Wasmachine, droger (en CV) verplaatsen van zolder naar BG

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-04 20:15
Wij hebben een nieuw huis gekocht en op dit moment staan de droger, wasmachine, en de CV op de tweede verdieping.

De tweede verdieping (zie tweede afbeelding) willen we graag gebruiken als masterbedroom en daarom iniedergeval en wasmachine en de droger te verplaatsen naar de garage om zo meer ruimte te creeren en de kast weg te kunnen halen. De CV ketel is ook oud en moet worden vervangen. Als het niet een al te grote meerkosten post is zou ik deze ook graag naar de garage verplaatsen.

In de garage zit op de moment geen water toevoer/afvoer, geen gas toevoer en denk dat er wellicht ook nieuwe elektra heen moet om zowel wasdroger als wasmachine tegelijkertijd aan te kunnen hebben. Wel hangt er op dit moment een verwarming in de garage. Er lopen dus wel al verwarmingsleidngen leidingen heen. De garage is overigns later bijgebouwd. Er zijn ook 2 buitenkranen (niet bij de garage) gene idee of dat relevant is of niet?

Onderstaand eerst de pattegrond van de beganegrond. De verwarming zit bij de gele lijn.
1 Wat is de beste plek om wasmachine droger te plaatsen of maakt dit niet uit? En wat zou het kosten on de leidingen (water toevoer en afvoer en eventueel elktra te laten aanleggen?
2 Dezelfde vraag voor de CV, uiteraard met extra kostenpost een kanaal voor verbrandingsgassen en gasleing.
3. Tot slot vraag ik me af of het uberhaupt slim is om de CV verder weg te zetten vanwaar het warme water wordt gebruikt (de badkamers), in de keuken zit een quooker dus voor de keuken niet perse warm water nodig vanuit de CV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtBlAWJP_F-FI_AbVF211-e5C0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cklyTFnAmNEsDzcGMXnIftJt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVv1wvgUL2VcjfB8oHLeqSYy6a4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfWitJpMSIWh1JfyeAVRSuO1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door mmmmmark op 06-07-2022 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hoe moeten de leidingen naar de garage gelegd gaan worden? Zit er bijvoorbeeld een kruipruimte die hiervoor gebruikt kan worden? Loopt deze door onder de garage?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Ik ga daar wel vanuit omdat daar nu ook een verwarming zit of is dit te simpel gedacht? Onder huis zit sws een kruipruimte onder de garage weet ik niet. Het kantoor was de oude garage dus tot daar zou sws moeten lukken denk ik:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:54
Slaapkamer op de zolderverdieping?
Dan kan ik het volgende topic van @mmmmmark al voorspellen:
"Hoe kunnen we de slaapkamer koel houden in de zomer"

Ik maak er nu een grapje van, maar heb je hier ook aan gedacht?

Wat je vragen betreft:
Op afstand zonder de precieze situatie te kennen, welke jou ook nog niet duidelijk is, is over de kosten niets zinnigs te zeggen.
Lange(re) leidingen geven energie- en comfortverlies. Dat laatste is dus als je een minuut moet wachten op warm water in de badkamer.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
De leidingen naar de radiator kun je waarschijnlijk niet zomaar gebruiken om het hele CV-circuit te voeden, je komt waarschijnlijk in de knoei met de leidingdiameters. Je zult ergens met een hoofdleiding moeten verbinden. Misschien achter die houten omtimmering onder de trap (vloerverwarmingsverdeler?).

Net zo met warm water. Je hebt een goede kans dat het stukje warmwaterleiding naar de keuken een kleinere doorsnede heeft dan dit naar de badkamers (je hebt voor een keukenkraan doorgaans minder flow nodig dan voor een douche of bad). Dit wil je niet andersom gaan gebruiken, om warm water van de ketel naar boven richting de badkamer te krijgen. Met een andere leiding verbinden zou wel eens tegen kunnen vallen zonder een hoop te gaan slopen. Ik weet niet in hoeverre je van plan was om de woning te verbouwen (andere vloeren etc.)? ;)

Als je echt zinnige dingen wilt kunnen zeggen zou je moeten weten hoe deze leidingen nu precies liggen. Ik denk dat de CV-ketel verplaatsen niet zomaar haalbaar is.

Ik zou de technische ruimte op de 2e verdieping dan ook niet willen verkleinen. Als je een keer van het gas af wilt is dit een prima ruimte voor een warmtepomp met boilervat etc., toch?

Wasmachine en droger naar de garage verplaatsen mag niet heel ingewikkeld zijn als je er via de kruipruimte kunt komen. Dat zijn 3 leidingen vanuit de meterkast (2x elektra, 1x water) en een afvoerleiding die je ongetwijfeld ergens in de kruipruimte kunt verbinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 06-07-2022 00:15 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
mmmmmark schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 00:02:
Ik ga daar wel vanuit omdat daar nu ook een verwarming zit of is dit te simpel gedacht? Onder huis zit sws een kruipruimte onder de garage weet ik niet. Het kantoor was de oude garage dus tot daar zou sws moeten lukken denk ik:)
Er hangt al een airco op de bovenverdieping maar fair point:). Misschien een zonwering er nog bij en zaten ook aan zonnepanelen op het dak te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Xander schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 00:14:
De leidingen naar de radiator kun je waarschijnlijk niet zomaar gebruiken om het hele CV-circuit te voeden, je komt waarschijnlijk in de knoei met de leidingdiameters. Je zult ergens met een hoofdleiding moeten verbinden. Misschien achter die houten omtimmering onder de trap (vloerverwarmingsverdeler?).
Dit zette mij een beetje aan het denken. Er is ons verteld dat er geen vloerverwarming was maar dit leek inderdaad een vloerverwarmingsverdeler (of is er een aandere reden dat daar allerlei buizen de grond in gaan)? Ik vraag me nu af of de vloerverwarming wellicht gewoon niet kapot is....

De verwarmign voor de woonkamer bestaat nu uit een convector put van 4,5 meter in de woonkamer, een verwarming naast de keuken en een verwarmig in de andere zithoek. Is dat zondervloerverwarmign uberaupt genoeg om in de winter de hele woonkamer te verwarmen?

Het idee was om de bovenste verdieping echt de masterbedroom te maken met inloop badkamer. Maar daarvoor met het technische hok wel iets kleiner (in ieder geval de wasmacine en droger eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Santford

FP PowerMod
mmmmmark schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 06:48:
[...]

Dit zette mij een beetje aan het denken. Er is ons verteld dat er geen vloerverwarming was maar dit leek inderdaad een vloerverwarmingsverdeler (of is er een aandere reden dat daar allerlei buizen de grond in gaan)? Ik vraag me nu af of de vloerverwarming wellicht gewoon niet kapot is....
Het kan goed zijn dat er een lus van radiotoren per verdieping aanwezig is, of dat de leidingen zich ergens (hoeft niet bij de ketel zelf te zijn) opsplitsen naar de voor er achterkant van het huis. Dan kun je niet zonder meer de ketel op een andere plek in dat circuit plaatsen (de radiator in de garage). De nieuwe garage is later aangebouwd, de aanvoer en retour zijn mogelijk ook weer ergens van afgetakt.
Ook zal je in een warmwater toevoer van de nieuwe plek van de ketel naar de badkamer en keuken moeten voorzien.

Het advies is om eerst na te gaan hoe de leidingen zich precies door het huis verdelen. Vanuit daar kun je een plan maken voor wat er kan en nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Het advies is om eerst na te gaan hoe de leidingen zich precies door het huis verdelen. Vanuit daar kun je een plan maken voor wat er kan en nodig is.
helemaal mee eens,

Maar als je het nog simpeler (en vermoedelijk ook toekomstbestendiger wilt maken dan zou ik je wellicht aanraden om te overwegen eens naar electrische verwarmen te gaan kijken,

1: als je de cv naar de schuur wilt verplaatsen zul je A: je gasleidingen moeten omleggen, B: zul je een gecetificeerde schoorsteen mogen aanleggen, C: zul je aanpassingen moeten doen in de waarwaterstromen door je hele huis.
2: een alternatief zou zijn om je cv ketel boven te laten maar wel te verplaatsen naar een overbodige hook of een plaats waar ie op zijn minst uit de weg staat (verborgen in een inbouwkast oid). - maar eigenlijk geldt dan steeds hetzelfde als in punt 1, behalve dan misschien het stuk over je warmwater stromen, die zul je dan wel eenvoudiger kunnen omleggen) maar voor je schoorsteen geldt dat niet. Dat zou één-op-één voordeel zijn van nu al overstappen op electrisch, dan kun je die schoorsteen achterwegen laten en hoef je alleen maar te kijken naar een zo effectief mogelijke plaats voor je nieuwe ketel). - wel moet je dan natuurlijk het nodige werk steken in het electrische aansluitwerk en eventueel het verzwaren van je meterkast (voordeel om het nu al te doen is echter dat het over +/- 5 jaar veplicht wordt en je er NU in ieder geval mogelijk nog wat subside op krijgt terwijl die dan zeker weten zal zijn afgeschaft.

ik kan je overigens uit ervaring meegeven dat een gemiddelde inbouw kast van bijvoorbeeld gasbetonblokken met een standaard deur, genoeg geluidsisolerend werken om een electrische ketel in een slaapkamer te plaatsen.

wat ik overigens mis aan je tekeningen is vooral een plan van wat je graag op die verdieping had willen doen, hoe je nieuwe floorplan er dan uit had gezien, dat zou het voorstellen van sugesties of alternatieven een stuk logischer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
i-chat schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:22:
[...]
helemaal mee eens,

Maar als je het nog simpeler (en vermoedelijk ook toekomstbestendiger wilt maken dan zou ik je wellicht aanraden om te overwegen eens naar electrische verwarmen te gaan kijken,

1: als je de cv naar de schuur wilt verplaatsen zul je A: je gasleidingen moeten omleggen, B: zul je een gecetificeerde schoorsteen mogen aanleggen, C: zul je aanpassingen moeten doen in de waarwaterstromen door je hele huis.
2: een alternatief zou zijn om je cv ketel boven te laten maar wel te verplaatsen naar een overbodige hook of een plaats waar ie op zijn minst uit de weg staat (verborgen in een inbouwkast oid). - maar eigenlijk geldt dan steeds hetzelfde als in punt 1, behalve dan misschien het stuk over je warmwater stromen, die zul je dan wel eenvoudiger kunnen omleggen) maar voor je schoorsteen geldt dat niet. Dat zou één-op-één voordeel zijn van nu al overstappen op electrisch, dan kun je die schoorsteen achterwegen laten en hoef je alleen maar te kijken naar een zo effectief mogelijke plaats voor je nieuwe ketel). - wel moet je dan natuurlijk het nodige werk steken in het electrische aansluitwerk en eventueel het verzwaren van je meterkast (voordeel om het nu al te doen is echter dat het over +/- 5 jaar veplicht wordt en je er NU in ieder geval mogelijk nog wat subside op krijgt terwijl die dan zeker weten zal zijn afgeschaft.

ik kan je overigens uit ervaring meegeven dat een gemiddelde inbouw kast van bijvoorbeeld gasbetonblokken met een standaard deur, genoeg geluidsisolerend werken om een electrische ketel in een slaapkamer te plaatsen.

wat ik overigens mis aan je tekeningen is vooral een plan van wat je graag op die verdieping had willen doen, hoe je nieuwe floorplan er dan uit had gezien, dat zou het voorstellen van sugesties of alternatieven een stuk logischer maken.
Thanks, het lijkt erop obv de reacties dat wellicht de CV ketel beter boven kan blijven staan. Op die manier staat die ook bijna direct naast de badkamers. Keuken is wat verder weg maar daar zit ook een kokend waterkraan.

Mbt een elektrische CV ketel. Kan dat uit qua kosten, per euro is verwarmen op gas toch vele malen goedkoper? Hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe alles zich gaat ontwikkelen maar de gasprijs zal wel wen keer weer gaan dalen. Ik denk dat als je elektrisch wil verwarmen je dan ook een groot boilervat wil hebben, zodag je 1, een voorraad hebt en 2 kan verwarmen als je stroomprijs laag is/de zon schijnt icm zonnepanalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Mbt een elektrische CV ketel. Kan dat uit qua kosten, per euro is verwarmen op gas toch vele malen goedkoper?
ik zou daar vooral je energiecontract voor op na slaan en ook vooral kijken naar de tarieven die gaan gelden na afloop van je huidige contract

feit is wel dat gas ontzettend veel in prijs is gestegen en mogelijk nog verder zal blijven stijgen afhankelijk van de oorlog met/in rusland

Ook de kosten voor je nieuwe installatie zullen uiteraard meewegen

Maar uit het blote hoofd zou ik je in ieder geval sterk aanraden om electrisch stoken te overwegen en door te laten rekenen als je nu een nieuwe installatie zoekt

Zelf zijn we nu een huis aan het opknappen en kopen en daar is toevallig net een nieuwe huur ketel in gezet op gas en daar heb ik behoorlijk spijt van er plan is in ieder geval voor ons om bij verzwaring voor de keuken ook gelijk een aansluiting voor een cv te laten plaatsen voor toekomstig gebruik of voor als gas echt te duur wordt

[ Voor 20% gewijzigd door i-chat op 06-07-2022 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
i-chat schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:22:
[...]
helemaal mee eens,

We wonen inmiddels een tijdje in het huis en zijn nu bezig met het dakvernieuwen, zonnepanelen, en ook aan het kijken naar een warmtepomp. Overigens ook achtergekomen dat in de keuken uberhaupt geen warmwateraansluitng zit maar enkel een quooker.

We willen de douche 30 cm groter maken maar ik weet niet of er dan genoeg ruimte overblijft voor een warmtepomp binnenunit en een groot buffervat (denk 500 liter). De losse onderdelen lijken prma te passen echter als ik google en ik zie compelte installaties lijkt het toch veel ruimte in te nemen (zie fotos hieronder). Is dit hoeveel ruimte het kost?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeMsf874GBdvpU6wQO9O0NQ6v0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yh6ojoa9HA9o8wZfOKHUPNug.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhfcgF0pxkEwuygdqFpXxSz-bVQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QuMjyRKlQvy8WbFaWaDFAQxt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PY2ukWSRW2169auyI2Sjx9qo2e8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ROnH66n3itmJfGAobX5Gdn8e.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-04 23:56
Je zou ook van de huidige badkamer een deel gebruiken voor de cv/warmtepomp en de oude badkamer en een deel van dat hok een nieuwe badkamer maken. denk dat de leidingen wel op de goede plek zitten daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Toerq schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:05:
Je zou ook van de huidige badkamer een deel gebruiken voor de cv/warmtepomp en de oude badkamer en een deel van dat hok een nieuwe badkamer maken. denk dat de leidingen wel op de goede plek zitten daarvoor.
Snap niet helemaal wat ik hier dan mee opschiet? We doen juist de wasmachine naar beneden om de badkamer groter te maken?
Pagina: 1