Oef, Linux en backups. Op Windows ben ik altijd verwend geweest door Macrium. NTFS ondersteunt snapshots, en Macrium maakt dan een volledige backup inclusief UEFI boot gewoon terwijl je systeem draait en met een recovery stick kun je alles altijd terugzetten.
Op Linux is het wat meer behelpen. En nadenken over wat je belangrijk vindt en wat niet.
Ik heb bijvoorbeeld een Docker host waar ik een /data/docker map heb, als BTRFS mount. En omdat ik in die map alles omtrent Docker heb staan, is een backup van deze map voldoende om snel de boel op een nieuwe installatie draaiend te krijgen.
Dus maak ik met een script dagelijks BTRFS snapshots van /data/docker, mount deze read only, en maak er gzipte tarballs van met tar (ik gebruik geen btrfs send omdat mijn backup doelsysteem dat niet ondersteunt, maar weet wel dat het bestaat

). Door het gebruik van BTRFS snapshots, heb ik minimale down time (ik stop bepaalde services alleen voor het maken van een consistente snapshot, start ze daarna direct weer op).
Maar ik heb bijvoorbeeld ook een andere Linux machine, waarvan ik alleen de /etc map archiveer. Omdat daar alles in staat wat ik voor die machine nodig heb aan configuratie (nginx, ssl certificaten etc).
Het grote voordeel van Linux is dat je het vaak snel opnieuw kunt installeren. En als je - inderdaad zoals sommige anderen hier melden - bijhoudt welke packages je hebt geïnstalleerd, dan kun je die vrij snel opnieuw installeren.
Zet daarna je config files terug en je /home directory en je bent weer up and running.
Het nadeel is dat je vaak zelf aan het scripten / programmeren gaat om het net ff naar een wat werkbaarder niveau te tillen, om ongeveer hetzelfde te krijgen wat je al op Windows had

Okee, een tool als Macrium is niet altijd gratis... Linux wel. So there's that.
Ik heb ook met Veeam Backup voor Linux gespeeld, maar het restoren ging niet zo lekker waardoor ik daarmee gestopt ben. Dat had een prima alternatief kunnen zijn.
[
Voor 20% gewijzigd door
Lethalis op 09-07-2022 12:49
]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.