich niet klantvriendelijker opstellen. Het is niet strafbaar om op initiëring van de ontvanger even iemand te laten kijken in het sorteercentrum naar een verloren pakket. ER is niets wat ze tegenhoud afgezien van onwil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Cobb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:51:
[...]

Dat weet ik, maar waarom kan Postnl zich niet klantvriendelijker opstellen. Het is niet strafbaar om op initiëring van de ontvanger even iemand te laten kijken in het sorteercentrum naar een verloren pakket. ER is niets wat ze tegenhoud afgezien van onwil.
Jij bént geen klant (in deze)?

Dat klinkt héél kort door de bocht maar zo zit het contractueel helaas wél in elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:49
@Cobb Juridisch is de verkoper (ook via marktplaats) verantwoordelijk voor de bezorging. Tenzij er duidelijk is aangeven dat het op eigen risico wordt verzonden. Veel mensen zetten dat wel in de advertentie.
Dus als dat erbij stond, heb je echt pech.
De enige partij waar jij mee te maken hebt, is helaas voor jou, de verkoper. PostNL staat hier volledig buiten.

[ Voor 18% gewijzigd door chrisborst op 06-07-2022 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

chrisborst schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:58:
@Cobb Juridisch is de verkoper (ook via marktplaats) verantwoordelijk voor de bezorging. Tenzij er duidelijk is aangeven dat het op eigen risico wordt verzonden. Veel mensen zetten dat wel in de advertentie.
Dus als dat erbij stond, heb je echt pech.
De enige partij waar jij mee te maken hebt, is helaas voor jou, de verkoper. PostNL staat hier volledig buiten.
Of het er bij staat maakt niet uit, tenzij de verzender jou vraagt om de zending aan te melden bij PostNL en hem een kopietje te sturen.

Dat is ook de reden dat veel webshops geen retourlabel meer voor je maken, want als zij een retourlabel maken zijn zij degene met een overeenkomst, terwijl als ze je de retourkosten achteraf vergoeden jij degene met een overeenkomst bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Oon schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:02:
[...]

Of het er bij staat maakt niet uit, tenzij de verzender jou vraagt om de zending aan te melden bij PostNL en hem een kopietje te sturen.
Juridisch maakt dat zeker wel uit. We hebben het namelijk over consumenten die iets verkopen/versturen. Die zijn wettelijk niet verplicht dat risico voor verzending te nemen als ze dat vooraf aangeven. Bedrijven mogen dat niet, die vallen gewoon onder de wet kopen op afstand.
Daarom altijd erbij zetten als verkoper op MP.

Bron: https://www.consumentenbo...erpen/pakket-zoek-geraakt :

Particuliere aankoop, bijvoorbeeld Marktplaats
Bij een tweedehands aankoop bij een particulier hebben consumenten minder rechten dan bij kopen of verzenden naar een webshop, omdat het consumentenrecht niet geldt.

Check de advertentie
Raakt het pakket zoek dan hangen je rechten af van wat er staat in de advertentietekst. Staat daarin dat de verkoper het product verzendt of bezorgt, dan draagt die het risico. De verkoper moet als het pakket zoekraakt dan het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden.

Vermeldt de advertentie dat je het artikel moet ophalen en vraag je als koper toch om het op te sturen dan is dit voor eigen risico.

[ Voor 39% gewijzigd door chrisborst op 06-07-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Will_M schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:58:
[...]

Jij bént geen klant (in deze)?

Dat klinkt héél kort door de bocht maar zo zit het contractueel helaas wél in elkaar.
Onzin. Tuurlijk ben ik PARTIJ. Ik ben de ontvanger. Ik vind het verbazingwekkend dat jullie allemaal de niet klantvriendelijk opstelling van PostNL maar accepteren. Dat ik geen betalende klant bent hoeft ze juridisch gezien niet te beletten om naar een verloren pakketje te zoeken. Ze hoeven het juridische gezien niet, maar mogen (en kunnen!) het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

chrisborst schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:05:
[...]

Juridisch maakt dat zeker wel uit. We hebben het namelijk over consumenten die iets verkopen/versturen. Die zijn wettelijk niet verplicht dat risico voor verzending te nemen als ze dat vooraf aangeven. Bedrijven mogen dat niet, die vallen gewoon onder de wet kopen op afstand.

Bron: https://www.consumentenbo...erpen/pakket-zoek-geraakt
Suc-6 verzekerd als je dat civielrecht gaat proberen te halen... óf toch niet? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:32
[...]

Maar hoe ziet het pakket er dan uit meneer? Is het een bananen doos met vuilniszak er om heen? Of is het een oude monitordoos?

Meestal gaat het mis in het sorteercentrum als de label beschadigd raakt. En dan moet je weten hoe het pakketje er uit ziet. Anders is het zoeken naar een spelt in een hooiberg.

Maar als je de gegevens hebt gewoon aanpakken zoals je ook een bedrijf zou benaderen.

(Er even vanuit gaan dat er niet zoiets stond als verzending op eigen risico).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
chrisborst schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:05:
[...]

Bron: https://www.consumentenbo...erpen/pakket-zoek-geraakt
Het wordt dus (juridsich) gezien nog lekkerder in Nederland. Als de particuliere verkoper al niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor de verzending, en POSTNL niets doet voor de ontvanger. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Cobb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:07:
[...]

Onzin. Tuurlijk ben ik PARTIJ. Ik ben de ontvanger. Ik vind het verbazingwekkend dat jullie allemaal de niet klantvriendelijk opstelling van PostNL maar accepteren. Dat ik geen betalende klant bent hoeft ze juridisch gezien niet te beletten om naar een verloren pakketje te zoeken. Ze hoeven het juridische gezien niet, maar mogen (en kunnen!) het wel.
Ik zeg ook niet dat je géén partij in de distributieketen bent. Je bent nú alleen géén partij om bij PostNL te reclameren in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
loki504 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:09:
[...]

Maar hoe ziet het pakket er dan uit meneer? Is het een bananen doos met vuilniszak er om heen? Of is het een oude monitordoos?

Meestal gaat het mis in het sorteercentrum als de label beschadigd raakt. En dan moet je weten hoe het pakketje er uit ziet. Anders is het zoeken naar een spelt in een hooiberg.

Maar als je de gegevens hebt gewoon aanpakken zoals je ook een bedrijf zou benaderen.

(Er even vanuit gaan dat er niet zoiets stond als verzending op eigen risico).
IK heb een foto van het pakket in de app. Een donkerbruin kartonnen postpakket iets groter dan a4 formaat.
Niets staat PostNL in de weg om op zoek te gaan naar mijn pakketje, ze willen het alleen niet doen omdat ze dat Juridische gezien niet hoeven van de wet. Beseffen jullie wel hoe klant onvriendelijk dat is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Cobb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:07:
[...]

Het stukje dat je niet lijkt te snappen is dat jij een van de twee partijen bent in de overeenkomst tussen jou als koper en de verkoper. De verkoper heeft daarbij PostNL opdracht gegeven om het pakket te bezorgen, waarmee hij een overeenkomst is aangegaan met PostNL om daar de verantwoordelijkheid voor te nemen.

Hoe dan ook blijft dat jij voor PostNL geen partij bent, maar alleen voor de verkoper. De verkoper heeft de verplichting aan jou om het pakket te bezorgen, PostNL heeft die verplichting niet aan jou maar aan de verkoper.

Het verschil zit 'm in dat er geen drie partijen zijn in één overeenkomst, maar twee partijen in twee losse overeenkomsten. PostNL heeft alleen met jou te doen via de overeenkomst die jij met de verkoper hebt, en de verkoper blijft gewoon verantwoordelijk wannere PostNL hun overeenkomst met de verkoper niet naleeft.

Het heeft niks met klantvriendelijkheid te maken, want jij bent partij noch klant voor PostNL, dat is de verkoper.

Ik ben het overigens met je eens dat PostNL dit heel makkelijk op kan lossen, maar als hun opdrachtgever er niet om vraagt gaan ze daar geen manuren in steken.

[ Voor 5% gewijzigd door Oon op 06-07-2022 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:23
Cobb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:12:
ze willen het alleen niet doen omdat ze dat Juridische gezien niet hoeven van de wet. Beseffen jullie wel hoe klant onvriendelijk dat is?
Dat is niet klantonvriendelijk, want jij bent hun klant niet.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
[...]

IK heb een foto van het pakket in de app. Een donkerbruin kartonnen postpakket iets groter dan a4 formaat.
Niets staat PostNL in de weg om op zoek te gaan naar mijn pakketje, ze willen het alleen niet doen omdat ze dat Juridische gezien niet hoeven van de wet. Beseffen jullie wel hoe klant onvriendelijk dat is?
Ja het is klant onvriendelijk. Maar hier over blijven zeuren zal daarin niets veranderen.

Maar stond er in de advertentie verzenden op eigen risico?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Napsju schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:15:
[...]

Dat is niet klantonvriendelijk, want jij bent hun klant niet.
Als ik een random winkel bel met de vraag of ze product x nog hebben en eventueel vast kunnen houden ben ik ook nog geen klant. Maar zou het toch verdomde klantonvriendelijk vinden als ze zeggen weet ik niet gaan we ook niet uitzoeken want je bent geen klant bij ons....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
[...]

Ik begrijp dat je dit enorm vervelend vind en dat je vanuit je eigen situatie aan het redeneren bent. Want is het gewoon klote dat je je pakketje niet hebt gekregen.
Maar besef je wel hoeveel pakketjes er per dag worden verzonden en dat ze simpelweg geen onderzoek naar elk pakket kunnen doen? Daar zullen ze een selectie in doen en dan komen gevallen zoals bij jou niet aan bod.
Hard en vervelend maar wel de realiteit.

Bron:
Op een normale dag bezorgt PostNL zo’n 1,1 miljoen pakketten per dag. Tijdens de feestdagenperiode kunnen er dagelijks 2 miljoen pakketten bezorgd worden.
https://www.postnl.nl/ove...-drukte-op-te-vangen.html

Mijn kwijtgeraakte pakketje werd na 2 maanden bezorgd, dus wellicht komt hij weer eens boven drijven. Misschien een leuke verrassing voor sinterklaas ;)

[ Voor 12% gewijzigd door chrisborst op 06-07-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Will_M schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:10:
[...]

Ik zeg ook niet dat je géén partij in de distributieketen bent. Je bent nú alleen géén partij om bij PostNL te reclameren in deze.
Ik vraag ook niet om reclamatie. Ik vraag alleen of ze even willen kijken waar mijn pakketje blijft. Dat ik geen recht heb op reclamatie begrijp ik. Ik heb immers niet voor de verzending betaald, althans niet direct.

@chrisborst ik begrijp dat er miljoenen poststukken doorheen gaan. Dat is het ook niet. Ik vraag alleen maar een beetje klantvriendelijke opstelling van Postnl.

[ Voor 14% gewijzigd door Cobb op 06-07-2022 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Cobb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:27:
[...]

Ik vraag ook niet om reclamatie. Ik vraag alleen of ze even willen kijken waar mijn pakketje blijft. Dat ik geen recht heb op reclamatie begrijp ik. Ik heb immers niet voor de verzending betaald, althans niet direct.
Mét jou zullen er dagelijks helaas meerdere mensen zijn welke in exact zo'n zelfde situatie belanden. Als ze al dat soort verzoeken van deze 'niet-klanten' moeten afhandelen op een manier welke voor de 'niet-klant' voldoende bevredigend is dan zullen ze bij PostNL ergens een 'blik mensen' extra moeten opentrekken...

Zo'n 'blik mensen' koop je helaas niet even goedkoop in bij een supermarkt ....

Dat maakt het natuurlijk niet minder erg dat ze een pakketje kwijt maken/raken maar.... Bekijk de totale kwantiteit aan werk voor PostNL eens en zet dat af tegen het aantal pakketjes wat in deze 'molen' terecht komt.

PostNL mag je in deze overigens vervangen door een willekeurig andere distributeur zoals DHL/Fed-EX/DPD/....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Will_M schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:34:
[...]

Mét jou zullen er dagelijks helaas meerdere mensen zijn welke in exact zo'n zelfde situatie belanden. Als ze al dat soort verzoeken van deze 'niet-klanten' moeten afhandelen op een manier welke voor de 'niet-klant' voldoende bevredigend is dan zullen ze bij PostNL ergens een 'blik mensen' extra moeten opentrekken...

Zo'n 'blik mensen' koop je helaas niet even goedkoop in bij een supermarkt ....

Dat maakt het natuurlijk niet minder erg dat ze een pakketje kwijt maken/raken maar.... Bekijk de totale kwantiteit aan werk voor PostNL eens en zet dat af tegen het aantal pakketjes wat in deze 'molen' terecht komt.

PostNL mag je in deze overigens vervangen door een willekeurig andere distributeur zoals DHL/Fed-EX/DPD/....
Bij sommige andere verzenders kan het wel.

https://www.ups.com/nl/en/support/file-a-claim.page

Let Us Know Your Role in the Claim
Indicate your relationship to the package. Are you the sender, receiver, an appointed representative of the shipper or a third party?

Probeer maar eens op Postnl.nl een contactformulier te vinden.

Dat blik mensen hebben ze ook wel hard nodig. Ontvang al weken regelmatig de post niet meer op tijd. En laatst zelfs 4 dagen geen reguliere post ontvangen. Maar ook daar kun je niet (makkelijk) een klacht over indienen.

Waardoor je dus regelmatig dit soort dingen in het nieuws hoort.

https://www.ad.nl/den-haa...-brieven-achter~a93861bd/

[ Voor 19% gewijzigd door Cobb op 06-07-2022 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Cobb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:46:
[...]

Indicate your relationship to the package. Are you the sender, receiver, an appointed representative of the shipper or a third party?

Dat blik mensen hebben ze ook wel hard nodig. Ontvang al weken regelmatig de post niet meer op tijd. En laatst zelfs 4 dagen geen reguliere post ontvangen. Maar ook daar kun je niet (makkelijk) een klacht over indienen.

Een UPS met hun express verzending en prijs per internationaal pakketje is totaal niet te vergelijken met dozen schuiver PostNL die het puur van volume moet hebben.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
YakuzA schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:02:
[...]

Een UPS met hun express verzending en prijs per internationaal pakketje is totaal niet te vergelijken met dozen schuiver PostNL die het puur van volume moet hebben.
En dan is ok om mensen maar als vuil te behandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:31
Cobb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:27:
[...]

@chrisborst ik begrijp dat er miljoenen poststukken doorheen gaan. Dat is het ook niet. Ik vraag alleen maar een beetje klantvriendelijke opstelling van Postnl.
Aangezien PostNL hier niet mee leest, zul je toch ergens anders om een maar klantvriendelijke opstelling van postnl moeten gaan vragen.

Zoals hier al meermaals opgemerkt, jij bent echter niet de klant, sterker nog postnl heeft helemaal geen overeenkomst met jouw maar met de verkoper.

Je zult dit toch echt via de verkoper moeten gaan regelen en misschien zijn er nog een paar extra opties mits je de koop via een bepaald platform hebt gedaan.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:54

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Cobb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:17:
[...]

Ja, hebben ze je als vuil behandeld? Of hebben ze gezegd: "Sorry, meneer/mevrouw Cobb, alleen de verzender kan een onderzoek opstarten?"
Je kunt wel eeuwen door lopen zagen over klantvriendelijkheid en ja, het is rot dat je pakketje zoek is geraakt. Jij bent geen klant van PostNL. Jij bent klant van de verzender. De verzender is opdrachtgever en dus klant van PostNL.
En geef gerust eens antwoord op de vraag of er iets stond over verzenden op eigen risico in de advertentie of niet. Daar lijk je overheen te praten met kreten over klantvriendelijkheid, wat mij doet vermoeden dat het inderdaad "verzenden op eigen risico" is geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door FooLsKi op 06-07-2022 22:31 . Reden: Ging iets fout met quoten ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk dat je mijn opmerking iets te letterlijk opvat. Juist omdat het pakketje er niet is, kan die dus ook niet verder dan het sorteercentrum. Dan kun je wel een knop wensen zodat men misschien gaat zoeken, maar waar moet men dan naar zoeken? Er gaan veel pakketjes door een sorteercentrum, welke zou dan van jou zijn? Moeten ze dan alles wat los en vast zit scannen in de hoop dat het misschien jouw pakketje is? Vandaar dat ik het magisch noemde, omdat zij, net als jij en ik, niet kunnen toveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
@Bossie ik kan hem niet bereiken en marktplaats geeft geen email adres. Wat zou ik nog kunnen doen volgens jou , anders dan 150km rijden of een brief sturen.

@FooLsKi Doe even normaal reageren.
nee die disclaimer stond niet bij de advertentie. Maar dat staat ook los van een beetje goed fatsoen. Van de verkoper (die niets doet, en van PostNL die eigenlijk heel makkelijk zich wat service gerichter op zou kunnen stellen)

Inmiddels ben ik wel klaar met deze discussie, bedrijven die juridisch de randjes opzoeken is kennelijk iets door de gemiddelde tweaker prima geaccepteerd wordt..

Ook met Postnl ben ik wel klaar. Teveel BTW heffen op pakketjes uit VK (21% ipv 9
op boeken), niets doen als je als verzender een pakketje verzekerd opstuurt naar de VS en dit spoorloos raakt, een week geen reguliere post bezorgt in onze straat en nu dit. Allemaal binnen 9 maanden tijd. Klachten reageerden ze niet of nauwelijks op.

@CH4OS pakketjes die niet te scannen zijn, gaan apart in een distributiecentrum. Ik kan het pakket omschrijven etc. Ze zouden heel makkelijk even kunnen kijken, exact hetzelfde wat ze kennelijk wel doen als de verzenden het initiatief neemt.

[ Voor 16% gewijzigd door Cobb op 06-07-2022 22:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 18:52
Er liggen op elk willekeurig moment duizenden pakketten op honderden karren gestapeld in meer dan 50 depots in Nederland.
Even gauw kijken of je pakket ergens tussen ligt is niet mogelijk. Totaal niet. Echt niet. Niet mogelijk.
Wel is het zo dat er altijd wordt gekeken of er ergens op de vloer en zo wat ligt. Deze worden op een van de vele karren gegooid en de volgende dag weer gesorteerd en opgevoerd.

Je frustratie is daarom ongegrond en kortzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Tartarus Wat een onzin. Ze gaan wel zoeken als je als verzender aan de bel trekt. Of doen ze niets en laten ze je gewoon bungelen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 18:52
Cobb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:08:
@Tartarus Wat een onzin. Ze gaan wel zoeken als je als verzender aan de bel trekt. Of doen ze niets en laten ze je gewoon bungelen?
Dan zoeken ze niet actief. Dan kijken ze naar de laatste status update en indien het pakket uit voor levering is geweest, vragen ze aan de chauffeur waar het pakketje is gebleven.

Maar prima, blijf vooral vanuit je eigen belevingswereld zaken te zien. Ik mis totaal inlevingsvermogen bij jou.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:54

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Yep, om de hele simpele reden dat de verzender hun klant is. Maar goed, jij zit zo enorm diep vast in de emotie dat je de situatie niet wil begrijpen. Je lijkt enkel op zoek naar een echokamer die bevestigt hoe verschrikkelijk PostNL wel niet is. Newsflash: alle bezorgbedrijven raken weleens spullen kwijt. Dat de verkoper niet naar jou reageert is niet de schuld van PostNL.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:14
Cobb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:17:
[...]

Het pakketje is niet van jouw, maar nog steeds van de verzender.
Verdiep je eens in de wet op het briefgeheim en de postwet PostNL mag niks voor jouw doen.
Dat is voor hun een strafbaar feit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

wil je nu advies of vooral klagen over postnl? Beide is prima hoor, maar dan weten we iig welk gesprek er gevoerd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Cobb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:46:
[...]

op hun twitter of facebook bericht achterlaten is vaak een snelle manier om de goede afdeling te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Cobb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:44:
@CH4OS pakketjes die niet te scannen zijn, gaan apart in een distributiecentrum. Ik kan het pakket omschrijven etc. Ze zouden heel makkelijk even kunnen kijken, exact hetzelfde wat ze kennelijk wel doen als de verzenden het initiatief neemt.
Dan maak je al een aanname dat dat het probleem is. Voor hetzelfde geld is het niet gescand en per ongeluk toch mee met wagen gegaan. De chauffeur of volgende sorteercentrum komt een onbekend pakket tegen, weet misschien nog net waar het vandaan komt (als de lading al vanuit 1 sorteercentrum kwam), maar kan dan verder ook weinig doen.

En nogmaals: het is ook vakantietijd, hou er rekening mee dat de verzender op vakantie kan zijn en daarom niet op jouw berichten heeft gereageerd, omdat die de berichten simpelweg niet gezien heeft. Het zou echt niet de eerste keer zijn dat iemand hier op Tweakers een bericht zoals die van jou plaatst en er een paar weken later opeens antwoord komt van de verzender en bleek dat die op vakantie was.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 07-07-2022 00:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 09:58

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

En anders ga je toch even de auto in? Je hebt het adres van de verkoper?
Maak er een leuk dagje van, want in elke streek van Nederland is wel wat bijzonders te vinden. En dan kom je bij de verkoper aan, je legt de zaak uit, en kijken hoe het verder gaat.

Hij weet best dat jij je kán verwachten, want je hebt zijn adres. En dat weet hij ook.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Er kan anders dan hier vrij stellig wordt geroepen wel degelijk een derdenwerking bestaan bij een overeenkomst tussen twee andere partijen.

https://deeplink.rechtspr...k?id=ECLI:NL:HR:2017:1355

Als de vervoerder inderdaad eenvoudig kan nagaan waar het pakket zich bevindt én de verzender werkt niet mee, dan is het maar de vraag of de vervoerder kan volstaan met een afwijzing om op zoek te gaan naar het pakket.

Maar de grootste vraag is: wat heb je afgesproken? wat was het openbare aanbod? waar was de aflevering? en dus: wie droeg het risico?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:29

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

@Cobb wat wil je bereiken met het topic? Tips of wil je gewoon even ranten? :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Outerspace schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:32:
@Cobb wat wil je bereiken met het topic? Tips of wil je gewoon even ranten? :)
De TS wil o.a. weten of derdenwerking bestaat als het niet contractueel is overeengekomen, uitgesloten of uit het BW volgt, Het antwoord is: soms wel. Zie ro 3.3.2 in het arrest hierboven.
Wanneer iemand zich contractueel heeft gebonden, waardoor de contractsverhouding waarbij hij partij is in het rechtsverkeer een schakel is gaan vormen waarmee de belangen van derden, die aan dit verkeer deelnemen, in allerlei vormen kunnen worden verbonden, staat het hem niet onder alle omstandigheden vrij de belangen te verwaarlozen die derden bij de behoorlijke nakoming van het contract kunnen hebben. Indien de belangen van een derde zo nauw zijn betrokken bij de behoorlijke uitvoering van de overeenkomst dat hij schade of ander nadeel kan lijden als een contractant in die uitvoering tekortschiet, kunnen de normen van hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, meebrengen dat die contractant deze belangen dient te ontzien door zijn gedrag mede door die belangen te laten bepalen. Bij de beantwoording van de vraag of deze normen dit meebrengen, zal de rechter de terzake dienende omstandigheden van het geval in zijn beoordeling dienen te betrekken, zoals de hoedanigheid van alle betrokken partijen, de aard en strekking van de desbetreffende overeenkomst, de wijze waarop de belangen van de derde daarbij zijn betrokken, de vraag of deze betrokkenheid voor de contractant kenbaar was, de vraag of de derde erop mocht vertrouwen dat zijn belangen zouden worden ontzien, de vraag in hoeverre het voor de contractant bezwaarlijk was met de belangen van de derde rekening te houden, de aard en omvang van het nadeel dat voor de derde dreigt en de vraag of van hem kon worden gevergd dat hij zich daartegen had ingedekt, alsmede de redelijkheid van een eventueel aan de derde aangeboden schadeloosstelling.
Oorspronkelijke arrest:

https://deeplink.rechtspr...id=ECLI:NL:HR:2004:AO9069

[ Voor 71% gewijzigd door Real op 07-07-2022 00:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Uit ervaring: zo'n PostNL onderzoek levert vaak helemaal niets op. In mijn persoonlijke ervaring levert het zelfs helemaal nooit wat op. Ik denk dat je je tijd verdoet door je zo op PostNL te richten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je zal het niet leuk vinden en een aantal hebben het hier al gezegd. Je hebt iets bij een particuliere verkoper gekocht en hem al betaald voor verzending. De verkoper kan natuurlijk z'n fiets pakken, een auto huren of de verzending uitbesteden aan (hier postnl). PostNL werkt niet voor jou maar voor de verkoper en daar gaat wel eens iets mis.
Heel vervelend dat de verzender niet reageert, geef hem/haar een paar dagen. Nog vervelender is voor jou dat je hem al betaald hebt. Verder mocht er een onderzoek komen en het pakket is niet te vinden dan betaald postnl de verzender/verkoper het verzekerde bedrag terug. (mits verzekerd verzonden) Dat is zoals het altijd al heeft gewerkt. Verkoper heeft dan een compensatie voor het product teruggekregen.

Verder lees is dat het via marktplaats is gegaan, en dan verzenden via postnl. Heb je er wel eens bij stil gestaan dat via marktplaats kopersbescherming als extra service erbij genomen kan worden. (voor de critici, nee dit is geen 100% garantie, maar iig beter dan niets)

Ik hoop voor je dat je vandaag of morgen een reactie van de verkoper krijgt. Ik zal duimen voor een goede afloop voor je.

[ Voor 5% gewijzigd door purge op 07-07-2022 01:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
^ Ik duim mee voor TS voor een goede afloop.

Wellicht een tip voor de volgende keer; ophalen. Durf je het risico weer aan voor verzending? Bestel en betaal de label dan zelf, dan ben jij de opdrachtgever en kan jij ook het onderzoek instellen mocht het pakketje verloren gaan.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
42erik schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:10:
[...]

op hun twitter of facebook bericht achterlaten is vaak een snelle manier om de goede afdeling te vinden
Ik gebruik geen Twitter of Facebook. Ik vind het bizar dat je tegenwoordig sommige bedrijven alleen maar tot actie linken over te gaan voor een paar blauwe duimpjes op openbare platforms.
Serieus probeer hierover maar eens een klacht in te dienen via normale communicatie middelen, dat lukt je niet. Zelfs de chatbot stuurt je met een kluitje het riet in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Cobb schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:51:
[...]
Ik gebruik geen Twitter of Facebook. Ik vind het bizar dat je tegenwoordig sommige bedrijven alleen maar tot actie linken over te gaan voor een paar blauwe duimpjes op openbare platforms.
Serieus probeer hierover maar eens een klacht in te dienen via normale communicatie middelen, dat lukt je niet. Zelfs de chatbot stuurt je met een kluitje het riet in.
Lessons learned:

- spreek bij particuliere verkoop expliciet af wie het verzendrisico draagt en/of
- zorg dat je als koper zelf het verzendlabel aanschaft en opstuurt

Verder heeft dit topic weinig nut zou ik zeggen.

Het is niet zo dat een vervoersbedrijf dat handelt in opdracht van de verzender (of bijvoorbeeld een vliegveld waar je uren in de rij staat waardoor je een vlucht mist die op tijd vertrok) helemaal nooit aansprakelijk kan zijn (zie arresten Hoge Raad hierboven), maar de Nederlandse wetgever heeft bewust derdenwerking beperkt opgenomen in het Burgerlijk Wetboek. Anders zouden er bijvoorbeeld steeds partijen aansprakelijk zijn voor de gevolgen van een overeenkomst bij derden met wie ze niks konden afspreken en dat geeft veel maatschappelijke onzekerheid. Redeneer maar vanuit jezelf @Cobb, als jij aansprakelijk gesteld zou worden door een derde met wie je niks te maken hebt gehad. Maar soms is er dus wel derdenwerking.

Qua toezicht door de ACM is er ook weinig te verhapstukken lijkt mij.

De enige partij waar je redelijkerwijs verhaal kunt halen is de verkoper. Als je het adres hebt kun je op grond van art. 96 lid 2 Rv een willekeurige kantonrechter vragen om de verkoper uit te nodigen voor een art. 96 Rv procedure. Daar hoef je geen deurwaarder voor in te schakelen, maar de verkoper moet wel willen meewerken. Het lijkt mij logisch om daarvoor een kantonrechter in de buurt van de verkoper uit te zoeken om die kans te vergroten.

Het alternatief is uiteraard dagvaarden van de verkoper, want bij de vervoerder zou ik het niet zoeken. Hoewel je die in theorie ook kunt laten uitnodigen via art. 96 lid 2 Rv. Misschien willen ze wel meedoen (ik verwacht het niet eigenlijk).

Maar als jij het verzendrisico droeg, hebben een art. 96 Rv procedure of een dagvaarding uiteraard geen zin tenzij het je echt alleen om het geven van een onderzoeksopdracht gaat wellicht,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:14
Real schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:31:
[...]

Er kan anders dan hier vrij stellig wordt geroepen wel degelijk een derdenwerking bestaan bij een overeenkomst tussen twee andere partijen.

https://deeplink.rechtspr...k?id=ECLI:NL:HR:2017:1355

Als de vervoerder inderdaad eenvoudig kan nagaan waar het pakket zich bevindt én de verzender werkt niet mee, dan is het maar de vraag of de vervoerder kan volstaan met een afwijzing om op zoek te gaan naar het pakket.

Maar de grootste vraag is: wat heb je afgesproken? wat was het openbare aanbod? waar was de aflevering? en dus: wie droeg het risico?
Niet van toepassing, expres diensten vallen niet onder de postwet.
PostNL is benoemd als de universele postdienst en valt als zodanig onder de postwet.
Ups / dhl bijvoorbeeld vallen niet onder de postwet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Wat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb de titel iets aangepast, zodat het duidelijker is dat het gaat om een particuliere verzending.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Cobb schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:51:
[...]

Twitter en Facebook zijn toch normale communicatie middelen?

Tig bedrijven gebruiken die, alsook WhatsApp steeds meer ontdek ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:28
42erik schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:09:
[...]

Ja, een auto is ook een normaal vervoersmiddel, maar dat betekent niet dat iedereen er eentje heeft, of dat je dat van ze kan verlangen ;)

Maar Cobb z'n punt is volgens mij meer dat je stennis moet schoppen door de publiciteit op te zoeken op Twitter en Facebook, om dingen voor elkaar te krijgen. Niet dat ze überhaupt via Twitter of Facebook bereikbaar zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Hahn schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:14:
[...]

Ja, een auto is ook een normaal vervoersmiddel, maar dat betekent niet dat iedereen er eentje heeft, of dat je dat van ze kan verlangen ;)

Maar Cobb z'n punt is volgens mij meer dat je stennis moet schoppen door de publiciteit op te zoeken op Twitter en Facebook, om dingen voor elkaar te krijgen. Niet dat ze überhaupt via Twitter of Facebook bereikbaar zijn.
Oh, ik bedoelde helemaal niet de openbare pagina. Ik bedoelde meer de dm-versie. Daar wordt ik altijd al best snel geholpen, daar zijn wachttijden gewoon wat minder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:38
42erik schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:37:
[...]

Oh, ik bedoelde helemaal niet de openbare pagina. Ik bedoelde meer de dm-versie. Daar wordt ik altijd al best snel geholpen, daar zijn wachttijden gewoon wat minder
Maar dat is toch eigenlijk raar daar je soms enkel nog contact kan krijgen via opties waarbij je een account nodig hebt van een 3de partij datagraaier uit de US?

Ik bel / mail veel liever dan dat ik op socialmedia accounts moet gaan aanmaken om een klantenservice van een Nederlandsbedrijf te bereiken.

Webcare kan best handig zijn in sommige gevallen, maar niet voor iedere klant, en zou dus ook niet de (primaire) methode voor contact moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Dennism schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:43:
[...]

Maar dat is toch eigenlijk raar daar je soms enkel nog contact kan krijgen via opties waarbij je een account nodig hebt van een 3de partij datagraaier uit de US?

Ik bel / mail veel liever dan dat ik op socialmedia accounts moet gaan aanmaken om een klantenservice van een Nederlandsbedrijf te bereiken.

Webcare kan best handig zijn in sommige gevallen, maar niet voor iedere klant, en zou dus ook niet de (primaire) methode voor contact moeten zijn.
dat zeg ik toch ook helemaal niet...? Ik zeg alleen dat facebook/twitter vaak sneller werkt. Niet dat er verder niks is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
42erik schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:09:
[...]

Ja en daar word je dan na een heleboel vragen en uploaden van bewijs het bos in gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 19:44
Waar woont de verkoper? Misschien woont er een tweaker in de buurt en wilt hij je helpen. Dit is wel het risico van kopen via marktplaats. Marktplaats heeft hier een goede functie voor, "gelijk oversteken". Je bent dan alleen niet gedekt als de verkoper een steen opstuurt.

Ik hou voor mezelf altijd aan. Marktplaats altijd ophalen. En via de V&A van tweakers verzenden als de verkoper goede reviews heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
PP_Sound schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 02:19:
[...]

Ja en daar word je dan na een heleboel vragen en uploaden van bewijs het bos in gestuurd.
Ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 09:56

BaRF

bijna kerst

even hoor:
Aangifte realiseert ook in niets is mijn ervaring.
heb je al zó vaak last gehad van vermiste pakketjes via marktplaats dat je het zo kunt generaliseren? Dan zou ik persoonlijk voortaan alles binnen rijafstand kopen...

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-05 20:51

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

harmz schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 04:46:
Waar woont de verkoper? Misschien woont er een tweaker in de buurt en wilt hij je helpen. Dit is wel het risico van kopen via marktplaats. Marktplaats heeft hier een goede functie voor, "gelijk oversteken". Je bent dan alleen niet gedekt als de verkoper een steen opstuurt.

Ik hou voor mezelf altijd aan. Marktplaats altijd ophalen. En via de V&A van tweakers verzenden als de verkoper goede reviews heeft.
Met Gelijk oversteken zijn ze al eventjes mee gestopt bij marktplaats...

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03:32
Is er hier nog nieuws?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
d22wth schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:39:
[...]

Met Gelijk oversteken zijn ze al eventjes mee gestopt bij marktplaats...
En is al weer iets voor terug.
nieuws: Marktplaats Kopersbescherming kost 5 procent van aankoopbedrag voor k...
Pagina: 1