Aanschaf receiver en speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManonSx
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-08 10:49
Hallo Tweakers!

Ik ben op zoek naar een multichannel AV receiver en speakers. Max. budget is €1000

Het gaat om het aansluiten van een platenspeler, de Technics SL-1200MK2. Daarnaast wil ik mijn LG OLED en PS5 aansluiten en het zou leuk zijn als ik muziek kan streamen van mijn iPhone (gebruik apple music geen Spotify)

Op dit moment ben ik op zoek naar 2 speakertjes, eerst om te beginnen om vervolgens in de toekomst te kunnen uitbreiden.

Zelf had ik de Denon AVR-S660H op het oog, aangezien het mij ook opvalt dat veel AV receivers geen phono aansluiting hebben. Wel zag ik dat deze geen Dolby Atmos ondersteuning heeft, ik weet niet hoe belangrijk dit is voor de toekomst?
Kan ik mijn platenspeler hier op aansluiten of heb ik dan ook nog een voorversterker of iets dergelijks nodig?

Wat raden jullie aan qua receivers en speakers?

En wat zijn dingen waar ik op moet letten, bijv impedantie, vermogen? Actieve/passieve speakers?

Alvast bedankt voor de hulp! :)

[ Voor 6% gewijzigd door ManonSx op 05-07-2022 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

ManonSx schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:45:
Wel zag ik dat deze geen Dolby Atmos ondersteuning heeft, ik weet niet hoe belangrijk dit is voor de toekomst?
Hangt van je eisen af. Je zegt met 2.0 te willen beginnen en dan uitbouwen, waar is het einde? Als dat een 5.1 set is dan maakt gemis van ATMOS niet uit. Ga je naar een 7.2.4 setup (dus met hoogtekanalen) dan is het wel van belang te hebben. Sowieso moet je weten tot waar je uit wilt bouwen. Als je nu een receiver koopt met vijf kanalen en je wilt ooit naar meer dan vijf heb je al een bottleneck te pakken.
Kan ik mijn platenspeler hier op aansluiten of heb ik dan ook nog een voorversterker of iets dergelijks nodig?
Genoemde Technics heeft geen Line Out dus de te kopen receiver moet beschikken over een Phono In of er dient een losse Phono voorversterker gekocht te worden.
Wat raden jullie aan qua receivers en speakers?
Dat gaat een lijst/topic worden met tientallen zo niet honderden combinaties.
En wat zijn dingen waar ik op moet letten, bijv impedantie, vermogen? Actieve/passieve speakers?
Vermogen en weerstand zou ik vergeten. Is niet relevant voor normaal huiskamer gebruik en het willen begrijpen maakt het vooral lastiger. Speakers passief want de receiver levert het vermogen. De subwoofer actief. @Jorgen heeft een goed lijstje qua punten.

Let ook op hoe je aan wilt sluiten. Alle bronnen naar de receiver en vanaf de receiver naar de TV of alle bronnen naar de TV en via HDMI ARC terug naar de receiver. Afhankelijk van de TV (ergo, welke LG OLED heb je?) kan door de TV een bottleneck vormen. Ga je door de receiver dan moet deze alles ondersteunen van wat je wilt gebruiken. PlayStation 5 met 4K 120 Hz op HDMI 2.1 en een TV met HDMI 2.1, dan ook een receiver met HDMI 2.1. Heeft je TV geen 120 Hz maar 60 Hz dan heb je weer aan HDMI 2.0b afdoende. Zeker met dit beperkte budget kan een HDMI 2.1 receiver een issue worden. Aanbod is niet groot en de prijzen zijn hoog.

Jouw genoemde Denon is zeker een optie om een up to date apparaat te hebben. Het slokt echter wel direct 600 euro van het budget af, een aanzienlijk deel. Waarbij deze receiver dus niet geschikt is als je ooit maar Atmos of 7.1 uit wilt bouwen. Komt nog de Phono voorversterker bij waardoor je budget voor speakers nog minder wordt, let op: passieve speakers gaan veelal per stuk.

Voor wij überhaupt advies kunnen geven dien je bovenstaande wel duidelijk te hebben voor jezelf (en daarmee ook voor ons).

Verder mag aankoopadvies in Consumentenelektronica koopadvies dus ik schop het topic die kant op: AUD > CEK

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:00

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@FeaR 👍🏻

@ManonSx Zie hier voor het lijstje Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:10

Major_ton

Shoot!

Met een dergelijk budget zou ik persoonlijk lekker de de randapparatuur zoals de PS5 met de HDMI aansluiting op de TV aansluiten en via de optical output weer terug naar de receiver gaan. Dan kan je 2hands een mooie receiver op de kop tikken voor een leuke prijs en de focus leggen op goede speakers, desnoods ook 2dehands. Wat je verliest met HD-audio, win je meer dan terug met de betere speakers.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManonSx
@FeaR Bedankt voor alle info!
Je zegt met 2.0 te willen beginnen en dan uitbouwen, waar is het einde? Als dat een 5.1 set is dan maakt gemis van ATMOS niet uit.
Het einde is inderdaad een 5.1 set. Ik ga niet voor een 7.2 set of height speakers, dus goed om te horen dat Atmos dan niet uitmaakt.
Genoemde Technics heeft geen Line Out dus de te kopen receiver moet beschikken over een Phono In of er dient een losse Phono voorversterker gekocht te worden.
Ik heb enige tijd geleden deze voorversterker gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2U84mtF2Ayx7iT1CyGRhQBt6HY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Za5WEbv8IcNHatlAyRWk0Zk5.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was puur om even het een en ander te testen. Dit was maar twee of drie tientjes, is dat genoeg als voorversterker of is dit dan eigenlijk te ‘slechte’ kwaliteit?
Het liefst heb ik wel een ingebouwde voorversterker, maar ik zie bij de price watch geen optie staan om te selecteren op Phono.
Speakers passief want de receiver levert het vermogen. De subwoofer actief.
Waarom de subwoofer dan wel actief? Waarom dit verschil?
Let ook op hoe je aan wilt sluiten. Alle bronnen naar de receiver en vanaf de receiver naar de TV of alle bronnen naar de TV en via HDMI ARC terug naar de receiver.
Wat betreft PS5 en dergelijke, ik wil de bronnen het liefst aansluiten op de TV en dan met 1 kabel naar de receiver, aangezien deze toch wel zo’n 3 meter van de tv zal komen te staan.
Ik heb een LG C1 serie, dus gewoon 4K 120Hz, HDMI 2.1 en een ARC aansluiting. Dus dat lijkt me goed.
Als ik dan ook audio wil van Netflix etc dan is de tv aangesloten op eARC voldoende toch?

En zoals ik al aangaf, ik wil wel graag muziek streamen vanaf m’n iPhone.

Ik zag bij Teufel de Ultima 40 vloerstaande speakers in de sale, dus dat paste dan nog net mooi in het budget.
Maar ik denk als ik ook wil uitbreiden ik niet per se bij Teufel wil blijven. Wellicht wil ik ook graag met wat kleinere speakers beginnen.
Misschien ook wel goed om te weten, als je later inderdaad je set uitbreidt, blijf je dan meestal bij hetzelfde merk of maakt dat niet zoveel uit?

@Jorgen Ik heb het lijstje bekeken :)

[ Voor 3% gewijzigd door ManonSx op 05-07-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManonSx
@Major_ton Verlies ik op deze manier niet juist heel veel audio kwaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@ManonSx phono vindt je bij audio-verbinding

Bij uitbreiden met extra speakers of speakers vervangen, zorg je dat front links, center en front rechts van hetzelfde merk/serie zijn. Rest mag anders. Ongeacht welk merk je receiver is.

[ Voor 67% gewijzigd door Jorgen op 05-07-2022 21:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:10

Major_ton

Shoot!

ManonSx schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:06:
@Major_ton Verlies ik op deze manier niet juist heel veel audio kwaliteit?
In tegendeel. Het 'ouderwetse' Dolby Digital en DTS over de optische uitgang zal met goede luidsprekers beter klinken dan de HD-audio formaten over crappy luidsprekers. Net zoals dat een 1080p blu-ray er op een OLED TV beter uit zal zien dan een UHD blu-ray op een budget 4K LCD TV. Er is zoveel moois te koop op marktplaats, omdat tegenwoordig iedereen hun mooie spullen verkoopt voor een deal met de soundbar duivel.

Belangrijker om af te vragen is of je vloerstaande luidsprekers of monitoren wilt en in het laaste geval er gelijk een subwoofer bij wilt zetten.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManonSx
@Jorgen Ah gevonden, het stond onderaan verstopt.
Maar dan moet ik met de Denon AVR-S660H geen probleem hebben toch, daar zit gewoon een Phono ingang. Dus in dat geval heb ik geen voorversterker meer nodig?
Bij uitbreiden met extra speakers of speakers vervangen, zorg je dat front links, center en front rechts van hetzelfde merk/serie zijn. Rest mag anders. Ongeacht welk merk je receiver is.
Oke, helder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManonSx
@Major_ton Ah ja klopt!
Belangrijker om af te vragen is of je vloerstaande luidsprekers of monitoren wilt en in het laatste geval er gelijk een subwoofer bij wilt zetten.
Vloerstaanders zou leuk zijn, maar qua ruimte zijn kleine speakers realistischer, zeker ook de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManonSx
Ook nog een vraagje over upscaling. Als ik een 4K tv heb, is 4K upscaling in mijn AVR niet nodig toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

ManonSx schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:11:
Maar dan moet ik met de Denon AVR-S660H geen probleem hebben toch, daar zit gewoon een Phono ingang. Dus in dat geval heb ik geen voorversterker meer nodig?
Klopt. Wel netjes van Denon om een Phono In te stoppen op een receiver van deze prijsklasse. Opties als Phono In worden veelal vanaf duurdere receivers geïmplementeerd.
ManonSx schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:35:
Ook nog een vraagje over upscaling. Als ik een 4K tv heb, is 4K upscaling in mijn AVR niet nodig toch?
Klopt. Waarbij er ook bronnen zijn die upscaling kunnen doen. In een keten kunnen er potentieel drie devices zijn die upscaling doen. Er kan verschil in kwaliteit zitten maar ik laat het liever door de TV of bron doen, niet de receiver.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManonSx
@FeaR Oke top!

Vraagje over speakers dan.
Met de Denon AVC-S660H of Denon AVR-X1700H (wellicht toch Dolby Atmos) in gedachten ben ik nu aan het kijken naar bookshelf speakers. Ik heb de KEF Q350 of Bower Wilkins 600 series op het oog.
Is dat een beetje een leuke combinatie?

Ik las ook dat het belangrijk is om een front port te hebben bij bookshelf speakers aangezien ze meestal op een meubel staan of in een kast zodat de audio vanuit de voorkant wordt gestuurd. Het valt mij op dat de meeste speakers met deze prijs dat niet hebben. Is dat wel erg belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ManonSx schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:49:
@FeaR Oke top!

Vraagje over speakers dan.
Met de Denon AVC-S660H of Denon AVR-X1700H (wellicht toch Dolby Atmos) in gedachten ben ik nu aan het kijken naar bookshelf speakers. Ik heb de KEF Q350 of Bower Wilkins 600 series op het oog.

Ik las ook dat het belangrijk is om een front port te hebben bij bookshelf speakers aangezien ze meestal op een meubel staan of in een kast zodat de audio vanuit de voorkant wordt gestuurd. Het valt mij op dat de meeste speakers met deze prijs dat niet hebben. Is dat wel erg belangrijk?
Poort voor of achter maakt niet zoveel uit zolang je ze niet vlak tegen de muur zet. Qua luidsprekers zijn de Q350 objectief gezien de betere luidspreker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

ManonSx schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:49:

'Combinatie' maakt niet uit. Alle moderne speakers passen prima op alle moderne receivers.

Pagina: 1