Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mellers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-03 13:00
Hi allen,

Na mijn Lenovo S540 (Model) voor een aantal jaar gebruikt te hebben loop ik nu toch tegen een tekort aan RAM aan.

Er zit momenteel 2x 4GB in, 1 van die sticks zit helaas vast gesoldeerd. Nu vraag ik mij af of het zin heeft om dual channel op te geven en de losse 4GB stick te vervangen voor een 16GB stick (Ram optie)?

Hiermee kom ik dan dus op 20GB totaal RAM uit, het is mij echter dan niet helemaal duidelijk of dual channel helemaal niet meer zal werken of dat dit nog wel werkt op "de eerste" 4GB van beide sticks waarbij de overige 12GB van de tweede stick single channel is? En wat het effect zou zijn van een totaal verlies aan dual channel mocht dit het geval zijn? De pc wordt vooral gebruikt om extreem grote excel bestanden te draaien met vele macro's en draaitabellen.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Melle

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:33

Pazo

Mroaw?

pricewatch: Lenovo ideapad S540-15IWL 81SW001SMH
Max werkgeheugen 12 GB volgens de specs, dus dat kan niet.
Sloten zullen ook wel een max capaciteit hebben, waarschijnlijk 2x 6GB. Even kijken of de site van de fabrikant.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:26
Pazo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:38:
pricewatch: Lenovo ideapad S540-15IWL 81SW001SMH
Max werkgeheugen 12 GB volgens de specs, dus dat kan niet.
Sloten zullen ook wel een max capaciteit hebben, waarschijnlijk 2x 6GB. Even kijken of de site van de fabrikant.
6 GB geheugenmodules bestaan niet meer in DDR4, volgens mij (of heel ongebruikelijk). De laptop van TS heeft 4 GB soldered geheugen en een slot waar momenteel 4 GB in zit. Mits bovenstaande informatie van max 12 GB klopt, kan je deze laatstgenoemde 4 GB vervangen voor een module van 8 GB.

Bron:
https://psref.lenovo.com/...54015IWL_GTX?M=81SW001SMH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mellers
@Pazo Dat las ik inderdaad ook op de website van Lenovo, echter geeft Crucial (de leverancier van de orginele RAM) aan dat 16GB ook mogelijk is. Crucial Site

Ook op de Lenovo forums lijk ik te lezen dat dit gewoon werkt https://forums.lenovo.com...-IdeaPad-S540/m-p/4516531

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:19
het is een beetje koffiedik kijken. Maar met grote excelbestanden win je meer met veel geheugen, dan met dual channel en minder geheugen is mijn verwachting.

reviews: Lenovo IdeaPad S540 - Goedkoopste GTX 1650-laptop doet veel goed
Het geheugen van 8GB bestaat uit 4GB dat op het moederbord is gesoldeerd en een reepje van 4GB. Het voordeel daarvan is dat het in dualchannelconfiguratie draait. Een nadeel is dat je bij upgraden naar een groter geheugenreepje niet meer het volledige geheugen in dualchannel kunt laten draaien, want er is maar één geheugenslot. Veel andere laptops in deze categorie hebben echter singlechannelgeheugen, dus dat kunnen we de S540 niet zwaar aanrekenen.
Hoewel 't niet door de fabrikant wordt aangegeven (12gb max), staat er wel een filmpje op youtube die er 16GB bij prikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:33

Pazo

Mroaw?

Mellers schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:47:
@Pazo Dat las ik inderdaad ook op de website van Lenovo, echter geeft Crucial (de leverancier van de orginele RAM) aan dat 16GB ook mogelijk is. Crucial Site

Ook op de Lenovo forums lijk ik te lezen dat dit gewoon werkt https://forums.lenovo.com...-IdeaPad-S540/m-p/4516531
Ah OK, my bad :)

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:07

Tazzios

..

bekijk in taskmanager tijdens excel het geheugen gebruik, Mijn ervaring is dat traagheid door (her)berekeningen komt van vele formules* dan heb je meer aan meer cores dan aan geheugen.

*Indien je op dat punt bent betekend het meestal ook dat je dingen aan het doen bent waarvoor je beter andere software kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mellers
PROnline schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:48:
het is een beetje koffiedik kijken. Maar met grote excelbestanden win je meer met veel geheugen, dan met dual channel en minder geheugen is mijn verwachting.

reviews: Lenovo IdeaPad S540 - Goedkoopste GTX 1650-laptop doet veel goed

[...]

Hoewel 't niet door de fabrikant wordt aangegeven (12gb max), staat er wel een filmpje op youtube die er 16GB bij prikt
Duidelijk, misschien is bestellen en testen dan dus de beste optie.

@Tazzios Dit lijkt niet het probleem te zijn, mijn CPU blijft rond de 60% zitten terwijl RAM lange tijd op 100% staat. Dat ik voor sommige taken beter andere software kan gebruiken is mij inderdaad bekend, helaas is Excel de standaard voor alles op kantoor hier en ga ik daar geen verandering in kunnen brengen momenteel.

[ Voor 10% gewijzigd door Mellers op 06-07-2022 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:07

Tazzios

..

Goed dat je dat al hebt bekeken, ik haalde het niet 1-2-3 uit je berichten. :)

Dan bied extra geheugen mogelijk enige soelaas.

[ Voor 24% gewijzigd door Tazzios op 06-07-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mellers
Dank voor het meedenken allen!

Kan iemand mij misschien nog vertellen of "de eerste" 4 GB van de 16GB stick in dubbel channel zou blijven werken met de gesoldeerde 4GB? Waarbij ik dan dus effectief 12GB single channel geheugen erbij krijg? Of zorgt het verschil in grote ervoor dat dual channel helemaal niet meer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nee, je draait beide RAM-sticks dual channel of je draait ze niet dual channel. Met ongelijke sticks dus niet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
bwerg schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:21:
Nee, je draait beide RAM-sticks dual channel of je draait ze niet dual channel. Met ongelijke sticks dus niet.
https://www.intel.com/con...boards-and-kits.html#flex

Flex mode noemt Intel dat. Dus eerste 4+4GB draait in dual channel, die andere 4 of 12GB draait single channel. Welk geheugen wanneer gebruikt wordt is aan het OS en de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hmm. Weer wat geleerd.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1