Oorzaak overstromen buis in keukenkast (en hoe te voorkomen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vondelen
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:43
Hallo,

Nadat ik zag dat er waterschade zit aan het behang in onze gang, aan de andere kant van onze keuken, ben ik even in ons keukenkastje gedoken en zag dat daar de muur inderdaad ook last heeft van vochtplekken. Ik ben even verder gaan kijken en zag dat de buis rechts op de foto volstaat met water. Ik heb er verder geen verstand van maar aangezien de buis aan de bovenkant open is, vermoed ik dat dit vooral dient als overloop. In het verleden heb ik dit ook gezien en heb toen alles schoon gemaakt om er zeker van te zijn dat er niets verstopt was, maar de buis was snel daarna ook alweer vol. Ik heb er een doekje omheen gedaan om te voorkomen dat het water vanuit de buis op de grond druppelt, maar dit lijkt mij uiteraard niet de bedoeling. De kraan die vlakbij de buis zit dient voor het vullen van de close in boiler die ook in het kastje staat. Ik vermoed dat het grijze gedeelte bedoelt is om evt water dat terugstroomt in op te vangen, maar dan zou het volgens mij uiteindelijk weg moeten lopen en dat gebeurt nu niet. Het zou ook nog kunnen dat het water vanaf de linkerkant doorstroomt naar rechts (afvoer van gootsteen en vaatwasser), maar dan verwacht ik ook dat dit eigenlijk ook de afvoer in moet lopen wat dus niet gebeurt. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen, of dat er wellicht zaken niet echt handig zijn gemonteerd die beter structueel opgelost kunnen worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoOrvJBKr9QNsIl3rOvStaNhnRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6orpmpAkd3JhJ8xuo7mUHvZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0e5WugMqJj_TcxP1oIjZvCR-rI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5glpSWj289dtLEJnDe4CYWw.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor het meedenken en eventuele tips
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:13
Als het water niet snel genoeg door de hoofdafvoer kan weglopen vindt het een andere weg van de minste weerstand. En dat kan die open buis zijn.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:06
Die onderste sifon (links onder het doekje) heb je ook al eens schoongemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:55
Inderdaad, zoals hierboven, sifon’s schoonmaken, lijkt erop dat er ergens een verstopping zit.

Dat ding wat uitkomt in die open pijp, is dat een boiler inlaatcombinatie?

Het open eind zit ook wel vrij laag vergeleken tot de rest. Als de afvoer van dat hele spulletje enigszins dicht zit, of je laat een volle wasbak in een keer weglopen heb je kans dat het niveau in dat pijpje oploopt en overstroomt, in die zin was het beter geweest als de opening van het pijpje en de inlaatcombinatie wat hoger hadden gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ben geen loodgieter, maar zou zeggen dat je dat gewoon even gestructureerd moet onderzoeken. Nu is het een beetje giswerk.

Begin met controleren dat er geen verstoppingen zijn in het zichtbare leidingwerk. Als er wel verstoppingen zijn, los die eerst eens op en kijk of het probleem dan weg is.

Zijn er geen zichtbare verstoppingen mik dan eens een emmer water door de gootsteen en kijk of dan die grijze buis overstroomt. Dan kunnen er een paar dingen aan de hand zijn:
- die buis zit te laag (bij mij zit ook zo'n buis, maar die eindigt net boven de bodem van de gootsteen)
- er zit ergens verderop een verstopping waardoor het water niet snel genoeg doorstroomt en dus via die buis omhoog komt

Als dat niet het probleem is, dan is dat kraantje (en wat er nog aan vast zit) misschien lek? Waardoor water buitenlangs sijpelt, mede ook omdat er een soort afdichting in die grijze buis zit waardoor druppels die langs de buitenkant van dat grijze ding aan de kraan niet in de buis terechtkomen maar over de rand loopt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:37
Dat grijze sifonnetje ligt lager dan de stroom water die er langs loopt (de muur in) uit de gootsteen en de vaatwasser. Etensresten uit het water zullen zich in die sifon gaan ophopen en die worden natuurlijk niet weggespoeld door het druppende water uit je boiler. Verstopt dus vanzelf na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:44
Ik had vorige jaar mn riool dicht in de kruipruimte. 5 meter 120mm buis gewoon DICHT.
Het gevolg van jarenlange opbouw van zooi uit de keuken/vaatwasser.

Ik hoop dat bij jou je sifon vol zit, maar hou rekening met het ergste...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:47
Off topic: de witte syfon zit op z'n kop.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:17
Witte sifon zit op zn kop en de inlaatcombibatie zou moeten afvoeren voor de witte sifon. Heb echt niet het hele verhaal gelezen. Maar de grijze sifon zit waarschijnlijk verstopt want de flow van de inlaatcombinatie alleen is onvoldoende om een sifon schoon te spoelen. Daarom advies om geen losse sifon voor de inlaatcombi te installeren. Is in principe niet nodig als je hem plaatst voor de andere sifon.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:06

Vliegvlug

Flight Simple

ybos schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:05:
Ik had vorige jaar mn riool dicht in de kruipruimte. 5 meter 120mm buis gewoon DICHT.
Het gevolg van jarenlange opbouw van zooi uit de keuken/vaatwasser.

Ik hoop dat bij jou je sifon vol zit, maar hou rekening met het ergste...
Nou inderdaad, dit klinkt me helaas bekend in de oren: Vliegvlug in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Dit was bij mij de staat van de afvoerpijp in de kruipruimte welke een overlopende overstort van de close-in boiler verzaakte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RgKal3kK9oYih_LXdxrvW4VXek=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nMsdyCI1H0ulpUln08RELiZ8.jpg?f=user_large

En dan nog ruim 2 meter naar rechts door waar het helemaal dicht zat met vet na 30+ jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dz1ngEM018Y0zTRWH-l3VbTsFHY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ICLflTJ9qrLW5C53hFNZdRFN.jpg?f=user_large
Eruit gezaagd en vervangen door nieuwe pvc buis.

@vondelen ik weet niet hoe oud jouw huis is maar indien oud zou dit best een oorzaak kunnen zijn.
Maar als je wasbak en vaatwasser het verder nog wel goed doen en een flinke emmer vlot doorloopt zal het wel haast enkel in de overstort zitten.
Vind die overstort wel erg laag gemonteerd bij jou trouwens, bij mij zit die veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:06
Aangezien je spoelbak wel gewoon afloopt, en je aangeeft dat er water blijft staan in de grijze buis, zit het zeker in het grijze stuk - 99.9% zeker bij je sifon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:44
Vliegvlug schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:15:
[...]

Nou inderdaad, dit klinkt me helaas bekend in de oren: Vliegvlug in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Dit was bij mij de staat van de afvoerpijp in de kruipruimte welke een overlopende overstort van de close-in boiler verzaakte:
[Afbeelding]

En dan nog ruim 2 meter naar rechts door waar het helemaal dicht zat met vet na 30+ jaar:
[Afbeelding]
Eruit gezaagd en vervangen door nieuwe pvc buis.

@vondelen ik weet niet hoe oud jouw huis is maar indien oud zou dit best een oorzaak kunnen zijn.
Maar als je wasbak en vaatwasser het verder nog wel goed doen en een flinke emmer vlot doorloopt zal het wel haast enkel in de overstort zitten.
Vind die overstort wel erg laag gemonteerd bij jou trouwens, bij mij zit die veel hoger.
Zouden zo mijn foto's kunnen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
je sifon zit te laag. maar helemaal winnen met het verplaatsen van de sifon ik zet er mijn vraagtekens bij. ??
er loopt nu vuil water in je sifon en als je afvoer stopt zit helpt dat allemaal niet mee natuurlijk.
ik zie vuil op je opening zitten. dus 100 procent dat je afvoer verstopt zit. = doorveren.
en dus de boel verbouwen. eigenlijk dus wat @Triggy zegt. alleen je sifon ontstoppen is korte duur/zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-05 15:30
Ik heb gehad dat eendergelijke condensafvoer zelf een waterlock had, waardoor het sifon (grijs) niet nodig was. Met sifon had ik gek genoeg dat de pijp bij minimale weerstand al volliep.

Alleen het T-stuk naar dit grijze sifon is denk ik waar het fout gaat, in een T-stuk zit een redelijk scherpe hoek waar veel achter blijft haken.

Zoals al aangegeven zit je witte sifon ook verkeerd om, je condensafvoer moet of via een Y-stuk, of T-stuk in een verticaal stuk. Zorg ook dat je sifon hoger blijft dan de hoofleiding.

Al met al denk ik dat hier ook het probleem dus zit, en niet verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-05 22:49
Dit is helaas een van de risico's van het aansluiten van meerdere sifons op 1 afvoer. Je hebt een verstopping waardoor de boel uit de sifon van je overdrukventiel uitkomt.

Met een veer moet je de boel zien te ontstoppen met eventueel een waterstofzuiger. Bij mij liep de afvoer ook door, maar niet snel genoeg waardoor het water terug ging klotsen uit het sifon van mn kokendwaterkraan.
Pagina: 1