Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBdien
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-01-2023
Zoals de titel zegt wil ik crypto kopen. Ben nu 16 en kan nergens vinden waar ik kan investeren onder de 18. Ik heb gelezen dat het mag met ouders toestemming, heb nog niks gevraagd maar ik ga ervan uit dat het mag sinds ik zelf werk voor me geld. Het probleem is dat ik bij verschillende wallets niks kan vinden over toestemming van ouders ofzo. Ik vroeg me ook af of ik niet gewoon een account zou kunnen aanmaken op een van mijn ouders id, geen idee of het mag sinds ik de aankopen doe en mijn rekening zou gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:49

DataGhost

iPL dev

Ik vroeg me ook af of ik niet gewoon een account zou kunnen aanmaken op een van mijn ouders id
Als je dit overweegt zonder hun toestemming of medeweten zou ik het hele idee maar heel snel laten varen, nog naast dat dat illegaal is. Dat benadrukt eigenlijk alleen maar het belang van meerderjarig moeten zijn, hoewel dat natuurlijk ook geen garantie is voor goed doordachte beslissingen.

Gezien je leeftijd en het beperkte gevoel wat ik krijg bij je topicstart gaat "investeren" in crypto voor jou op dit moment eigenlijk niet veel anders zijn dan gokken, dat lijkt me een slecht begin van wellicht een slechte gewoonte.

Heb je ook een bepaalde gedachte achter willen "investeren" in crypto, of heb je alleen maar gehoord dat je snel bergen met geld gaat verdienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:30
Nee, dat kan niet legaal. Als je 18 bent kun je doen wat je wil met je geld, maar dat zou ik eerder in een studie steken dan in crypto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBdien
@DataGhost was zeker niet van plan dit te doen zonder hun toestemming, nu je het zegt het ik het waarschijnlijk anders moeten verwoorden. Ook ga ik niet zomaar geld gooien naar random coins en doe ik al onderzoek naar hoe het werkt en ben ook zeker van plan nog meer onderzoek te doen. Wil ook niet honderden euros erin storten, sowieso alleen maar geld dat ik kan missen en is het iets wordt misschien meer, maar dat is later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBdien
@SCIxX Waarom is dit niet legaal? Heb ergens anders gezien dat er geen leeftijdsgrens is voor handelen in crypto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:35
JoeBdien schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:54:
@SCIxX Waarom is dit niet legaal? Heb ergens anders gezien dat er geen leeftijdsgrens is voor handelen in crypto.
Iets met handelingsonbekwaam denk ik

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:30
JoeBdien schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:54:
Omdat je niet handelingsbekwaam bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBdien
@SCIxX "Volgens artikel 1:234 BW (in Nederland) zijn minderjarigen handelingsbekwaam, als zij met toestemming van hun wettelijke vertegenwoordiger handelen en mits de wet niet anders bepaalt." (Gekopieeërd van wikipedia). Dit zegt iets andesrs. Zoals ik al zei heb ik nog niks aan me ouders gevraagd/besproken, maar sinds het mijn eigen geld is en zij mij wel vertrouwen ga ik ervan uit dat ik ook toestemming krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:49

DataGhost

iPL dev

Maar die toestemming heb je nu nog niet, dus nu ben je nog steeds handelingsonbekwaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
Vragen crypto wallets tegenwoordig om een ID bewijs dan? Volgens mij was het hele idee dat het anoniem was en dat ze zich niets aantrekken van regeltjes uit de overheid.

Als je het op naam van je ouders doet, dan is al het geld dat je op die rekening hebt ook wettelijk van je ouders. Heel vervelend als het tijd is voor de belasting.
Als je het op naam doet van je ouders zonder hun toestemming dan pleeg je zelfs fraude. Niet doen dus.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBdien
@DataGhost Snap ik. Mijn vraag is dan als ik wel toestemming, wat zijn dan mijn opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBdien
@RocketKoen Van wat ik nu gezien heb moet je je ID laten zien. Zoals ik ook al eerder zei zou ik het nooit doen zonder toestemming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:22
Het is inderdaad niet nodig om meerderjarig te zijn om crypto te mogen bezitten. Echter vragen de grote handelsplatformen hier wel om i.v.m. regelgeving m.b.t. witwassen / KYC. Het lastigste zal zijn om een verkoper te vinden die aan jou crypto wilt verkopen, al helemaal tegen prijzen zoals op de handelsplatformen.

Je geeft als doel om in crypto te willen investeren. Dat kan echter niet, er zit niets achter crypto wat kan groeien / winst kan maken. Je kan alleen crypto kopen on te speculeren dat andere mensen er meer voor willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBdien
@I_IBlackI_I Waarschijnlijk is investeren ook niet helemaal juiste woord. Maar ik ben vrij geintresseerd in de technologie erachter en wil eigenlijk wel ervaren hoe het is, iets met me geld doen (ook al is het misschien niet zo slim) en dan misschien nog wat geld eruithalen. Is er dan ook geen één platform dat wel aan jongeren verkoopt met toestemming van ouders?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
Het schijnt inderdaad sinds 2 jaar verplicht te zijn om je ID te controleren ivm witwassen.

Als je wilt weten of ze jou als 16 jarige toestaan om een account te maken kun je dus het beste bij die platforms vragen.

Maar als je wilt weten hoe het nu voelt om in crypto te handelen kun je ook naar een geldmaat lopen en wat cash opnemen. Vervolgens maak je een vuurtje en gooi je die briefjes er 1 voor 1 op. Bij elk briefje herhaal je de zin "ik koop nu op het laagste punt, de koers gaat binnenkort weer omhoog".

[ Voor 11% gewijzigd door RocketKoen op 05-07-2022 23:26 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

JoeBdien schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:21:
Zoals de titel zegt wil ik crypto kopen. Ben nu 16 en kan nergens vinden waar ik kan investeren onder de 18. Ik heb gelezen dat het mag met ouders toestemming, heb nog niks gevraagd maar ik ga ervan uit dat het mag sinds ik zelf werk voor me geld. Het probleem is dat ik bij verschillende wallets niks kan vinden over toestemming van ouders ofzo. Ik vroeg me ook af of ik niet gewoon een account zou kunnen aanmaken op een van mijn ouders id, geen idee of het mag sinds ik de aankopen doe en mijn rekening zou gebruiken.
Wat ik zelf zou doen is gewoon 100% eerlijk en open zijn naar je ouders. Mag het niet van hen dan houdt het gewoon op. Mag het wel van hen, dan kun je met je vader of moeder een account aanmaken bij een exchange zoals bijvoorbeeld Bitvavo of Coinbase. Dit zou kunnen op rekening en identiteit van 1 van hen.

Iedere aankoop die je doet via een broker of exchange zal tot je 18e via je ouders verlopen, iets wat me ook niet verkeerd lijkt gezien je leeftijd.

Lees je daarbij even goed in over beveiliging van dat eventuele account (2fa met een goede authenticator app, plugins in je browser vermijden, etc.) Je kunt vanuit daar eventueel je aankopen doorzetten naar een non custodial wallet waarvan je zelf de keys in beheer hebt. Deze wallet zal gewhitelist moeten zijn, dus na aanmaken van een non custodial wallet wil een broker of exchange bevestiging van identiteit gelinkt aan die wallet.

Wees je ook bewust van het feit dat exchanges en brokers custodial wallets zijn, je hebt daar nooit controle over je balans. Gaat een exchange om wat voor reden dan ook offline, dan is het geld wat je daar had staan ook foetsie.

Bij Coinbase heb je zogenaamde 'Learn and Earns', waarbij je gratis een paar dollar aan crypto krijgt als je een multiple choice vragenlijstje invult. Deze gratis exotische muntjes kun je dan weer converteren naar Bitcoin of Ethereum of een stablecoin zoals USDC. Zo kun je toch een beetje crypto ontvangen zonder ervoor te hoeven betalen.

Maar wat nog veel belangrijker is; je kunt ook prima bezig zijn met cryptocurrency zonder er direct in te investeren. Heb je echt interesse in de onderliggende techniek? Of is het vooral speculeren op prijs volatiliteit wat je interesse heeft? Wat maakt crypto op dit moment zo aantrekkelijk voor jou dat je het wilt kopen? Verwacht je er geld mee te verdienen? Of wil je naast geld een beetje crypto bezitten? Heb je via via gehoord dat dit hét moment is om crypto te kopen?

Je kunt in mijn optiek prima de kat uit de boom kijken en wachten tot je 18e met aankopen/speculeren en de tijd tot je 18e gebruiken om je goed in te lezen over alle facetten van cryptocurrency, dat lijkt me een goede basis om je eigen mening te vormen en tegen de tijd dat je 18 bent een beter overwogen keuze te kunnen maken.

In ieder geval succes gewenst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ennas7
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-03 03:41
Als minderjarige zou ik proberen om werk te verrichten en uitbetaald te krijgen in crypto (bij voorkeur binnen het crypto ecosysteem).

Anders, zou je één van jouw ouders kunnen vragen om crypto te kopen.
Pagina: 1