Gatygun schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:22:
Ik verhuis naar amerika voor een tijdje maar moet een router hebben daarzo voor de verbinding aangezien ik 14 dollar moet dokken per maand voor een router die niet eens 1gbps + ondersteunt ( xfinity comcast ). dus zoek een router die ik gewoon kan kopen en daar kan gebruiken.
Wacht even...
Xfinity is kabelinternet. Die "router" is gelijk ook DOCSIS (3.1?) modem. Dat is andere koek. Wat ik weet van modemkeuze in de VS kun je inderdaad zelf een modemrouter uitkiezen, maar dat moet dan eentje zijn die gecertificeerd is door de provider. Omdat het gaat om US DOCSIS, niet EuroDOCSIS, zul je dat sowieso in US moeten kopen (en trouwens, in EU verkrijgbare DOCSISmodems zijn sowieso niet door Comcast gecertificeerd). Als ik op walmart.com kijk is goedkoopste Comcast-certified DOCSIS 3.1 modem + router USD 299. Losse modems zijn goedkoper, maar daar moet je ook weer losse router bij kopen. Voor die multi-Gigabit snelheden heb je minimaal DOCSIS 3.1 nodig. Dus is het een simpel rekensommetje: als het USD 14 per maand kost, moet je daar minimaal 22 maanden zitten om dit interessant te maken.
Eh en verder eens met iedereen die zegt dat >1Gbps LAN totaal onzinnige eis is voor deze use case, des te meer omdat het maar tijdelijk is en je ook nog voor dubbeltje op eerste rij wilt zitten. Zelfs de goedkoopste multi-Gb switch kost al meer dan je budget. Puur practisch is er niets wat je niet met 1Gbps poorten op de modemrouter kunt, voor je eigen LAN kun je er gewoon een switch achter hangen. Gaat wel wat kosten - het is niet gratis om met de grootste e-penis te zwaaien. Een Hummer kost ook meer dan een bescheiden Toyota...