Zelf low-budget akoestisch 'voorzetluik'

Pagina: 1
Acties:

• AdjePetatje
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16-11-2023
De situatie is als volgt: mijn slaapkamer bevindt zich aan de straatkant. In deze kamer heb ik 1 raam dat, ook in gesloten toestand, best veel geluid doorlaat (het lijkt alsof het geluid voornamelijk door het raam komt, weet niet hoe goed de muren geïsoleerd zijn).

Dit zorgt voor de nodige overlast 's nachts - ook met oordopjes in en gesloten ramen word ik ten minste 1x per nacht wakker (voornamelijk van het geluid van scooters).

Ik huur (een kamer in) deze woning en weet niet hoe oud het raam/kozijnen zijn (huis zelf komt uit 1900). De glaspanelen zijn dubbel glas.Ik heb tochtstrips geplakt in het raam (er waren best grote kieren etc) maar dit heeft alleszins op akoestisch vlak niet de nodige verbetering gebracht.

Momenteel speel ik met het idee om een houten plaat met isolatiemateriaal te bedekken en dit 's avonds in het kozijn te zetten (is vrij diep - zie foto) om zodoende wat demping te krijgen. Het zou best een ferm ding worden (ong. 2x1 meter), maar ik zou hiermee het hele kozijn kunnen vullen.. Ik zou dan een multiplex plaat willen pakken (met een dikte die niet te zwaar is), handvatten willen monteren op de achterkant, en geluidsdempende matten op de voorkant (bijv.https://www.gamma.nl/assortiment/metisse-katoen-isolatieplaat-12-cm-3-6m2-rd-3-05/p/B133664 - hoewel deze best zwaar zijn). Ik zou deze kolos dan 's avonds voor het slapengaan in het kozijn tillen.

Ik heb (zoals jullie waarschijnlijk merken) geen ervaring met (geluidsisolatie) etc. Graag zou ik willen vragen naar:
1) Eerdere ervaringen met soortgelijke projecten (of bedenkingen op theoretische basis)?
2) Beste soort houten platen? Gaat de dikte van het hout een grote rol spelen als ik ook al dikke geluidsdempende matten gebruik?
3) Beste soort matten?

Foto raam:
https://imgur.com/a/SAyLB4s

Idee voor "voorzetluik", ruw geschetst in Paint:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xECIvnXjJYhCtJ5GTWI7h7_zkm0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aEIMGUYuSOxJ4cQfzPVGO3WY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door AdjePetatje op 05-07-2022 14:56 . Reden: spelling ]

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-12 16:49
Hoe krijg jij frisse lucht in je kamer als je het raam compleet afdicht?

Freelance Drupal Developer

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:56
Vraag aan de verhuurder of hij/zij genegen is om een rolluik te plaatsen, dat scheelt echt heel veel.
Dikke gordijnen dempen ook al iets.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• AdjePetatje
TimDJ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:58:
Hoe krijg jij frisse lucht in je kamer als je het raam compleet afdicht?
Overdag kan het raam open - dit luik zou ik er enkel 's nachts intillen. Wat betreft frisse lucht wordt het denk ik niet zo'n groot verschil (heb het raam momenteel 's nachts ook dicht, incl. ventilatieroosters).

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:58:
Vraag aan de verhuurder of hij/zij genegen is om een rolluik te plaatsen, dat scheelt echt heel veel.
Dikke gordijnen dempen ook al iets.
In mijn ervaring doen rolluiken heel weinig, qua geluid en qua warmte. Had er 1 in ons vorige huis en dat was praktisch gewoon open. Zal dus waarschijnlijk een speciaal model voor nodig zijn, maar een verhuurder zal daar niet op zitten te wachten. (te duur)

Qua demping is zwaar juist goed, dus maak het zo zwaar als je comfortabel kunt installeren. Zachte materialen aan de geluidkant. En uiteraard helemaal luchtdicht is het belangrijkst om het geluid tegen te houden.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
gezien dat het een dakkapel in een schuindak van enige leeftijd lijkt te zijn, even wat verwachtingmanagement, de zijkanten van de dakkapel en het dakbeschot zijn waarschijnlijk qua geluid net zo lek, zo niet lekker.

Het dubbelglas wat er nu inzit heeft dat toevallig een even dik binnen- als buitenblad?

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 05-07-2022 17:48 ]

• AdjePetatje
twain4me schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:44:
gezien dat het een dakkapel in een schuindak van enige leeftijd lijkt te zijn, even wat verwachtingmanagement, de zijkanten van de dakkapel en het dakbeschot zijn waarschijnlijk qua geluid net zo lek, zo niet lekker.

Het dubbelglas wat er nu inzit heeft dat toevallig een even dik binnen- als buitenblad?
Wat dikte betreft: denk het wel. Ik meen in het paneel 'Thermobel' en '0 8' te zien (dus ik denk dat het dit is: https://groenglas.com/pro...lglas-hr/thermobel-0-8-2/). Is er een specifieke reden dat je het vraagt?

En wat betreft geluidslek van muren: vrees ik ook een beetje voor. Ik hoor het verkeer meestal wel het meest 'via het raam' (dus bijvoorbeeld aan mijn rechterkant (waar het raam is), ook al bevindt het zich in werkelijkheid aan mijn linkerkant). Daardoor ben ik op zich wel hoopvol dat ik wel wát verschil kan maken.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
AdjePetatje schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:49:
[...]

Wat dikte betreft: denk het wel. Ik meen in het paneel 'Thermobel' en '0 8' te zien (dus ik denk dat het dit is: https://groenglas.com/pro...lglas-hr/thermobel-0-8-2/). Is er een specifieke reden dat je het vraagt?
Ja, bij gelijke dikte (bv 4mm en 4mm) kunnen bepaalde geluisgolven heel erg makkelijk door de "constructie" daarom is het de norm in nederland om 2 glasplaten te nemen van verschillende dikte, maar dat gebeurd zeker bij renovatie niet altijd.

• wuslu
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-12-2023
Hoihoi, heb hier precies hetzelfde probleem en dacht aan een zelfde soort constructie. Kan je mij vertellen of het heeft gewerkt? Zit anders aan een lichte scheidingswand van kasten met daarin geluiddempend materiaal te denken.
Pagina: 1