[WIN10} Inloggen niet mogelijk, vanaf command prompt wel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:06
Mijn vraag

Ik heb een raar probleem. Ik heb een laptop met windows 10. Via het login scherm wordt de combinatie gebruikersnaam wachtwoord NIET geaccepteerd. Via herstelopties --> geavanceerd --> command prompt worden dezelfde gegevens WEL geaccepteerd. Het wachtwoord klopt dus. Hoe kunnen we zorgen dat we weer in windows kunnen inloggen? Overigens is dit ontstaan na een recente windows update.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10.0.19041.1

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Proberen het wachtwoord te resetten via het net user commando. Het account wordt echter niet gevonden. Wellicht door spaties en punten in de naam? Ook tussen quotes zetten helpt niet, en op het geassocieerde email account wordt ook niets gevonden met net user.

Met diezelfde methodiek heb ik WEL het built in admin account een nieuw wachtwoord kunnen geven, maar daar kan ik vanaf het lockscreen niet mee inloggen (geen knop voor het administrator account aanwezig links onderin)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je inlogt met een Microsoft account kun je deze niet resetten via commandline, dat moet via een ander apparaat worden gedaan in een webbrowser. Gezien je met een e-mailadres probeert in te loggen lijkt het daarop.

Probeer dat eerst voordat je evt. de lokale administrator via cmd activeert en je Microsoft account wegpleurt en opnieuw toevoegt.

[ Voor 9% gewijzigd door nelizmastr op 06-07-2022 16:21 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
nelizmastr schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:21:
Als je inlogt met een Microsoft account kun je deze niet resetten via commandline, dat moet via een ander apparaat worden gedaan in een webbrowser. Gezien je met een e-mailadres probeert in te loggen lijkt het daarop.

Probeer dat eerst voordat je evt. de lokale administrator via cmd activeert en je Microsoft account wegpleurt en opnieuw toevoegt.
Het is inderdaad helaas een MS account en geen lokaal account. Dat hoef ik dus niet meer te proberen. Thanks.

Vreemd genoeg worden ook online de credentials niet geaccepteerd, lokaal op het herstel command prompt dus wel.

Complicerende factor is dat het emailadres wat gekoppeld is nog een xs4alladres is waar geen toegang meer tot is.

En Microsoft geeft aan dat we niet genoeg info kunnen aanleveren om via hun het wachtwoord te resetten.

Ben nu uit ellende maar een factory reset aan het doen met behoud van data.

Blijft wel raar dat het ww in de ene situatie wel werkt en in de andere niet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

KnoxNL schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:40:
[...]

Blijft wel raar dat het ww in de ene situatie wel werkt en in de andere niet....
Dat komt doordat het een cached credential is. Die oude gegevens bestaan dus alleen in de cache van je laptop. Daar kun je hooguit gebruik van maken zonder internetverbinding. Zodra je weer online bent is het weer einde oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
nelizmastr schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:44:
[...]

Dat komt doordat het een cached credential is. Die oude gegevens bestaan dus alleen in de cache van je laptop. Daar kun je hooguit gebruik van maken zonder internetverbinding. Zodra je weer online bent is het weer einde oefening.
Maar dan moet het ww dus toch veranderd zijn...

Probleem is de laptop is van mijn oom en hij bezweert bij hoog en laag dat het wachtwoord niet veranderd is.
Maar waarschijnlijk herinnert hij zich het gewoon niet meer dus op die route doorzagen heeft geen zin.....

Vorige week werkte het nog geeft hij aan en "de windows update vroeg wel iets meer dan normaal" maar hij bezweert dat het ww niet gewijzigd is. Tja, mijn woord tegen het zijne...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Als zijn wachtwoord de afgelopen 10 jaar niet gewijzigd is, is de kans ook aanwezig dat-ie gehackt is. Zeker als het een account zonder MFA was. Dat wordt dan idd lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:49
En kun je niet via https://account.live.com/messagepage.aspx en rechtsboven voor Sign In kiezen en daarna email adres invullen en bij de volgende stappen kiezen voor Wachtwoord vergeten.

Je kunt dan een aantal opties kiezen als je geen code kunt gebruiken. Mogelijk heeft je oom wel een 06 nummer of andere email adres hierbij ingevuld en is dat niet veranderd nog.

Daarna kun je het ww aanpassen en dan daarmee weer inloggen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:37

slaay

Natuurbeleven.com

Wat ik mis in het verhaal is of de betreffende computer online is. Heb je ook al eens zonder een internetverbinding proberen in te loggen?

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
MikeOO schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:51:
En kun je niet via https://account.live.com/messagepage.aspx en rechtsboven voor Sign In kiezen en daarna email adres invullen en bij de volgende stappen kiezen voor Wachtwoord vergeten.

Je kunt dan een aantal opties kiezen als je geen code kunt gebruiken. Mogelijk heeft je oom wel een 06 nummer of andere email adres hierbij ingevuld en is dat niet veranderd nog.

Daarna kun je het ww aanpassen en dan daarmee weer inloggen lijkt mij.
Helaas,

herstel naar een ander mailadres of 06 nr is geen optie.
Het oude email adres is helaas niet meer toegankelijk.

@slaay Beiden geprobeerd, bij geen internetverbinding geeft hij dat ook als fout en weigert verder te gaan zonder internet.

Ik heb nu mijn zinnen gezet op systeemherstel, zodat we hopelijk een nieuw account aan kunnen maken en dan met ingebouwd admin account en elevated privileges bij de oude bestanden kunnen.

Maar tuurlijk heeft het besstje nog een HDD en zit ik nu al een paar uur te wachten...

Oude meuk altijd ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
Tijd dus om een SSD aan te schaffen en daarop Windows te installeren met en LOKAAL account.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Wylana schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:15:
Tijd dus om een SSD aan te schaffen en daarop Windows te installeren met en LOKAAL account.
Tja, dat weet ik ook wel, maar het is zoals gezegd niet mijn laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:11

Speedmaster

Make my day...

KnoxNL schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:40:
[...]

Complicerende factor is dat het emailadres wat gekoppeld is nog een xs4alladres is waar geen toegang meer tot is.
Even op het KPN forum een topic starten met de vraag om herstel van je mailadres mits je nog KPN/XS4ALL klant bent. Zij kunnen dit gewoon herstellen dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Inmiddels is het allemaal achterhaald, de laptop zal gewoon opnieuw geïnstalleerd worden.
Pagina: 1