KPN Router vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merkelbeek
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:16
Beste leden,

Helaas ben ik totaal niet thuis in het stukje networking, wat ik wel zeker weet is dat ik de Experiabox van KPN wil vervangen.

Ik heb me laten adviseren door een collega en deze gaf aan dat onderstaande (budget)model
qua prijs/kwaliteit redelijk goed moet zijn

https://www.bol.com/nl/nl...00-mbps/9200000120245335/

Nu vraag ik me af is dit voldoende om het gehele huis te voorzien van WI-FI, of moet ik een externe
plaatsen op de 2de verdieping bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl...9hKVg_0_9.10.ProductTitle?

Wie kan mij hierin adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:45

lier

MikroTik nerd

Wat is de reden om je Experiabox te vervangen? Als het alleen om Wifi gaat, dan zijn er betere oplossingen (volgens mij heten ze wifi boosters bij KPN).

Persoonlijk ben ik groot voorstander van "zoveel" mogelijk accesspoints voor de beste dekking.

Maar eerst: waarom en wat wil je bereiken (wat zijn je eisen)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Kan je eens uitleggen waarom je de experiabox weg wilt hebben ?

Juist voor mensen zonder veel ervaring op netwerk gebied, is het verstandig de
aangeboden optie van de ISP te gebruiken.

Anyway, die TPlink gaat je niet verder helpen vermoed ik. Die kan je niet inzetten als modem.

Wat heb je, glas of dsl ?
lier schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:14:
Persoonlijk ben ik groot voorstander van "zoveel" mogelijk accesspoints voor de beste dekking.
Die mening deel ik geheel niet, een uitgebalanceerd wifi netwerk goed ingesteld met juist zo min
mogelijk maar kwalitatief goede accespoints op taktische plaatsen zal ten alle tijden beter functioneren.

[ Voor 39% gewijzigd door ppeterr op 06-07-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merkelbeek
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:16
Om zelf meer beheer te hebben, Recent heeft KPN het publieke IP gewijzigd (zou geen verdere gevolgen hebben voor het interne netwerk)
Na de aanpassing van het publieke ip was de router gereset naar default + alle portforwards weg.

We hebben nog geen glas in ons dorp, draai op 40mbit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 13:22

M14

Kijk eens naar edgerouters van Ubiquiti. Daar zijn ook tutorials van te vinden hoe te configureren met bijvoorbeeld KPN.

https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609

[ Voor 28% gewijzigd door M14 op 06-07-2022 11:22 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Of een FRITZ!Box 7590 kopen. Of in het abbo mee nemen van KPN zelf.

Nogmaals als je er niet handig in bent, zou ik minstens iets kiezen waar mee kpn zeker goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:44
Deze gaan jouw huidige xdsl-modem niet vervangen...
Dus moet je straks port forward gaan maken in je huidige modem naar de nieuwe...
Als je modem een reset krijgt ben je deze dus weer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Piebas schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:26:
Deze gaan jouw huidige xdsl-modem niet vervangen...
Dus moet je straks port forward gaan maken in je huidige modem naar de nieuwe...
Als je modem een reset krijgt ben je deze dus weer kwijt.
Die FRITZ!Box zal prima voldoen.

(ow je doelt vast op wat hij in de ts noemt) :)

[ Voor 7% gewijzigd door ppeterr op 06-07-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:45

lier

MikroTik nerd

ppeterr schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:16:
Die mening deel ik geheel niet, een uitgebalanceerd wifi netwerk goed ingesteld met juist zo min
mogelijk maar kwalitatief goede accespoints op taktische plaatsen zal ten alle tijden beter functioneren.
De nuance zit in de quotes, "zoveel" mogelijk om aan je eisen te voldoen. Denk bijvoorbeeld aan band/snelheid/aantal clients/etc. Overigens is bijkomend voordeel dat je clients minder hard hoeven te zenden.

Gelukkig heeft de TS helemaal geen eisen en wil ondanks "Helaas ben ik totaal niet thuis in het stukje networking" alsnog "Om zelf meer beheer te hebben". Balen van de port forwards...maar dat kan bij een firmware upgrade van een eigen gekozen router ook optreden.

Ik denk dat je aanleiding niet de juiste is om in hardware te investeren, maar wie ben ik om over jouw geld te beslissen @Merkelbeek >:)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:31
Normaal gesproken zullen de settings (en dus ook de portforwarding) niet wijzigen als KPN iets wijzigt.

Nu ken ik die Experiabox niet echt, maar de meeste routers hebben een mogelijkheid een backup van de configuratie te maken, als je dat doet (altijd verstandig) kun je de oude configuratie zo weer terug zetten.

Lijkt mij geen reden om een prima router te vervangen door zo'n entry level Chinese router.

En om in een heel huis goede wifi te krijgen is enkele een router zelden voldoende.
Koop gewoon een (of meer) KPN super wifi punt erbij en plaats die ergens strategisch in huis.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:44
Inderdaad daar doelde ik op...
ppeterr schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:28:
[...]

Die FRITZ!Box zal prima voldoen.

(ow je doelt vast op wat hij in de ts noemt) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satfreak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-07 16:11
Maandag ga ik mijn glasvezelapparatuur installeren in mijn nieuwbouw appartement.

Alleen twijfel ik even over de configuratie.
Ik heb een nieuwe Fritzbox 5590 gekocht in Duitsland die rechtstreeks middels sfp op mijn glasvezelaansluiting komt.

De FB heeft een 2,5 Gb wanpoort. Ik wil daarop een GS108E managed plaatsen in de meterkast. Dan van de GS108E naar de woonkamer en de 2 slaapkamers (alles is voorzien van CAT6).

Of is het slimmer om de woonkamer en 2 slaapkamers rechtstreeks op de FB te prikken. En dan in de verblijven een losse GS105E te plaatsen voor TV en Internet?

Ik heb al een GS108E en GS105E in mijn bezit. Dus kan alle kanten op.

Wat zouden jullie adviseren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-07 22:13
Satfreak schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:27:
Maandag ga ik mijn glasvezelapparatuur installeren in mijn nieuwbouw appartement.

Alleen twijfel ik even over de configuratie.
Ik heb een nieuwe Fritzbox 5590 gekocht in Duitsland die rechtstreeks middels sfp op mijn glasvezelaansluiting komt.

De FB heeft een 2,5 Gb wanpoort. Ik wil daarop een GS108E managed plaatsen in de meterkast. Dan van de GS108E naar de woonkamer en de 2 slaapkamers (alles is voorzien van CAT6).

Of is het slimmer om de woonkamer en 2 slaapkamers rechtstreeks op de FB te prikken. En dan in de verblijven een losse GS105E te plaatsen voor TV en Internet?

Ik heb al een GS108E en GS105E in mijn bezit. Dus kan alle kanten op.

Wat zouden jullie adviseren ?
Qua werking zal het niet veel uit maken. Ik heb in de meterkast een FritzBox 4060 waarvan 1 LAN richting een GC110 gaat (ook in de meterkast). In die GC110 gaat er een LAN naar de zolder, eentje naar de 1e verdieping en eentje naar de woonkamer. Op elke verdieping heb ik ook switches in gebruik (totaal 6 switches).
Pagina: 1