Ubiquiti UniFi Dream Router: SoC UniFi Dream Machine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
@OlafWeijers In reviews: UniFi Dream Router - Dromen zijn bedrog wordt de MT7615 als SoC vermeld voor de UniFi Dream Machine, maar dit is een radio, geen processor/system on chip. Ik gok dat de MT7621 MIPS SoC erin zit (maar uitsluitsel daarover vind ik niet). De MT7622 in de Dream Router is een ARM SoC vziw.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlafWeijers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-10 14:42

OlafWeijers

Redacteur netwerken & smarthome
Dank voor je feedback!

Ik heb nog even goed gezocht en dat het onduidelijk is, is zeker een feit. Toch kan ik er zelf niet meer van maken dan dat ik reeds in het artikel heb vermeld.

Ik zal je even meenemen in de redenering achter de specificaties:

De SoC in de Dream Machine is de MT7615. Dat lijkt mij inderdaad qua specificaties een radiochip maar MediaTek noemt het toch zelf een SoC.
MediaTek geeft aan dat deze gecombineerd wordt met de MT7623 waar een 1,3GHz quadcore ARM Cortex-A7 in is geïntegreerd.

Ubiquiti geeft echter aan in de datasheet van de Dream Machine dat deze een 1,7GHz quadcore ARM Cortex-A57 processor heeft. Ik ga er vanuit dat ze hier niet over liegen.
Echter: een MediaTek SoC met een geintegreerde ARM Cortex-A57 heb ik niet terug kunnen vinden.

Op de FCC Teardown foto's (Pagina 8, bovenaan) Zien we in elk geval de MT7615n SoC. De andere mediatek chip die ernaast zit is de MT7603E 2,4GHz radiochipset.

Zodoende heb ik me voor het artikel op beide, zo nauwkeurig mogelijke feiten gebaseerd. Voor de processor de opgave van Ubiquiti, en voor het SoC-model de teardown foto's. En dan is het meest specifieke antwoord op de vraag welke SoC en CPU de Dream Machine bevat naar mijn mening de MT7615 SoC met een 1,7GHz quadcore ARM Cortex-A57.

De Dream Router is zoals het artikel vermeld inderdaad gebaseerd op de MT7622 SoC, waar een 1,35GHz dualcore ARM-Cortex A53 processor in zit.

Ik hoop dat het onduidelijke zo iets duidelijker is :)

[ Voor 11% gewijzigd door OlafWeijers op 05-07-2022 22:41 . Reden: llinkjes, stukjes vergeten en een lange dag 8)7 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Bedankt!

Ik zie op de foto's inderdaad geen andere zichtbare chip die het zou kunnen zijn. Wat ik wel weet is dat voor OpenWrt bv. MT7621, MT7622 en MT7623 SoCs zijn waar ze specifiek voor compileren. MT7615 is dat niet (ik heb twee modellen in huis die OpenWrt draaien met de MT7621 SoC en MT7615 radio's).

Ik had gisteren nog een early access link van het Ubiquiti-forum gevonden waar de internals werden opgelijst, maar ik vind 'm niet meer terug.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ik heb de link teruggevonden, bij deze:

https://community.ui.com/...d1-482a-9e99-17a9c95b3a62

Mocht iemand van de community hier toegang tot hebben, kan helpen es te kijken.