1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS
Bij jou is natuurlijk wel wat meer werk, dus zonder zijn inschatting van uren te weten is het lastig in te schatten of het te duur is. Als ie met 2 man de hele dag bezig is (stel hij rekent 60 euro per uur en calculeert voor de zekerheid 10 uur werk pp in, dus 2x60x10=1200 euro), is het met materiaal erbij wellicht geen gekke prijs. Gebaseerd op enkel mijn ervaring zou ik het misschien iets goedkoper verwachten, maar iedereen mag natuurlijk vragen wat ie wil en met de huidige schaarste aan klusjesmannen kan ik me voorstellen dat ze er wat bovenop doen....
[ Voor 26% gewijzigd door Palomar op 06-07-2022 06:40 ]
als iedereen dat doet dan draaien we elkaar allemaal een poot uit. Want die elektricien heeft volgende week een apk op zijn bus en de garage gooit er ook wat bovenop. en die garagehouder moet naar de tandarts en die smokkelt er ook wat bij. We maken elkaar kapot.Palomar schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 06:35:
maar iedereen mag natuurlijk vragen wat ie wil en met de huidige schaarste aan klusjesmannen kan ik me voorstellen dat ze er wat bovenop doen....
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Eens, alleen op het gebied van apk keuringen heerst er minder schaarste, dus kun je wat makkelijker een ander kiezen die goedkoper is. Bij klusjesmannen mag je blij zijn dat je er eentje treft die de komende 2 jaar nog tijd heeft en valt er niet zoveel te kiezen. In zo'n positie kan ik mij voorstellen dat je niet de scherpst mogelijke offertes uitbrengt...No Hands schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 06:44:
[...]
als iedereen dat doet dan draaien we elkaar allemaal een poot uit. Want die elektricien heeft volgende week een apk op zijn bus en de garage gooit er ook wat bovenop. en die garagehouder moet naar de tandarts en die smokkelt er ook wat bij. We maken elkaar kapot.
Maar goed, of hem echt een poot wordt uitgedraaid hangt helemaal van de situatie af. Wellicht moet er heel veel gedaan worden om die kabels weg te werken (freeswerk) en zijn ze dagen bezig.
Airco units compleet € 2.765,-
Materiaal: € 155,-
Loonkosten: € 900,- (18 uur werk)
Prijzen zijn exc. BTW. In die 18 uren is er door twee man het gehele airco-systeem aangelegd, inclusief het aanleggen/aansluiten van het leidingwerk, het plaatsen van 2 exra groepen n de meterkast, wandcontactdozen etc.
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
En de werknemers van de garage/tandarts eisen een loonsverhoging omdat ze het niet meer kunnen betalen allemaal.No Hands schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 06:44:
[...]
als iedereen dat doet dan draaien we elkaar allemaal een poot uit. Want die elektricien heeft volgende week een apk op zijn bus en de garage gooit er ook wat bovenop. en die garagehouder moet naar de tandarts en die smokkelt er ook wat bij. We maken elkaar kapot.
Gelukkig is er een tekort aan werknemers, dus ze kunnen druk uitvoeren.
Uiteindelijk krijg je extreme inflatiewant bovenstaande effecten versterken elkaar alleen maar.
Als je geen werk hebt, ben je wel volledig de sjaak, alles wordt duurder, maar de uitkeringen?
Als je iets huurt, die prijzen gaan omhoog, immers ook veel vraag, weinig aanbod. En je zit vaak in een slecht geïsoleerd huis, met de huidige gasprijzen kun je ook niet sparen om iets te kopen.
Persoonlijk zou ik kijken wat je al kunt doen aan voorbereiding.
Dat je zelf geen electra afmonteert in de meterkast, snap ik.
Maar het leggen van een PVC buis twee PVC buizen door twee verdiepingen heen, kost flink wat werk, maar heb je echt geen electriciens-diploma voor nodig. Ook niet voor het aansluiten van twee stopcontacten aan de kant van de kamer.
Als je het zo voorbereid dat hij alleen even de kabeltjes hoeft in te prikken (of enkel de aansluiting te keuren), dan is die in minder dan een uurtje klaar.
goed, goedkoop, snel. je mag er in deze markt helaas maar 2 kiezen.Canon23 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 06:24:
Eind van de maand worden er airco's geplaatst. (Sneller dan verwacht). Nu moet er ter voorbereiding een groep bij worden geplaatst en naar zolder getrokken worden. Hiervoor hebben we een elektricien benadert. Nu hij toch bezig gaat zijn, hebben we ook gevraagd een groep door te trekken naar zolder tbv de wasmachine en droger.
Werkzaamheden zijn dus 2groepen aan leggen, doorvoeren van bg naar 2e etage. Op 2e etage van midden zolder de kabels leggen naar de plekken waar de stopcontacten komen.
Hier vraagt hij 1500euro voor inc btw.
Is dit een redelijk bedrag voor deze werkzaamheden?
Ik vind het vrij duur, maar aan de andere kant hij kan snel beginnen en ik weet het zijn rare tijden in de bouw. Dus hoe erg word ik potentieel genaaid?
1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS
[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 06-07-2022 09:05 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Hoe lang en goed bereikbaar is de route van de kabel?
Welk afwerkingsniveau verwacht je bij leggen van de kabel? Gewoon op de muur / vloer of better weggewerkt?
Dit kan een klusje zijn van 2uur maar ook van 1 week.
[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 06-07-2022 07:54 ]
Ik gok dat er een soort risico-opslag in zijn prijs zal zitten. Door betonvloeren heen heeft altijd het risico van nare verassingen, zelfs wanneer je een redelijk idee hebt wat waar loopt.Canon23 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:47:
Hij moet door 2 betonvloeren heen en ongeveer 30 tot 40mtr kabel trekken en afwerken. Ik ga hem nog even vragen hoeveel manuren hij verwacht te maken.
Puur qua werk is het best een stevig bedrag, raakt hij iets onverwachts dan wordt het opeens best redelijk, mits hij dan het ontstane probleem oplost. En ja leidingen en kabels in een betonnen vloer/plafond zijn vaak slecht meetbaar en liggen soms op verassende plaatsen.
Zit er schakelmateriaal bij, als in automaten? Die zijn schokkend duur vandaag de dag nl. (pun intended)
It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
Het is toch stiekem wel belangrijk dat je weet wat je doet in deze, draden inkerven bijvoorbeeld.Accretion schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:29:
[...]
Maar het leggen van een PVC buis twee PVC buizen door twee verdiepingen heen, kost flink wat werk, maar heb je echt geen electriciens-diploma voor nodig. Ook niet voor het aansluiten van twee stopcontacten aan de kant van de kamer.
Als er dan over een tijdje een storing optreedt (of erger, brandgevaar door slecht contact) kan je niet bij de elektricien aankloppen.
Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.
Heel eerlijk: een bevriende elektricien/elektromonteur heeft mee eens verteld hoe z'n tarief tot stand kwam:Canon23 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:47:
Hij moet door 2 betonvloeren heen en ongeveer 30 tot 40mtr kabel trekken en afwerken. Ik ga hem nog even vragen hoeveel manuren hij verwacht te maken.
Beginnen bij 50 euro per uur, niet komen voor minder dan een uur (dus ook een lamp ophangen kost gewoon 50 euro, er zijn mensen die je daarvoor laten komen!), tientje eraf per uur voor oude alleenstaanden, tientje erbij voor rijkelui (geen idee wat z'n definitie was), tientje erbij per uur voor rotklussen qua werk (ik gok dat 40 meter kabel trekken hieronder valt).
Als je het er niet mee eens bent, dan kun je altijd eens polsen hoe het tarief tot stand is gekomen, of wat de duurste werkzaamheden zijn, zodat je die misschien deels zelf kunt doen.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Je hoeft het niet te doen.. Lekker makkelijk altijd maar een ander de schuld te geven. Al vraagt hij 5000 voor deze klus en de klant vindt dat prima, wie is er dan gek?No Hands schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 06:44:
[...]
Vervolgens is het een kwestie van uurloon x uren om te bepalen of het redelijk is.
Mijn insteek: die 1500 kan er gereduceerd worden door zelf (een deel) te doen. (Kan zijn dat deze electicien vervolgens geen zin meer heeft in de klus).
Vraag op zijn minst nog een offerte op.
Er is trouwens nog een grote onbekende: het afwerkniveau.
++ overheden inderdaad veel geld leende tijdens Covid
+ eenmaal lenen leidt tot meer lenen
+ enorm overaanbod van kapitaal in de markt
+ teveel pensionado's, te weinig werkenden
- - door heropening is er tijdelijk een te grote vraag
- we hebben teveel spullen / duurzame goederen
- technologische deflatie"
(Harm_H, 2021)
Als er echt wat gedaan moet worden zou ik het geld neerleggen. Sure, shop nog een beetje rond, maar als er niemand is, dan zou ik blij zijn dat het gedaan is. Op de middenlange termijn wordt het probleem groter, niet kleiner.
[ Voor 5% gewijzigd door Harm_H op 06-07-2022 08:28 ]
Echt nietSkyrunner schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:11:
Prijs komt mij niet belachelijk hoog over.
Zit er schakelmateriaal bij, als in automaten? Die zijn schokkend duur vandaag de dag nl. (pun intended)
Dan moeten ze je al 100 automaten kunnen verkopen als je aan je schokkend dure automaten zit
Doe eens niet zo vervelend met zo'n smiley
Niemand kan op basis van deze informatie zeggen of het wel of niet duur is. De TS woon tin Den Haag volgens mij, dus een uurtarief van € 60,- ex. BTW is niet vreemd. Daarbij komt dat er inderdaad door twee verdiepingen moet worden geboord en het geheel ook nog eens netjes worden afgewerkt. Uitgaande van een netto uurloon van € 72,50 en een totaal van 1,5 dag werk zit je alleen al qua arbeidsloon aan een kleine 1000 euro. Aan materiaal voor het aanleggen en afwerken zit je ook snel aan een 300 á 400 in de BTW. Dus een offerte van € 1500,- is absoluut niet vreemd. Ik denk dat de meesten mank gaan op enkel het aanleggen van het leidingwerk, de extra groepen en de wandcontactdozen. De echte kosten zitten hem in het boren en afwerking. Het is geen kaal nieuwbouwhuis waar je lomp in kan rondraggen, het is een bewoond huis, daar gaan gewoon meer uren in zitten.
Er is maar één manier voor de TS om te bepalen of het wel of niet billik is: minimaal 3 aannemers benaderen voor de klus en een offerte laten uitbrengen en deze te gaan vergelijken qua prijs en mate van afwerking. En dan is het altijd nog aan het TS zelf of hij het er voor over heeft.
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
Kleine toevoeging aangebracht in de vergelijkingscriteriaHan schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:37:
[...]
Er is maar één manier voor de TS om te bepalen of het wel of niet billik is: minimaal 3 aannemers benaderen voor de klus en een offerte laten uitbrengen en deze te gaan vergelijken qua prijs en mate van afwerking en of ze vóór eind van de maand tijd hebben. En dan is het altijd nog aan het TS zelf of hij het er voor over heeft.
Hoewel wellicht een dingetje, maar ik merk her en der dat dit steeds minder vaker een issue is. Heel veel projecten staan stil of worden zelfs geannuleerd. Wat dat betreft komt er steeds meer capaciteit vrij.Palomar schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:49:
Kleine toevoeging aangebracht in de vergelijkingscriteria
Ik reageer op het feit dat er iemand beweert dat de prijs meevalt als er ook automaten in zitten, want die zijn schokend duur.
Een automaat kost maximaal €15, dus ik wil je daar wel eens zien uit te lullen, waarom dat een belangrijk onderdeel is van de prijs
Of iemand wel of niet gelijk heeft is één, de manier hoe er op te reageren is twee. Net als direct aankomen hoe degene zich 'daar wel eens zien uit te lullen'. Kom aan, doe eens ontspannenbottom line schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:54:
Ik reageer op het feit dat er iemand beweert dat de prijs meevalt als er ook automaten in zitten, want die zijn schokend duur.
Een automaat kost maximaal €15, dus ik wil je daar wel eens zien uit te lullen, waarom dat een belangrijk onderdeel is van de prijs
Voor het aanleggen van een extra groep ben je zo'n € 100,- kwijt aan materiaal, ex. uurloon. Maar zoals eerder gesteld, het gaat om de vraag of € 1500,- voor deze klus billik is. Ik ben geneigd om ja te zeggen op deze vraag, mede gezien al het extra werk en de huidige prijzen (materiaal/uurloon, etc.). Maar het blijft gissen zonder vergelijkbare offertes voor deze klus.
Normaliter zou ik ook meerdere offertes opvragen, maar time is of the essence. Volgende week op vakantie en die week daarna zou hij dan al de elektra moeten doen. Zodat de week daarna de airco kunnen geplaatst worden. Anders wordt dat pas september en missen we een dikke maand comfort.
Zelf heb ik het gevoel dat hij inderdaad aan de dure kant is, maar als ik jullie zo hoor valt het nog soort van mee.
Dan rest mij de keuze is het me waard.
[ Voor 3% gewijzigd door Canon23 op 06-07-2022 09:22 ]
Han schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:06:
[...]
Of iemand wel of niet gelijk heeft is één, de manier hoe er op te reageren is twee. Net als direct aankomen hoe degene zich 'daar wel eens zien uit te lullen'. Kom aan, doe eens ontspannen
Voor het aanleggen van een extra groep ben je zo'n € 100,- kwijt aan materiaal, ex. uurloon. Maar zoals eerder gesteld, het gaat om de vraag of € 1500,- voor deze klus billik is. Ik ben geneigd om ja te zeggen op deze vraag, mede gezien al het extra werk en de huidige prijzen (materiaal/uurloon, etc.). Maar het blijft gissen zonder vergelijkbare offertes voor deze klus.
:fill(white):strip_exif()/f/image/3AqMtm2h9ihSDyQxGMSFjgs4.png?f=user_large)
Dan zijn de prijzen wel enorm gestegen zeg het laatste jaar.. Dit was inclusief het monteren van dat ding in de meterkast.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Als ik het zo lees dan is het toch gewoon een no-brainer? Je hebt haast, dat kost je sowieso geld. En los van alles, stel, je gaat wel offertes opvragen, waarmee je tijd verliest, en je komt enkele honderden euro's goedkoper uit bij een ander (meer zal het echt niet zijn), ga je dan als nog wachten tot september? Nee toch? Je vraag is op basis wat je nu stelt gewoon overbodig. Geef de opdracht en ga in augustus genieten van het hebben van een airco. Of wacht tot na de zomer en bespaar mogelijk een paar honderd euro.Canon23 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:21:
Normaliter zou ik ook meerdere offertes opvragen, maar time is of the essence.
[....]
How are you doing?
Vaak is het een "impuls".. ik heb het nu warm.. dus airco.Han schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:26:
[...]
Als ik het zo lees dan is het toch gewoon een no-brainer? Je hebt haast, dat kost je sowieso geld. En los van alles, stel, je gaat wel offertes opvragen, waarmee je tijd verliest, en je komt enkele honderden euro's goedkoper uit bij een ander (meer zal het echt niet zijn), ga je dan als nog wachten tot september? Nee toch? Je vraag is op basis wat je nu stelt gewoon overbodig. Geef de opdracht en ga in augustus genieten van het hebben van een airco. Of wacht tot na de zomer en bespaar mogelijk een paar honderd euro.
Beter laat je het in de winter aanleggen. Veel goedkoper, minder vraag.
Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.
Echt welbottom line schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:26:
[...]
Echt niet![]()
Dan moeten ze je al 100 automaten kunnen verkopen als je aan je schokkend dure automaten zit
Ik heb recentelijk mijn meterkast laten voorzien van een extra krachtgroep en de ABB aardlekautomaat die daarvoor moest komen kostte fijn EUR 200,-. Dezelfde kocht ik online a EUR 130,-, maarrr... dan wel met een levertijd van 4-6 weken.
Er wordt dus stevig gerommeld met de prijzen wegens tekorten, vandaar mijn vraag.
1500 euro is wel redelijk hoog maar ook weer niet te hoog. (ik heb de situatie niet gezien)
Is het wit of zwart (ik gok even wit).
Is die 1500 euro in de BTW ? Dan mag er namelijk eerst nog 200 euro rechtstreeks naar de belastingdienst.
Afhankelijk van waar je woont wil ik wel even meekijken...
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
Ik woon in Maassluis.Mike2k schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:42:
* Mike2k is elektricien
1500 euro is wel redelijk hoog maar ook weer niet te hoog. (ik heb de situatie niet gezien)
Is het wit of zwart (ik gok even wit).
Is die 1500 euro in de BTW ? Dan mag er namelijk eerst nog 200 euro rechtstreeks naar de belastingdienst.
Afhankelijk van waar je woont wil ik wel even meekijken...
Die 1500 is incl btw
Is het duur? Nja, ligt eraan wat ie exact gaat doen. Ik vind t prijzig gezien de materialen, maar ken jouw huis niet. Het kan zo een hele dag werk zijn met hakken en breken, en daarna nog afwerken.. In dat opzicht valt het dan weer mee.
Wellicht is er een andere/makkelijkere optie om stroom bij je airco te krijgen?
Krachtgroep en aardlekautomaat is iets anders als een 1 fase automaatje die je bij je kast inhangt..Skyrunner schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:32:
[...]
Echt wel
Ik heb recentelijk mijn meterkast laten voorzien van een extra krachtgroep en de ABB aardlekautomaat die daarvoor moest komen kostte fijn EUR 200,-. Dezelfde kocht ik online a EUR 130,-, maarrr... dan wel met een levertijd van 4-6 weken.
Er wordt dus stevig gerommeld met de prijzen wegens tekorten, vandaar mijn vraag.
Wat vind jij een redelijk bedrag voor een goeie elektromonteur die met z'n bus gereedschap op een klus moet komen en eventueel ook nog alle materialen naar jouw wens moet bestellen?
Ik heb voor mijn airco's iemand apart laten komen voor het boren van de gaten door de vloer en buitenmuur (wel 90/70mm), dat alleen was al 270 euro inclusief BTWCanon23 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:47:
Of die monteur heeft een fout gemaakt in de de factuur en alleen de hardware gefactureerd. Of die beste man heeft voor Jan met de korte achternaam gewerkt.LordSinclair schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:26:
[...]
[Afbeelding]
Dan zijn de prijzen wel enorm gestegen zeg het laatste jaar.. Dit was inclusief het monteren van dat ding in de meterkast.
Waarschijnlijk heette ie Jan Jan.Jan-man schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:50:
[...]
Of die monteur heeft een fout gemaakt in de de factuur en alleen de hardware gefactureerd. Of die beste man heeft voor Jan met de korte achternaam gewerkt.
Hij gaat dus 4 gaten boren. Ongeveer 10 meter kabel door kabelgoot installeren. 2 groepen er bij en 2 wcds monteren. Dat is een ochtendje werk voor een vakman. Belachelijke prijs imho. De gaatjes in het beton hoeven niet groot te zijn, dus dat is echt niet bijzonder.Canon23 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:21:
Afwerking gaat niet fantastisch zijn, als in niks in de muur frezen enzo. Het risico van lopende leidingen ligt bij ons. De gaten worden wel vlak langs de muren geboord en ik verwacht zelf ook daar niks tegen te komen.
Normaliter zou ik ook meerdere offertes opvragen, maar time is of the essence. Volgende week op vakantie en die week daarna zou hij dan al de elektra moeten doen. Zodat de week daarna de airco kunnen geplaatst worden. Anders wordt dat pas september en missen we een dikke maand comfort.
Zelf heb ik het gevoel dat hij inderdaad aan de dure kant is, maar als ik jullie zo hoor valt het nog soort van mee.
Hoe kom je aan 30 tot 40 meter kabel? Dat is nogal een afstand in een gemiddeld huis. Is dat de totale hoeveelheid? 6 draden x 6 meter = 36 meter ?
[ Voor 10% gewijzigd door -DarkShadow- op 06-07-2022 17:49 ]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Dit doe ik dus nooit meer._Apache_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:49:
Zodra ze alleen totaalprijzen gaan noemen krijg ik jeuk. Ik wil een specificatie zien. Het hoeft niet tot 2 cijfers achter de komma, maar welk deel is arbeid, wat is materiaal en wat ben je van plan.
Ik reken het uit met uren en materiaal uitgesplitst per groep als één subtotaal
Als je een keer een meevallertje heb krijg je dus een discussie, maar als je 10 uur uitloopt door tegenslag zal de klant nooit zeggen dat ze die 10 uur bijbetalen. Al doende leert men.
Wanneer je het te prijzig vind worden zul je moeten wachten of een beunhaas over de vloer krijgen. Voor jou tien anderen die hun klus wel graag gedaan willen hebben.Canon23 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 06:24:
Ik vind het vrij duur, maar aan de andere kant hij kan snel beginnen en ik weet het zijn rare tijden in de bouw. Dus hoe erg word ik potentieel genaaid?
Wat je zou kunnen proberen is kijken of je de betreffende kabels zelf van de begane grond omhoog kunt krijgen. Dit scheelt de betreffende monteur veel werk en dus tijd. Vraag de beste persoon even of hij de kabel kan leveren zodat hij zeker is van z'n kwaliteit en dat jij de kabel door een koof naar boven kunt brengen. Makkelijk bespaard.
LordSinclair schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:26:
[...]
[Afbeelding]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Geen idee wat jij doet, maar jouw waarde zit vast ook op het minimumloon?No Hands schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 06:44:
[...]
Wanneer de vraag groot is, stijgt de prijzen, dit is doodnormaal. Kijk wordt er schaarste gecreerd, dan heb je een hele andere situatie, maar anders is het gewoon prima.
Tevens is dit ook de normale gang van zaken.
Weinig vraag naar beroep door meer aanbod dan vraag = prijzen dalen en minder mensen kiezen dat beroep
Veel vraag naar beroep door meer vraag dan aanbod = prijzen gaan omhoog en meer mensen kiezen dan beroep
Wanneer de vraag hoog blijft, dan zal de prijs blijven stijgen, net zolang totdat het genoeg mensen aantrekt. Blijven de wachttijden, dan heb je het waarschijnlijk over een beroep die voor veel mensen te hoog gegrepen is en tevens ook niet heel aantrekkelijk.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
bottom line schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:09:
[...]
Krachtgroep en aardlekautomaat is iets anders als een 1 fase automaatje die je bij je kast inhangt..
[ Voor 22% gewijzigd door Skyrunner op 07-07-2022 04:23 ]
Waarom niet de kabel van de unit naar binnen laten trekken, daar tijdelijk een stekker op te maken en in de dichtsbijzijnde stopcontact? Een airco verbruikt niet meer zoveel als vroeger. En ook zal een airco wel extreem hard moeten draaien om 100% te halen. Meestal zit een airco (3 kW) op zo’n 2-500 watt. Meer niet.Canon23 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:21:
Afwerking gaat niet fantastisch zijn, als in niks in de muur frezen enzo. Het risico van lopende leidingen ligt bij ons. De gaten worden wel vlak langs de muren geboord en ik verwacht zelf ook daar niks tegen te komen.
Zo heb ik het ook gedaan. Slaapkamer wordt nog verbouwd, dus voor nu komt de kabel achter het knieschot naat de dichtsbijzijnde stopcontact.
Kan je daarna rustig op zoek naar een elektricien voor de werkzaamheden.
Heb hier wel eens een loodgieter gehad, die had een vergelijkbaar vraagstuk (stukje risico wat impact had op de doorloop).MLLL schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:37:
[...]
Dit doe ik dus nooit meer.
Als je een keer een meevallertje heb krijg je dus een discussie, maar als je 10 uur uitloopt door tegenslag zal de klant nooit zeggen dat ze die 10 uur bijbetalen. Al doende leert men.
We hadden een worst case / best case prijs. Als het meevalt was $prijslaag en tegen viel $prijshoog.
Vond het keurig opgelost, en begreep het wel vanaf zijn kant.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Dat dus. Ik reken standaard te veel uren en een relatief grote "klein materiaal" post. Liever dat ik aan het einde 100 minder hoef te rekenen dan 25 euro extra want dan krijg je een hoop gezeik.MLLL schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:37:
[...]
Dit doe ik dus nooit meer.
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
Als hij €5000,- zou vragen zou je het toch ook niet gedaan hebben? Als het voor je gevoel te duur is dan vraag je verschillende offertes op. Je hebt niet heel veel tijd meer maar dat zal mogelijk ook bij zijn tarief zitten "het moet maar tussen alle andere klussen door even snel gefixed worden". Het is waarschijnlijk niet zo dat hij geen enkele andere klus heeft en je daarom een poot wil uitdraaien en de hoofdprijs vraagt. Voor jouw tien andere klussen hoor denken ze dan.
1240 minus:
200.- aan 40 meter pijpjes, beugels en rommel
140.- aan 40 meter 3x2,5mm kabel
300.- aan twee aardlekautomaten
60.- aan WCD's, lasdozen en ander kleinmateriaal
= 540.-
540.- gedeeld door 50 (uurtarief) is net geen 12 uur. Oftewel twee man die iets minder dan een volle dag bezig zijn om twee kabels van kelder naar zolder te trekken. Afhankelijk van de mogelijke route die de kabels af moeten leggen is dit snel verdiend of net te krap gerekend.