Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Advies] Upgrade of nieuwe build?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ShAd0w
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-11 20:41
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik m'n PC voornamelijk voor het gamen. Dit kan of VR zijn (Quest 2), of singleplayer (RDR2, GoW, Days Gone, Tomb Raider, etc) en dan zet ik de instellingen graag zo hoog mogelijk, alsook nog altijd af en toe CSGO competitive (maar dan gaat m'n resolutie omlaag).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te denken aan een €1000 investering, dit is geen kei harde max, maar minder is altijd beter. Ik heb een financiële meevaller gehad en ben erg verliefd geworden op VR gamen, waarvoor m'n huidige build van twee jaar geleden nét niet goed genoeg toereikend is.

Wat is het idee?
Ik heb m'n huidige build zo'n twee jaar geleden aangeschaft, met toen als doel dat hij VR ready is. Dit is hij ook, ik kan prima in VR spelen en de nieuwste singleplayer games draaien goed genoeg op high/ultra in 1080p, aangezien ik een 1080p - 144Hz scherm heb. Deze is met name aangeschaft voor thuis werken en zodat ik hem met csgo op 144Hz kan zetten (AOC 24G2U/BK Rood, Zilver

Het plan is dus niet perse om op 4K of 1440P te gaan gamen, maar om de VR kwaliteit te vergroten. Ik heb een Quest 2 waarbij AirLink feilloos werkt, maar HL:Alyx en bijvoorbeeld F1'22 moet ik op medium of lager zetten wil het systeem een aardige FPS neerzetten voor een vloeiende ervaring. Microsoft Flight Simulator is de volgende stap in VR.

Op dit moment is m'n huidige build als volgt, deze is in mei 2020 aangeschaft.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 213,02€ 213,02
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 68,99€ 68,99
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse± € 350,-± € 350,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 74,55€ 74,55
1BehuizingenFractal Design Define C€ 102,90€ 102,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 106,66€ 106,66
4VentilatorenFractal Design Dynamic X2 GP-12 Wit, 120mm€ 12,71€ 50,84
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 54,90€ 54,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,70€ 98,70
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 103,16€ 103,16
Totaal€ 1223,72

Nu heb ik een paar opties en m'n vraag wordt: wat is de beste keuze?:
  • Ik upgrade de videokaart naar een RTX3080 (en verkoop mijn 5700XT)
  • Ik upgrade de videokaart en processor (RTX3080 en AMD 5 5600X) (en verkoop m'n 3600+5700XT)
  • Ik verkoop m'n volledige build, vang nog een aardig centje en koop een nieuwe build
Ik upgrade de videokaart naar een RTX3080 (en verkoop mijn 5700XT)
Dit is de goedkoopste oplossing, maar ik twijfel of het een slimme is. Op internet zijn genoeg benchmarks en YT-videos te vinden wat de prestaties zijn van een AMD 5 3600 in combinatie met een RTX3080. De processor wordt dan de bottleneck op 1080p gaming en je verliest zo'n 20~30% aan prestatie. Wat best fors is, aangezien ik een 1080p scherm heb en niet perse van plan was deze te vernieuwen. Op 1440p en 4K is het verschil tussen een AMD 5 3600 en AMD 5 5900X te verwaarlozen en is de GPU de bottleneck. Dus komen we op VR, dat wil de hogere resoluties en maakt het dus eigenlijk niet uit welke processor ik nu heb.

Is de 20~30% verlies op 1080p te overzien? Of is dit juist enorm jammer, gezien ik SP-games nog altijd op 1080p speel en dus niet de volledige kracht kan gebruiken van de 3080, alleen in VR.

Ik upgrade de videokaart en processor (en verkoop m'n 3600+5700XT)
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 209,36€ 209,36
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR€ 869,-€ 869,-
Totaal€ 1.078,36

Op deze manier haal ik het performance verlies weg bij 1080p gaming en ben ik meer 'future-proof'. De AMD 5 5600X kan in m'n huidige build (met een bios-update). Echter een losse AMD 5 3600 verkopen en een 5700XT is lastiger dan alleen een videokaart of een volledige game pc. Dan zit ik straks wellicht met een prima processor naast me in de kast. Ook de B450 chipset welke nog PCI-e 3.0 heeft, tegenover de nieuwere PCI-e 4.0 (B550). Nu maakt dit op dit moment nog totaal geen verschil (een paar fps), maar is het toekomst gericht met de RTX4080 die over een paar maanden aangekondigd gaat worden, wellicht wél een dingetje en kan het een verschil opleveren (want ja, ik heb die al in het vizier).
Of gaat dan m'n 16GB in deze build dan juist een probleem worden?

Last but not least: Ik verkoop m'n volledige build, vang nog een aardig centje en koop een nieuwe build
Stel ik verkoop m'n volledige PC kast (exclusief de 4TB HDD) - vang hier nog een leuke ±€700 (?) voor en investeer in een volledige nieuwe build, zoals die in de BBG van Juli zat:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 209,36€ 209,36
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 122,95€ 122,95
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR€ 869,-€ 869,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 129,90€ 129,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 106,66€ 106,66
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 118,67€ 118,67
1VoedingenXPG Core Reactor 850W€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 91,61€ 91,61
Totaal€ 1.748,05

Op deze manier ben ik natuurlijk helemaal future-proof voor VR en kan ik gemakkelijk upgraden naar een RTX4080 mocht die interessant zijn voor VR. Op dat moment zit er ook nergens een bottleneck.

Daarbij wordt de verkoop van een volledige (jonge) game pc wellicht makkelijker dan alleen een processor en videokaart, waardoor de investering nagenoeg gelijk blijft.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen verdere eisen, behalve dat ik m'n oog al langer heb laten vallen op de Meshify 2 Compact en die behuizing graag wil. Ook de USB-C biedt wat oplossingen voor de Quest 2 kabel, maar dat is verwaarloosbaar.

Ga je overklokken?
De processor gaat na een bepaalde periode wel iets omhoog ja (op dit moment m'n huidige processor nog niet gedaan. Nog niet aan toe gekomen/zin in gehad).

Wat verwacht je van ons?
Je hebt er wellicht overheen gelezen want TL;DR, maar m'n vraag is een beetje: wat zou jij doen? Wat is de beste keus? Uiteindelijk moet ik hem natuurlijk maken, maar zijn het valide redenen of maak ik het mezelf gewoon te moeilijk? Een "sanity" check, zoals ik andere hier op het forum zie vragen. Wat is de beste investering voor VR op dit moment.

Beste antwoord (via ShAd0w op 05-07-2022 23:57)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:03
Als ik de tabel in de review Tijd voor een upgrade? - Deel 2 - Ryzen 1000/2000 vs. de nieuwste processors bekijk haalt je Ryzen 5 3600 met een high end videokaart op 1080p met ultra settings in F1-2021 186,9fps vs 228,3fps voor de 5600X, in RDR2 is dat 124,5fps vs 129,3 voor de 5600X. Dat lijken mij geen verbeteringen om je CPU te gaan upgraden, als ik jou was zou ik daar nog een of twee generaties mee wachten. Verkoop je RX5700XT en ruil deze afhankelijk van de opbrengst in voor een RTX3080/RX3080Ti/RX6900XT/RX6950XT. Koop wel een nieuwe voeding, 550 Watt is onvoldoende, de 850 Watt XPG is een prima keuze.

[ Voor 71% gewijzigd door martyw op 05-07-2022 21:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:03
Als ik de tabel in de review Tijd voor een upgrade? - Deel 2 - Ryzen 1000/2000 vs. de nieuwste processors bekijk haalt je Ryzen 5 3600 met een high end videokaart op 1080p met ultra settings in F1-2021 186,9fps vs 228,3fps voor de 5600X, in RDR2 is dat 124,5fps vs 129,3 voor de 5600X. Dat lijken mij geen verbeteringen om je CPU te gaan upgraden, als ik jou was zou ik daar nog een of twee generaties mee wachten. Verkoop je RX5700XT en ruil deze afhankelijk van de opbrengst in voor een RTX3080/RX3080Ti/RX6900XT/RX6950XT. Koop wel een nieuwe voeding, 550 Watt is onvoldoende, de 850 Watt XPG is een prima keuze.

[ Voor 71% gewijzigd door martyw op 05-07-2022 21:25 ]

• Empheria
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-08-2023
Hmmm tja, als ik het zo lees heb ik het beeld dat je in theorie aan een upgrade van de GPU genoeg zou moeten hebben. Er is helaas wat minder concrete informatie beschikbaar over performance in VR toepassingen omdat er veel verschillende combinaties mogelijk zijn, maar over het algemeen kom ik zo tegen dat je met de RX 5700 XT op ultra settings zo'n 70 fps zou moeten halen met dipjes naar 55. Kan me voorstellen dat dat net geen lekkere ervaring is, zeker niet als dit nog een hoge inschatting is.

Ik zou de betrouwbaarheid van benchmark videos op YouTube een beetje in twijfel trekken, zeker als het om de kleinere channels gaat. In het artikel wat @martyw gelinkt heeft is de test uitgevoerd met een RX 6900 XT, een kaart die elke CPU bottleneck duidelijk zichtbaar zal maken. Als je daar al geen hele significante prestatiewinst op haalt zal het verschil bij de RTX 3080 nog lager liggen.

Als je de GPU gaat upgraden, dan zou ik voor VR zeker ook nadenken over de 12 GB variant. Dan heb je meer speelruimte voor hoge resolutie textures. En ik zou sowieso ook nadenken over een iets zwaardere voeding, want sommige modellen kunnen wel 385W uit je voeding trekken. Daar komt dan nog zo'n 90W aan package power voor de CPU bij en dan heb je niet zo veel ruimte meer voor uitschieters. Het zou moeten werken, maar 550W is wel krap.
Wat is de beste investering voor VR op dit moment.
Als je het mij vraagt is het eerlijke antwoord hierop "nog even wachten", maar als je handen echt jeuken moet je vooral die 3080 inbouwen.

Fractal Design Vector RS ║ ASUS ROG STRIX B550-F Gaming WiFi II ║ AMD Ryzen 9 5900X ║ be quiet Dark Rock 4 ║ G.SKILL Trident Z RGB F4-3200C16-32G ║ Samsung 980 Pro 2TB ║ 2x Seagate EXOS 16TB ║ ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 12GB║ ASUS ROG THOR 850W

• ShAd0w
martyw schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:13:
Goed punt van de voeding, die heb ik helemaal over het hoofd gezien bij m'n initiële zoektocht voor een upgrade (heb hem stom genoeg wel mee genomen in de nieuwe build, maar dat komt meer door de BBG).
Empheria schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:26:
Hmmm tja, als ik het zo lees heb ik het beeld dat je in theorie aan een upgrade van de GPU genoeg zou moeten hebben. Er is helaas wat minder concrete informatie beschikbaar over performance in VR toepassingen omdat er veel verschillende combinaties mogelijk zijn, maar over het algemeen kom ik zo tegen dat je met de RX 5700 XT op ultra settings zo'n 70 fps zou moeten halen met dipjes naar 55. Kan me voorstellen dat dat net geen lekkere ervaring is, zeker niet als dit nog een hoge inschatting is.

Ik zou de betrouwbaarheid van benchmark videos op YouTube een beetje in twijfel trekken, zeker als het om de kleinere channels gaat. In het artikel wat @martyw gelinkt heeft is de test uitgevoerd met een RX 6900 XT, een kaart die elke CPU bottleneck duidelijk zichtbaar zal maken. Als je daar al geen hele significante prestatiewinst op haalt zal het verschil bij de RTX 3080 nog lager liggen.

Als je de GPU gaat upgraden, dan zou ik voor VR zeker ook nadenken over de 12 GB variant. Dan heb je meer speelruimte voor hoge resolutie textures. En ik zou sowieso ook nadenken over een iets zwaardere voeding, want sommige modellen kunnen wel 385W uit je voeding trekken. Daar komt dan nog zo'n 90W aan package power voor de CPU bij en dan heb je niet zo veel ruimte meer voor uitschieters. Het zou moeten werken, maar 550W is wel krap.

[...]

Als je het mij vraagt is het eerlijke antwoord hierop "nog even wachten", maar als je handen echt jeuken moet je vooral die 3080 inbouwen.
Thanks! Ook voor het eveneens benoemen van de voeding.

Aangezien jullie beide hetzelfde aangeven als ik al dacht, is een volledige upgrade op dit moment nog niet aan de orde en is een investering in voeding+gpu de beste keuze voor meer prestatiewinst in VR.

Wat betreft:
maar over het algemeen kom ik zo tegen dat je met de RX 5700 XT op ultra settings zo'n 70 fps zou moeten halen met dipjes naar 55.
Dat lukt in VR zeker niet, althans, niet met m'n AMD 5 3600 (in het geval daar de bottleneck zit).
F1'22 op ' VR High' gezet, geen ultra en dan begint alles te schokken, framerate dropt naar 30 of lager en head-tracking heeft vertraging. Zodra ik het op medium zet loopt ie nagenoeg prima, maar kan het in drukke situaties (de start/eerste bocht) nog altijd niet bijbenen en op dat moment wil je juist geen fps-drops hebben ;)

HL:Alyx kan ik op Medium en wat settings op High spelen als ik af en toe framedrops voor lief neem, maar stabiel is hij dan zeker niet.

En dat zorgt toch voor een minder goede ervaring, vandaar dat ik echt opzoek ben naar een upgrade om hier qua detail zodat de immersie nog 'gaver' wordt.

De huidige setup is enorm leuk om met VR te starten en dat was ook de bedoeling, dus ben tevreden over de build. Alleen balen dat ik het zó leuk vind dat ik nu perse meer wil....

• harold340
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-02-2024
Ik zou heel even wachten wanneer je toch een cpu upgrade wilt doen. Momenteel gaan er geruchten dat amd op het punt staat om na de 5800x3d ook een 5600x3d en een 5900x3d uit gaat brengen. Dat kan wel eens de ultieme am4 gaming cpu worden.

• kevinvlierop
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-11 11:53
Als je toch kiest om de 3080 te nemen even een andere versie pakken, de huidige uit je lijst is vandaag in prijs gestegen naar €899,- je zou bijvoorbeeld de pricewatch: MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC LHR kunnen nemen, scheelt je toch weer €50,-

• ShAd0w
Dank je wel! Ik had echter deze op het oog:
MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 12G OC LHR Videokaart

Omdat die (tegenover de ASUS TUF) maar 10 euro duurder was en dan de 12GB versie te pakken hebt. Gezien ik het vooral voor VR wil gaan gebruiken, denk ik dat die 2GB extra ram uiteindelijk een voordeel kan zijn.

• Empheria
Dat lukt in VR zeker niet, althans, niet met m'n AMD 5 3600 (in het geval daar de bottleneck zit).
F1'22 op ' VR High' gezet, geen ultra en dan begint alles te schokken, framerate dropt naar 30 of lager en head-tracking heeft vertraging. Zodra ik het op medium zet loopt ie nagenoeg prima, maar kan het in drukke situaties (de start/eerste bocht) nog altijd niet bijbenen en op dat moment wil je juist geen fps-drops hebben ;)

HL:Alyx kan ik op Medium en wat settings op High spelen als ik af en toe framedrops voor lief neem, maar stabiel is hij dan zeker niet.

En dat zorgt toch voor een minder goede ervaring, vandaar dat ik echt opzoek ben naar een upgrade om hier qua detail zodat de immersie nog 'gaver' wordt.
Het loont denk ik wel de moeite om toch eens wat troubleshooting te doen, en grafiekjes te bekijken op het moment dat je die fps-drops tegenkomt. Dit lijkt namelijk haast wel alsof er iets anders speelt. Ik zie eigenlijk eerlijk gezegd geen reden dat een Ryzen 5 3600 een RX 5700XT niet zou kunnen bijbenen. En dan vind ik een drop naar onder de 30 fps wel vrij extreem.

Een nieuwe videokaart is sowieso altijd een verbetering, maar je doet er wel verstandig aan om uit te sluiten dat er niet ook nog iets anders aan de hand is. Anders heb je kans dat je zelfs met de 3080 nog problemen hebt.

Aangezien je hebt aangegeven dat je Air Link gebruikt met je Quest 2, zou ik ook je netwerkactiviteit en setup eens onder de loep nemen. Tenzij je met de link cable dezelfde problemen hebt natuurlijk. Het feit dat je aangeeft dat je ook head-tracking problemen hebt zit me niet lekker. Dat zou erop kunnen wijzen dat je communicatieproblemen hebt in situaties 'onder load'.

Lang verhaal kort: Kijk nog even goed naar wat je hardware aan het doen is op het moment dat je die fps-drops ervaart. Mogelijk heb je naast graphics horsepower nog een ander probleem.

Fractal Design Vector RS ║ ASUS ROG STRIX B550-F Gaming WiFi II ║ AMD Ryzen 9 5900X ║ be quiet Dark Rock 4 ║ G.SKILL Trident Z RGB F4-3200C16-32G ║ Samsung 980 Pro 2TB ║ 2x Seagate EXOS 16TB ║ ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 12GB║ ASUS ROG THOR 850W

• ShAd0w
Empheria schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:24:
[...]

Het loont denk ik wel de moeite om toch eens wat troubleshooting te doen, en grafiekjes te bekijken op het moment dat je die fps-drops tegenkomt. Dit lijkt namelijk haast wel alsof er iets anders speelt. Ik zie eigenlijk eerlijk gezegd geen reden dat een Ryzen 5 3600 een RX 5700XT niet zou kunnen bijbenen. En dan vind ik een drop naar onder de 30 fps wel vrij extreem.

Een nieuwe videokaart is sowieso altijd een verbetering, maar je doet er wel verstandig aan om uit te sluiten dat er niet ook nog iets anders aan de hand is. Anders heb je kans dat je zelfs met de 3080 nog problemen hebt.

Aangezien je hebt aangegeven dat je Air Link gebruikt met je Quest 2, zou ik ook je netwerkactiviteit en setup eens onder de loep nemen. Tenzij je met de link cable dezelfde problemen hebt natuurlijk. Het feit dat je aangeeft dat je ook head-tracking problemen hebt zit me niet lekker. Dat zou erop kunnen wijzen dat je communicatieproblemen hebt in situaties 'onder load'.

Lang verhaal kort: Kijk nog even goed naar wat je hardware aan het doen is op het moment dat je die fps-drops ervaart. Mogelijk heb je naast graphics horsepower nog een ander probleem.
Die drops naar 30 FPS is als ik de settings letterlijk te hoog zet. Benchmarking gaat dan naar de 50~60FPS en dan heeft hij drops naar 30. Als ik de settings op Medium zet is het ruimschoots speelbaar met 'heel af en toe een hickup', maar niet spelbrekend in mijn ogen.

Wellicht dat je het verhaal te extreem gelezen hebt of dat ik jouw niet begrijp. Ik had de settings in F1 op VR High gezet, benchmark gedraaid en zag dat de FPS rond de 50~60 bleef, toen ik achterom keek en op ging staan in de stoel dropte de framerate naar 30~32 FPS, maar over het algemeen dacht ik: dit komt goed.

Totdat ik daadwerkelijk ingame zat, toen kon het systeem het niet aan leek 't. Headtracking kreeg vertraging en dat is misselijk. Settings direct terug naar medium gezet en nergens last van.

Dus ik zie niet perse in dat het probleem dan ergens anders kan zitten. Op het moment dat ik zit te gamen zorg ik altijd dat alles op de achtergrond uitstaat.
Om het toch te proberen, waar zou ik deze grafiekjes moeten kunnen vinden? Qua troubleshooting? Link-kabel heb ik helaas nog niet in huis, maar die wil ik nog wel aanschaffen.

• Empheria
ShAd0w schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:44:

[...]

Wellicht dat je het verhaal te extreem gelezen hebt of dat ik jouw niet begrijp. Ik had de settings in F1 op VR High gezet, benchmark gedraaid en zag dat de FPS rond de 50~60 bleef, toen ik achterom keek en op ging staan in de stoel dropte de framerate naar 30~32 FPS, maar over het algemeen dacht ik: dit komt goed.

Totdat ik daadwerkelijk ingame zat, toen kon het systeem het niet aan leek 't. Headtracking kreeg vertraging en dat is misselijk. Settings direct terug naar medium gezet en nergens last van.

Dus ik zie niet perse in dat het probleem dan ergens anders kan zitten. Op het moment dat ik zit te gamen zorg ik altijd dat alles op de achtergrond uitstaat.
Één van de vermoedens die ik heb is dat je PC veel CPU resources aan de executable van het spel geeft om zo hard mogelijk extra frames te kunnen maken. Je kunt dan de pech hebben dat het OVRServer_x64.exe-proces wat de videocompressie en communicatie met de headset doet niet voldoende aan zijn trekken komt waardoor je ook dit soort frame dips kunt krijgen. De oplossing daarvoor is om de prioriteit van OVRServer_x64 in task manager te verhogen in de 'Details' tab van de task manager te verhogen naar 'Above normal' of 'High'. Windows geeft dan éérst de resources aan het compressie- en communicatieproces, om ervoor te zorgen dat je alle frames op tijd kunt doorpushen, en alles wat overblijft gaat naar je game executable.

Officieel wordt voor Air Link een WiFi 6 (802.11 ax) netwerk aangeraden, maar desondanks zou je ook over een WiFi 5 (802.11 ac) verbinding gewoon goede performance moeten hebben. Beide WiFi standaarden zijn wel meer afhankelijk van vrije line-of-sight met je router voor de beste link speed. Als je zeker weet dat het probleem daar niet ligt kun je dit gewoon negeren, maar het kan als sanity check geen kwaad om de signaalkwaliteit eens te testen.
Om het toch te proberen, waar zou ik deze grafiekjes moeten kunnen vinden? Qua troubleshooting? Link-kabel heb ik helaas nog niet in huis, maar die wil ik nog wel aanschaffen.
Je zou eens kunnen kijken naar de Performance tab in task manager. Als je geen frame rate cap hebt zou je als het goed is altijd ofwel 98-100% CPU, dan wel 98-100% GPU usage moeten zien, afhankelijk van waar je bottleneck zit. Maar je kunt ook nog gedetailleerder kijken, bijvoorbeeld met MSI Afterburner, en dan kijken of je rare dingen kunt zien in de grafieken van je clock speeds of temperaturen. Het is nog geen garantie dat je exact op het probleem uitkomt, maar ik wil met deze tips vooral voorkomen dat je straks met een nieuwe GPU nog steeds af en toe dipjes hebt. Vertraagde head-tracking kan namelijk niet aan je GPU liggen.

• ShAd0w
Empheria schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:23:
[...]
Één van de vermoedens die ik heb is dat je PC veel CPU resources aan de executable van het spel geeft om zo hard mogelijk extra frames te kunnen maken. Je kunt dan de pech hebben dat het OVRServer_x64.exe-proces wat de videocompressie en communicatie met de headset doet niet voldoende aan zijn trekken komt waardoor je ook dit soort frame dips kunt krijgen. De oplossing daarvoor is om de prioriteit van OVRServer_x64 in task manager te verhogen in de 'Details' tab van de task manager te verhogen naar 'Above normal' of 'High'. Windows geeft dan éérst de resources aan het compressie- en communicatieproces, om ervoor te zorgen dat je alle frames op tijd kunt doorpushen, en alles wat overblijft gaat naar je game executable.
Dit zal ik komende dagen ergens gaan testen/bekijken.
Officieel wordt voor Air Link een WiFi 6 (802.11 ax) netwerk aangeraden, maar desondanks zou je ook over een WiFi 5 (802.11 ac) verbinding gewoon goede performance moeten hebben. Beide WiFi standaarden zijn wel meer afhankelijk van vrije line-of-sight met je router voor de beste link speed. Als je zeker weet dat het probleem daar niet ligt kun je dit gewoon negeren, maar het kan als sanity check geen kwaad om de signaalkwaliteit eens te testen.
Puur ter info: ik heb een dedicated Wifi6-router op zolder staan, welke via cat6 verbonden zit met m'n PC. De headset heeft geen vrije line-of-sight met de router, er zit nog een 50mm houten plank tussen (achter het knieschot).

Alle andere apparaten in huis zitten verbonden met een andere router (van ziggo zelf).
Je zou eens kunnen kijken naar de Performance tab in task manager. Als je geen frame rate cap hebt zou je als het goed is altijd ofwel 98-100% CPU, dan wel 98-100% GPU usage moeten zien, afhankelijk van waar je bottleneck zit. Maar je kunt ook nog gedetailleerder kijken, bijvoorbeeld met MSI Afterburner, en dan kijken of je rare dingen kunt zien in de grafieken van je clock speeds of temperaturen. Het is nog geen garantie dat je exact op het probleem uitkomt, maar ik wil met deze tips vooral voorkomen dat je straks met een nieuwe GPU nog steeds af en toe dipjes hebt. Vertraagde head-tracking kan namelijk niet aan je GPU liggen.
En dit zal ik ook eens gaan kijken komende dagen.
Dank je wel voor de informatie, hier kan ik zeker iets mee om even wat dingen verder uit te zoeken al dan niet optimaliseren. En vooral bedankt voor de moeite die je neemt :) wordt gewaardeerd.

Ik noem het verder vertraagde head-tracking, maar op mij kwam het over alsof de hele PC het gewoonweg niet trok en alles schokkerig ging (alsook het hoofd bewegen en dus de volgende frames renderen). Dit was dus vertraagde head-tracking, maar alles was echt aan het schokken. Misschien noem ik het verkeerd :) heb verder namelijk nooit last van headtracking op wat voor manier dan ook (en nog niet eerder mee gemaakt in een spel).

• Empheria
Dank je wel voor de informatie, hier kan ik zeker iets mee om even wat dingen verder uit te zoeken al dan niet optimaliseren. En vooral bedankt voor de moeite die je neemt :) wordt gewaardeerd.
En jij bedankt dat je als early-adopter de VR-gaming wereld verkent zodat ik straks op jouw advies kan instappen (bij wijze van spreken). _/-\o_

Uiteindelijk is het doel dat jij er een zo goed mogelijke ervaring op nahoudt, en dat we daar als community vervolgens ook wat aan hebben. Dus mocht je er nou achter komen dat deze tips echt geholpen hebben (of juist helemaal niet), dan zou ik je willen vragen om dat hier nog even terug te koppelen. Zodat we daar eventueel iemand anders ook weer mee kunnen helpen.

• ShAd0w
Nog even ter info - ik ben nog altijd niet tevreden met het beeld kwaliteit, maar dat kan aan de compressie van AirLink liggen. Dit ga ik nog verder onderzoeken.

Maar zoals verwacht, geen issues met headtracking.
Ik heb m'n kaart vervangen (wat een beest, goeiendagzeg... eerste keer zo'n top-range kaart in m'n leven) en daarna F1'22 in VR opgestart.

Op de huidige settings merkte ik direct dat hij veel vloeiender ging, FPS niet gecheckt, maar geen enkele 'stotter' gehad op VR Medium settings.

Daarna de settings naar VR High gezet ingame en nog altijd, vloeiend, geen enkel probleem (hier kreeg ik met de 5700XT enorme lag en vertraging in de headtrackig) en daarna zelfs geprobeerd op VR Ultra te zetten, hier verwachte ik toch weer problemen, maar ook daar: vloeiend... Daar stond ik wel van te kijken.

Hoewel de VR Ultra default settings me niet optimaal lijken, moet ik nog even er in duiken wat ik verder kan doen qua optimalisatie.

Komt er op neer dat de headtracking vertraging wel echt kwam doordat de videokaart de instellingen niet aan kon. Dan kan ik het denk het beste omschrijven als:
- Als je een game te hoog qua settings zet, wat ik vroeger wel eens probeerde met Crysis of Far Cry, en je videokaart kan dat niet aan, merk je dat in het rondkijken met de muis: je beweegt de muis naar links en het beeld gaat vertraagd en schokkerig naar links.

Dit was exact hetzelfde in VR, wat dan vertraagde headtracking is, maar eigenlijk is het gewoon fps-lag.
Pagina: 1