Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• -MAD-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:29
Ik heb me de afgelopen tijd verdiept in de vervanging van mijn groepenkast. De reden dat ik wil gaan vervangen zijn o.a.
  • Veiligheid; de huidige groepenkast is verouderd en werkt nog met smeltzekeringen.
  • PV installatie; ik wil nog dit jaar zonnepanelen gaan aanschaffen en de huidige groepenkast is niet geschikt om dit mogelijk te maken.
  • Laadpaal; ik wil op termijn op hoger vermogen kunnen thuisladen, ik gebruik nu een 'granny' lader.
  • Toekomst; in de komende jaren wil ik volledig van het gas af, dus over op elektrisch koken en een warmtepomp.
Om bovenstaande wensen mogelijk te maken heb ik zelf wat zitten puzzelen en ben daarbij op onderstaande schema uitgekomen. Ik zou dit willen uitvoeren o.b.v. ABB Hafonorm behuizingen en ABB componenten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vVsDZ5asnDr8Hi9jWjCdom-koU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AAuCFfMo4UxDpC8Siq4wizqZ.png?f=fotoalbum_large

PV installatie, ik mag als consument tot 17kW terugleveren op een 3 fase aansluiting en aangezien ruimte om panelen te plaatsen niet de beperkende factor is, wil ik dit graag maximaal benutten. Omdat er (nog) geen consensus is over selectiviteit m.b.t. PV installaties, ga ik liever aan de veilig kant zitten en zou ik middels 2 omvormers van 8kW willen terugleveren.

Voor de warmtepomp en werkplaats heb ik gekozen voor een C karakteristiek, om hoge inschakelstromen goed te kunnen verwerken.

Ondanks dat er online het nodige te vinden is over de vereisten, kan ik niet overal een eenduidig antwoord op vinden. Het is me bijvoorbeeld nog onduidelijk of het is toegestaan om 6 directe groepen aan te sluiten? In de configurator van ABB kan ik niet meer dan 3 directe groepen kiezen, maar wellicht is dit een beperking in de tool.

Kunnen jullie me hierbij helpen, mag ik volgens bovenstaande schema een groepenkast inrichten en voldoe ik daarmee aan de actuele regelgeving? Ik hoor graag jullie opmerkingen en adviezen.