Spouwmuur isoleren met herstelschuim of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-06 07:57
Ik ben al een tijdje aan het kijken hoe ik mijn huis meer kan verduurzamen waarbij isoleren en groot onderdeel is.

Er zijn enkele isolatiemaatregelen die ik wil treffen in mijn rijtjeswoning van 1985. Spouwmuren zijn daar één van.

Ik heb meerdere mensen van verschillende bedrijven thuis gehad en als (bijna) leek moet ik zeggen dat ik moedeloos word van de verschillende adviezen.

Er waren wel enkele bedrijven die herstelschuim HR++; "een gesloten cellig PUR schuim wat tussen de gesloten cellen wel ademt" (Spreekt elkaar een beetje tegen toch). Het klinkt leuk, maar ik kan zelf niet tot de conclusie komen of dit wel verstandig is of niet. De beste man gaf aan dat PUR schuim van jaren terug inderdaad niet geschikt bleek te zijn voor de spouwmuren en nu ook veel vochtproblemen zorgen. Dit huidige herstelschuim veroorzaakt echter geen vochtproblemen (zegt hij).

De grootste reden waarom ik zoveel twijfel is dat het concept spouwmuur helemaal vervalt als je het volspuit met schuim.

Zijn er mensen met goede/slechte ervaringen of die mij beter kan uitleggen waarom PUR schuim in de spouwmuur wel werkt? Dank alvast!

Beste antwoord (via doktorsson op 07-07-2022 10:51)

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:31

_Arthur

blub

doktorsson schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:53:
Zijn er mensen met goede/slechte ervaringen
Hier een draadje over dit onderwerp; Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
heb je wel een keer goed naar de bestaande situatie gekeken? blind iets gaan herstellen wat niet stuk is is niet per definitie een goed idee ;)

Zelf ben ik geen voorstander van pur blind de spouw in spuiten vroeger niet, en nu nog steeds niet. mijn voorkeur zou gaan naar die grijze (verlijmde)eps parels, maar dan zullen ze waarschijnlijk de oude isolatier er eerst uit willen halen.
Opzich is een spouw muur gewoon een muur en een muur met een kern aan isolatie is ook gewoon een muur.zolang er beneden vocht kan uitlopen en de muren naar buiten toe dampopen zijn is het geen probleem dat er geen spouw meer is. Vocht problemen, zijn meestal ventilatie problemen of koude bruggen in de wereld van naisoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
twain4me schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:07:
heb je wel een keer goed naar de bestaande situatie gekeken? blind iets gaan herstellen wat niet stuk is is niet per definitie een goed idee ;)
Er zit een kleine laag glas-/steenwol van 2-3 cm en er is ongeveer 4 cm over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:06

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Misschien is Aminotherm een optie? Dat is geen PUR en dampdoorlatend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:50
doktorsson schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:15:
[...]

Er zit een kleine laag glas-/steenwol van 2-3 cm en er is ongeveer 4 cm over.
Volgens de branchevereniging vul je het dan bij met hetzelfde materiaal, dat zou dan dus Supafill/Isowol/etc zijn. Geen parels en ook geen schuim. Als er 4cm over is is dat ook genoeg om bij te vullen. met wol

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
No Hands schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:12:
[...]

Volgens de branchevereniging vul je het dan bij met hetzelfde materiaal, dat zou dan dus Supafill/Isowol/etc zijn. Geen parels en ook geen schuim. Als er 4cm over is is dat ook genoeg om bij te vullen. met wol
Wat is je bron? Klinkt interessant om te lezen :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:31

_Arthur

blub

doktorsson schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:53:
Zijn er mensen met goede/slechte ervaringen
Hier een draadje over dit onderwerp; Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:06

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Wellicht ook interessant om te lezen: https://www.familie-klein...roject-spouwmuur-gestart/
Pagina: 1