WCD in hoofdbord van bed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychosammie
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-04 17:16
Vraagje aan de elektriciens hier.

Ons huis wordt nu gebouwd. Ik heb aangegeven waar ik het bed wil hebben en waar de WCD's en wisselschakelaars naast het bed moeten komen.

Nu hebben we een bed met een hoofdbord gekocht. In het hoofdbord kunnen de WCD en schakelaars ingebouwd worden. Het hoofdbord komt dan voor de WCD en schakelaars in de muur die daarmee overbodig worden. Het is dus de bedoeling dat deze aansluitingen in de muur worden overgezet naar het hoofdbord.

Iemand een idee hoe dat moet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:03
Ik weet niet of je moet willen overzetten, maar zou zelf een stekker aan de draden maken en die in de WCD's steken. Of, de WCD's er afhalen en iets verbinden zodat het oppervlak redelijk plat wordt en er een draad richting de WCD's van het bed gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-08 15:54
Ik zou dit gewoon oplossen met een platte stekker, snoer en de inbouw WCD in je hoofdbord. Mocht je het bed ooit verplaatsen, dan is het 'erachter' nog netjes.

Ik zie ook wel eens voorbij komen dat mensen met kroonsteentjes/lasdoppen gaan 'doorborduren'...Dat moet je toch niet willen in je nieuwe huis!? (het kan natuurlijk wel, maar wat de eisen daarvoor zijn...)

[ Voor 9% gewijzigd door jee-weetje op 05-07-2022 15:08 ]

Jan-Willem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-09 15:07
Voor het stopcontact; met ^, platte stekker en klaar.
De schakelaars, das wat moeilijker. Hoe kijk je tevenover domotica aan? Je zou kunnen werken met 2 gekoppelde shelly's; eentje achter de bestaande schakelaar (om te schakelen) en eentje aan de nieuwe in het bed (om drukken op schakelaar door te geven).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:30

sapphire

Die-hard pruts0r

jee-weetje schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:06:
Ik zou dit gewoon oplossen met een platte stekker, snoer en de inbouw WCD in je hoofdbord. Mocht je het bed ooit verplaatsen, dan is het 'erachter' nog netjes.

Ik zie ook wel eens voorbij komen dat mensen met kroonsteentjes/lasdoppen gaan 'doorborduren'...Dat moet je toch niet willen in je nieuwe huis!? (het kan natuurlijk wel, maar wat de eisen daarvoor zijn...)
Dan zit je er toch meer dat een WCD een vaste kern kabel (installatiedraad) nodig heeft en snoer flexibele aders zijn :?

Ik heb hier ook wel eens mee zitten spelen en liep daar tegenaan.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:34
Ik zou in dit geval gewoon kiezen voor 2 WCD's links en rechts van het hoofdbord.
Er zijn ook WCD's met schakelaar te koop.
Maar, wat wil je schakelen? En wat moet je met een WCD in het hoofdbord? Ik zou geen snoeren boven mijn hoofd willen hebben wanneer ik slaap.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychosammie
Arunia schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:03:
Of, de WCD's er afhalen en iets verbinden zodat het oppervlak redelijk plat wordt en er een draad richting de WCD's van het bed gaan.
Dat was mijn idee ook. Het moet natuurlijk wel volgens de regels / veilig.
Yaksa schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:15:
Ik zou in dit geval gewoon kiezen voor 2 WCD's links en rechts van het hoofdbord.
Er zijn ook WCD's met schakelaar te koop.
Maar, wat wil je schakelen? En wat moet je met een WCD in het hoofdbord? Ik zou geen snoeren boven mijn hoofd willen hebben wanneer ik slaap.
Die komen er ook alleen wordt het hoofdbord breder dan het bed en komt daarmee voor de WCD's in de muur. Ik wil die WCD's daarom in het hoofdbord. Ik ga 2 lampjes boven het bed schakelen met 3 wisselschakelaars.

Er hangen uiteraard geen snoeren boven mijn hoofd met deze oplossing.

Gebruik maken van Shelly's of soortgelijke kan ik overwegen, ik heb een Homey.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je huis woon je langer in dan dat je je bed hebt.
gaten maken in een hoofdbord kan uiteraard, maar is vrij onhandig gezien je gebruik.
Ik zou gewoon een platte stekker pakken die ik in de WCD achter het bed stopte, en dan naar een verlengbak onder het bed. Je zult op je nachtkastje ook ongetwijfeld nog wat USB laders etc willen hebben. Als je dan een WCD in je hoofdbord hebt zit je iedere keer met die oplaadblokken te kijken. Ziet er niet uit en vrij onhandig.
Als je dan iets in wilt bouwen: bouw usb stopcontacten in. En laat je 230v lekker ergens onder het bed zitten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-08 09:48
psychosammie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:34:
[...]

Dat was mijn idee ook. Het moet natuurlijk wel volgens de regels / veilig.

[...]

Die komen er ook alleen wordt het hoofdbord breder dan het bed en komt daarmee voor de WCD's in de muur. Ik wil die WCD's daarom in het hoofdbord. Ik ga 2 lampjes boven het bed schakelen met 3 wisselschakelaars.

Er hangen uiteraard geen snoeren boven mijn hoofd met deze oplossing.

Gebruik maken van Shelly's of soortgelijke kan ik overwegen, ik heb een Homey.
Lampjes schakelen met een Shelly zou ik niet doen. Ik heb een aantal Shelly's in huis voor lampen, rolluiken, server. Maar soms zit er een vertraging waardoor het even duurt voordat er geschakeld is. En je hebt dan altijd een telefoon of tablet o.i.d nodig waar de app op staat als je puur alleen de shelly gebruikt. En heb je dat altijd bij de hand als je naar bed gaat? Je kunt ook lampje kopen waar een schakelaar op zit. wij hebben mooie ledlampje die op het hoofdbord zitten, en op die lampjes zit een klein schakelaartje. Lampje gewoon met een lang snoertje ingestoken en nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-09 15:16
Ik heb een kast voor een lichtschakelaar gebouwd. Omdat ik niet elke keer het deurtje open wil doen om de originele schakelaar te bedienen heb ik een klik-aan-klik-uit schakelaar gekocht met module in de centraaldoos van het lichtpunt in het plafond. Die schakelaar(s) kan je overal plakken waar je wilt, dus ook het hoofdbord.

Je kan de WCD's toch uit de muur halen en de installatiedraad verlengen tot de WCD in het hoofdbord? Kan je alleen nooit je bed verschuiven lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-09 14:42

Rmg

sapphire schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:13:
[...]

Dan zit je er toch meer dat een WCD een vaste kern kabel (installatiedraad) nodig heeft en snoer flexibele aders zijn :?

Stukje solid van je wcd en dan een wago (221) connector/doorverbinder of een adereindhuls er op knijpen en dan je WCD in. (Minder netjes..)
Señor Sjon schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:32:
[...]

Wago's en eindhulzen horen niet bij elkaar. Die lasdoppen zijn gemaakt om zowel flexibel als vast aan te kunnen.
Of een wago 221 er tussen of er een adereindhuls op en je WCD in.

[ Voor 36% gewijzigd door Rmg op 05-07-2022 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-09 16:16
[...]

De WCD's in je hoofdbord aansluiten op een snoer met platte stekker en die in het stopcontact op de muur zetten. Dan ben je niet aan het klooien met open bedrading in je huisinstallatie.
Rmg schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:58:
[...]

Stukje solid van je wcd en dan een wago (221) connector/doorverbinder of een adereindhuls er op knijpen.
Wago's en eindhulzen horen niet bij elkaar. Die lasdoppen zijn gemaakt om zowel flexibel als vast aan te kunnen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-08 15:54
[...]

offtopic:
zie bijv. WAGO 221 lasklemmen

Jan-Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:30

sapphire

Die-hard pruts0r

Señor Sjon schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:32:
[...]

De WCD's in je hoofdbord aansluiten op een snoer met platte stekker en die in het stopcontact op de muur zetten. Dan ben je niet aan het klooien met open bedrading in je huisinstallatie.

[...]

Dat snap ik maar dat snoer (met dus die platte stekker aan het andere uiteinde) moet toch in de WCD. WCD's, iig die ik in huis heb, willen een vaste ader en dat snoer is dus flexibel.

Nou ken ik de welbekende Wago's maar ben geen fan daarvan achter een WCD, idem met aderhulzen. Zeker niet achter een bed, maargoed is misschien persoonlijke voorkeur.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou daar gewoon een verdeeldoosje op de achterkant van het hoofdbord tussen zetten, dan kan je de WCD's netjes met vast maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Sparkiee schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:43:
[...]Lampjes schakelen met een Shelly zou ik niet doen. Ik heb een aantal Shelly's in huis voor lampen, rolluiken, server. Maar soms zit er een vertraging waardoor het even duurt voordat er geschakeld is. En je hebt dan altijd een telefoon of tablet o.i.d nodig waar de app op staat als je puur alleen de shelly gebruikt. En heb je dat altijd bij de hand als je naar bed gaat? Je kunt ook lampje kopen waar een schakelaar op zit. wij hebben mooie ledlampje die op het hoofdbord zitten, en op die lampjes zit een klein schakelaartje. Lampje gewoon met een lang snoertje ingestoken en nergens last van.
Als in het hoofdeind schakelaars zitten, die shelly (vb i3) aansturen, die draadloos stuurt naar shelly die achter de bestaande schakelaar in de muur zit (waardoor die ook nog blijft werken); dan heb je een oplossing die flexibel is, geen schakeldraden laat doorlussen, en waar je geen tablet of telefoon nodig hebt om het licht te schakelen (maar het kan wel, als je dat leuk vind).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychosammie
Ik heb de indruk dat er wat verwarring heerst.
Het hoofdbord wordt door de leverancier compleet op maat geleverd met nachtkastjes en WCD's gemonteerd. Ik hoef dus geen gaten meer te maken, alleen aansluiten.

Het gaat om dit hoofdbord

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBN4tH5qhwzX3RLzo7iktlWK_Pc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y8baQHnFlTINKDpE9Wz2TnL3.png?f=user_large

Je ziet links en rechts 2 zwarte WCD's. Daaronder zitten de nachtkastjes vast aan het hoofdbord (niet zichtbaar op deze foto). De wisselschakelaars zijn nodig om de 2 lampjes boven het bed te kunnen bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:08
psychosammie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:18:
Het hoofdbord wordt door de leverancier compleet op maat geleverd met nachtkastjes en WCD's gemonteerd. Ik hoef dus geen gaten meer te maken, alleen aansluiten.
Ehh ja, en hoe wordt dit dan aangeleverd? Zit er een stekker aan? Moet je er zelf een leiding op aansluiten?

En de WCD's zijn al gemonteerd maar hoe zit het met schakelaars?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychosammie
Goede vragen.

De beddenboer kan dit volledig gemonteerd aanleveren maar gaat het niet voor je bedraden en aansluiten. Daar achten ze zichzelf niet bevoegd toe. Dus of zelf doen of elektricien inschakelen.

Op het plaatje ontbreekt inderdaad links en rechts nog een schakelaar. De optie die ik dan heb is het bord met gaten laten aanleveren en zelf een enkele WCD met schakelaar ernaast erin monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:17
Wat is er al aangelegd, en wat kun je nog wijzigen?

Ik zou in elk geval zorgen voor WCD onder het bed (4 stuks, voor "vaste" aansluitingen als een verstelbaar bed of een wekkerradio). Een lichtschakelaar zou je in het midden boven het bed kunnen doen.

Ik zou in elk geval in de muur niks laten vervallen of definitief verplaatsen naar het bed. Je huis blijft waarschijnlijk langer staan dan het bed.

Zelf heb ik 4 aansluitingen achter het hoofdbord (2 voor electrisch bed, één naar het hoofdbord via een stekker, één reserve). In het hoofdbord zelf heb ik 2 WCD op de uiteinde.

Mijn hoofdbord zit gewoon via een stekker in de WCD in de muur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
Als ik dit zelf zou moeten maken zou ik het schakelmateriaal achter het hoofdbord verwijderen en er zoiets op zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KX1SX5YBxoVh6nlXkaPOQv4muJA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZIW8l24qcqNcDYUstuBhp09G.jpg?f=user_large

Daar kun je een aansluitsnoer met 5-polige GST18 stekker in steken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phyJgrLu9YJGakmgqfZphITjdhw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/fEx9GQ1SxVTBuWg3GNjuQs8p.gif?f=user_large
Dat geeft naast fase, nul, aarde nog 2 aders welke je voor schakelingen kunt gebruiken. Het is een beetje afhankelijk van de huidige schakeling of dat er genoeg zijn (schakelen beide lampen samen? Zit er ergens anders nog een 3e schakelaar die deze lampen bedient?).

Dit invoeren in een kabeldoosje in het hoofdeinde en een fatsoenlijke trekontlasting regelen. Vanuit deze doos kun je dan verder verdelen naar de WCD's en schakelaars.

Maar ja, je hoeft het niet zelf te doen, je koopt een kant en klaar product. Dan wacht je misschien beter even af hoe dit wordt geleverd en wat er in de installatiehandleiding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychosammie
Wat is er al aangelegd, en wat kun je nog wijzigen?
Op dit moment wordt de elektra aangelegd. Het huis wordt in principe casco opgeleverd dus ik heb vorig jaar al de plaats van iedere WCD, schakelaar en netwerkdoos moeten intekenen. Nu kan er niets meer gewijzigd worden.

Ik kon toen niet voorzien dat we een bed met een breed hoofdbord mooi zouden vinden en dus ben ik uitgegaan van onze huidige Auping van 180x210. Nu worden er dus links en rechts een WCD op 30cm boven de vloer gemaakt, links en rechts een schakelaar op 1,05m en 2 dozen voor lampjes op 1,40m. Een beetje zoals op de foto.
Ik zou in elk geval zorgen voor WCD onder het bed (4 stuks, voor "vaste" aansluitingen als een verstelbaar bed of een wekkerradio).
Had ik nog niet genoemd maar het hoofdbord krijgt ook nog een WCD onderaan in het midden. Die zijn inderdaad voor de verstelbare lattenbodem. De wekkerradio kan dan in de WCD boven het nachtkastje en voor de telefoon neem ik dan een WCD met USB-C. De rest los ik wel op met een stekkerblok.
Een lichtschakelaar zou je in het midden boven het bed kunnen doen.
Kan, maar ik heb de bouwer al om 2 schakelaars links en rechts gevraagd.
In het hoofdbord zelf heb ik 2 WCD op de uiteinde.

Mijn hoofdbord zit gewoon via een stekker in de WCD in de muur.
En dan gewoon soepel snoer naar de WCD klemmen? Of zit er nog iets tussen?
Daar kun je een aansluitsnoer met 5-polige GST18 stekker in steken:
Interessant, zal ik eens bestuderen.

De beide lampjes worden gelijk geschakeld met 3 schakelaars. Links en rechts naast het bed en 1 schakelaar bij de deur.
Maar ja, je hoeft het niet zelf te doen, je koopt een kant en klaar product. Dan wacht je misschien beter even af hoe dit wordt geleverd en wat er in de installatiehandleiding staat.
Ja, dat is nou net het dilemma. Ze verwachten dat ik ze de specs doorgeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15
Wat ik zou doen:

1) frees een kanaaltje in de achterkant van je hoofdbord van het gat voor je WCD/schakelaar, tot waar de WCD/schakelaar in je muur zit.
2) Verwijder de WCD en schakelaar van je muur.
3) Haal je installatiekabels van de verdeelklemmen in je centraaldoos naar de WCD/schakelaar los en vervang deze door installatiedraad met de lengte van je kabelkanaal uit stap 1 + een meter.
4) Zet je bed (of hoofdbord) nu minder dan een meter van de muur af. Leg de installatiedraden in de uitgefreesde gootjes.
5) Dek de gootjes af met 1mm dik plastic en zorg dat dat plastic goed vast zit aan je hoofdbord (nietjes, tape, lijm).
6) Schuif je bed naar de muur. En trek tussendoor de kabeluiteinden van de kabels door je kabelgootje (die meter die je net had om alles aan te sluiten terwijl je bed nog niet tegen de muur stond).
7) Bevestig je hoofdbord aan de muur (misschien bij de verkoper vragen hoe dat het beste netjes kan).
8 ) knip de extra lengte draad af en sluit je WCD/Schakelaars aan in je hoofdbord.

Je kan het jezelf ook makkelijker maken door het bed aan de muur te bevestigen met afstandhouders zodat er ruimte is voor een kabel zonder een gootje te hoeven frezen. maar dan moet je een kabel gebruiken in plaats van installatiedraad. En iets van een blindplaat op de centraaldozen zodat er geen beesten in kunnen.

Het is wel belangrijk dat je dit hoofdbord vast maakt aan de muur. Want als je de WCD en schakelaars eenmaal hebt aangesloten en iemand besluit het bed een stukje te verplaatsen (om te stofzuigen, of tijdens een wilde vrijpartij). dan krijg je los liggende kabels waar spanning op staat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
psychosammie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:40:
[...]
En dan gewoon soepel snoer naar de WCD klemmen? Of zit er nog iets tussen?
Gewoon soepel snoer, met een (platte) stekker in een WCD achter het bord. Niet gaan klooien met VD draad, die is daar niet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:51

FreakNL

Well do ya punk?

Zoek eerst eens een handleiding van dat bed…

Ik kan me voorstellen dat er al iets in dat hoofdbord verwerkt zit? Een centraaldoos bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

psychosammie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:18:

Het gaat om dit hoofdbord

[Afbeelding]

Je ziet links en rechts 2 zwarte WCD's. Daaronder zitten de nachtkastjes vast aan het hoofdbord (niet zichtbaar op deze foto). De wisselschakelaars zijn nodig om de 2 lampjes boven het bed te kunnen bedienen.
Ah zo. Dus eigenlijk hoef je alleen de schakelaars van je verlichting om te leiden en de wcd in het hoofdbord aan te sluiten.
Aangenomen de schakelaars in je hoofdbord krijgen de zelfde voeding als de wcds in je hoofdbord (vermoedelijk via 1 of 2 stekkers): stekkers in de stopcontacten in de wand. Dan je lichtknop open en de kabels van schakelaar naar lichtpunt loskoppelen. Schakelaar er uit, kroonsteentje op de kabels naar het lichtpunt en met tweeaderige kabel verlengen richting je schakelaar in je hoofdbord.
Eigenlijk zou ik de schakelaars in de wand er gewoon af halen, kabels van stopcontact naar schakelaar in de muur afdoppen, en er een blindplaat op zetten.

[ Voor 23% gewijzigd door The Eagle op 06-07-2022 12:27 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-08 14:45
Monteer nieuwe wcds in je hoofdbord, sluit deze met flexibele kabel en platte stekker aan op je wcd in de wand.

Maak je lichtschakelaar in je hoofdbord en sluit hier ook een flexibele kabel met platte stekker op aan. Vervang de wand schakelaar voor een wcd en sluit hier de stekker aan van je hoofdbord schakelaar.

Laat overal een meter of 1,5 meter snoer aan zodat je het makelijk kan aansluitend of voor als je je bed wil verschuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

ik snap de handigheid maar zou je niet liever de stroomaansluiting zo ver mogelijk van je hoofdzijde af willen hebben i.v.m. constante straling die de slaap kan beïnvloeden?

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou het ook niet overzetten, die wandcontactdoos zal langer meemoeten dan je bed. Ik zou gewoon een stekker naar je bed/hoofbord maken. Of gewoon niet idd, wij hebben de wandcontactdozen in de muur links en rechts naast het bed. Wil je een telefoon onder je kussen ofzo? Je kan die beter op een nachtkastje leggen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychosammie
Ik heb even wat vragen bij de bouwer van het huis uit staan. Zodra ik antwoord heb reageer ik weer.

Vooralsnog lijkt het erop dat als het hoofdbord niet uitsteekt voorbij het bed dat de WCD's op de muur vrij blijven maar wel wel over de 2 schakelaars heen gaat die op 1,05m hoogte zitten. Een hoofdbord lager dan 1m is eigenlijk geen gezicht.

Ik zag een paar keer "lees de handleiding" voorbij komen maar die is er niet. Het hoofdbord is maatwerk waarbij de leverancier de WCD's indien gewenst voor monteert maar bedrading mag je zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Allemaal leuk en aardig die platte stekkers die geadviseerd worden. Wat ik eerst na zou vragen/zoeken is of die verstelbare lattenbodem geaard is. Wanneer dat zo is moet je je eigen veiligheid niet te grabbel gooien met een platte stekker. Er kan wel prima een haakse geaarde stekker gebruikt worden met een snoer (geen losse draden!) naar het hoofdbord.

Desnoods zet je het hoofdbord een cm of 5 van de muur af en plaats je een frame rondom aan de achterkant van het hoofdbord. Zo heb je de ruimte tussen hoofdbord en muur opgevuld én is er ruimte voor je WCD met stekker, voor de aansluiting op je hoofdbord en voor het stuk snoer wat daar komt te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
sypie schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 06:56:
Allemaal leuk en aardig die platte stekkers die geadviseerd worden. Wat ik eerst na zou vragen/zoeken is of die verstelbare lattenbodem geaard is. Wanneer dat zo is moet je je eigen veiligheid niet te grabbel gooien met een platte stekker.
De WCD's naast het nachtkastje worden sowieso geaard mag ik hopen.

Ik nam zomaar automatisch aan dat men zo'n "platte stekker" bedoelde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ww8BAKu_jXWKTdzYq8u8BKOZQM4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dFw2FWCdrS54DfA8u9frp1G5.webp?f=user_large
psychosammie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:40:
Interessant, zal ik eens bestuderen.

De beide lampjes worden gelijk geschakeld met 3 schakelaars. Links en rechts naast het bed en 1 schakelaar bij de deur.
Dan red je het al niet meer met een 5-aderige snoer / stekker. Je zult minstens 6 aders nodig hebben om ook die kruisschakeling werkend te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
psychosammie schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:35:
Een hoofdbord lager dan 1m is eigenlijk geen gezicht.
Dat is precies wat ik dus wel gedaan heb om dit probleem op te lossen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGRE3yMqSD7Gq324ypygQiSIAcg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLiaIRGeyI7jrBSlzKQmmbfF.jpg?f=fotoalbum_medium

Met WCD aan de zijkant van het bord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-x3fq_f8ilhjdvjwe1Kt54hIdU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0X9fGQuYGoggfSRiXIKvUkOt.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 25% gewijzigd door Rowwan op 08-07-2022 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoe de elektricien dit waarschijnlijk op gaat lossen:
Alle vaste draden in de muur voorzien van een Afbeeldingslocatie: https://www.distrelec.nl/Web/WebShopImages/landscape_large/4-/01/Wago-221-2411-30203574-01.jpg

Vervolgens met een stuk soepele kabel naar WCD en schakelaars in bed. Over de inbouwdozen in de muur worden blindplaten geplaatst, al dan niet met een gat er in voor de kabels op sommige plekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou eerder het bed stekkerklaar maken en dan gewoon in een WCD stoppen. Hoef je ook niet te klooien met doorlussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Señor Sjon schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:22:
Ik zou eerder het bed stekkerklaar maken en dan gewoon in een WCD stoppen. Hoef je ook niet te klooien met doorlussen.
Alleen stekkeren wordt wel lastig als er ook een kruisschakelaar en wisselschakelaar in het bed komen. Ik zie daar even geen kant en klare oplossing voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Xander schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:39:
[...]

Alleen stekkeren wordt wel lastig als er ook een kruisschakelaar en wisselschakelaar in het bed komen. Ik zie daar even geen kant en klare oplossing voor.
Draadloze oplossingen kunnen prima als beide kanten nul en fase hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:30

Vooralsnog lijkt het erop dat als het hoofdbord niet uitsteekt voorbij het bed dat de WCD's op de muur vrij blijven maar wel wel over de 2 schakelaars heen gaat die op 1,05m hoogte zitten. Een hoofdbord lager dan 1m is eigenlijk geen gezicht.
Maar dan is die schakelaars eenmalig hoger in de muur plaatsen toch veel praktischer? Wie bedenkt er nou om zulke lage schakelaars te maken midden in een slaapkamerwand?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Señor Sjon schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:55:
[...]

Met ^, shelly2.5 en slim scriptje moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
[...]

Maar bedraad blijft betrouwbaarder natuurlijk.

Dan maar gewoon een kniedekseltje erop en een stuurstroomkabel (met genummerde aders) x*1,5mm² ofzo ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:47
Ik zag een paar keer "lees de handleiding" voorbij komen maar die is er niet. Het hoofdbord is maatwerk waarbij de leverancier de WCD's indien gewenst voor monteert maar bedrading mag je zelf doen.
Ik lees nu een paar keer dat het maatwerk is, maar het is niet mogelijk om een breedtemaat voor het hoofdbord te kiezen die precies tussen de WCD's in valt?

Dan heb je de hele WCD's in je hoofdbord niet nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door m181087 op 08-07-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 07:27
Sparkiee schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:43:
Lampjes schakelen met een Shelly zou ik niet doen. Ik heb een aantal Shelly's in huis voor lampen, rolluiken, server. Maar soms zit er een vertraging waardoor het even duurt voordat er geschakeld is. En je hebt dan altijd een telefoon of tablet o.i.d nodig waar de app op staat als je puur alleen de shelly gebruikt.
Dan gebruik je de Shelly's niet goed. Ik heb alles in huis geautomatiseerd, verlichting wordt centraal geregeld, maar elk lichtpunt heeft zijn eigen fysieke schakelaar die nog steeds gebruikt kan worden. Elke Shelly biedt deze mogelijkheid.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Juicy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:46:
[...]

Dan gebruik je de Shelly's niet goed. Ik heb alles in huis geautomatiseerd, verlichting wordt centraal geregeld, maar elk lichtpunt heeft zijn eigen fysieke schakelaar die nog steeds gebruikt kan worden. Elke Shelly biedt deze mogelijkheid.
Daar schiet je natuurlijk niets mee op als je Shelly wilt gebruiken in plaats van het verplaatsen van de fysieke schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychosammie
No Hands schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:06:
[...]

Maar dan is die schakelaars eenmalig hoger in de muur plaatsen toch veel praktischer? Wie bedenkt er nou om zulke lage schakelaars te maken midden in een slaapkamerwand?
Helaas, er zijn nu geen wijzigingen meer mogelijk op de afbouw offerte. Die hoogte is wel logisch, je moet er bij kunnen als je in bed ligt.
m181087 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:53:
[...]

Ik lees nu een paar keer dat het maatwerk is, maar het is niet mogelijk om een breedtemaat voor het hoofdbord te kiezen die precies tussen de WCD's in valt?

Dan heb je de hele WCD's in je hoofdbord niet nodig.
Dat klopt. Dan wordt het hoofdbord 1,80m breed. Net zo breed als het bed dus. Dat vinden we eigenlijk niet zo mooi.
[...]

Ik heb wel overal om een blauwe draad gevraagd. Hoe ziet zo'n oplossing eruit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:52
Het lost het probleem met de schakelaars niet op, maar voor bureau's bestaan er wel kant en klare inbouw stopcontacten met een kabel en stekker aan: https://stekkerblokkensho...-1xstopcontact-zwart.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychosammie
Vooralsnog ben ik wel gecharmeerd van de GST18 oplossing voor de WCD's. Het systeem biedt veel mogelijkheden.
Pagina: 1